Bukefalos 28 år!

känns som jag gjort allt, men...

Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag ber om ursäkt, svarade mycket klumpigt!
Dina tips och råd ÄR väldigt bra!

Jag ska se om vi kan fixa fler hyllor, att sätta just på väggen tv´n sitter på!
Är det något man ska tänka på när det gäller sådana hyllor (som blir katternas hyllor)? Ska man fästa något på ytan, som heltäckningsmatta kanske?

Saigon Med den inställningen går det ju inte att ha något slags husdjur, eller bruksdjur överhuvud taget?
Ja jag hade sett det som det mest ultimata att ha utekatter, men när man bor i en storstad och inte vill att katterna ska bli påkörda av bilar är inne-alternativet mer humant i mina ögon!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag ber om ursäkt, svarade mycket klumpigt!
Dina tips och råd ÄR väldigt bra!

Jag ska se om vi kan fixa fler hyllor, att sätta just på väggen tv´n sitter på!
Är det något man ska tänka på när det gäller sådana hyllor (som blir katternas hyllor)? Ska man fästa något på ytan, som heltäckningsmatta kanske?

En trevlig attityd kommer man alltid längre med:)
Ja fäst gärna heltäckningsmatta på kattens hyllor, kanske att hon föredrar dem då eftersom de blir mindre halkiga.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Saigon Med den inställningen går det ju inte att ha något slags husdjur, eller bruksdjur överhuvud taget?
Ja jag hade sett det som det mest ultimata att ha utekatter, men när man bor i en storstad och inte vill att katterna ska bli påkörda av bilar är inne-alternativet mer humant i mina ögon!

Nej, jag tycker precis lika illa om det om det skulle röra sig om en kanin, marsvin etc. Hästar som står på box dygnet runt likaså.

Självklart ska man inte ha katt öht om man bor i storstaden! Du bryr ju dig uppenbarligen otroligt mkt om din katt och då kan jag inte förstå hur man kan tvinga dem till ett så otroligt onaturligt liv. Det kan inte vara något annat än av egoistiska skäl. Uppenbarligen visar den också sitt missnöje med tillvaron... Det finns säkert vissa individer som "accepterar" det, men när det visar sig i olämpliga beteenden så tycker jag att det är dags att inse att man borde ge dem en bättre tillvaro (= med tillgång till utevaro).
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Nej, jag tycker precis lika illa om det om det skulle röra sig om en kanin, marsvin etc. Hästar som står på box dygnet runt likaså.

Självklart ska man inte ha katt öht om man bor i storstaden! Du bryr ju dig uppenbarligen otroligt mkt om din katt och då kan jag inte förstå hur man kan tvinga dem till ett så otroligt onaturligt liv. Det kan inte vara något annat än av egoistiska skäl. Uppenbarligen visar den också sitt missnöje med tillvaron... Det finns säkert vissa individer som "accepterar" det, men när det visar sig i olämpliga beteenden så tycker jag att det är dags att inse att man borde ge dem en bättre tillvaro (= med tillgång till utevaro).

Fast hur försvarar du hästhållning (djurhållning öht..) överhuvudtaget med den inställningen? Är det naturligt att sätta på en häst träns och sadel och sitta på dens rygg?
Är det naturligt att ha hund, gå koppelpromenader m.m.?
Självklart får du tycka vad du vill (snäll jag är va? ;)), men vi har tydligen mycket olika åsikter.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Diskussionen är intressant, men jag tycker i samtliga dina exempel att det trots allt är en väsentlig skillnad. Jag vänder mig inte emot att tillvaron för djuret inte blir fullkommligt naturlig. Att tex ha en hund i koppel och att spärra in ett djur dygnet runt hela dess livstid är för mig en gigantisk skillnad.

Lika fruktansvärt tycker jag det är med burfåglar :cry: Och guldfiskar i glasskålar.

Jag förstår inte hur man tänker när man tycker det är ok att ha en katt inomhus hela deras liv? Speciellt inte när man märker hur otroligt mkt du tycker om din katt. Hur länge skulle du själv hålla dig mentalt frisk om du spärrades in i ett hus för resten av ditt liv?

Det är få personer som skulle tycka det var ok att ha en hund inomhus dygnet runt på samma sätt som en katt (även om det finns dom som har dom i rastgårdar dygnet runt) men det märkliga är att många verkar tycka det är ok för en katt. :confused:

Din ena katt verkar ha funnit sig i situationen, men den här som så uppenbart inte ser era aktiveringsförsök som något positivt och som tar ut sin överskottsenergi på ett besvärligt sätt, låt honom få komma till någon som kan erbjuda honom en tillvaro ute! Vad finns det för anledning till att inte göra det utöver att DU vill ha honom kvar?
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag har läst att det finns ett speciellt spray som man kanske kan placera vid TV:n. Detta spray båser bara ut luft, med en lukt som katter inte gillar och har rörelsesensor. Alltså blåser ut luft när katten hoppar upp där den inte får vara. jag har själv ingen erfarenhet av denna spray, men jag har läst om andra som tyckte den funkade bra. Du kan se den här:
http://www.djurmaxi.se/ssscat-dressyrspray-p-2570.html

Sedan ang innekattsdiskussionen så behöver inte alla katter alls gå fritt ute för att må bra. Själv har jag 6 innekatter + kattungar just nu och det går utmärkt. Huvudsaken är att katten har en stimulerande innomhusmiljö.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag är inte ute efter att "vända" någon. Jag vill bara förstå hur man tänker när man tycker det är ok att ha innekatt. Bara för att det "fungerar" så rättfärdigar väl det inte det hela?

TS rubrik är "känns som jag gjort allt, men..." och då håller jag inte riktigt med... Har svårt att förstå att man inte inser vad grundproblemet är?

Men jag ska lägga ner nu :D
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Finns det möjlighet att flytta till en lägenhet där ni har balkong som ni får näta in? Tror ärligt talat att det är det bästa alternativet.
Annars så är det så att när människan initierar leken så svarar sällan katten eller så slutar den leka mycket tidigare än om den själv initierat leken så försöka låta henne starta lekarna mer.
Testat laserpekare? Brukar vara leksaken nummer 1 för innekatter så rekommenderar det starkt.

Katter är f.ö. höjdlevande djur så försök skaffa fler hyllor och möbler som den kan hoppa upp på. Sedan det där med att begränsa rum som katten får vara i i en 1:a tycker jag är väldigt fel så jag skulle råda till att skaffa en annan, mindre ömtålig datorskärm. Det är en liten uppoffring men betyder mycket för katten att få röra sig över hela sitt (lilla) revir.
Om katten hoppar upp på tv:n - skrik inte eller bli upprörd för det tycker katten är jättekul! Inte för att den är elak men för att den får uppmärksamhet, bär lugnt ner katten och ignorera den sedan någon minut innan du tar fram t.ex. laserpekaren (viktigt att vänta ett tag emellan så den ej lär sig sambandet och fortsätter hoppa upp på tv:n för att få kul).

Om inte någon av de här lösningarna gör katten mer nöjd och aktiverad så är det nog antingen flytt eller omplacering som gäller för allas skull.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Vi söker ny lägenhet hela tiden, och hoppas att turen snart kommer till oss med, så vi får en stor trea :)
Drömmen är ju självklart att få näta in en balkong, så dom kan vara där ute precis när dom vill!

Ska pröva detta med hyllor, vi sätter dom nog som en "förlägning" av kattställningen och i olika nivåer! Kommer förhoppningsvis bli kanon :D
(Kamerorna kommer tas bort, så även den hyllan kommer användas)
Så, nu vill jag även ha tips på "bra" hyllor till detta ändamål!

Laserpekare ska köpas en ny, de var intresserade och hade kul med den gamla vi hade, fast de verkade inte riktigt fatta poängen :p
Jag ska försöka att komma ihåg att ta bilder på hyllorna när det blir klart! :D

Tack för alla tips! :)
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag är inte ute efter att "vända" någon. Jag vill bara förstå hur man tänker när man tycker det är ok att ha innekatt. Bara för att det "fungerar" så rättfärdigar väl det inte det hela?

TS rubrik är "känns som jag gjort allt, men..." och då håller jag inte riktigt med... Har svårt att förstå att man inte inser vad grundproblemet är?

Men jag ska lägga ner nu :D

Och jag känner samma sak när det gäller utekatt. ;) Föder ju upp katter och säljer helt inte ungar alls till ett hem där de får bli utekatter. Alldeles för mycket faror anser jag, i alla fall om man har en så orädd och socila ras som jag har.
Kattgård eller promenader i sele däremot, är något jag gärna förespråkar. Mina katter har alltid varit innekatter, precis som deras förfäder i generationer, även om de har tillgång till inätad altan sommartid, men de föredrar att vara inne.

Men, men nu ska vi inte stjäla tråden.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Har tyvärr inga bra tips på hyllor då jag har tummen mitt i handen men tror hela situationen kommer reda ut sig då kisse har turen att ha engagerade ägare. :)
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Det finns skivor på bland annat ikea som är på metervara och även på byggvaruhus. Sedan är det bara att sätta fast matta på och konsoller under så har du en bra stark hylla. Glöm bara inte att konsollerna ska vara ordentligt fastskruvade i själva hyllan också.

Hoppas att det blir bra och att ni får er trea snart!
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Om tv fortfarande blir ett problem efter nya hyllor kan ni sätta en tavellist precis ovanför den. Sitter den ordentligt i väggen kan hon gå på den istället, om inte får ni ställa någon "obekvämt" på så att hon låter bli den.

Vi ska sätta äggkartong på ovansidan av en ömtålig högtalare som katterna gärna hoppar på (de har en sittplats precis bredvid, men den är givetvis inte alls lika bra).

Även en "icke-uttråkad" katt kan göra saker som vi ser som hyss, det beror bara på hur mycket det är värt i deras ögon.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det tänkte jag inte på.. Man kan ju "göra" egna hyllor, va dum ja är :D
Kanske tillochmed kan göra ett krypin, en låda liksom! Använder man plywood så blir det ju inte så tungt heller.. Va mycket ideér jag fick nu :D

Heltäckningsmatta kan man köpa i affärer som säljer mattor? Eller måste det vara mattäffärer kanske?

Tavellist pratade vi lite om med, men vi har alltid tv´n utdragen från väggen så hon kommer nog upp på den ändå.

Ja den där drömtrean vill man ju gärna ha ;)
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tycker nog att ni kan ha katterna på balkongen även utan nät. Min familj hade under hela min uppväxt en hankatt som fick gå in och ut på balkongen som han ville. Han trillade ner en gång - och fick fläskläpp - det var allt.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tycker nog att ni kan ha katterna på balkongen även utan nät. Min familj hade under hela min uppväxt en hankatt som fick gå in och ut på balkongen som han ville. Han trillade ner en gång - och fick fläskläpp - det var allt.

Fast vill man ta risken? Dessutom finns risken att även om de klarar sig helskinnade i fallet så blir de så rädda att det aldrig går att få tag i dem igen.

Bara för att jag vet en kattunge som klarade ett fall från sjunde våningen så skulle jag ju aldrig säga att det är ok att någon har sin katt på en onätad balkong på sjunde våningen.

Jag hade en granne på tredje våning som lät katten vara på balkongen, vi hittade ganska ofta katten i vår säng:crazy: Katten gick över taket till andra sidan där ett litet vädringsfönster stod på glänt och jag vågade till slut inte stänga av rädsla för att katten inte skulle kunna ta sig tillbaka över taket.

Nej, man tar ansvar för sina djur som Ts gör genom att fixa trygga platser inne.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det tänkte jag inte på.. Man kan ju "göra" egna hyllor, va dum ja är :D
Kanske tillochmed kan göra ett krypin, en låda liksom! Använder man plywood så blir det ju inte så tungt heller.. Va mycket ideér jag fick nu :D

Heltäckningsmatta kan man köpa i affärer som säljer mattor? Eller måste det vara mattäffärer kanske?

Tavellist pratade vi lite om med, men vi har alltid tv´n utdragen från väggen så hon kommer nog upp på den ändå.

Ja den där drömtrean vill man ju gärna ha ;)

Fråga i mattaffärer om de har gamla provbitar du kan få, annars får du köpa stuvbitar de brukar vara nästan gratis för det brukar alltid bli över lite grann på rullen. Annars kan det gå att få tag i mattbitar på hobbyaffärer men det brukar vara betydligt dyrare.
Det finns en matta som heter nålmatta, en väldigt tunn heltäckningsmatta och den är absolut ultimat till katter eftersom risken är minimal att de fastnar med klorna för den har inga öglor som en vanlig heltäckningsmatta har. Det är sådan matta som det ofta finns i entréer på större företag för att dämpa ljudet.

Plywood kan man göra massor av saker med tänk bara på att ha stadiga konsoller så att det håller för tyngden blir ganska stor när de hoppar.

Ni får ha pysselkväll:D
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Katter är kungar och vi deras tjänare så ja, man får anpassa sig. Om man är nöjd eller inte är ju upp till var och en men att katter inte går att fostra som en hund är ju väldigt välkänt. Ögontjänare kan de vara till tusen just eftersom de får mat men att de skulle lyda när ingen är i närheten är nog väldigt otroligt.

Varför kan du inte låta dem vara som de är? Är det verkligen så allvarligt att de klättrar?
Jag kanske är konstig men jag har aldrig haft ont av att katter klättrar men så har jag aldrig bott i en etta med katter heller men jag vet många andra som det fungerar utmärkt för.

Katter är kungar och vi deras tjänare? :crazy:

Det gäller definitivt inte för oss och våra katter i alla fall. Det finns inga djur som lyder när man inte är där, det skiljer inte mellan hundar och katter. Man kan inte gå hemifrån och lämna en biff på matbordet och lita på att hunden inte äter upp den heller. Våra katter får t ex inte gå ut i trapphuset eller på balkongen, och det gör de inte, fast de gärna vill ibland. Vårt hem, vi bestämmer. Katterna är inte kungar, utan husdjur. Skulle de alltid få som de ville skulle de bli fullkomligt odrägliga, och det gäller nog lika för alla djur.

Självklart finns det katter som klättrar (vi har själva en sån riktig klätterapa), men det innebär ju inte att man måste leva med att de är överallt på alla hyllor. Vi har möblerat så, att det finns hyllor och skåp som katten helt enkelt inte kommer åt. Oavsett om katten vill eller inte.

Till TS: du kommer aldrig kunna hindra katten från att hoppa upp på hyllan om du inte är där, så mitt bästa råd är att kattsäkra den. Kanske ställa dit något som står i vägen på det ställe hon brukar hoppa upp på kamerahyllan?
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Vi klädde våra egengjorda katthyllor i en gammal handduk och tyg. Vi la handduken som foder, så det blev mjukt och klädde med tyget. Blev jättebra.

Dessutom byggde vi ett kattkrypin av en gammal högtalare. Den var helt ointressant. Däremot gick han och la sig under sufletten i barnvagnen.
En dag kom han utkrypandes när jag gått till bilen och skulle börja lasta in barn. Han såg lite förvirrad ut, minst sagt. :D

Han löste problemet med att inte få hoppa upp på köksbänkarna alldeles själv också.
Det stod en kaffekvarn och lite andra prylar på ett sånt där tallriksunderlägg uppe på en av bänkarna. Där tyckte han att han skulle hoppa upp. Problemet var bara att tallriksuderlägget gled så stackar´n åkte ner i golvet igen och fick kaffekvarn, kaffebönor och allt annat över sig. :crazy:
Men han har inte hoppat upp på köksbänkarna igen. Vilket jag är glad för. Var rädd att han skulle hoppa upp på spisen och bränna sig.

Så i värsta fall får du väl gillra en fälla med något som låter mycket, men som är ofarligt för katten när det ramlar.
Jag rekommenderar dock inte kaffekvarnar. Man får sopa kaffebönor ett bra tag efteråt. :D
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tänkte lite på detta med att klä in med tyg och stoppning, men jag tror inte att jag hade kunnat göra det snyggt :o
Tror att det blir lättare för mig att limma fast nålmatta (hette det väl?) :D

Tyvärr är hon såpass "envis" och orädd att lite skrammel skrämmer henne inte ;) Hon blir rädd för stunden (rädd för höga ljud ett bra tag dock..) men ska upp igen ändå.
Hon fick med sig en stor krukväxt i golvet en (läs flera..) gånger som gick i tusen delar..., men det vara bara kul att få leka med jorden och skärvorna... haha.


TinyWiny:
Tänkte mer om man kunde bygga ihop ett litet hus av plywood att ha på en av hyllorna, och ha en till hylla över huset (så dom inte kan sitta på själva taket). Då borde det ju hålla? :)
pysselkväll :love:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 310
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 221
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp