känns som jag gjort allt, men...

T

terre

ja, som sagt känns det som jag gjort allt..
Jag försöker aktivera med lek, uppletande (med godis i olika saker, som toarullar, och aktiveringsbollar), MEN hon vill inte!!
Hon sitter ofta bara och "blänger och stirrar" på oss..
Ändå gör hon allt "som-hon-inte-får-göra" som att hoppa upp på vår tv (som hänger i väggen... alltså är mkt obehagligt då vi är rädda om själva väggen... vi bor i hyresrätt och är rädda om allt som finns här inne.....) .vara inne i rummet (okej, klädkällaren) där vi har datorn som vi är mkt rädda om.. Även om någon av oss är där inne (INTE okej...)

Vad ska jag göra?
Ibland känns det som ätt hon djävlas med oss.. Vansinnig löjligt (Jag vet..) men vad ska jag göra eller tro?
Vi bor i en etta på 48 kvadrat, med balkong (en våning upp, ca 3 meter upp, alltså måste vi hägna in om dom båda skall vara där.. men!) vi får inte hägna in balkongen (har frågat hyresvärden)
Vår andra katt är "nöjd" och busar och leker när vi "erbjuder" och lite med honan, men han sover hos oss varje natt..

Ska jag behöva sälja min älskling?
Jag grinar så fort jag måste tänka på detta problem..
Det är ärligt talat skitjobbigt! Och nu behöver jag hjälp!!
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

kanske ska tillägga att hon är jättemysig, nör hon själv vill, (som på morgonen, kvällen eller när man sitter med datorn...)
Och hon får ALLTID uppmärksamhet när hon själv vill!
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Vad är problemet? Att hon inte leker när ni vill leka eller att hon går dit hon inte får?

Ingen av alla de katter jag har eller har haft skulle leka med aktivitetsbollar eller just när jag vill, de leker när de själva vill.

Om problemet är att hon går dit hon inte får så stäng dörren till datorn så är ju det problemet borta. Att hon klättrar mot tvn förstår jag för den är ju intressant när den låter och saker rör sig, spruta vatten på henne varje gång hon går dit så lär hon sig att det är obehagligt.

Skaffa naturligare leksaker som möss som är av päls, leksaker som rör sig själva osv.

Katter är självständiga djur, de ser oss som betjänter;) hon tycker förmodligen att ni är helt knäppa som inte förstår det intressanta med tvn och datorn:D

Låt henne vara och uppfostra henne att låta bli det hon inte får göra.
 
Senast ändrad:
Sv: känns som jag gjort allt, men...

självklart vill hon inte alltid leka när vi vill att hon skall leka, med alla "tillåtna" saker och ting.
Mitt problem är att hon vill leka med det förbjudna ( som tv´n) Även om vi försöker uppfostra henne med vattensputan, men när vi sover ser hon sitt tillfälle.. Vaknade senast igår natt av att hon välte kameror och blomkrukor på det absolut mest "otillåtna" stället av alla.. (När hon hoppar från tvn, till en hylla där PVn har sina antika kameror som vi är rädda om..)
Vad jag kan se är att hon VET att hon inte får vara där(tv´n + den hyllan) men hon vill såå gäärna..
Ska vi bygga ännu fler hyllor där hon får vara?

Känner mig bara så elak när jag skäller på henne..
Gör jag fel som skäller och sputar vatten när jag ser, och inte sprutar vatten när jag faktiskt sover? Det är så svårt.. älskar ju min lilla skitunge! :)

Är det fel att ha dem båda katterna på balkongen även om det faktiskt är olagligt? Vi bor som sagt ca 3 m upp i luften..( 1 Våning upp)..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Men, att katter klättrar och hoppar visste du väl innan du skaffade katt:confused: Självklart ska katten få leka, hoppa och klättra, det är något man får räkna med när man har katt.

Lås in kamerorna istället.

Självklart ska du inte låta katterna gå ut på balkongen om du inte har nätat balkongen, om de ramlar ner så kan de ju slå ihjäl sig. Det har inget med lagar att göra utan är ju sunt förnuft.

Du får inse vad för djur du har och anpassa dej efter det. Att blomkrukor och dylikt åker i golvet är helt normalt när man har katt, särskilt på så liten yta när du inte kan stänga för ett rum där du har saker du är extra rädd om. Då får man plocka bort grejerna istället.

Har du något klätterträd? Annars är det prio ett att införskaffa ett sådant för katter vill gärna klättra och vara högt uppe. Det är helt ok för katter att leva på höjden men de kan inte respektera att du inte vill att de ska klättra på hyllor och dylikt.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja de har ett klätterträd (från golv till tak).
Och självklart visste både sambon och jag att katter faktiskt hoppar och klättrar, men är det så vansinnigt omöjligt att "uppfostra" att man kanske måste omplacera?

Angående "datorrummet", så har det rummet en dörr som stängs när vi ej är där, men när man sitter där inne vill man kunna ha dörren öppen.
Ska man alltså styra hela sitt liv ("hemma-liv" iaf) kring en av sina katter? OCH vara helt nöjd med detta?

Okej med balkongen, detta förstår jag!
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ni kanske helt enkelt måste kattsäkra ert hem ännu bättre? Här är allt som absolut inte får gå sönder placerat så att katterna inte kan få tag i det alls, så om ni kunde sätta upp en hylla (alternativt ställa undan) någonstans för pojkvännens kameror som hon inte kan komma åt. Har hon ett klätterträd och andra möjligheter att komma högt upp/klättra?

TVn är ett svårare problem eftersom ni kanske inte kan flytta den till säkerhet, men förhoppningsvis om ni är fortsatt envisa med att lyfta bort/säga nej/vattenspruta kanske hon slutar.

Min syn på katter är att de kan följa regler väl, när någon är i närheten, annars är det lite som de vill. Har man katt så får man som lov att anpassa sitt hem efter det, och ta att saker faller i golvet ibland.

Är det en speciellt känslig dator eftersom katten inte får vara i närheten? Mina tycker att datorer och tidigare skärmar (som de sörjde när jag gick över till plattskärmar) är en utmärkt liggplats och efter minst 20 år med kombinationen katt+dator har varken katt eller dator kommit till skada.

Katt i knäet, varm choklad i ena handen och musen i den andra samtidigt som grannens slagborr går igång på betongväggen är dock ingen bra kombination. :D

Jag skulle avråda från att ha katterna på balkongen för deras egen säkerhet om ni inte kan näta in den. Men sätt gärna upp fler hyllor som de kan klättra på. Eftersom ni bor i en etta med två katter är det smart att utnyttja väggutrymmet så gott det går också.

Är trött nu men kan se om jag kommer på något mer senare.
Hoppas du kan lösa det så både ni och katten kan trivas i ert hem.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det är ju detta med att "kattsäkra".. Ett vitrinskåp (som vi gärna vill ha!) får ej plats, alltså är alternativet att plocka bort kamerona som vi vill ha framme?
(Kamerahyllan hänger inte ens en meter från taket....)

saken med Tv´n är den att hade hon vägt mindre hade vi inte brytt oss.. Nu väger hon ca 5.5 kg och är i "smalaste laget".. Alltså flexar hela Tv´n och är påvägg att hoppa ner från väggen, med fästen och allt :(

Klätterträd, från golvet till taket, används flitigt av henne hela tiden! Hon älskar att ligga och spana ut genom fönstret på denna ställning.

Angående datorn är den att hon vill upp och klättra även på den, det är en plattskärm MAC, ganska "ömtålig" pga priset på den.. Den viker sig åt konstiga håll m.m pga att hon är på den...

Hon är supermysig "emellan" alla dessa (för mig) jobba perioder, hon ligger i knät och ligger på ens mage om man ligger i sängen!
Spinner och pratar med en HELA tiden :heart!
Älskar verkligen denna katt!!, men ibland blir hon så jobbig ( som ej den andra katt vi har är, han springer bara runt och busar :))

Vi har haft katterna i sele och koppel på¨balkongen innan, men denna dam jag pratat om innan fräser och morrar åt mig när jag ska få på henne selar, helst ville låta henne slippa bråket.. Men då blir det ingen mer balkong över huvudtaget :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja de har ett klätterträd (från golv till tak).
Och självklart visste både sambon och jag att katter faktiskt hoppar och klättrar, men är det så vansinnigt omöjligt att "uppfostra" att man kanske måste omplacera?

Angående "datorrummet", så har det rummet en dörr som stängs när vi ej är där, men när man sitter där inne vill man kunna ha dörren öppen.
Ska man alltså styra hela sitt liv ("hemma-liv" iaf) kring en av sina katter? OCH vara helt nöjd med detta?

Okej med balkongen, detta förstår jag!

Katter är kungar och vi deras tjänare så ja, man får anpassa sig. Om man är nöjd eller inte är ju upp till var och en men att katter inte går att fostra som en hund är ju väldigt välkänt. Ögontjänare kan de vara till tusen just eftersom de får mat men att de skulle lyda när ingen är i närheten är nog väldigt otroligt.

Varför kan du inte låta dem vara som de är? Är det verkligen så allvarligt att de klättrar?
Jag kanske är konstig men jag har aldrig haft ont av att katter klättrar men så har jag aldrig bott i en etta med katter heller men jag vet många andra som det fungerar utmärkt för.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Okej, det är längre inget problem att hon hoppar på just den hyllan hon inte får. Enbart pågrund utav att hon är en katt (och därför helt omöjlig att ouppfostra till något överhuvudtaget) så gör det absolut inget!


Förlåt min alldelles yra nattkonversation! Skall defenitivt inte upprepas igen.
(För alla som inte har över 3000 inlägg på buke är ju värd att ta på allvar...)

skit i hela tråden..
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tror att du kommer få acceptera att katten är en katt helt enkelt. Hur mycket du än uppfostrar henne så kommer hon, när ingen är hemma, antagligen göra precis som hon vill.

Vill du ha kvar henne så kommer du att få hitta på lösningar för att få det att fungera. Det är ditt ansvar som kattägare.

Kamerorna till exempel, köp en hylla med fyra kanter och sätt den så högt upp att hon inte når. Annars finns det flera olika typer av hyllor och vintrinskåps-hyllor med genomskinliga dörrar som skulle fungera.

Går det att flytta tvn högre, om hon hoppar upp på den från golvet? Eller ta bort saker på sidorna om hon hoppar från dem. Köpa bättre och starkare fästen? Sätta en tv-bänk under som tvn kan vila på så att inte trycket blir för stort?

Sätt en hylla precis ovanför dator-skärmen så att hon inte kommer upp på själva skärmen utan istället en fast och säker hylla ovanför? Varför inte göra samma sak med tvn?

Det går att lösa om ni vill och orkar, och det låter som att du är annars är rätt fäst vid katten, så jag tror ni kan lösa problemen. :)
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Det är ju det "värsta", vi ÄR kattägare, och vi är vansinnigt fästa vid henne :love:
Det var därför jag ville ha tips från er här på buke (annars hade jag ju skitit i vilket eller hur? ;))
Under Tv´n finns en tvbänk, som också den används flitigt till sovyta:love:, men den hänger från väggen ändå för att komma upp från bänken som blir för låg då vi ej har yta till en soffa...
(Vi har en "arm" från tvn som vi kan "dra ut" denna använder hon som språngbräda..)

När vi inte är hemma hoppar hon aldrig på tvn, detta vet vi för att den "står alltid snett" när hon vart uppe på den, och sakerna på den "förbjudna hyllan" står som de ska..

Hon gör alltså detta när vi är hemma, trots massor med mat och aktiverad och "myst och gosad" med..

men jag kanske bara ska acceptera att "såhär är det".
Så förlåt för mina flummiga nattinlägg, så ska jag inte störa er igen..
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Dessvärre för din del är det nog bara att gilla läget. Katter är ju som du säker förstått vid det här laget väldigt egensinniga. en av anledningarna till att katter så sällan ingår i beteendeexpriment är att de har en stor intrigriter och en utpräglad "jag gör som jag vill" mentalitet. Vill man ha en katt som är relativt uppfostringsbar bör man nog skaffa sig en dokumenterat lugn raskatt ( men även då riskerar man att få ett egensinnigt exemplar). Efter 20 år med birmor hade jag nästan glömt hur det var att ha en kisse av det lite livligare slaget, men efter det senaste tillskottet är jag nu påmind. Kattsäkert hem är bara förnamnet. Ingenting kan ligga framme utan att han bollar runt med det, han gör inbrott iallt som har en glipa, tuggar på sladdar, hänger i gardiner, you name it.... Grannarna har undrat om vi ska flytta eftersom vi inte har något alls i fönstren längre. Ja just det jag glömde, han har varit efterlyst hos polisen två gånger också. Men trots allt är han den charmigaste katt jag någonsin har träffat. När han blivit trött på att göra allt han inte får kommer han och pussar sin matte och vill kela i knät och då är allt förlåtet:love:
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Okej, det är längre inget problem att hon hoppar på just den hyllan hon inte får. Enbart pågrund utav att hon är en katt (och därför helt omöjlig att ouppfostra till något överhuvudtaget) så gör det absolut inget!


Förlåt min alldelles yra nattkonversation! Skall defenitivt inte upprepas igen.
(För alla som inte har över 3000 inlägg på buke är ju värd att ta på allvar...)

skit i hela tråden..

Vad menar du med detta? Tror du jag hade svarat annorlunda om du hade haft fler inlägg? Hade katter sett oss som något annat än tjänare då?

Visst kan man lära katter saker men att lära dem att inte göra det som är naturligt för dem är ganska omöjligt.

Jag ber om ursäkt att du inte uppskattade mina svar men att vara otrevlig hjälper inte för jag har inte varit otrevlig mot dej, det är en katt du har iallafall och kan du inte ge den det du behöver så vad ska jag göra åt det? Be dej att sätta den i bur?:mad:
Så dumt att jag fördrev helvetestiden med att ännu en gång försöka hjälpa någon.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag har den uppfattningen att ignorera är det bästa att göra när katten gör nåt oönskat. Om man hetsar upp sig och reagerar har katten fått belöning genom ens uppmärksamhet.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag har alltid helt enkelt lyft bort katten från vad eller vart det nu är det oönskade sker, och samtidigt sagt ett vänligt men bestämt 'nej' eller 'inte'. Nu för tiden räcker ett 'nej/inte' och en blick från andra sidan rummet för att de ska förstå. I värsta fall har jag blåst på katten, fungerar på vissa.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tycker dina inlägg var mycket vettiga TinyWiny, du verkar vara en riktig kattperson :love: Oberoende på om TS tar till sig eller inte så kanske andra som läser tråden gör det, eller kommer ihåg vad de läst inför framtida situationer, så det kanske inte är helt bortkastad tid. :)
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Jag tycker dina inlägg var mycket vettiga TinyWiny, du verkar vara en riktig kattperson :love: Oberoende på om TS tar till sig eller inte så kanske andra som läser tråden gör det, eller kommer ihåg vad de läst inför framtida situationer, så det kanske inte är helt bortkastad tid. :)

Tack, jo jag är nog mer djurvänlig än människovänlig när det kommer till sådana här saker. Jag tycker att vi människor har ett ansvar att göra allt för att få våra djur att trivas och må bra i samspel med oss, inte enbart på våra villkor. Jag tycker inte att djuren ska behöva ändra på sig för att duga.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Under (Vi har en "arm" från tvn som vi kan "dra ut" denna använder hon som språngbräda..)

När vi inte är hemma hoppar hon aldrig på tvn, detta vet vi för att den "står alltid snett" när hon vart uppe på den, och sakerna på den "förbjudna hyllan" står som de ska..

Hon gör alltså detta när vi är hemma, trots massor med mat och aktiverad och "myst och gosad" med..

Har också en utdragbar arm men till datorskärmen, hela datorn är väggfast. Har haft som mest 3 katter (ca 10kg sammanlaggda vikt) bellanserande på plattskärmen och använt den som bla språngbräda...dom är ganska tåliga om man fäst dom rätt i väggen...
Om ni trycker ihop den helt blir de svårare att klättra på dem är min erfarenhet... ett annat tips är att stoppa et stabil hyllplan just ovanför tv men nån cm ovanför som hon istället kan hoppa på...
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Här kommer ett svar som du inte kommer att gilla, men ja, sälj din katt.

Katter är inte anpassade för att vara inlåsta dygnet runt i en lgh. Att försöka aktivera katten genom lek ersätter inte den mentala stimulans som den får genom att leva ett normalt liv ute. Att inte fler innekatter blir fullkommligt "nuts" är otroligt.

Jag är tyvärr stenhård på den punkten. Skaffa inte en katt för ditt eget nöjes skull och tvinga den vara inomhus dygnet runt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 306
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 103
Senast: Ajda
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 216
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp