Bukefalos 28 år!

Känslighet för chili

Milosari

Trådstartare
Vad avgör egentligen känsligheten för chilihetta i mat? Jag råkade nyss hälla på en dryg tesked jättestarkt chilipulver på min tallrik men åt upp maten ändå. För mig verkar inte ”för starkt” finnas riktigt. Däremot är jag lite orolig för att magen och munnen inte är av samma åsikt ;). Men andra och särskilt barn är jättekänsliga och tycker att maten är oätlig så fort den börjar brännas lite. Handlar det bara om vana eller finns det andra faktorer som påverkar?
 
Eftersom stark chili yttrar sig rent fysiskt så borde det väl vara olika känslighet?

Ett grannbarn - nu vuxen - kan tugga färsk chili som tomat ungefär. Själv får jag smärtor i munnen även av svagare varianter. Svettas och kan må lite illa.

Jag har svårt för chili, tycket att chilistark mat tappar i smak. Det smakar endast hetta. Styrkan dödar de andra smakerna. Vet många som tycker tvärtom, att det lyfter smaker.
 
Jag har svårt för chili, tycket att chilistark mat tappar i smak. Det smakar endast hetta. Styrkan dödar de andra smakerna. Vet många som tycker tvärtom, att det lyfter smaker.

Det där upplever jag vara en rätt så fin balansgång som inte bara verkar beroende av mängden chili utan också på övriga konsistenser och smaker. Även tillagningen av chilin påverkar hur hettan upplevs. Tex så tycker jag att hettan från färsk chili är mer "smakfull" än från torkad. Jag tycker också att det är lättare att hitta den där förhöjande effekten när jag har chili i grädd-/kokosbaserade rätter jämfört med tomatbaser. Flytande konsistenser är enklare än fasta.

Jag skriver "enklare" då jag har ätit precis lagom stark mat i alla möjliga konsistensen, smaker och tillagningssätt. Och jag tycker inte att det verkar handla enbart om att den tunna kokossoppor minskar hettan och att köttgrytor med tomat stärker den. Utan istället känns det som att olika sidor av chilin kommer fram på olika sätt beroende på omständighet och där har jag inte riktigt hittat balansen i vissa lägen.

Oj vad jag babblar :o Nåja, någon får kanske ut något av det.
 
Eftersom stark chili yttrar sig rent fysiskt så borde det väl vara olika känslighet?

Ett grannbarn - nu vuxen - kan tugga färsk chili som tomat ungefär. Själv får jag smärtor i munnen även av svagare varianter. Svettas och kan må lite illa.

Jag har svårt för chili, tycket att chilistark mat tappar i smak. Det smakar endast hetta. Styrkan dödar de andra smakerna. Vet många som tycker tvärtom, att det lyfter smaker.
Ja just det här med att chilin verkar döda andra smaker är verkligen individuellt. Jag tycker att det funkar lite som salt, dvs gör att allt smakar mer. Det är ju därför jag häller på lite extra på tallriken.

Jag tycker också att det är skillnad mellan färsk och torkad, men ffa mellan olika sorter. Vanlig spansk peppar är ju rätt smaklös, den kan jag äta rakt av i stora bitar. Min favorit är piri piri, som också är underbar torkad. Jag kan få riktiga cravings efter den smaken.

Vidare tycker jag också att matens temperatur påverkar hur starkt det smakar. Ju varmare, desto mer hetta känner jag.

Men som sagt, om man gillar koriander eller ej är ju genetiskt. Undrar om det samma gäller chili?
 
Jag är ganska ointresserad av chili. Jag tycker att det är en svåranvänd krydda som lätt blir bara stark, utan att riktigt smaka något.

Nu har jag ofta lite chili av olika slag i maten, men oftare för ett litet sting än för hetta. För hettan blir så lätt så meningslös.

Jag tycker att chili är lättare att använda i animalisk mat än vegetarisk, överlag.
 
Jag älskar chili! Äter inlagd chili nästan dagligen, kryddar nästan all mat med chili. Jag odlar egen så jag har tillgång året runt.

Min man tycker vanlig fefferoni är stark men han börjar vänja sig vid min matlagning.
Jag känner knappt nån hetta, bara chilismak. Förmodligen har jag byggt upp en tolerans mot just hettan.

Och jag tycker chili har en självklar plats i vegetarisk matlagning ;)
 
Jag älskar chili! Äter inlagd chili nästan dagligen, kryddar nästan all mat med chili. Jag odlar egen så jag har tillgång året runt.

Min man tycker vanlig fefferoni är stark men han börjar vänja sig vid min matlagning.
Jag känner knappt nån hetta, bara chilismak. Förmodligen har jag byggt upp en tolerans mot just hettan.

Och jag tycker chili har en självklar plats i vegetarisk matlagning ;)
Jag började nästan tro att jag var ensam på buke ;). Men du tror det är en tolerans man bygger upp alltså? Jag känner inte heller av det starka så mycket. Har varit med om att jag åt en tom yum som var så stark att halva ansiktet liksom domnade bort en stund, och jag fick koncentrera mig noga om att inte råka andas in på fel sätt. Men i munnen var det fortfarande inte FÖR starkt.
 
Chili har så enormt många nyanser beroende på vilken sort det är och om den är färsk, torkad osv. Jag skulle inte kunna leva utan chili.

Det finns absolut chilisorter jag inte är så förtjust i, därför vill jag veta vilken chili jag använder. Generiskt "chilipuver" är totalt ointressant. Men den enormt fylliga och chokladiga aromen av en ancho, den fylliga och syrliga hettan från burmese amber nectar, det kryddiga texmex-stinget av de arbol och den rättframma, milda hettan från jalapeño... :love:
 
Jag började nästan tro att jag var ensam på buke ;). Men du tror det är en tolerans man bygger upp alltså? Jag känner inte heller av det starka så mycket. Har varit med om att jag åt en tom yum som var så stark att halva ansiktet liksom domnade bort en stund, och jag fick koncentrera mig noga om att inte råka andas in på fel sätt. Men i munnen var det fortfarande inte FÖR starkt.

Du är inte ensam ;) Man bygger absolut upp toleransen, när jag och särbon blev ihop tålde jag ingenting och nu äter vi på ungefär samma styrkenivå (han vill ha något starkare än vad jag vill ha).
 
Chili har så enormt många nyanser beroende på vilken sort det är och om den är färsk, torkad osv. Jag skulle inte kunna leva utan chili.

Det finns absolut chilisorter jag inte är så förtjust i, därför vill jag veta vilken chili jag använder. Generiskt "chilipuver" är totalt ointressant. Men den enormt fylliga och chokladiga aromen av en ancho, den fylliga och syrliga hettan från burmese amber nectar, det kryddiga texmex-stinget av de arbol och den rättframma, milda hettan från jalapeño... :love:
Jag har rätt dålig koll på namn men håller med om att det är stor skillnad på smak. Chilipulver ska köpas i thaibutik eller mixas själv. Santa Marias smakar ju mest lite dammigt.
 
Jag har rätt dålig koll på namn men håller med om att det är stor skillnad på smak. Chilipulver ska köpas i thaibutik eller mixas själv. Santa Marias smakar ju mest lite dammigt.

Jag odlar min chili :D Eller ja, inte alla sorter då. Men jag har hittat en suverän webshop i England som har underbar kvalité på chilin (och ett enormt utbud).
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 304
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 505
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 190
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 735
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp