Bukefalos 28 år!

Känslighet för chili

Verkligen för mycket salt kanske man aldrig kan vänja sig vid dock :crazy: Din far var kanske speciell :angel:;)

Han fick, såhär 20 år senare, stränga förmaningar av läkare att dra ner på saltet för att skona njurarna :angel: Mycket salt, mycket rött kött och mycket öl. Inte den mest hälsosamma kosten sådär generellt.
 
Vad avgör egentligen känsligheten för chilihetta i mat? Jag råkade nyss hälla på en dryg tesked jättestarkt chilipulver på min tallrik men åt upp maten ändå. För mig verkar inte ”för starkt” finnas riktigt. Däremot är jag lite orolig för att magen och munnen inte är av samma åsikt ;). Men andra och särskilt barn är jättekänsliga och tycker att maten är oätlig så fort den börjar brännas lite. Handlar det bara om vana eller finns det andra faktorer som påverkar?
Som jag har förstått det så triggar capsaicin (dvs det "heta" ämnet i chili) vissa signaler i nervsystemet som i hjärnan tolkas som hetta/smärta/att det bränns, och om man äter chili ofta så kan kroppen "vänja sig" vid den signaleringen, eller kanske rättare sagt "trötta ut" den, för signalerna blir inte lika starka efter ett tag. Hur känsligt eller reaktivt nervsystem man har skiljer sig från person till person, vissa kan ha överaktiva receptorer vilket gör att man uppfattar signaler/retningar olika och för somliga kan capsaicinsignalerna bli "för starka".
 
Intressant det som @cassiopeja säger här ovanför, tror absolut det är en vanesak men inte fullt ut, tror inte alla kan vänja sig, och jag ser väl inte poängen med att försöka heller, gillar man inte smaken eller hettan så finns det väl ingen anledning att försöka öka styrkan.

Jag personligen älskar chili och är en sån där som gärna köper hem superstarka färska och provar råa. Det blir väldigt tydligt att det är så extremt stor skillnad på chili och chili när man äter dem så. Köpte faktiskt hem carolina reaper förra året eftersom både jag och lillebror varit sugen på att se hur stark världens starkaste chili faktiskt är. Rätt så himla jättestark konstaterade vi :D Men just den är faktiskt, trots sin enorma hetta, väldigt användbar i mat eftersom den smakar så himla mycket mer än bara starkt. Odlade Trinidad Moduga Scorpion här hemma i år och den ligger inte långt under reapern i styrka men smaken är helt annorlunda, den hade inte alls samma fruktiga goda smak utan gav mest bara den där känslan av att äta eld.

Växte upp med en förälder som älskar starkt och en som knappt kan äta en sked sambal i köttfärssåsen. Jag och lillebror fick alltså inte jättemycket stark mat hemma men har alltid uppskattat mat med chili i och har nog själva utvecklat toleransnivån. 2,5-åringen här hemma äter gärna röd curry från thaikrogen här när jag beställer så jag antar att jag redan smittat av mig där.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 265
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 453
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 154
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 721
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp