Kärringen är galen

mullah

Trådstartare
Tanten har blivit galen. Snart 50 är intresset för hästar ungefär som för 35 år sedan, ungefär det enda som finns i huvudet. Köpte en häst til dottern, som tappade intresset. Tog över ridningen, vilket innebar att jag började för tränare för en instruktör efter 15 års uppehåll. Nu är märra dräktig. För att hållai gång ridningen har jag börjat på ridskola i stan, rider som enda tant med en grupp tonårstjejer och det är såååå kul.
Ofta lägger man ju av att rida när man blir äldre men finns det någon mer kärring som är lika nytänd som jag..??
 
Sv: Kärringen är galen

Dottern och jag blev med häst för ca 2år sen, jag har aldrig ridit ordentligt bara skumat runt i skogen på kompisars hästar när jag var ung för många år sen. Nu är jag 50 börjat på ridskola "vuxna nybörjare" sen 1år och det är så kul. Vi är en grupp med 5 tanter och 1 gubbe och vi har så kul. Det svåraste tycker jag när man är äldre att man är lite rädd, man tänker på vad som kan hända, när man var ung klängde man upp åkte, i backen och upp igen, rammlar man av nu så brytar man väl det mesta som går att bryta, och bara att ta sig upp i sadeln på en stor kuse och man själv är 1,56 och vig som ett kylskåp är ett helt företag. Brukar låna en bruks nordis uti vårt stall och döttrarna rider vårt fullblod, först kommer en tjockis tant på en tjockis häst sen kommer dottern på ett smäckert högbent fullblod och döttrarna är ganska långa och smala, passar ganska bra. Red fullblodet på ridskolan i går och vilken skillnad mot dom andra hästarna som jag oftast rider på ridskolanr, dom flesta av dom andra hästarna är som att rida i tuggummi men fullblodet är det tvärtom, ju fortare desto roligare för henne, det värsta är att man hela tiden kommer ifatt dom andra och får lägga på en volt men roligt är det och bra motion för en gammal tant.
 
Sv: Kärringen är galen

När jag jobbade droppade det in många som du;)

Det är så kul när de efter att i flera år stått och tittat på sina barn äntligen inser att man inte bara behöver titta på utan man kan faktiskt vara med själv och ha mycket roligare:D

Från början hade vi en grupp vuxna men efter ett tag hade vi vuxen grupper varje dag och vissa dagar flera.

Det är ju ofta så att när barnen börjar bli stora så inser man att egna drömmar också är till för att förverkligas.
 
Sv: Kärringen är galen

Här är en "gubbe" som också blivit totalt hästtokig på äldre dagar. Fast för min del är det ingen nytändning eftersom jag inte red som barn. Två dagar i veckan på ridskolan och igår var jag ute och tittade på en häst som jag funderar på att köpa. Det har gått från 0 till 100 sedan jag började rida för drygt ett år sedan. :)
 
Sv: Kärringen är galen

Jo jag! :bump:

Skogsmulle för 25 år sedan, la av, livet/barn/jobb kom emellan, sen började min dotter o jag låna en ponny på ridskolan för 2½ år sedan (jag ville att hon skulle börja rida tidigt pga att hon har Downs syndrom, för utvecklingens skull) och stå och sadla o rykta den där ponnyn tryckte på alla min knappar, pang sa det.
Köpte min första häst för nästan prick 2 år sedan, sen en barnponny 2 månader senare. Förstingen har jag tyvärr fått ta bort :cry: men nu har jag en ny häst som jag rider dressyr på (hon är duktig, jag försöker vara duktig) och så har vi våran illa barnponnyn kvar också. Är i stallet minst 1½ timme varje dag, mer dom dagar jag rider.

Fattar inte vad jag gjorde med all tid förut :rofl:

Jag har alltid varit en lite feg ryttare men förut kunde jag ändå försätta mig själv i situationer som jag tyckte var läskiga, bara för att man skulle vara tuff, men nu är det no compromise, det är på mina villkor och jag tar inga eller få risker. Numera har jag slutat säga att jag är feg, nu säger jag att jag är "klok och försiktig". Tycker mina barn förtjänar att jag är det.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag har ju iofs ridit på ridskola hela tiden, sen 10 år, är nu 48, men har inte haft möjlighet att ha egen häst. Men nu är döttrarnas ponnytid över, de är utflugna på diverse äventyr, och jag har köpt häst!

Fick dock en hårdhänt påminnelse senaste lektionen att gamla tanter ska inte hoppa...ajaj min rygg. OBS! skämt, jag tycker det är jätteroligt att hoppa, men man är inte lika smidig när man ramlar av;)
 
Sv: Kärringen är galen

Underbart! Ridning är till för alla och i alla åldrar. Jag tycker det är jätteroligt när man träffar kvinnor och män i din ålder som börjat rida och livet får en "ny" mening när barn osv börjar bli vuxna och man vill göra annat utav sin fritid.
 
Sv: Kärringen är galen

Jo, visst blir man mer försiktig med åren. Har inte hoppat på flera år och nästa vecka är det hopplektion........:eek:
Ridningen är ju verkligen rolig. Men har under det långa uppehållet lagt mig till med en dålig sits när jag i min ensamhet suttit och jobbat den egna hästen, innan jag började rida för instruktör. Det är ojämna skänklar och spända axlar ocj gud vet allt.:rofl:Sedan får jag mig en omgång på ridskolan också och det är bara så härligt att känna hur man får mer och mer ridning i kroppen.
Dessutom tror jag att känslan för själva djuret Hästen har blivit starkare. Jag njuter av att småpyssla i stallet och se hästarna hur de också rtrivs med att vara ompysslade. Borstar, putsar å fejar samtidigt som man småpratar med dom. Vil jag tänka på ngt gott så tänker jag på hästarna.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är oxå galen...;)

Red när jag var 12...har inte sett en häst sen dess...tills för 4 år sen.
Fick rida en kompis gamla häst. Blev helt fast. Köpte ett varmblod, flyttade till gård för 3 år sen...
Nu har vi ett varmblod till sambon som började rida på allvar i somras, en new forest till mej, och en connemara till bonusdottern :D

Vi rider bara i skogen..Ingen av oss kan egentligen rida..men vi hänger med :o
Funderar på att ta ut nån som ge lektioner till bonusdottern så får vi tjuvkika

Hästarna verkar iaf glada ...

Jag e helt tokig i att hitta fina saker till hästarna...:p en har bara rosa saker, en ljusblått och sambons får jag inte köpa nåt till, han tycker att dom andra ser fjantiga ut med tanke på att vi bor mitt i skogen :D


Har två små på 1 och 2 år, så har egentligen inte tid med detta, men älskar det :love:
 
Sv: Kärringen är galen

Hej!

Här är en till "galen tant"! Det vill liksom aldrig gå över, det där hästintresset...trots att sambon väntar och hoppas;)!! Nu har jag t o m 2 hästar:eek: istället för en. Mina barn är så små än, men jag hoppas på att få införskaffa en tredje liten barnponny också. För min del har jag haft egen häst ända sedan jag blev färdig med en lång utbildning och då jag fick mitt första jobb. Jag har ett jobb som brukar kunna uppsluka de flesta, men mitt hästintresse verkar bara bli större och större trots detta...

Jag har dessutom skaffat min första unghäst i år:eek:, men ska ta hjälp med inridningen är det tänkt. Den andra hästen är en liten fölis som representerar min drömhäst (hon är mörkbrun med mjöldoppad mule och stjärn:love:), och är tänkt som dressyrstjärna när hon blir stor, och jag har mer tid att rida och tävla.
 
Sv: Kärringen är galen

Jo, visst blir man mer försiktig med åren. Har inte hoppat på flera år och nästa vecka är det hopplektion........:eek:
Jag är precis tvärtom. Som barn var jag extremt försiktig (läs: harig) av mig. När jag började rida bestämde jag mig för att inte vara rädd för någonting utan prova även de lite läskigare sakerna. Fast skillnaden mot många ponnyryttare är att jag inte är dumdristig. :D Det har bland annat blivit en barbackalektion inklusive galopp. På hoppningen försöker jag ge allt även om jag hoppar hellre än väl. *s* Någon gång under nästa år har jag bestämt mig för att jag ska prova på att tävla (på klubbnivå givetvis). Får se om det blir dressyr, hoppning, eller båda.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag önskar jag kunde hitta nån som du som kunde komma och hjälpa mig med mina hästar - var ska jag leta? Jag vill inte ha nån tonåring.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är 35 och lika galen...

Red ett par år som liten men slutade för att jag var rädd för hästarna och för min ridlärare...

För ett och ett halvt år sedan köpte jag egen häst efter att ha varit först medryttare och sedan fodervärd under två år. En söt liten shirepojke står nu och gnäggar åt mig varje dag!!!

Och ehum... på något konstigt sätt "råkade" jag köpa en rätt ung hingst dessutom :o Han blev dock valack väldigt fort men ändå.

Galen är ordet!
 
Sv: Kärringen är galen

Tanten har blivit galen. Snart 50 är intresset för hästar ungefär som för 35 år sedan, ungefär det enda som finns i huvudet. Köpte en häst til dottern, som tappade intresset. Tog över ridningen, vilket innebar att jag började för tränare för en instruktör efter 15 års uppehåll. Nu är märra dräktig. För att hållai gång ridningen har jag börjat på ridskola i stan, rider som enda tant med en grupp tonårstjejer och det är såååå kul.
Ofta lägger man ju av att rida när man blir äldre men finns det någon mer kärring som är lika nytänd som jag..??

Jag vet inte om det kan kallas nytänd längre för det har hunnit att gå några år med häst nu. Är emellertid en återfallsryttare som aldrig hade kunnat drömma om att hästar skulle bli en del av mitt liv igen. Ingången till hästeriet blev inte oväntat dottern som fick första egna hästen när hon var 7 år.(Jag låg ju absolut inte bakom det) Vi hade då tur o fick tillgång till ett billigt tvåhästarsstall så det blev en häst till. Idag har vi båda bytt ut våra gamla hästar och flyttat in i ett större stall. 7-åringen är numera 15 men gillar uppenbarligen att vara med lilla mamsen i stallet:love:
 
Sv: Kärringen är galen

Här sitter ännu en galning :) Vi är visst några stycken. Jag är 46 år och red på ridskola ett par år som barn, sedan tyckte mina föräldrar inte att vi hade råd långre (både brorsan och jag red). Efter det har jag bara ridit lite turridning av olika slag och på någon bekants häst på enstaka skogsturer. Men så begåvades jag med en hästgalen dotter. Hon bosatte sig i stort sett i grannens stall och började rida på deras hästar. För ett par år sedan fick hon börja på ridskolan och så en dag när jag stod där och tittade på fick jag se ett anslag om prova-på-ridning för vuxna. Jag nappade och frågade om det fanns någon grupp jag kunde få komma in i. Så blev jag inplockad i ett gäng nybörjare som hållit på ett drygt halvår. Det var Bingo direkt och vi har underbart roligt tillsammans. Vi försöker hitta på lite tillsammans även utanför ridbanan (går ut och äter, fikar, träffas och grillar).

Nu äger jag plötsligt ;) en egen häst också. En 10-årig triangelmärkt arabkille som är min ögonsten. Han kom till oss i maj och bor hos vår granne. Gud vad jag älskar den hästen! Jag är också så där fjollig så att jag gillar att köpa roliga prylar. Det senaste är ett gräsgrönt vintertäcke med vita tusenskönor som jag ropade in på Tradera. Helt underbart.

Dottern har en korsningsponny på foder. Så nu är vårt liv fyllt av hästar och hästprat. Jag föröker "övertala" åttaårige sonen att rida också, men han vill inte. Han älskar hästarna och att vara i stallet men han vill inte upp på ryggen på dem.
 
Sv: Kärringen är galen

Och här är en till. Tant Ylva, snart 53, tog upp hästintresset för cirka tio år sedan. Numera bor jag gärna i stallet hos mina gamla gubbar. Vår stallägarinna är 77 och still going strong.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är också galen. Det är nog bara att konstatera. Jag är ett par år yngre än den som svarat före mig. Jag red mkt när jag var yngre men hade inte ngn egen häst. Det var inte så vanligt på den tiden.
Sedan gjorde jag ett uppehåll på tretton år. Så här i efterhand kan jag inte förstå vad jag gjorde på den tiden, mer än att jag arbetade och fick barn. När mina äldsta barn var 8-10 år startade det en ridskola där vi bodde. De började rida och så fortsatte det. Barnen är stora för länge sedan och rider inte längre. Men vi har kvar deras två hästar som nu är gamla och pensionerade. Jag har en newforest ponny som jag rider flera gånger i veckan.
Idag kan jag inte tänka mig ett liv utan hästar. Jag tycker nog att det är ännu roligare nu än när jag var ung. Jag lägger ner en stor del av min fritid på hästarna.
 
Sv: Kärringen är galen

jag ska fylla 40 :eek: om en månad...det kanske är en kris :D att vi vill känna oss som tonåringar igen.

När jag började rida på en gammal tinker som sambons kompis hade, så gick min då 12 -åriga dotter på ridskola. Hon började tjata om egen häst , och att hon aaaldrig skulle tröttna. Nu råkade första hästen bli ett varmblod på 1.65 till oss båda... Efter ett halvår så hatade hennes kompis som hon red med hästar...och killar var roligare :D så när vi äntligen flyttade till gård och dottern fick mocka så försvann intresset snabbt.

Jag sålde mitt varmblod i somras då jag hade fått 2 barn under 2 år och kände att han behövde mer än jag kan ge. Jag skulle dessutom börja plugga nu i höst och vara borta ca 12 timmar om dan...Min sambo sa alltid: Antingen har vi Lobell eller ingen häst alls. hm.. Efter en vecka åkte vi och hämtade ett varmblod till honom och tre veckor senare en gammal new forest-tant till mej... Men då märkte vi att hans 11-åriga dotter oxå ville rida...och då blev ju alltid jag utan :( så i sept fick vi hem en connemara :)

Har nu pluggat på distans i en månad och är hemma hela dagarna. Helt perfekt :D
 
Sv: Kärringen är galen

jag ska fylla 40 :eek: om en månad...det kanske är en kris :D att vi vill känna oss som tonåringar igen.

Jag tror inte på det med ålderskris inte så det får mig att rida i alla fall. I så fall skulle min ha varat i 17 år! Det verkar lite för lång tid.
Men visst känner man sig yngre när man rider. Jag rider i grupp ibland. Då är en del av de andra betydligt yngre än mig.
 
Sv: Kärringen är galen

Jo fast när jag ska upp på hästen känner jag mej som 65...står på en stol och ponnyn är 1.42 :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 506
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 579
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp