Bukefalos 28 år!

Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Här finns en till som uppfyller alla kriterier, utom möjligen laptopen i tv-soffan, eftersom jag inte har nån laptop så struntar jag i tvn och sitter vid datorn ist. Har precis köpt ny häst som jag tänkt rida lite fälttävlan på bl a. Maken tycker förmodligen att jag är helt galen som lägger så mkt tid och pengar på hästen men har insett att han får rätta in sig i ledet, efter hästen. I mitt stall är vi f.ö 5 st, alla utom en är runt 50 och 3 av oss tävlar. Jag tror väl att jag skulle överleva utan min häst, men jag skulle vissna....
 
Sv: Kärringen är galen

Jag rider på ridskola i en grupp som är väldigt blandad, den yngsta är 15 och den äldsta runt 60. Själv fyller jag snart 30!
Vi är ett urskönt gäng, och mycket beror på de härliga tanterna i ridgruppen. Jag skulle aldrig vilja byta grupp någonsin. Stämningen är på topp, alla peppar varandra och det är ingen inbördes tävlan som det kan vara i vissa ridgrupper.

Jag tycker att ni gör helt rätt tanter!
Följ erat hjärta, och rid rid rid!
 
Sv: Kärringen är galen

Här kommer en bild på en av tanterna... mig själv. Och min fina Leo när han tuggar på ett äpple från vår gräsmatta.
Image1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Kärringen är galen

Här är en annan galen men förälskad 36-åring som njuter hästarna som de gudagåvor dom är:D.... Jag älskar att "åka" häst( rida är svårt, men jag övar) och skulle inte byta ut dessa underbara individer mot nått i hela världen:D Helt fantastiskt att man kan få ett så härligt och givande intresse i mogen ålder.... skulle bara önskat att jag fått inträde i denna världen i yngre ålder.... men men...jag försöker lära mig nu istället.... visst, ibland är det ganska smärtsamma lärdomar men mina underbara superduktiga töser gillar att äta tårta lite nu och då:o
 
Sv: Kärringen är galen

Vad gör vi av Ranger då? Skahan få dispens :D
Jag får ansöka om att bli hederstant :p

Jag misstänker starkt att jag kommer att känna mig dubbel så gammal imorgon. Ridläraren körde stenhårt med oss idag. Många balansövningar blev det. Jag trodde inte att det gick att rida lätt utan stigbyglar men det gör det. :) Kul på slutet när vi fick använda stigbyglarna igen och skulle stå upp två steg och sitta ett i traven istället för det vanliga upp-ner. Det har jag fått träna mycket hos tränaren så det satt direkt. Fick till och med beröm.
 
Sv: Kärringen är galen

....visst, ibland är det ganska smärtsamma lärdomar men mina underbara superduktiga töser gillar att äta tårta lite nu och då:o
Jag bjöd på glass dagen innan min första (och hitills enda) avramling så jag slapp bjuda på tårta. =) Fast lite andra småskador har det blivit. Red emot ett gångjärn på en grind och slog upp ett djupt hål i smalbenet, fick ett 5 cm långt ärr på armbågen efter en uteritt och blev sparkad på det andra smalbenet för några veckor sedan. Men ALDRIG att jag skulle sluta med hästar!
 
Sv: Kärringen är galen

Ha ha ha! Bra skrivet! Min sadelkammare bågnar snart! Själv har jag dille på bett och huvudlag, man måste ju faktiskt ha ett träns till varje bett man använder, eller hur?

Absolut! Sedan måste man ju ha så det matchar sadeln och så ska varje häst (har två) egen uppsättning med huvudlag. Och vid inskaffning av ny häst så måste ju den få nytt huvudlag. Och...

Själv är jag 40+. Hade ett uppehåll på 10 år utan vare sig egen häst eller ridning alls. Så skaffade syster yster häst och närjag skulle ta den på tillridning och letade stallplats hittade jag istället en häst till mig.

15 år senare har jag nu två hästar. Päronen skaffade gård med flera hus så jag flyttade dit. Den som tog mig ur uppehållet ligger begravd i hagen. Dottern till henne hittade jag på annons och köpte på telefon. Samtidigt hade jag ett sto på foder som hade föl vid sidan. Stoet återlämnat, fölet är numera 8 och min bästa kompis som jag aldrig gör mig av med.

Min moder red i sin ungdom, tappade intresset men återfått det och är gärna med i stallet trots att hon hoppar runt på kryckor med sin dåliga höft. Sitter på en stol vid ridbanan och hejar på och hänger glatt med på både träning och tävling. Rida gör hon dock inte men vi funderar på att skaffa shettis som reskompis till min pålle som har fobi att vara ensam och shettis bör vara inkörd för moderskapet vill gärna ut och köra för att komma ut i skog och mark. Hon är 65.

Syrran har kvar sin ponny, har ett sto utlånad på foder och en unghäst från denna som jag håller på och hjälper henne rida in.

Vi kärringar är inte galna. Vi är skogstokiga.
 
Sv: Kärringen är galen

Klart man smygläser dotterns Min Häst :angel: Mulle är ju bara för underbar. "Hellre lyss till den sadelgjord som brast, än att aldrig äta en kokosboll." :rofl:

*smyger upp en hand och erkänner*

Jag smygläser Min Häst inne på konsum. Har en massa gamla minhäst kvar från min ungdom som jag ska tapetsera en byrå med.
 
Sv: Kärringen är galen

Sätt upp lappar på ridskolor i närheten! Finns många vuxna som vill rida mer. Eller ring till ridlärarna och kolla om de vet nån om du inte vill få svar från alla tonåringar på ridskolan:).
 
Sv: Kärringen är galen

Min man kan också få ingå i återfallstanterna. Han red som liten några terminer.
Hans systrar vart dock äkta hästtjejer med allt vad det innebär och när en av deras hästar skulle gå i pension och vi ändå hade ett stall så beslutades det att han 35 år gammal skulle få egen häst.
Han red någon termin på ridskola och kajkade runt i skogen på sin fromma tant. Dock blev hon för gammal och ridningen rann ut i sanden.
Så ville då vår yngste son börja rida och mannen följde med. Efter andra lektionen kom han hem och sa att han anmält sig han också. Nu sitter han med en ömmande höft efter måndagens lektion med galopp över bommar. Hans häst hoppade - och han flög åt ett annat håll. Jag tror han hamnat i en för avancerad grupp men han kämpar på.
Jag misstänker starkt att vi kommer att ha hästar igen till sommaren.
 
Sv: Kärringen är galen

Och vi konstaterade att vi som varit rädda eller inte tillhört det tongivande gänget i stallet som barn nu tog igen det genom att själva ta kontroll över situationen och leva ut våra drömmar när det gäller hästar.

Intressant! Tänk om någon kunda ta reda på hur det gått för de tongivande resp. de tillbakadragna, jag menar alltså hästmässigt. Vilka rider fortfarande, vilka har slutat? Vilka äger häst? Kanske är det som du säger att de som inte vågade slå sig fram har tagit "revansch" och är mer hästtokiga som vuxna!
 
Sv: Kärringen är galen

Jodå, jag red en hel del som ung, skaffade min första häst vid 27, fick föl efter henne och det blev en fin vallack jag körde o red in. Sålde han sedan när jag fått barn (för jag hann inte och orkade inte med) och hamnade i en rättstvist... Då bestämde jag mig för: Aldrig mer hästar! Det gjorde för ont helt enkelt.

Sen gick det 6 år och jag började på ridskola. Ytterligare några år senare brast det, då var jag bara TVUNGEN att KÖPA häst. Började leta... skulle ha en färdig häst, som var inkörd och stabil. Vad det blev? Jo ett 2,5 årigt sto nästintill ohanterad :crazy:. Det är 1,5 år sen ungefär nu, och nu rider jag henne iallafall. Ångrar mig inte en sekund :love:
 
Sv: Kärringen är galen

Min gubbe är ingen återfallare utan började från noll till att hoppa upp och rida vårt förra varmblod med bara ett grimskaft :D :laugh: nu har han börjat tänka mer på säkerhet och använder två grimskaft istället :)

Han har provridit alla våra hästar med grimskaft, för han tycker att klarar han det då kan jag rida med träns och sadel.
 
Sv: Kärringen är galen

Precis så där satt jag också igår kväll, fast utan Idol.. jag såg Stjärnor på is :)

Life is good!
 
Sv: Kärringen är galen

Haha, vilken syn vi måste vara, med ett glas rödvin, laptopen och Idol...

Ha ha, huvet´ på spiken!:rofl:

Jag är väl inte den klassiska återfallsryttaren eftersom jag hade kvar min häst under dom åren jag inte red.
Fick tre barn på tre år och lät hästen få föl samtidigt:laugh:

Är 39 nu och rider min stora unghäst, mkt ut i skogen och varvar med ridbana och ridhus.
Hästintresset har bara vuxit med åren.
När jag inte kunde rida så var jag ändå på clinics, hingstvisningar och annat kul.
Är såååå glad att vara igång igen med ridningen.

Som många andra "äldre" ryttare så är jag försiktigare nu. Jag måste inte klara av alla situationer från ryggen, utan kommer en stor skogsmaskin t.ex så kliver jag av (eftersom jag inte vet hur unghästen ska reagera)

Jag har inte tid och råd att bryta några ben.

Ibland brukar jag och kompisen kalla oss fegisar (hon är 41 och återfallsryttare) men när vi tänker efter så är vi rätt tuffa.
Hon rider en rätt het, känslig häst som vi inte sett riden innan hon kom till oss, och jag sitter på en unghäst som jag ridit in och håller på att utbilda.
Så, kärringarna kanske har lite befog dom gångerna vi väljer att kliva av och leda förbi "monstrena" i skogen.:D
 
Sv: Kärringen är galen

Oj, skulle kanske tillägga att jag har 4 hästar.

Ett egetuppfött sto på 5år (halvblod) ett 10 årigt westfalensto, ett stoföl u.föregående, en shettis till barnen.

Oj, 5 blir det, för fosterdottern har en d-ponny på foder också....:o
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är lika galen. Köpte en ponny till sonen, sen måste den ha sällskap, det blev en stor häst. När jag kunde mer än den, byttes den ut mot en mer utbildad kille. Sonen har tröttnat, men yngsta dottern har tagit över ponnyn..Nu har vi byggt eget stall, och gubben börjar prata om att vilja ha ett varmblodsföl...jag har sagt att han nog ska lära sej köra ponnyn först..annars kommer inga föl hit! Det blir annars tanten i huset, som får köra in den nya hästen...förmodligen:o
Det är ju så himla kul...20 års frånvaro från hästar, trodde aldrig att jag skulle få förverkliga min stora dröm, som jag hade som barn, då jag försökte övertala pappa att vi visst kunde ha en ponny på balkongen...
Men nu är den sann! Har hästgård och djur...livet är vad man gör det till...
Lycka till med märr:) o föl..och du är inte alls tokig..bara en tjej som uppfyller dina drömmar..:laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 517
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 564
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 643
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp