Bukefalos 28 år!

Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Oj vilken resa! Att gå från nybörjare till egen häst på ett år, du måste vara riktigt hästbiten :D Glöm inte bilder och uppdatering om du bestämmer dig för hästen!

Till alla: visst är det en underbar sysselsättning, folk i alla möjliga åldrar kan samlas runt samma sak, hur många idrotter/livsstilar/hobbys kan skryta med det egentligen? Hästar är det bästa som finns helt enkelt!
 
Sv: Kärringen är galen

Jag red på min kompis häst i maj-juni efter 22 års uppehåll sen var han för gammal för att orka ( 26 år) köpte första hästen i augusti, dock hade jag honom hos kompisen i 9 månader för att lära mej att ta hand om honom. Hon hade bara lösdrift och vi hade boxar så det blev lite till att lära sig ALLT på en gång
Men så kul :D
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är inte längre helt nytänd på hästar och ridning, men undrar ofta vad det är som gör att jag, 50+ ägnar så stor tid av mitt liv och engagemang åt min häst och allt däromkring.
Hade ett uppehåll på 27 år innan jag började på ridskola igen. Insåg att jag inte bara behövde titta på när dottern red. När barnen var vuxna köpte vi häst maken och jag. Vi har nu haft henne i 8 år och jag förstår inte längre vad man gör i livet utan häst.
 
Sv: Kärringen är galen

Oj va många roliga svar. Jo, visst blir man lite mer försiktig med åren.
Nästa vecka är det hopplektion och jag som inte har hoppat på massor :eek:av år.....
Nu ska jag rida lektion på märren på lördag. sedan är det lektion på ridskolan på tisdag. Känns skönt att få så mycket ridning i tantkroppen. Har tappat mycket sits och styrka de inaktiva åren men känner att det är på väg tillbaka.
Uppskattar också ungänget med hästarna mer nu än tidigare. Njuter av stallpysslet och av att se hur hästarna följer mig, ungefär som om de också gillar att jag gillar. Så pratar jag lite med bebismagen ( märrens alltså... dräktig 95 dgr) och muttrar på islänningen som är lite framfusig...Ja så går dagarna i bästa flickboksstil.

Kram på er allihop och tack för all respons
 
Sv: Kärringen är galen

Ett annat pluss nu när man är äldre och inte har barn hemma längre är att man har råd med mera saker till hästen nu än när man var ung, finns mycket mer att köpa/välja på också, till mig själv köper jag bara det som man absolut måste ha men till hästen!! Måste nog skaffa en egen friggebod vid stallet för att ha plats med alla täcken/saker som man köpt. Han måste väl ha ett täcke till varje vecko dag och till varje vecko natt, sommar, höst, vinter och vår eller?? Är så kul att shoppa loss på Hööks/Granngårder/Stigbygeln eller annan hästaffär, kan vandra o glo hur länge som hälst och går det hål på nåt täcke så kan man ge bort det och då får man äntligen (döttrarna har lessnat på mina täckes köp) köpa ett nytt snyggt täcke. Borstar, putshanskar i alla modeller, grimmor o grimskaft är kul, huvor o bling bling där sätter döttrarna i handbromsen, inget sånt på vår kille, det hör till ponnisar säger dom. Jag tycker vår fullblodskille skulle passa bra i grön mössa med pannfransar, gröna benskydd/shabrak o glitter på pannbandet men inte får jag köpa o sätta på honom sånt, fattar inte varför?
 
Sv: Kärringen är galen

Vi har haft två hopplektioner så här långt i min ridgrupp. Första gången hade vi inte stort mer än en förhöjd bom att skutta över men nu, för en vecka sedan hade vi fyra lite högre hinder. Högre ja.. de var max 40-50 cm :D Jag var fruktansvärt nervös. Dessutom hade jag en häst jag aldrig ridit förr, Camilia. Men allt gick bra, Camilia var en häst som verkligen passade mig. Ja, jag blev rentav förälskad i henne, hon är ljuvlig att rida och pyssla med :love: Att en del säger att hon är en surkärring struntar jag i ;)

Men trots att jag tyckte att det var kul och att jag överlevde det hela så tror jag nog att hoppningen får stanna på den nivån för min del. Jag är för feg och för rädd om mig. Min egen Leo :love: hoppar inte, han varken kan (pga en gammal skada) eller vill (han förstår sig inte på det där med hopp-och-skutt).
 
Sv: Kärringen är galen

Haha. Det är detsamma med min dotter. Hon blir galen på mig när jag vill köpa skojiga grejer. Mitt fina vintertäcke från Niksi borde komma i nästa vecka, då flyttar 13-åringen hemifrån säger hon :cool:
 
Sv: Kärringen är galen

Det finns fler galna kärringar! Här är en till, i samma åldersgrupp som du! Hade uppehåll med ridningen i ca 10 år, men sen blev det värre än innan! Är inne på min tredje unghäst nu... Vissa dagar undrar man vad man håller på med, rida in unghästar vid min ålder??? Men sen går det över och känns helt normalt... Bebisen är 4 år nu och börjar lugna ner sig, faktiskt! Tyvärr lite problem med kotorna, hoppas han blir bra, annars får man väl börja om igen ;-)
 
Sv: Kärringen är galen

Ha ha ha! Bra skrivet! Min sadelkammare bågnar snart! Själv har jag dille på bett och huvudlag, man måste ju faktiskt ha ett träns till varje bett man använder, eller hur? Och hästtandläkarna rekommenderar ju att man ska ha bett att byta med, så... När man sedan måste byta storlek på betten, på tandläkarens inrådan... mycke saker bliré...
 
Senast ändrad:
Sv: Kärringen är galen

Tanten har blivit galen. Snart 50 är intresset för hästar ungefär som för 35 år sedan, ungefär det enda som finns i huvudet.
Ofta lägger man ju av att rida när man blir äldre men finns det någon mer kärring som är lika nytänd som jag..??

Oj ja, du är visst långt ifrån ensam :laugh:. Precis som för många andra så började det med att dottern ville gå på ridskola. Hon har sen länge tappat intresset men själv köpte jag mig en häst i 40-årspresent för sex år sen. Nu har jag ett litet stall med två islansston och har varje kväll så himla svårt för att slita mig från stallet och hästarna.... Har t.o.m. nån gång lekt med tanken att sova över i stallet :o Så visst är denna tanten också galen.
 
Sv: Kärringen är galen

Säger du. Själv har jag garaget fullt av sadlar, träns, grimskaft m m samt en make som stönar uppgivet varje gång han ska ha in eller hämta något där. Sedan påstår han att jag inte skulle ha bil utan en traktor i stället. SUCK:cool:
 
Sv: Kärringen är galen

Alltså maken förvarar jag inte i garaget om nu någon råkar upptäcka syftningsfelet i den meningen. Han är där bara i bland.
 
Sv: Kärringen är galen

Underbar tråd! Jag är nästan 50, men hästtokigare än någonsin. Hade ett uppehåll på 15 år, men när min dotter tjatade på att börja rida i 8-årsåldern så trillade jag dit igen :-)

Och nu har vi en egen häst att dela på, och jag kan inte tänka mig att vara utan häst någonsin igen. Jag kan spendera hela dagarna i stallet, bara pyssla, titta på hästarna och prata häst.

Ibland funderar jag på hur man kan bli så hästtokig att man läser sin dotters Min Häst i smyg, men jag blev lite lycklig när jag hittade en till i min ålder med samma hemliga vanor.

Tanternas tid är nu!
 
Sv: Kärringen är galen

Jepp, tanternas tid är verkligen här vad gäller hästar. Min dotter klistrade upp Mulle på min garderobsvägg. Han sitter där fortfarande efter tio år. Min häst är en riktigt bra tidning, juh.
 
Sv: Kärringen är galen

Ibland funderar jag på hur man kan bli så hästtokig att man läser sin dotters Min Häst i smyg, men jag blev lite lycklig när jag hittade en till i min ålder med samma hemliga vanor.
Klart man smygläser dotterns Min Häst :angel: Mulle är ju bara för underbar. "Hellre lyss till den sadelgjord som brast, än att aldrig äta en kokosboll." :rofl:
 
Sv: Kärringen är galen

kl
Bara att vi "damer" sitter här på Buke en fredagkväll säger väl allt... (Har laptopen i knät framför teven:) )Mina döttrar bara suckar, de kom öer Bukeperioden på ett par år. Jag läser allt möjligt om avel, hoppning, ridning i allmänhet, namn på föl, vad som helst;)
 
Sv: Kärringen är galen

Ytterligare ett exempel på att tanternas tid är nu vad gäller hästar är föreställningen på Dramaten i Stockholm; en musikkabaré som heter Upp i sadeln. Skådespelarna är två återfallsryttare, Ann Petrén och Lotta Telje. På torsdagarnas föreställningar är det även "stallfika" med middag, inbjuden föreläsare och diskussion.
När jag och dottern var där var det fullt av "tanter" och plötsligt var vi tillbaka i 60-talet och hästarna på ridskolan som vi alla mindes som igår. Och vi konstaterade att vi som varit rädda eller inte tillhört det tongivande gänget i stallet som barn nu tog igen det genom att själva ta kontroll över situationen och leva ut våra drömmar när det gäller hästar.
 
Sv: Kärringen är galen

Så klart man sitter med laptopen i knäet framför teven och surfar på Buke, vad annars göra på fredagkvällar :laugh:
 
Sv: Kärringen är galen

Haha, vilken syn vi måste vara, med ett glas rödvin, laptopen och Idol...
 
Sv: Kärringen är galen

Och jag som trodde att jag var ensam "tant" här på buke och äldst av alla! Vad trevligt att det finns fler likasinnade seniorer. Köpte min första häst för sju år sedan och har skaffat mig en till för ett år sedan. Red inte som barn utan började när döttrarna blev hästintresserade. Nu är dom utflugna alla utom en, men har sina hästar hos mig för tillfället. Kul att höra att det är fler som har blivit "försiktiga och kloka" ryttare med åren. Trodde att det var nåt fel på mig när man måste ha pall för att sitta upp på en islänning, men man är som någon skrev: vig som ett kylskåp.. Dessutom så är inte inlärningsförmågan längre som den varit heller. Men man mår bra både fysiskt och psykiskt av att hålla på med hästarna.
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 517
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 564
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 641
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp