Bukefalos 28 år!

Kalla fakta - amputering

chap13

Trådstartare
Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara helt oacceptabelt att amputera ett ben på ett djur, oavsett vad för sort. I mina ögon handlar det om egoism - att man inte kan ta bort sitt djur - och jag anser att skaffar jag djur så är det också min uppgift att ta bort det när den dagen kommer. Ett djur ska inte hållas igång med rullator och droppställning. Men det är min åsikt - vad tycker ni andra?
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag tycker som Du! :bow:

Vet inte om jag kommer att se programmet dock. Jag tycker det är jobbigt att bli frustrerad och upprörd!
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag håller med dig. Tycker det är fruktansvärt att inte veterinärerna sätter stopp för idiotin i att hålla liv i alla till varje pris.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Det finns många åsikter om det. Utomlands görs det mycket oftare än här. Jag skulle inte gjort det, men å andra sidan finns veterinärer som anser att vi är löjliga här. En hund tex klarar sej utmärkt med tre ben, det finns många exempel. Men jag skulle inte göra det ändå.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag tycker att det inte går att generalisera.

Jag tror inte att det skulle vara en särskilt bra idé att amputera benet på någon av morsans jakthundar då jakten är en väsentlig del i att få hundarna att må bra.

Däremot har jag stått inför valet att amputera ena bakbenet på en katt. Nu gick det att rädda benet, men jag är inte säker på att det var mer humant att operera katten och utsätta honom för 8 veckors konvalescens med återbesök för att spika in spiken de hade satt in i benet på honom än att ta bort benet. Enligt veterinären var amputation av en katt inte en big deal. De anpassar sig bra och lever vidare. Förslitningsskador? Ja, kanske efter några år men då får man ta det då. Sådant vet man inte på förhand.

Jag tycker absolut inte att man ska utsätta djur för vad som helst, men många gånger går det att fixa djuren utan att de lider av det. Jag tror att det som vanligt är så att det som är nytt kan vara skrämmande. Man skapar sig fördomar. Hur lycklig kan en katt med tre ben vara? Ja... Enligt vissa har ju jag tre katter som håller på att dö av depression bara för att de inte får springa lösa ute. Jag ser dock någonting helt annat.

Ibland kan vi nog skapa oss felaktiga föreställningar om "det goda livet".
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag håller med dig. Tycker det är fruktansvärt att inte veterinärerna sätter stopp för idiotin i att hålla liv i alla till varje pris.

Jag håller med egentligen, men kan inte låta bli att fundera: varför är det idioti att hålla liv i ett djur till varje pris när det är självklart att göra det med människor?
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag håller i princip med... men jag har sett trebenta hundar och katter (och t o m ett vilt rådjur som antagligen varit i en bilolycka...) klara sig utmärkt med tre ben, åtminstone om det är ett bakben som saknas. De har levt helt normala liv, kan springa och hoppa som alla andra fyrbeningar.

Rullatorer/kärror och sådant tycker jag däremot inte är ok. Jag kan tycka det är okej om livskvaliteten inte inskränks efter ingreppet, de ska kunna leva exakt lika bra som en "hel" hund/katt. En hund som inte kan busa på gräsmattan eller hämta en boll pga en rullator är definitivt inte okej. Inte heller på en äldre hund/katt där rehabilitering tar för lång tid. Ett framben hade jag inte amputerat, de behöver det nog för att hålla balansen, och belastningen och slitaget borde bli högre eftersom de har mer kroppsvikt fram.

Jag tycker egentligen inte att rehabiliteringen efter en amputation är värre än efter vilken annan större operation som helst. Ett benbrott eller vad det nu kan vara... de flesta väljer väl att behålla sin yngre hund som brutit ett ben där det går operera det och få tillbaks en frisk hund trots en hel del läketid? Medan man på ett äldre djur antagligen tänker efter lite extra...
 
Sv: Kalla fakta - amputering

varför är det idioti att hålla liv i ett djur till varje pris när det är självklart att göra det med människor?

Du ser ingen skillnad alls mellan djur och människor?

Varför ens jämställa djur och människor undrar jag som är rätt trött på att läsa saker som "skulle du avliva ditt barn också om det var sjukt/bråkigt/bet andra på dagis" etc. etc.

*Urk*

Personligen skulle jag aldrig amputera ett djur eller hålla det vid liv med alla medel och till vilket pris som helst, som många tyvärr och egoistiskt nog gör.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag håller med egentligen, men kan inte låta bli att fundera: varför är det idioti att hålla liv i ett djur till varje pris när det är självklart att göra det med människor?

Självklart är det inte, alla får välja själva om de vill ta emot behandling eller inte, om de tycker det är värt att lida som fan av cellgifter för att få några månader till att leva osv. All behandling är frivillig. (O skulle jag få bestämma skulle vi ha möjlighet till assisterat självmord också för de som har det sämst, aktuellt nu nyligen när respiratorn skulle stängas av på en jättesjuk tjej och läkarna först inte vågade då hon ville vara sövd när det skedde och en sövd patient är ju läkarnas beslut, enkelt förklarat).

Hundar kan inte själva säga att nu är det nog, jag vill inte längre. Eller ja de kan försöka, jag har som djursjukvårdare suttit o tvångsmatat en hund som var extremt sjuk och plågades och verkligen inte ville mer, för att ägarna var av åsikten att "alla veterinärer vill bara avliva, hon ska leva till varje pris". Hade jag varit religiös hade jag nog trott att mina chanser att komma till himlen sjönk rätt mycket efter det, det kändes väldigt fel. :( I det fallet slutade det med att vettarna fick nog, ägarna ville flytta hunden nån annanstans (vi var tredje eller andra instans de provade som till slut vägrade göra mer, minns inte riktigt) men då bestämde sig ansvarig vet för att det skulle bli nån form av anmälan om de fortsatte, det var inte etiskt längre och var snarare djurplågeri. En liten parentes.. Jag tycket bland det största (och ibland jävligaste) ansvaret vi tar på oss som djurägare är att avsluta deras liv när det inte fungerar längre.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag tycker det beror lite på faktiskt. Har en kompis vars katt blev av med ett bakben i tidig ålder efter en bilolycka. Och hon verkar inte lida alls av det faktiskt! Hon jagar möss med lite för stor framgång ändå! ;)
Kan vara att jag har lite dubbelmoral i frågan, men jag är mer skeptisk till hundar. Har känslan av att katter är mer anpassningsbara. Och sen tycker jag det beror på vilket ben det gäller - tror att det funkar bättre att bara ha ett bakben än ett framben.

Jag tror det är värre att ta bort svansen på just katter än ett ben.
Risken är nog dock stor att det sliter mycket på benet som bli kvar.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag tycker inte att det är rätt inom humanmedicinen heller. Skillnaden är att där har vi en individ som ofta kan föra sin egen talan och framföra egna önskemål. Jag är för aktiv dödshjälp.

/Migo
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Du ser ingen skillnad alls mellan djur och människor?

Varför ens jämställa djur och människor undrar jag som är rätt trött på att läsa saker som "skulle du avliva ditt barn också om det var sjukt/bråkigt/bet andra på dagis" etc. etc.

*Urk*

oj, något sådant har jag väl inte påstått. Migo skrev:
Tycker det är fruktansvärt att inte veterinärerna sätter stopp för idiotin i att hålla liv i alla till varje pris.
jag håller med Migo i sak, men reagerar ändå på formuleringen att det är idioti att hålla dessa djur vid liv. det är väl inget urkigt med att reagera på kontrasten mellan hur man ser på djurs liv och hur man ser på människors? jag gör absolut skillnad på djur och människor, men det är väl något jag måste få reflektera över? djuren kan inte föra sin egen talan, det är sant. det innebär att de varken kan säga "jag vill dö" eller "jag vill leva".
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Beror på djur och vilken kroppsdel det är, men generellt sett nej. Ett bakben mindre på en lättare hund ser jag som okej eller i alla fall mer okej. Tveksamt med katter men kanske om det var en innekatt.

De äckligaste exemplen på sådant där är ju elefanter och hästar som blivit amputerade och fått mekaniska protesben. Nog för att det finns få elefanter här i världen men en utan 100% fungerande ben? Give me a break! Samt de där hundarna som de amputerat båda frambenen på :eek: eller den som bara har två ben, typ höger fram och vänster bak. Brutaläckligt :eek:


I usa bör kanske också nämnas att de gäller.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Eller den där katten (tror de var i usa eller nåt) som skadade alla fyra benen när den blev jagad upp i nån elstolpe och de amputerades...

Den katten fick gå på stumparna och kunde varken tvätta sig eller göra sina behov normalt..
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Jag håller med egentligen, men kan inte låta bli att fundera: varför är det idioti att hålla liv i ett djur till varje pris när det är självklart att göra det med människor?

Jag tycker det är skillnad eftersom djuret bara existerar "här och nu" i sitt lidande, djuret kan inte förstå att det kan bli friskt någon gång i framtiden. Om en människa genomgår en svår operation med lång konvalescens så har den ju ändå en vetskap om att det förmodligen blir bättre.
Vi har ju också att ha i åtanke att de flesta djur får sin huvudsakliga stimulans genom fysisk aktivitet medan människor kan aktivera sig mentalt på ett helt annat sätt. En rullstolsbunden människa kan absolut vara lycklig och aktivera sig på många sätt medan en halvt förlamad hund inte har i närheten av samma möjligheter att stimulera sig.
Sedan tycker jag visserligen det är mycket rimligt att folk får välja att avsluta sina liv när helst de vill, undantaget vid psykiska sjukdomar där man bör försöka vårda den sjuke först. Om vården inte hjälper ska dock det alternativet finnas.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Eller den där katten (tror de var i usa eller nåt) som skadade alla fyra benen när den blev jagad upp i nån elstolpe och de amputerades...

Den katten fick gå på stumparna och kunde varken tvätta sig eller göra sina behov normalt..

Vidrigt!
Jag förstår inte hur man som ägare resonerar i dessa fall. Förmodligen handlar det om att inte kunna se skillnad på hur djur och människor tänker och fungerar.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

KL

Jag får nog kolla på programmet innan jag uttalar mig och innan jag kan säga om det är rätt eller fel. Men det beror väl på!

Skuggan_
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag råkade ramla in på en blogg som drivs av några kostinriktade författare som jag har uppfattat som engagerade, seriösa och medvetna...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 148
Senast: Dandylinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp