Kalla fakta - amputering

Sv: Kalla fakta - amputering

Jag känner det snarare så att även om en amputering i vissa fall inte kommer hindra djuret så mycket rent fysiskt- tex då ett bakben på ett litet lätt djur. Så kanske det gör att djurets förmåga att interagera på ett bra vis med andra djur av samma art försämras avsevärt.

Alltså att andra djur blir elaka mot det amputerade djuret.

Så det är inte bara det rent fysiska som man måste ta hänsyn till utan en helhetsbedömning måste till.

Det blir lite samma sak som när en tävlingshäst blir skadad och sedan bara fungerar som sällskapshäst. Och hästen i fråga mår väldigt dåligt av att leva ett inaktivt liv. Då är det ju bättre att ta bort hästen om den tynar av pga vantrivsel.

När det gäller dyra veterinärbehandlingar är jag av den åsikten att en behandling som är dyr och komplicerad kan vara motiverad om det rör ett yngre djur och prognosen för ett fullständigt tillfrisknande är god. Men inte om det innebär en plågsam och långdragen konvalescens för djuret och slutresultatet blir kanske ändå så dåligt att djuret ändå i slutändan måste avlivas.

Jag blev lite förvånad att TV programmet inte tog upp att djursjukhusen ofta ger OLIKA kostnadsförslag på samma typer av behandling beroende om djuret är försäkrat eller ej.

Det gjordes ju en test för några år sedan när det ringdes till djursjukhus och så uppgav man en viss typ av skada/sjukdom och frågade vad det skulle kosta. Och när det gällde oförsäkrade djur uppgav djursjukhusen rejält billigare priser. Ganska solklart att djursjukhusen inser att det är lätt att mjölka försäkringsbolagen på mycket pengar.

Djursjukhusen har i många fall en rent löjlig prissättning. Jag kom ihåg för många år sedan när en kompis till mig hade lånat en gammal avelskanin av mig att ha som sällskapsdjur. Efter några år blev det så att kaninen skulle avlivas och det var enklast att hon ombesörjde det. Jag kollade med min lokala veterinär vad en sån grej kostade och erbjöd mig att ge henne den summan för att
ordna detta. Det var bara det att djursjukhuset på hennes ort skulle ha nästan tre gånger så mycket pengar för att göra exakt samma sak. Helt otroligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kalla fakta - amputering

Det vete fan alltså... Utan att tänka säger jag ett stort fett NEJ, en frisk katt ska aldrig offras för lilla sjuka Missan. Den dagen ett djur behöver organtransplantation är det dags att säga hejdå.

Men egentligen, vad är det som säger att den friska katten inte skulle ha avlivats ändå? Det är ju redan sjukt många katter som saknar ägare och basala saker á la tak över huvudet, mat och vatten, skydd från vinterkylan... Många av de avlivas när det inte finns någon som vill ha de. Varför inte ta tillvara deras organ istället för att låta de gå till spillo? Om 2-åriga Missan får en njurtransplantation får hon ju ganska många år till i livet om allt går som det ska. Så egentligen vore det okej tycker jag, om man använder katter som ändå avlivas. Ändå kan jag inte låta bli att enbart bli äcklad av blotta tanken.

Organfabriker däremot får enbart ett stort fett nej. Ett dött djur må inte lida men det finns gränser och det går över gränsen ganska rejält.

Håller med precis
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Självklart ska man tänka på så många aspekter och alternativ som möjligt.
Det jag irriterar mig på i en sån här debatt är att man allt för ofta utgår ifrån att alla djurägare är egoister som bara tänker på sig själva.
Jag kan bara utgå ifrån mig och min hunds situation och allt har skett i samråd med veterinärer, ortopeder och sjukgymnast. Jag har tänkt och gjort efterforskningar för just min typ av hund. Sen kommer det också självklart in en ekonomisk aspekt i det hela för rehab är verkligen inte gratis!
Vi kommer träffa en sjukgymnast i resten av Miikos liv och jag litar på hennes omdöme oerhört mycket.
Jag överväger Miikos livskvalitet varje dag och det är mer än dom flesta djurägare gör.
Så; Eftersom man vet så oerhört lite om amputeringar är det också svårt att döma ut dom som idioti och djurplågeri, för det handlar som sagt om individer.
Men visst, tanken på att behöva ta bort Miiko är fruktansvärd. Men det kommer att göras när det är dags...

Och angående vet.räkningar så kan jag inte annat än att hålla med!
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Det jag irriterar mig på i en sån här debatt är att man allt för ofta utgår ifrån att alla djurägare är egoister som bara tänker på sig själva.

Tyvärr är det ju så i 99% av fallen. Undantaget 1% är just undantag tyväär ur djurens perspektiv.
 
Sv: Kalla fakta - amputering

Om man kan rädda djurets liv genom att amputera tex ett ben så hade jag gjort de. Det beror givetvis vad det är för djur, men hade min hund skadat ett ben soppas allvarligt att man var tvungen att amputera det så hade jag gjort det om jag var helt säker på att min hund inte skulle lida av att bara ha tre ben.

Man har ju sett program och dokumentärer där hundar fått ett ben amputerat men sprungit omkring och lekt och haft ett lyckligt liv.

Så jag menar varför inte göra det om man vet att djuret kommer kunna leva i flera år till, lyckliga och friska.

Jag skulle i alla fall göra allt som stod i min makt för att ge mina djur bästa möjliga liv!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag råkade ramla in på en blogg som drivs av några kostinriktade författare som jag har uppfattat som engagerade, seriösa och medvetna...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 138
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp