Kallblodstravare?

yasmineA

Trådstartare
Nån som rider distans med kallblodstravare? Hur funkar det:). ? Har tidigare tävlat med min arabkorsning men har nu ett 4 årigt KB sto som jag tänkte prova nån CR, o 5 mil med, nästa år.
 
Sv: Kallblodstravare?

Sven var korsning kallblodstravare och nordsvensk brukshäst.
Han tävlade flera säsonger, och tog placering även på en 12-mil.
Jag tror att en säsong gick han en 8-milare varannan vecka, och blev det året den häst i sverige som gick flest godkända tävlingskilometrar.
 
Sv: Kallblodstravare?

Alla hästar är ju individer, och alla av samma ras är ju inte likadana =)

Jag har startat en kallblodstravare två ggr i år, märker stor skillnad mot varmblodet jag red innan i "varmhet" tex, varmblodet var mycket lättare att kyla, hon har stora synliga blodkärl, kallblodet har inte det och det märks att det tar längre tid för honom att svalna sas.
 
Sv: Kallblodstravare?

Sven är väl beviset på att om man vill rida godkända ritter så fungerar det alldeles utmärkt med en kallblodstravare, men vill du tävla så har de ett par saker mot sig:

De är i grunden en häst framtagen för att arbeta hårt i vårt klimat. De är jämfört med en arab tjockhudade, med få ytliga blodkärl (som någon nämnde ovan) och mer massa (=mindre yta per kilo häst). Det innebär att de tar längre tid att kyla och därmed att få ner i puls. I värsta fall kan hästarna far illa av att bli för varma.

Mängden energi som det tar att förflyta sig ökar med kvadraten på massan. Mindre massa är därför att föredra.

PS kolla på människor som springer - framgångsrika sprinters har ofta starka överkroppar (och ibland korta ben), framgångsrika maratonlöpare är i regel små och lätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodstravare?

Jag har en korsning kallblodstravare/arab som jag red i år på CR, nu när han fyller 6 år så ska vi testa på 80 km. Jag red hans mor (kallblod) några tävlingar men hon blev för stressad så passa inte för distansen. För att samla km passar dom utmärkt, om dom själva trivs med det. Och det går att träna dom så pulstiderna krymper, men är mycket jobb då och så hård träning passar inte på en så unghäst. Så rid du och ha kul. Men du får bara rida CR med en 5 åring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Teilani
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp