Kampen mot matsvinnet.

Precis så. Hur vi lever och vad vi utsätts för påverkar givetvis vår hälsa. Sambanden är komplexa och ingen har hela bilden klar för sig heller. Sen är det ju så att vi utsätts ju inte bara för en sak utan det är mängder med olika faktorer som samverkar. Vi kan helt enkelt inte skylla alla sjukdomar på dåliga gener eller otur (vad det nu är).

Jag är helt övertygad om att alla dessa autoimmun sjukdomar som finns till stor del beror på miljön vi är uppvuxna i. Vi hade inte bara LKAB när vi var små, vi fick rätt mycket skit från Tjernobyl med.
 
Allt livsmedel som återkallas kommer ut på livsmedelsverkets hemsida.

Havregrynen var förövrigt KRAV, och alltså inte behandlade mot mögel.
 
Jag är inte säker på hur det ligger till med havre men halterna av olika mögelgifter i ekologisk odling är rimligen högre just för att man inte får använda medel mot mögel.
 
Senast ändrad:
Jag levde inte under varken 50 eller 60 talet och under Tjenrnobyl vet jag om att vi fick mycket skit i Lappland.
Kina slutade inte med sina atmosfäriska provsprängningar förrän på 80-talet, så fel av mig att det pågick under bara 50- och 60-tal.

Mesta skiten från Tjernobyl hamnade i Gävleområdet, Sundsvall och gränsen Västerbotten/Jämtland i Sverige, områden med mycket nederbörd efter olyckan, i princip inget i Norrbotten. De atmosfäriska atombombsproven spred så mycket skit att redan före Tjernobyl hade boende i norr som levde/lever på mycket jakt, fiske, bär, svamp och dessutom åt/äter mycket renkött högre värden vid helkroppsmätningar än andra.

Just lav som växer långsamt anrikas och den anrikningen hamnar i renen vilket gav och fortfarande ger utslag än idag. Även svamp och insjöfisk har fortfarande höga halter i de drabbade områdena medan halterna i vilt har snabbt sjunkit och inför renslakten utfodras renarna några veckor innan och har sedan godkända halter för livsmedelsbruk vid slakt.
 
@Mia_R jag var 9 år när Tjernobyl small, jag kommer inte ihåg allt men vet att vi inte fick äta renkött på flera år, inte plocka bär eller odla potatis då.

Jag orkar inte sätta mig in i vilka delar som blev värst drabbade mm och hur lapparna gör för att få godkända värden på köttet eller hur svamparna i skogarna mår.

Det enda jag VET är att det är oerhört mycket cancer och autoimmuna sjukdomar bland invånarna i den lilla byn jag är uppvuxen i. Vad det beror på vet jag inte och jag kommer nog aldrig att få reda på det heller för vi tjänar för mycket på malmproduktionen uppe i norr för att någon ens ska börja nysta i det och våga ställa frågor om vad dom egentligen släppte ut på 80 talet.
 
Jag är ju uppväxt i en industristad med många gjuterier långt innan nån kunde stava till rökgasrening samt att skolan jag gick i låg granne med ett stort slakteri samt ett par mindre gjuterier och när krematoriet för överblivna rester gick för fullt låg en brun stinkande dimma över omgivningen så jag har nog fått en del av kakan jag också misstänker jag. Gjuteriernas rök var ju vardagsmat så ingen brydde sig.
 
@Mia_R jag var 9 år när Tjernobyl small, jag kommer inte ihåg allt men vet att vi inte fick äta renkött på flera år, inte plocka bär eller odla potatis då.

Jag orkar inte sätta mig in i vilka delar som blev värst drabbade mm och hur lapparna gör för att få godkända värden på köttet eller hur svamparna i skogarna mår.

Det enda jag VET är att det är oerhört mycket cancer och autoimmuna sjukdomar bland invånarna i den lilla byn jag är uppvuxen i. Vad det beror på vet jag inte och jag kommer nog aldrig att få reda på det heller för vi tjänar för mycket på malmproduktionen uppe i norr för att någon ens ska börja nysta i det och våga ställa frågor om vad dom egentligen släppte ut på 80 talet.
Det är nog troligare malmen än Tjernobyl som påverkar och fortsätter att påverka samt att det förmodligen finns fler faktorer som behöver vägas in som bl a stress, arbetsmiljö, rökning, alkohol- och matvanor.

Före Tjernobyl fanns det inget gränsvärde satt, efter Tjernobyl och de första dagarnas hysteri sattes gränsen på 1500 Bq/kg på ren- och viltkött, insjöfisk, svamp, bär och nötter.
 
Det är nog troligare malmen än Tjernobyl som påverkar och fortsätter att påverka samt att det förmodligen finns fler faktorer som behöver vägas in som bl a stress, arbetsmiljö, rökning, alkohol- och matvanor.

Före Tjernobyl fanns det inget gränsvärde satt, efter Tjernobyl och de första dagarnas hysteri sattes gränsen på 1500 Bq/kg på ren- och viltkött, insjöfisk, svamp, bär och nötter.

Jag vet, jag har haft MS sedan 2003. Är ganska insatt i vad som påverkar och inte gör det.
 
Då förstår jag inte var Tjernobyl öht kommer in i bilden då det inte var i Norrbotten nedfallet kom.

Är inte i skick att diskutera det mer ingående idag. Åkte på hälrigt migränanfall.

Jag skrev att jag tror att ALLT påverkar oss. Jag tror stakt på att Tjernobyl, utsläppen från LKAB, bristen på sol, matvanor mm påverkar våra kroppar.

Nu ska jag lägga mig och kurera mitt huvud.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp