Kampen mot matsvinnet.

Migo

Trådstartare
Köpte hem boken "Svinnlandet" som handlar om västvärldens fruktansvärda resursslöseri när det kommer till matvaror. Ett slöseri som ofta skylls på konsumenterna ("var tredje matkasse kastas") men som i själva verket sker på producent och -butiksnivå. Producenterna för att grossisterna skyller på att konsumenterna vill ha felfria varor, och butikerna för att... tja, varför?

En stunds snokande på nätet ger en skrämmande bild av vilka enorma mängder fullt ätbar mat som kastas. För att kartongen är kantstött, en kampanjvara inte sålt som förväntat eller frukten fått blemor på skalet.

Jag rekade soptunnorna utanför en lokal Coop-butik. Där låg kilovis med felfri torr pasta, mängder av ost, kvarg och korv av olika slag samt groteska mängder osålt butiksbakat bröd. Bland annat.

Dumpstring är ju tabu, att plocka mat ur soptunnor betraktas av nån anledning som betydligt värre än att slänga fullt ätbara livsmedel. Men kanske finns det ändå nån modig bukare som vågar outa sig som dumpstrare?
 
Köpte hem boken "Svinnlandet" som handlar om västvärldens fruktansvärda resursslöseri när det kommer till matvaror. Ett slöseri som ofta skylls på konsumenterna ("var tredje matkasse kastas") men som i själva verket sker på producent och -butiksnivå. Producenterna för att grossisterna skyller på att konsumenterna vill ha felfria varor, och butikerna för att... tja, varför?

En stunds snokande på nätet ger en skrämmande bild av vilka enorma mängder fullt ätbar mat som kastas. För att kartongen är kantstött, en kampanjvara inte sålt som förväntat eller frukten fått blemor på skalet.

Jag rekade soptunnorna utanför en lokal Coop-butik. Där låg kilovis med felfri torr pasta, mängder av ost, kvarg och korv av olika slag samt groteska mängder osålt butiksbakat bröd. Bland annat.

Dumpstring är ju tabu, att plocka mat ur soptunnor betraktas av nån anledning som betydligt värre än att slänga fullt ätbara livsmedel. Men kanske finns det ändå nån modig bukare som vågar outa sig som dumpstrare?
Tråden är inte tabu och bla @MacGyver dumpstrar vad jag vet.
 
Köpte hem boken "Svinnlandet" som handlar om västvärldens fruktansvärda resursslöseri när det kommer till matvaror. Ett slöseri som ofta skylls på konsumenterna ("var tredje matkasse kastas") men som i själva verket sker på producent och -butiksnivå. Producenterna för att grossisterna skyller på att konsumenterna vill ha felfria varor, och butikerna för att... tja, varför?

En stunds snokande på nätet ger en skrämmande bild av vilka enorma mängder fullt ätbar mat som kastas. För att kartongen är kantstött, en kampanjvara inte sålt som förväntat eller frukten fått blemor på skalet.

Jag rekade soptunnorna utanför en lokal Coop-butik. Där låg kilovis med felfri torr pasta, mängder av ost, kvarg och korv av olika slag samt groteska mängder osålt butiksbakat bröd. Bland annat.

Dumpstring är ju tabu, att plocka mat ur soptunnor betraktas av nån anledning som betydligt värre än att slänga fullt ätbara livsmedel. Men kanske finns det ändå nån modig bukare som vågar outa sig som dumpstrare?
Visst är det helt sjukt? O_o Min lokala butik försöker åtminstone går något åt en del av svinnet och lagar mat som säljs i butiken. Det är väldigt uppskattat och jag hörde även på omvägar att en del av de matlådor som har blivit kvar skänks vidare till den lilla grupp EU-immigranter vi har i stan.
Men jag ägnar mig inte åt dumpstring, jag har helt enkelt inte den tiden ;) Men jag tycker att det borde vara bättre om det skulle kunna göras på ett bättre sätt än idag, ett samarbete mellan affären och "kunder". Matsmart är ett kanonbra initiativ tycker jag!
 
Köpte hem boken "Svinnlandet" som handlar om västvärldens fruktansvärda resursslöseri när det kommer till matvaror. Ett slöseri som ofta skylls på konsumenterna ("var tredje matkasse kastas") men som i själva verket sker på producent och -butiksnivå. Producenterna för att grossisterna skyller på att konsumenterna vill ha felfria varor, och butikerna för att... tja, varför?

En stunds snokande på nätet ger en skrämmande bild av vilka enorma mängder fullt ätbar mat som kastas. För att kartongen är kantstött, en kampanjvara inte sålt som förväntat eller frukten fått blemor på skalet.

Jag rekade soptunnorna utanför en lokal Coop-butik. Där låg kilovis med felfri torr pasta, mängder av ost, kvarg och korv av olika slag samt groteska mängder osålt butiksbakat bröd. Bland annat.

Dumpstring är ju tabu, att plocka mat ur soptunnor betraktas av nån anledning som betydligt värre än att slänga fullt ätbara livsmedel. Men kanske finns det ändå nån modig bukare som vågar outa sig som dumpstrare?
Hade jag haft en aning om var butikerna här slänger allt så hade jag utan tvekan rotat runt lite där, om inte annat för att använda allt kött de slänger som hundmat. Jag har flera gånger gått förbi köttdiskarna nära stängningstid och sett många förpackningar kött med "kort datum" ligga kvar. Trots att det varit så mycket att de omöjligt kunnat få sålt allt på typ en kvart så har jag (såklart) inte fått köpa det billigt som hundmat. Även om de säljer det med nedsatt pris är det för dyrt för att jag ska vilja köpa det, men de slänger ju hellre i soptunnan än ger till mina hundar.

Det jag i nuläget gör är att medvetet välja tex fil som håller några dagar kortare än andra förpackningar i hyllan, om jag vet att det kommer gå åt. Köper inte det med längst hållbarhet bara för sakens skull, så då kanske liiite färre produkter slängs. Köper även ensamma bananer som andra ratat eller lite "ful" frukt som ändå verkar vara fräsch och fullt ätbar.
 
Köpte hem boken "Svinnlandet" som handlar om västvärldens fruktansvärda resursslöseri när det kommer till matvaror. Ett slöseri som ofta skylls på konsumenterna ("var tredje matkasse kastas") men som i själva verket sker på producent och -butiksnivå. Producenterna för att grossisterna skyller på att konsumenterna vill ha felfria varor, och butikerna för att... tja, varför?

En stunds snokande på nätet ger en skrämmande bild av vilka enorma mängder fullt ätbar mat som kastas. För att kartongen är kantstött, en kampanjvara inte sålt som förväntat eller frukten fått blemor på skalet.

Jag rekade soptunnorna utanför en lokal Coop-butik. Där låg kilovis med felfri torr pasta, mängder av ost, kvarg och korv av olika slag samt groteska mängder osålt butiksbakat bröd. Bland annat.

Dumpstring är ju tabu, att plocka mat ur soptunnor betraktas av nån anledning som betydligt värre än att slänga fullt ätbara livsmedel. Men kanske finns det ändå nån modig bukare som vågar outa sig som dumpstrare?

Jag följde med och dumpstrade ett par gånger för något år sedan och det var verkligen en ögonöppnare. Att det slängdes mat visste jag, men inte att det slängs sådana ohyggliga mängder!

Hela soptunnor fulla med mjölkpaket med några dagar kvar på datummärkningen, flera tunnor fulla med inplastade bröd som ännu ej var gamla, ostar, övriga mejeriprodukter, torrvaror, you name it. Bake off-bröd verkar vara en riktig svinnskurk då det alltid fanns flera säckar butiksbakat slängt. Frukt och grönt slängdes det mängder av, särskilt sådant där en i ett en kilos-paket blivit dålig. Ibland verkade det bara som att det gjort felkalkyler i beställningarna och allt av en produkt åkt ut för att göra plats för nytt, fastän inget var dåligt eller gammalt.

Jag var som sagt med ett par gånger, men sedan började allt fler människor som jag bedömde vara i större behov av gratismat än jag dumpstra och då slutade jag och mina vänner. Till en början var det visst mest sådana som vi, studenter med hållbarhetstänk och tunn plånbok och en och annan kvinnlig pensionär, men nu vet jag att EU-migranterna häromkring är mycket flitiga dumpstrare.
 
Den slarviga hanteringen i butikerna tror jag är en bov i dramat. Mycket frukt blir kantstött i onödan och sedan sprider det sig. För att inte tala om all potatis som ligger i ljuset och blir förstörd. Vart tog Marit Paulsson vägen??

Oviljan att snabbt sänka priset på varor är också ett problem. Finns det en fräsch paprika och en som börjar bli lite rynkig så väljer jag den släta även om den rynkiga hade gått lika bra i grytan. Men till fullpris? Nja. Likadant så nästan grät jag när en Ica sålde svensk sparris för hutlöst pris där hälften av sparrisarna var avbrutna i varje bunt. Hade jag hittat någon personal så hade jag velat köpa 2 för priset av 1 (motsvarade ung vad som fanns i). Men den diskussionen kan man ju inte ta i kassan.

Ledsna persikor i januari som har flugit tvärs över klotet för 89 kr kilot brukar också ligga kvar. Varför tar man ens in sådant?

Väldigt bra med initiativet i Bagaramossen där de ska sälja mat med kort eller utgånget datum billigare. Men borde gå utan speciallösningar. Lidl brukar btw vara bra på att sänka priset snabbt om tiden börjar närma sig slutet.
 
Nu blev jag mörkrädd. Det här är ju något som verkligen skulle behöva lyftas. Fler skulle behöva öppna ögonen för det här. Jag skulle gärna se att butikerna på något sätt tvingas redovisa mängden kastad mat, t.ex. att det bara får kastas i en särskild container och att vikten avläses vid tömning. En sådan officiell statistik skulle dels hjälpa konsumenten att välja en butik med lite matsvinn och butikerna motiveras att minska matsvinnet genom olika lösningar. Nu sitter ju faktiskt vi konsumenter och betalar extra för våra matvaror därför att annan mat slängs. Jag tror inte ett ögonblick på att butiken tar det som en förlust utan de har nog kalkylerat med ett visst svinn och priset för svinnet läggs på andra varor.
 
Jag köper oftast det med kortast datum även om det är till fullpris. Kött tex åker oftast direkt in i frysen eller äts samma dag, mjölk dricks det i mängder och den håller oftast flera dagar efter bäst före datum. Sommartid brukar jag försöka ha kylväska med mig för är det något kött och mjölk inte tycker om är att sättas in i en stekhet bil då kan även de färskaste varor bli dåliga. Likadant köper jag kantstötta kartonger många gånger, det är ju sällan fel på innehållet så varför ska det kastas eller reas ut egentligen?

Bäst före datum är ju för övrigt en rekommendation men många gånger tycker jag bäst före datumen är snålt tilltagna, sista förbrukningsdag är en annan sak. Hittade en burk gelè i mitt skafferi som bäst före 2014 men det var inget som helst fel på den smakade precis som vanligt trots att den var ett helt år "för gammal". Likadant hamburgerdressing som var ett halvår "för gammal" smakade också precis som den skulle? Så behöver datumen vara så "korta" egentligen?

Frukt är ju betydligt svårare då bruna bananer, mögliga clementiner och kantstötta äpplen oftast inte smakar så gott. Men tex potatis skulle hålla sig bättre om den inte var tvättad men idag finns nästan bara tvättad potatis i butik? Även andra rotsaker som morötter skulle klara sig bättre om de inte tvättades men allt är ju tvättat? 1 kilos förpackningar med frukt är ju egentligen inte så smart för blir en frukt dålig i påsen så vill ju ingen ha den så varför inte sälja allt i lösvikt istället?
 
Tråden är inte tabu och bla @MacGyver dumpstrar vad jag vet.
Ja det gör jag, jag är ju född fattig och min mamma hade trappstädningar och flyttstädningar så att ta tillvara det som skulle kastas men som behövdes i hemmet var mer regel än undantag och jag saknade definitivt aldrig leksaker iallafall för dom fanns i soprummet om inte annat.

Det enda jag köpt i livsmedelsbutik sen förra året är bönkaffe till kaffemaskinen,,,,,,,som också är tillvaratagen och Oboy, all annan mat kommer från containern. Jag har fått frågan några gånger om jag inte är rädd att bli sjuk av maten men varför skulle jag bli det? Ingen vet vad frukten tex. är kontaminerad med innan den ens når butiken och kött och övrigt är ju inplastat.

Rekorden hittills är 300 liter Sprite, en oöppnad låda Krav-bananer och 60 kilo vetemjöl. Man blir fan mörkrädd på riktigt över slöseriet men det gynnar iallafall mig och andra med dålig ekonomi. Om nu nån tror att jag bara lagrar upp så, nej, jag delar med mig åt dom som behöver ett tillskott i skafferiet för att slippa gå hungriga.

Jag skäms inte för att jag "tvättbjörnar" för det är ingen skam att vara fattig, försök leva på 6000 i månaden så får ni se hur bra det går utan att vara uppfinningsrik, dom pengarna ska också kunna sparas av till ett nytt hus.

Här ett litet smakprov på vad som slängs bara för att bäst-före-vansinnet råder, står det bäst-före håller varan oöppnad minst det tredubbla och står det sista förbrukningsdag håller den lika länge till utan att jag är det minsta orolig.





En titt i containern en helt vanlig vecka, det här är ungefär hälften av vad som slängs i veckan.

 
Jag köper oftast det med kortast datum även om det är till fullpris. Kött tex åker oftast direkt in i frysen eller äts samma dag, mjölk dricks det i mängder och den håller oftast flera dagar efter bäst före datum. Sommartid brukar jag försöka ha kylväska med mig för är det något kött och mjölk inte tycker om är att sättas in i en stekhet bil då kan även de färskaste varor bli dåliga. Likadant köper jag kantstötta kartonger många gånger, det är ju sällan fel på innehållet så varför ska det kastas eller reas ut egentligen?

Bäst före datum är ju för övrigt en rekommendation men många gånger tycker jag bäst före datumen är snålt tilltagna, sista förbrukningsdag är en annan sak. Hittade en burk gelè i mitt skafferi som bäst före 2014 men det var inget som helst fel på den smakade precis som vanligt trots att den var ett helt år "för gammal". Likadant hamburgerdressing som var ett halvår "för gammal" smakade också precis som den skulle? Så behöver datumen vara så "korta" egentligen?

Frukt är ju betydligt svårare då bruna bananer, mögliga clementiner och kantstötta äpplen oftast inte smakar så gott. Men tex potatis skulle hålla sig bättre om den inte var tvättad men idag finns nästan bara tvättad potatis i butik? Även andra rotsaker som morötter skulle klara sig bättre om de inte tvättades men allt är ju tvättat? 1 kilos förpackningar med frukt är ju egentligen inte så smart för blir en frukt dålig i påsen så vill ju ingen ha den så varför inte sälja allt i lösvikt istället?
Mjölk håller 3 veckor efter bäst-före bara korken är åtskruvad, det är testat. Fö. klarar mjölk mer än man tror, jag har hittat mjölk som legat i containern och som varit ljummen men inte en enda skvätt har blivit förstörd, jag fryser mjölken och har bara en liter åt gången i kylen och när den är halvtömd så fyller jag på i kylen med en ny som hinner tina innan den andra är slut.
 
Ja det gör jag, jag är ju född fattig och min mamma hade trappstädningar och flyttstädningar så att ta tillvara det som skulle kastas men som behövdes i hemmet var mer regel än undantag och jag saknade definitivt aldrig leksaker iallafall för dom fanns i soprummet om inte annat.

Det enda jag köpt i livsmedelsbutik sen förra året är bönkaffe till kaffemaskinen,,,,,,,som också är tillvaratagen och Oboy, all annan mat kommer från containern. Jag har fått frågan några gånger om jag inte är rädd att bli sjuk av maten men varför skulle jag bli det? Ingen vet vad frukten tex. är kontaminerad med innan den ens når butiken och kött och övrigt är ju inplastat.

Rekorden hittills är 300 liter Sprite, en oöppnad låda Krav-bananer och 60 kilo vetemjöl. Man blir fan mörkrädd på riktigt över slöseriet men det gynnar iallafall mig och andra med dålig ekonomi. Om nu nån tror att jag bara lagrar upp så, nej, jag delar med mig åt dom som behöver ett tillskott i skafferiet för att slippa gå hungriga.

Jag skäms inte för att jag "tvättbjörnar" för det är ingen skam att vara fattig, försök leva på 6000 i månaden så får ni se hur bra det går utan att vara uppfinningsrik, dom pengarna ska också kunna sparas av till ett nytt hus.

Här ett litet smakprov på vad som slängs bara för att bäst-före-vansinnet råder, står det bäst-före håller varan oöppnad minst det tredubbla och står det sista förbrukningsdag håller den lika länge till utan att jag är det minsta orolig.





En titt i containern en helt vanlig vecka, det här är ungefär hälften av vad som slängs i veckan.

Oj hjälp! Vad mkt mat!

Det är alltså en container utanför affären du letar i?
 
Ja det gör jag, jag är ju född fattig och min mamma hade trappstädningar och flyttstädningar så att ta tillvara det som skulle kastas men som behövdes i hemmet var mer regel än undantag och jag saknade definitivt aldrig leksaker iallafall för dom fanns i soprummet om inte annat.

Det enda jag köpt i livsmedelsbutik sen förra året är bönkaffe till kaffemaskinen,,,,,,,som också är tillvaratagen och Oboy, all annan mat kommer från containern. Jag har fått frågan några gånger om jag inte är rädd att bli sjuk av maten men varför skulle jag bli det? Ingen vet vad frukten tex. är kontaminerad med innan den ens når butiken och kött och övrigt är ju inplastat.

Rekorden hittills är 300 liter Sprite, en oöppnad låda Krav-bananer och 60 kilo vetemjöl. Man blir fan mörkrädd på riktigt över slöseriet men det gynnar iallafall mig och andra med dålig ekonomi. Om nu nån tror att jag bara lagrar upp så, nej, jag delar med mig åt dom som behöver ett tillskott i skafferiet för att slippa gå hungriga.

Jag skäms inte för att jag "tvättbjörnar" för det är ingen skam att vara fattig, försök leva på 6000 i månaden så får ni se hur bra det går utan att vara uppfinningsrik, dom pengarna ska också kunna sparas av till ett nytt hus.

Här ett litet smakprov på vad som slängs bara för att bäst-före-vansinnet råder, står det bäst-före håller varan oöppnad minst det tredubbla och står det sista förbrukningsdag håller den lika länge till utan att jag är det minsta orolig.





En titt i containern en helt vanlig vecka, det här är ungefär hälften av vad som slängs i veckan.

Blir ju lite konstigt med gilla knappen ;) kan man få ha en gilla (till dig) och en tummen ner (till butiken)?
 
Oj hjälp! Vad mkt mat!

Det är alltså en container utanför affären du letar i?
Ja en helt vanlig syn, jag har ett stort frysskåp smockat med mat av alla slag, skåpen fulla av torrvaror, dricka mm. och här saknas aldrig Yoggi Samoa. :D
 
Någonstans är ju systemet fel då mat slängs.
Butikerna vill inte eller får inte ge bort mat.
Bäst-före får dom sälja när datumet gått ut men inte "sista förbrukningsdag", gissa varför dom väljer att slänga fullt dugliga livsmedel och vem som betalar svinnet,,,,,,,,,
 
Åh vad mycket god mat man skulle kunna äta som man aldrig har råd med annars!

Helt sjukt vad samhället har blivit. Hoppas att vi kan vända det till slut, vi håller ju på att ta livet av oss själva med vårt resursslöseri.
 
Jag hade gärna dumpstrat om jag haft mer tid att lägga på det. Ponera att jag skulle bli arbetslös, då skulle jag verkligen gå in för det.
I nuläget nöjer jag mig med att köpa kort-datum-varor om de faller mig i smaken. Dessutom slänger jag ytterst sällan mat. Äter inte jag upp det så äter hunden eller hästarna upp det.

Och gällande bäst-före-datum. I torsdags tillagade jag fläskfilé med potatisgratäng i påse (bf-datum typ januari 2015) och en sås gjord på bl.a. grädde (bf-datum juli 2014). Hittills har jag överlevt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp