Bukefalos 28 år!

Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Vi skulle kunna öka utlandsbiståndet med 1000%. Jag tycker på riktigt det är en väldigt bra idé att göra det. 80% av Somalier i Sverige arbetslösa enligt SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-var-femte-somalier-har-jobb-i-sverige. Pengarna vi skattebetalar betalar för att dom ska gå runt här arbetslösa hade kunnat gå till att bygga upp Somalia istället.

Samma sak gäller romer. Det är inte en så effektiv investering att finansiera att de ska åka hit och tigga. Det hade varit mycket bättre om svenska staten finansierade projekt på plats i Rumänien.

Lite lustigt att jag inte ens pratar politik med mina elever. De har nog ingen aning om att jag överväger att rösta SD. De tänker ju på mig som den där läraren som är lite för mesig, men som vill dem väldigt väl.

Jag tycker det är skrämmande att svenska skolor innehåller lärare som är rasister och som har väldigt dålig koll på omvärlden och samhällsstrukturer. Fruktansvärt skrämmande.
 
Jag tycker det är skrämmande att svenska skolor innehåller lärare som är rasister och som har väldigt dålig koll på omvärlden och samhällsstrukturer. Fruktansvärt skrämmande.
Hur vet du att jag är rasist? Du ska veta att mina elever uppskattar mig väldigt mycket. Jag är civilingenjör men väljer att arbeta i skolan för att lyfta dem som har det tuffast i vårt land.

Hur vet du att jag har dålig koll på omvärlden? Är det något jag skrivit som är fel. Du får gärna berätta. Jag vill ju inte gå runt och tro saker som inte stämmer.
 
Hur vet du att jag är rasist? Du ska veta att mina elever uppskattar mig väldigt mycket. Jag är civilingenjör men väljer att arbeta i skolan för att lyfta dem som har det tuffast i vårt land.

Hur vet du att jag har dålig koll på omvärlden? Är det något jag skrivit som är fel. Du får gärna berätta. Jag vill ju inte gå runt och tro saker som inte stämmer.

Vänsterretorik. Alla som inte håller med dig är rasister.
 
Hur vet du att jag är rasist? Du ska veta att mina elever uppskattar mig väldigt mycket. Jag är civilingenjör men väljer att arbeta i skolan för att lyfta dem som har det tuffast i vårt land.

Hur vet du att jag har dålig koll på omvärlden? Är det något jag skrivit som är fel. Du får gärna berätta. Jag vill ju inte gå runt och tro saker som inte stämmer.

Ditt språkbruk är rasistiskt. Du har fått det påtalat tidigare i tråden. Rasister röstar på SD, så det är ju ytterligare en anledning.

"Utöka bidrag" och "stödja romer i Rumänien" = sjukt dålig koll på omvärlden och samhällsstrukturer, och hur dessa verkar.

Byt jobb.
 
Ditt språkbruk är rasistiskt. Du har fått det påtalat tidigare i tråden. Rasister röstar på SD, så det är ju ytterligare en anledning.

"Utöka bidrag" och "stödja romer i Rumänien" = sjukt dålig koll på omvärlden och samhällsstrukturer, och hur dessa verkar.

Byt jobb.
Om det bara är rasister som röstar på SD är 20% av Sveriges befolkning rasister. Numera är förövrigt 20% av SDs stödjare invandrare, de är visst rasister de med. Du känner förmodligen sverigedemokrater, som dock inte vågar berätta vad de tänker offentligt. Det finns så många som dömer ut en som just rasist.

Om du mötte mig i verklige livet skulle du knappast se mig som rasist. Mitt val av arbetsplats är väl ett ganska starkt bevis för det.
 
Om det bara är rasister som röstar på SD är 20% av Sveriges befolkning rasister. Numera är förövrigt 20% av SDs stödjare invandrare, de är visst rasister de med. Du känner förmodligen sverigedemokrater, som dock inte vågar berätta vad de tänker offentligt. Det finns så många som dömer ut en som just rasist.

Om du mötte mig i verklige livet skulle du knappast se mig som rasist. Mitt val av arbetsplats är väl ett ganska starkt bevis för det.

Sverige har ett stort problem med rasistiska strukturer. Även invandrare kan hålla uppe sådana strukturer, liksom kvinnor kan hålla upp patriarkala strukturer. Ditt inlägg ovan visar bara återigen din totala okunskap kring samhällsstrukturer och deras verkan.

Du uttrycker dig rasistiskt, du vill rösta på ett rasistiskt parti. Ditt val av arbetsplats ändrar inget av det.
 
Sverige har ett stort problem med rasistiska strukturer. Även invandrare kan hålla uppe sådana strukturer, liksom kvinnor kan hålla upp patriarkala strukturer. Ditt inlägg ovan visar bara återigen din totala okunskap kring samhällsstrukturer och deras verkan.

Du uttrycker dig rasistiskt, du vill rösta på ett rasistiskt parti. Ditt val av arbetsplats ändrar inget av det.
Okej, du menar intersektionell analys, och genusgrejer. Det är lite som Marx eller Freud, intressanta idéer men inte riktig vetenskap. Man måste kunna bevisa saker experimentellt för att det ska vara pålitligt.

Ett intressant experiment för att ta reda på hur mycket uppfostran spelar roll är ju att titta på vad som sker när tvillingar adopteras till mycket olika familjer. Det finns riktigt intressant forskning på det, t.ex. Minnesota Twin Study. Allmänt står genetik för väldigt mycket mer än man skulle tro. Detta låter absurt men studierna visar genomgående att tvillingar uppfostrade i olika familjer inte får samma politiska smak som familjen de växer upp, utan snarare får samma politik som tvillingen. Samma sak gäller hur religiös man blir, men förstås inte vilken religion man får, och i mycket hög grad är också kriminalitet genetiskt ärftligt.

Att genetiken påverkar så pass mycket, gör mig skeptisk till att genusgrejerna, könsmakstsordning, "rasmaktsordning" verkligen skulle ha empirisk validitet.
 
Du tycker alltså att svenska skolan ska förmedla bilden att Saudi Arabien och Sverige har lika bra kultur?
Japp.

Det är en jäkla skillnad på kultur och regim.
Regimen i Saudi finns det sannolikt inte så många olika uppfattningar om. Att landet haft en högt stående kultur och vetenskap i tusentals år är väl ganska odiskutabelt?

Om du i din undervisning lär ut att arabiska länder har en lägre stående kultur borde du skiljas från ditt arbete.
Är du mattelärare så borde du dessutom har kunskap nog att veta varifrån matematiken, som vi känner den, stammar.
 
Okej, du menar intersektionell analys, och genusgrejer. Det är lite som Marx eller Freud, intressanta idéer men inte riktig vetenskap. Man måste kunna bevisa saker experimentellt för att det ska vara pålitligt.

Ett intressant experiment för att ta reda på hur mycket uppfostran spelar roll är ju att titta på vad som sker när tvillingar adopteras till mycket olika familjer. Det finns riktigt intressant forskning på det, t.ex. Minnesota Twin Study. Allmänt står genetik för väldigt mycket mer än man skulle tro. Detta låter absurt men studierna visar genomgående att tvillingar uppfostrade i olika familjer inte får samma politiska smak som familjen de växer upp, utan snarare får samma politik som tvillingen. Samma sak gäller hur religiös man blir, men förstås inte vilken religion man får, och i mycket hög grad är också kriminalitet genetiskt ärftligt.

Att genetiken påverkar så pass mycket, gör mig skeptisk till att genusgrejerna, könsmakstsordning, "rasmaktsordning" verkligen skulle ha empirisk validitet.
Har du några källor till dina påståenden?
 
Japp.

Det är en jäkla skillnad på kultur och regim.
Regimen i Saudi finns det sannolikt inte så många olika uppfattningar om. Att landet haft en högt stående kultur och vetenskap i tusentals år är väl ganska odiskutabelt?
Just Saudi har inte genererat vetenskap. Iran och intressant nog Afghanistan gjorde det mesta inom det vi kallar islams guldålder, tillsammans med kristna munkar i Syrien. På den tiden fans det också mycket fritänkande i Iran. Men Saudi har alltid förhållit sig till de mer avancerade delarna av muslimska världen på det sätt Finland brukade till Europa. En ogänglig utmark.

Det finns 10 miljoner Ashkenazi judar, och de har fått 25% av alla vetenskapliga nobelpris.

Det finns 1,5 miljarder muslimer. Och de har fått 2 stycken vetenskapliga nobelpris.

Jag skulle säga att Ashkenazi kulturen är objektivt bäst i världen.
 
Har du några källor till dina påståenden?
Minnesota Twin Study.

och så har vi denna Edelbrock, C., Rende, R., Plomin, R., & Thompson, L. A. (1995). A twin study of competence and problem behavior in childhood and early adolescence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36(5), 775-785.

Den här är också bra läsning, men lite mer metodik
Rhee, S. H., & Waldman, I. D. (2002). Genetic and environmental influences on antisocial behavior: a meta-analysis of twin and adoption studies. Psychological bulletin, 128(3), 490.

En sammanfattning i form av podcastavsnitt kan man få i en av denna länkar, den första är bäst: http://rationallyspeakingpodcast.org/show/rs144-bryan-caplan-on-does-parenting-matter.html

http://www.econtalk.org/archives/2011/05/caplan_on_paren.html
 
Jag skulle säga att Ashkenazi kulturen är objektivt bäst i världen.
Baserat på Nobelpris möjligen. Eller hur de hanterar internationell ekonomi (tänk Rotschild). Men när det kommer till jämställdhet, till kvinnans rätt i samhället, till hbtq-frågor etc så är de ju inte lysande precis.

Visst att israel som stat är rätt så öppna med homosexualitet etc, men de flesta ortodoxa judar har ju en väldigt kass kvinnosyn med strika regler för kläder där varken knän eller handleder får visar, där de har peruker för att de inte får visa sitt eget hår etc, etc. Nog är aschkenazi-judarna inte världens bästa folkslag, även om de är framstående intellektuella och utbildade.
 
Baserat på Nobelpris möjligen. Eller hur de hanterar internationell ekonomi (tänk Rotschild). Men när det kommer till jämställdhet, till kvinnans rätt i samhället, till hbtq-frågor etc så är de ju inte lysande precis.

Visst att israel som stat är rätt så öppna med homosexualitet etc, men de flesta ortodoxa judar har ju en väldigt kass kvinnosyn med strika regler för kläder där varken knän eller handleder får visar, där de har peruker för att de inte får visa sitt eget hår etc, etc. Nog är aschkenazi-judarna inte världens bästa folkslag, även om de är framstående intellektuella och utbildade.
Visst. Inget är svartvitt, men det är inte heller så att allt är exakt samma nyans av grått. Ashkenazim är inte perfekta, men jag skulle säga att åtminstone de sekulära bland dem har världens bästa kultur. Man har olika smak, jag värderar vetenskap väldigt högt. Man kan göra ett rimligt ressonemang för att någon annan kultur är bättre. Men förmodligen inte för att Saudi har bättre kultur än judarna i USA, eller för att Sverige år 1500 hade bättre kultur än Sverige år 2000.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp