Bukefalos 28 år!

Kan detta stämma? 50% av egyptier vill att det ska vara dödsstraff på att lämna islam

Klart är dock att källan är ett privatägt statistikföretag (som SCB) men ägs av den kristna högern i USA vilket gör att man måste läsa vad de kommer fram till med väldigt skarpa glasögon,(vilka frågor har ställts? Hur är de ställda? Hur och var har man hittat de som svarat på undersökningen? Vad är poängen med undersökningen och vilka är bifrågorna till den? Och så vidare. Jag skulle väl inte säga att det är ett neutralt politiskt institut, det mesta av dess analyser går ut på kristendom kontra islam. Vi måste till exempel motivera otroligt väl om vi väljer att använda undersökningar från dessa typer av företag inom forskning eller ens olika arbeten, eftersom man kan vända på statistik till sin egen fördel, därför bör man vara väldigt försiktig att dra slutsatser utifrån dessa undersökningar. Det gäller ju alla privatägda undersökningsbolag, det tydligaste exemplet är kanske undersökningar som är gjorda av företag som indirekt ägs av läkemedelsföretag, där det är känt att bevisbördan och statistiken vänds lite till läkemedelsbranschens fördel.) Pewforum är alltså INTE forskning och görs inte på några forskningssäkra grundar, det måste vi ha i åtanke. Jag skulle väl dock inte kalla källan helt oseriös även om jag sällan ser seriösa forskare hänvisa till dessa källor i sitt arbete, institutets undersökningar har visst värde även för forskning under förutsättning att man ser helheten i dem. Det gäller som sagt att läsa rätt och ta reda på vad som står mellan raderna.

Pew Research Center är en seriös tankesmedja med högt anseende och kan inte sägas vara utpräglat höger eller vänster. Ibland samfinansierar de undersökningar med andra organisationer som kan sägas vara höger eller vänster, men så länge metodiken hålls intakt är inte det ett särskilt stort problem. Deras primära finansiär är en välgörenhetsorganisation med liknande namn som annars sysslar exempelvis med att motverka den globala uppvärmningen och att stödja cancerforskning. Pew Research Center gör undersökningar om allt möjligt, en minoritet av dessa berör religion. Det är knappast så att de flesta handlar om "kristendomen kontra islam".
 
Pew Research Center är en seriös tankesmedja med högt anseende och kan inte sägas vara utpräglat höger eller vänster. Ibland samfinansierar de undersökningar med andra organisationer som kan sägas vara höger eller vänster, men så länge metodiken hålls intakt är inte det ett särskilt stort problem. Deras primära finansiär är en välgörenhetsorganisation med liknande namn som annars sysslar exempelvis med att motverka den globala uppvärmningen och att stödja cancerforskning. Pew Research Center gör undersökningar om allt möjligt, en minoritet av dessa berör religion. Det är knappast så att de flesta handlar om "kristendomen kontra islam".
JAG håller inte med enligt de regler jag har att förhålla mig till på de skolor och utbildningar jag gått. Vi måste vara otroligt försiktiga av de skäl jag redan skrivit att ha dessa undersökningar som källor i olika jobb, uppsatser och forskning, helt enkelt för att källan kräver så oerhört mycket bakgrundsforskning hur undersökningarna är gjorda i sig.
 
JAG håller inte med enligt de regler jag har att förhålla mig till på de skolor och utbildningar jag gått. Vi måste vara otroligt försiktiga av de skäl jag redan skrivit att ha dessa undersökningar som källor i olika jobb, uppsatser och forskning, helt enkelt för att källan kräver så oerhört mycket bakgrundsforskning hur undersökningarna är gjorda i sig.

Jag har inte skrivit någonting om hur du bör eller får citera källor utan vände mig mot beskrivningen av Pew Research Center som ägd av den kristna högern i USA och att deras undersökningar mest går ut på "kristendomen kontra islam".
 
Jag har inte skrivit någonting om hur du bör eller får citera källor utan vände mig mot beskrivningen av Pew Research Center som ägd av den kristna högern i USA och att deras undersökningar mest går ut på "kristendomen kontra islam".
Yes och det är också därför vi inte ska använda undersökningar (för det är inte forskning det handlar om i ordets rätta bemärkelse) enligt de universitet jag pluggat på. Sedan får du gärna ha en annan åsikt, där litar jag dock på de professorer etc från hela värden som undervisar och godkänner studier i mina ämnen 2017, som alla anser detsamma om pew som företag och dess metoder samt dess ägandeskap ;). JAG kallar det INTE neutralt institut med tanke på de undersökningar som bedrivits och bedrivs där, vilket tydligen flera högre och riktiga akademiker inte gör heller.
 
Yes och det är också därför vi inte ska använda undersökningar (för det är inte forskning det handlar om i ordets rätta bemärkelse) enligt de universitet jag pluggat på. Sedan får du gärna ha en annan åsikt, där litar jag dock på de professorer etc från hela värden som undervisar och godkänner studier i mina ämnen 2017, som alla anser detsamma om pew som företag och dess metoder samt dess ägandeskap ;). JAG kallar det INTE neutralt institut med tanke på de undersökningar som bedrivits och bedrivs där, vilket tydligen flera högre och riktiga akademiker inte gör heller.
Kan du inte länka till någon form av källa som backar upp det du säger? Vore intressant att läsa. "Professorer på universitet runt om i världen" säger inte jättemycket faktiskt.
 
Med tanke på hur kristna har betett sig i historien så kan knappast kristendomen kallas en fredlig religion. Hade de vapen som finns idag funnits under medeltiden så hade de kristna heliga krigarna betett sig exakt likadant ut som de muslimer som idag ägnar sig åt terror som jihad.
Det här att islam är en så våldsbenägen religion är ett uttjatat och historielöst påstående.
Enligt koranen ska det vara dödsstraff för att lämna islam. Tror du det har någon koppling till varför det är dödsstraff på att lämna islam i Brunei, Pakistan, Afghanistan, Iran, Saudi, Egypten, Yemen Somalia, Nordsudan och Mali.

Enligt koranen får man 72 sexslavar i himlen om man dör en våldsam död för islam. Har det någon koppling till varför muslimer spränger sig på gator och torg?

Kristna kan vara onda, men de är inte onda pga. kristendom utan trots kristendom. Om man verkligen verkligen följer Nya Testamentet måste man bete sig som moder Teresa. Om man verkligen tror på koranen så måste man bete sig som ISIS, dom gör den ärliga tolkning. Om man verkligen följer gamla testamentet så ska man också bete sig som Isis, lyckligtvis är alla judar sekulära.
 
Yes och det är också därför vi inte ska använda undersökningar (för det är inte forskning det handlar om i ordets rätta bemärkelse) enligt de universitet jag pluggat på. Sedan får du gärna ha en annan åsikt, där litar jag dock på de professorer etc från hela värden som undervisar och godkänner studier i mina ämnen 2017, som alla anser detsamma om pew som företag och dess metoder samt dess ägandeskap ;). JAG kallar det INTE neutralt institut med tanke på de undersökningar som bedrivits och bedrivs där, vilket tydligen flera högre och riktiga akademiker inte gör heller.
Vad sägs om att det är dödsstraff på att lämna Islam i Brunei, Pakistan, Afghanistan, Iran, Saudi, Yemen, Egypten, Nordsudan, Somalia och Mali. Gör inte det faktumet det ganska sannolikt att Pew studien stämmer.
 
"araber"? Vad är det?

Människor som talar arabiska? (Dvs ca 300 miljoner människor i hela världen). Personer som kommer från länder där arabiskan är det officiella språket?
Eller talar du om religion i länder där man talar arabiska - dvs t.ex. muslimer, kristna, yazidier? Kort sagt - vad är en "arab"?

Jag begriper inte hur du kan undervisa med den människosynen. Du ställer alltså inte upp på den svenska skolans värdegrund?

Inlägget är så fullt av fördomar att jag itne orkar bemöta allt. Men jag bli seriöst orolig för värdegrunderna i den skola du påstår dig undervisa i.

Jag jobbar och sliter för att invandrare ska klara sig bra i Sverige, jag vill att de ska de, men jag ser att muslimerna från arabländer + Somalia inte klarar sig här. Det leder till slutsatsen: hjälp dem som redan är här, men släpp inte in fler. De får inte bra liv här i Sverige.

Jag vet mycket väl vad en arab är. Yazidier är det inte, dom är kurder. Det finns förstås undantag till tumregeln att araber inte klarar sig bra i väst. Dem från den kristna över- och medelklassen i Libanon klarar sig allmänt utmärkt här. Min favorit författare Nassim Taleb är just libanes.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ordet fördom. Om arbetslösheten bland Somalier är 80% vilket den är enligt SCB. Är det då en fördom att säga att arbetslösheten bland Somalier är 80%? Definierar du fördom som information du ogillar? Eller använder du en annan definition?
 
Senast ändrad:
Om man har inställningen att vissa människor (kulturer) är bättre än andra så är man inte rätt person att försöka integrera sagda personer i samhället.
Du tycker alltså att svenska skolan ska förmedla bilden att Saudi Arabien och Sverige har lika bra kultur?
 
Som lärare har du faktiskt inte rätt att uttrycka din personliga åsikt i din undervisning, oavsett om den är positiv eller negativ. Du ska följa läroplanen.

Synd bara att det inte efterlevs.

I denna fråga är det märkligt att svenskar i hög utsträckning antingen negligerar påståendet alternativt ser det som något förfärligt. Var finns acceptansen mot andras kulturer?
 
De har det säkert bättre i ett krigsdrabbat område, förföljda.
Vi skulle kunna öka utlandsbiståndet med 1000%. Jag tycker på riktigt det är en väldigt bra idé att göra det. 80% av Somalier i Sverige arbetslösa enligt SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-var-femte-somalier-har-jobb-i-sverige. Pengarna vi skattebetalar betalar för att dom ska gå runt här arbetslösa hade kunnat gå till att bygga upp Somalia istället.

Samma sak gäller romer. Det är inte en så effektiv investering att finansiera att de ska åka hit och tigga. Det hade varit mycket bättre om svenska staten finansierade projekt på plats i Rumänien.
 
Du tycker alltså att svenska skolan ska förmedla bilden att Saudi Arabien och Sverige har lika bra kultur?

På längre sikt får vi acceptera att den svenska kulturen kommer att fortsätta att förändra sig. Kristendom eller islam behöver vi egentligen inte oroa oss för. Blir islam störst är det bara att konvertera. Asagudarna byttes ut mot kristendomen och det kan givetvis förändras igen.
 
@ridnarthim Sluta låtsas att du är en lärare i Malmö som vill hjälpa dina elever. Cirka ingen köper det.
Jag arbetar på oxievångskolan. Min rektor heter Jenny. Det finns en bokdunge mycket nära min arbetsplats. Förra året van en romsk kille ett pris på skolavslutningen för att han hade fått A i de flesta ämnen. Våran skola har ganska nedgångna NO-salar. Just nu har vi nationella prov i matte, de handlar om geometri. På dagen för skolavslutningen hade den där nordisk front organisationen klotrat ner på skolan och satt upp posters. Lyckligtvis han vaktmästaren och ett klottersaneringsföretag få bort all skiten innan eleverna kom.
 
Jag kan skriva fler detaljer om du inte tycker det jag skrev nyss är bevis nog.

Är mina livsval så orimliga. Jag vill vara en god medmänniska, så jag jobbar med en utsatt grupp i samhället.

Samtidigt ser jag att situationen är ganska hopplös. Jag vill inte att vi ska ta in fler araber, utan att vi istället ska öka utlandsbiståndet med 1000%. Ingen vinner på att vi har det här utanförskapet i Sverige, och det finns ingen mirakellösning som kommer fixa det.
 
Synd bara att det inte efterlevs.

I denna fråga är det märkligt att svenskar i hög utsträckning antingen negligerar påståendet alternativt ser det som något förfärligt. Var finns acceptansen mot andras kulturer?
Lite lustigt att jag inte ens pratar politik med mina elever. De har nog ingen aning om att jag överväger att rösta SD. De tänker ju på mig som den där läraren som är lite för mesig, men som vill dem väldigt väl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp