Kan du "Bucas-familjen"?

Blandrastik

Trådstartare
Jag är Horsware-fantast, men känner att jag skulle behöva ett ombyts-skal till min häst. Då man inte bajsar pengar så tänkte jag att Bucas kunde vara nån krona billigare.

Jag har god koll på skillnaden i Horseware-familjen, kan skillnad på Amigo/Rambo och allt vad det heter. Men Bucas.

Är det nån skillnad på Bucas Smartex Rain och Bucas Smartex Rein Turnout?

Hur jag än läser så fattar jag inte, det verkar som Bucas har fleece eller 50g foder i alla sina täcken? Jag vill inte ha nåt direkt foder, absolut inte fleece.

Det finns ett som heter Irish Turnout -är det nån sorts ekonomimodell?

Är det rent av nån som har både Bucas och Horseware som kan säga om det är lönt att köpa Bucas, eller att man heldre lägger till några hundralappar till ett Horseware?
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag gillar inte Bucas och stallägaren hatar dem eftersom de är så jobbiga att hantera. Tunga klumpiga täcken som suger åt sig hår och skit.

Jag har ett Bucas Freedom som jag köpt på rea, det är OK. Det har nylonfoder och ingen stoppning. Det är gjort av ett annat lättare tyg än vintertäckena. Gillar dock inte att man inte kan reglera storleken i bogen.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag har ett par Bucastäcken men är oxå Horsewarefan.
Tror det är så att alla smartex har fleecefoder som sedan byggs på tjockare och tjockare. Detta för att man ska kunna lägga dom på blöta hästar. Sedan har de en speciell snabbknäppning fram som är enkel och kardborre för att sätta fast halskrage. Jag har ett sådant täcke utan foder men med fleeceinsida.

Sedan har B**jes några täcken jag gillar, (Freedom?) de har inte alla på hemsidan men i butiken. De har nylonfoder och det finns ett utan foder och ett med 50 gr. Dessa två täcken gillar jag skarpt. Det är samma knäppning som horseware fram. Älskar 50 gr täcket då det verkar omöjligt att hitta så lite foder på andra täcken.

Sedan tycker jag nog att Bucas är ganska dyra jämförelsevis med Amigo iaf
Freedom är mycket billigare dock!

*Tillägg det som säljs i butiken i 50 gr finns i svart med guld/gula kanter och text, himla snyggt oxå!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Det är stor skillnad på de gamla Bucas och de nya.
Jag har Bucas irish turnout 50 gram. Glatt innefoder och det väger nada nicht och är tåligt tyg.
Dock inte billigare än HW men definitivt tåligare yttertyg än tex Amigo.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag gillar Bucas, dock inte de med fleecefoder (Smartex), de är tunga och håren fastnar i fleece och går inte bort i tvätt, sitter dock kanon och är hållbara!

Bucas Racing, finns 50 gr och 300 gr sitter kanon på mina travare! De är sydda likadant i bogen som Irish Turnout, men Irish har ett bättre yttertyg än Racing, så när det är dags att köpa nya blir det Irish Turnout.

De Horseware jag haft har bara passat på vissa av hästarna i bogen, inte alls på andra! Sen saknar jag storlek 135 i deras sortiment!

Jag får känslan av att Bucas andas bättre än Horseware!

Freedom har ett sämre (mindre slitstarkt yttertyg) än Irish Turnout!

Så här står det om Irish Turnout på en hemsida!

Din häst kommer att uppskatta komforten i Irish Turnout vattentäta, andande utegångstäcken med Teflon-behandlad utsida.

Light: 50 g Thermo polyesterfyllning, foder nylon son andas
Extra: 300g polyesterfyllning, foder nylon som andas.
Färger: Svart/Guld, Röd/Silver
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Aha, Smatex är alltså lika med fleece?

Men jag vill inte ens ha 50g foder, eller är det bara ett nylonfoder, ett måstefoder liksom? Jag vill inte ha nått fluff emellan.

Men har inte Bucas något täcke med ballisic-nylon utan fleecefoder då med andra ord? Utan då blir det ett Irish?
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag har både Bucas och HW till min häst. Jag är nöjd med båda. Inget av mina Bucas täcken är/har varit några magneter för hår och skit - nylonfoder. Förra hästen hade ett Irish turnout 300g, och jag upplever inte att mitt 200g HW är mycket lättare att hantera.. Nuvarande hästs Bucastäcken är Irish turnout med 50g foder, som nu är inne på tredje säsongen. Första säsongen fick de lite skador (lagade med HW:s lagningslim), men jag misstänker starkt den mindre snälla ponnyn i hagen för sedan dess har de inte fått minsta hål.

Som jag förstått det är Smartex "lyx"varianten, Irish turnout mellan och Freedom turnout budget. Freedom finns som ofodrat, det heter "light".
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag har även äldre Bucas Irish med bara ett bomullsfoder, inget mellan, men jag vet inte om de finns längre!
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Det är stor skillnad på de gamla Bucas och de nya.
Jag har Bucas irish turnout 50 gram. Glatt innefoder och det väger nada nicht och är tåligt tyg.
Dock inte billigare än HW men definitivt tåligare yttertyg än tex Amigo.

Ett sånt har jag också och jag räknar det som ofodrat för det är otroligt tunt, lätt och bra att ha med och göra :) Passar min islandshäst perfekt i bogarna! Enda märket hittills som inte är för stora i bogen och hamnar på frambenen! Köper helst inget annat än Bucas!
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Nu ska vi se.. Rannsakar Bucas hemsida.

Power Turnout - tunnaste fodringen = fleece.
Multi Power - tunnaste fodringen = fleece.
Smartex - tunnaste fodringen = fleece.
Irish - tunnaste fodringen = 50g.
Freedom - tunnaste fodringen = 0g.

Nä, det verkar bara vara Freedom i dagsläget. Jag misstänkte det. Vilket var orsaken till att det blev ett Amigo Hero när jag nu var på jakt efter ett ofodrat regntäcke till pållen under hösten. (:() Håller nämligen inte med om att 50g är likvärdigt med ett helt ofodrat, då jag märker en stor skillnad på min hästs temperatur - han kunde absolut inte ha sitt Irish i september när det fortfarande var varmt i solen (men kunde blåsa lite kallt). Nu däremot, är det perfekt. Och ja, väldigt lätthanterligt och trevligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag gillar också Bucas väldigt mkt! När det är 50 g så gör det egentligen inte nåt för värmen, utan det tyget som är emellan är till för att transportera bort fukten på ett väldigt effektivt sätt.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Och när hästen behöver regntäcke gör de 50 grammen att de inte blir kalla över ryggen och som du säger, transportersr fukt bättre.
I love mitt irish!
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Jag har både Bucas och HW täcken.

Jag föredrar Bucas alla dagar i veckan, sååå mycket bättre än HW oavsett om man köper Rambo eller annan modell.
Hur har du fått för dig att Bucas är billigare än HW? Det är dem inte.
Bucas har billigmodeller, mellanklass och kvalitetstäcken precis som HW och priset skiljer såklart på kvalité.

Men sen är det ju som med allt annat, det handlar om passform också.
Båda mina hästar kan ha HW men Bucas sitter ännu bättre.
Dock betyder inte det att alla modeller av HW eller Bucas sitter bra, det skiljer ju på både modell och årsmodell vilka som sitter bäst.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Hur tycker du att bucas är i strl jmf med HW? Min har 130 i Rambo men jag har för mig att bucas är lite små i storlekarna o ffa i halsen. Min har 135 i andra täcken men borde man tom ha 140 i bucas månne. Är sugen på ett Bucas smartex rain att ha och lägga på när hästen är lite blöt efter en ridtur i regn eller svettig. Står inackorderad så då är det praktiskt med allt i ett, gillar inte att sätta fleecetäcke under vanliga täcket.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Min har 135 i Bucas och 130 i HW.

Förr var de tighta i halsen men jag tycker att på senare år har de blivit väldigt rymliga.
Jag har dock bara haft smartex varianterna så hur de andra är i passformen vet jag inte.
Men de har ändrat bogen väldigt många ggr senaste åren så jag vet inte om jag har den nyaste varianten eller ej.
På det senaste täcket jag har (ca 1-1,5år gammalt) så är bogen iaf rejält tilltagen och islänningen har inga problem att få plats, snarare är det i största laget och han är inte tanig.
På fullblodet är det lite stort i bogen, men hon är tanig överallt så allt är stort i bogen på henne.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Min fjordvalack har ganska bred och lågt ansatt hals, och Bucas (Irish) sitter bra på honom. Hans HW-täcken är av modellen Amigo Hero, och jag upplever att de är ungefär lika rymliga/tajta runt halsen. Har 130 i samtliga utetäcken (skulle klara sig med 125 längdmässigt men det blir för tajt kring hals/bog).
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Min fjordvalack har ganska bred och lågt ansatt hals, och Bucas (Irish) sitter bra på honom. Hans HW-täcken är av modellen Amigo Hero, och jag upplever att de är ungefär lika rymliga/tajta runt halsen. Har 130 i samtliga utetäcken (skulle klara sig med 125 längdmässigt men det blir för tajt kring hals/bog).

Vad är det för storlek på ditt bucas?

Min r snarare så att det funkar i halsen m HW 125 men det blir aningen kort över baken.
 
Sv: Kan du "Bucas-familjen"?

Blir förvånad ang att du anser bucas vara billigare än HW ?

Mjae, det är svårt att jämföra, det kanske handlar om nån hundralapp.
Typ Bucas Smartex Rain med hals för 1798:-, att jämföra med HW Supreme Light 2 400:-. Men jag kanske tänker fel, att de inte är likvärdiga.
 

Liknande trådar

F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Då pålle ska gå på lösdrift i vinter behöver han ett nytt regntäcke. Har tänkt införskaffa ett regntäcke, som han kan ha både under...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp