Kan hen kräva mig på pengar?

Stoplookingatmyass

Trådstartare
Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första!

Hej!

Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal osv. Men nu blev det inte så.
Hen ville att jag skulle börja utföra en tjänst i dennes företag.

Erbjöd mig att stå för alla kostnader men hen sa nej (ville betala allting själv så att följande situation inte skulle hända)
Påpekade även när en försäkring togs på mig i dennes företag att jag ville betala för den.

Nu har det blivit så att jag inte har möjlighet att satsa på det och det sa jag redan i december.

Var också tydlig redan från början med att säga att jag inte kommer ha möjlighet att vara där mer än Max 50% och att jag eventuellt skall resa bort en längre tid (månader)

Hen har uppenbarligen inte tyckt att det är ett hinder fram tills nu.

Nu vill hen kräva mig på pengar för inventarierna hen köpt in, försäkring samt presentkort (??? Vem säljer presentkort för en tjänst som inte ens är i bruk??)

Har utfört en enda behandling under denna tid, som betalades och registrerades i hens företag.

- Erbjöd mig att stå för inventarierna och min försäkring som kompensation,
För att det kändes schyst, men hen säger att hen skall skicka en räkning till mig med alla möjliga utgifter och går uppenbarligen inte med på det jag föreslog.

- Kan hen verkligen kräva mig på det här?
Jag har inget registrerat företag och har inte heller något avtal eller kontrakt tillsammans med hen vad gäller varken anställning eller material. (Vilket jag dock frågat efter)


- Hur ska hon kunna göra det?
Vad för tjänst ska hon fakturera för, jag är ju privatperson och har inte köpt eller ingått något avtal med henne?.

- Hen kräver att jag hämtar MINA grejer inklusive inventarierna som HEN köpt in idag (söndag).
Jag vill inte ha inventarierna som jag dessutom inte äger Och ge henne en anledning att anmäla mig för stöld eller ge henne rätten att kräva pengar för det av mig.

Jag kommer åka dit idag och hämta enbart det som är mitt.
Skicka nyckeln med rek post så att hen måste skriva på att hen hämtat ut den.

Bästa buke, vad tror ni?
 
Det låter snurrigt men spontant tycker jag inte du ska betala något.
Du kan ju ringa en affärsjurist och be om råd, en del har gratis rådgivning på telefon 15 minuter om man ringer.


Tack för ditt svar.
Jag ringde en jurist som sa att finns det inget avtal kan hen inte heller kräva något.
Men rent spontant är det skönt med andra människors åsikter i sammanhanget.

De flesta i min omgivning tycker jag gjort det jag kunnat dvs erbjudit mig för att va schysst viss ersättning men hen godtar det inte.

Vet inte heller hur det kommer utspela sig idag, om hen tänker vara där när jag hämtar mina saker eller ej.
 
Tack för ditt svar.
Jag ringde en jurist som sa att finns det inget avtal kan hen inte heller kräva något.
Men rent spontant är det skönt med andra människors åsikter i sammanhanget.

De flesta i min omgivning tycker jag gjort det jag kunnat dvs erbjudit mig för att va schysst viss ersättning men hen godtar det inte.

Vet inte heller hur det kommer utspela sig idag, om hen tänker vara där när jag hämtar mina saker eller ej.
Du kanske inte ska åka ensam, tänker jag
 
Hämta dina saker och betala inte ett öre till personen. Du är inte livegen, du har inget avtal och har varit tydlig med att du inte tänkt satsa på det.

Vist kan personen kräva ersättning men bestrider du blir bevisbördan din väns och inte din. Och vad du beskriver finns inget.
 
Hämta dina saker och betala inte ett öre till personen. Du är inte livegen, du har inget avtal och har varit tydlig med att du inte tänkt satsa på det.

Vist kan personen kräva ersättning men bestrider du blir bevisbördan din väns och inte din. Och vad du beskriver finns inget.

Tack!
Ja, jag har vart ärlig från första början och också erbjudit mig att stå för allting själv vilken hen nekat till. Ville inte hamna i den här sitsen.
 
Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första!

Hej!

Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal osv. Men nu blev det inte så.
Hen ville att jag skulle börja utföra en tjänst i dennes företag.

Erbjöd mig att stå för alla kostnader men hen sa nej (ville betala allting själv så att följande situation inte skulle hända)
Påpekade även när en försäkring togs på mig i dennes företag att jag ville betala för den.

Nu har det blivit så att jag inte har möjlighet att satsa på det och det sa jag redan i december.

Var också tydlig redan från början med att säga att jag inte kommer ha möjlighet att vara där mer än Max 50% och att jag eventuellt skall resa bort en längre tid (månader)

Hen har uppenbarligen inte tyckt att det är ett hinder fram tills nu.

Nu vill hen kräva mig på pengar för inventarierna hen köpt in, försäkring samt presentkort (??? Vem säljer presentkort för en tjänst som inte ens är i bruk??)

Har utfört en enda behandling under denna tid, som betalades och registrerades i hens företag.

- Erbjöd mig att stå för inventarierna och min försäkring som kompensation,
För att det kändes schyst, men hen säger att hen skall skicka en räkning till mig med alla möjliga utgifter och går uppenbarligen inte med på det jag föreslog.

- Kan hen verkligen kräva mig på det här?
Jag har inget registrerat företag och har inte heller något avtal eller kontrakt tillsammans med hen vad gäller varken anställning eller material. (Vilket jag dock frågat efter)


- Hur ska hon kunna göra det?
Vad för tjänst ska hon fakturera för, jag är ju privatperson och har inte köpt eller ingått något avtal med henne?.

- Hen kräver att jag hämtar MINA grejer inklusive inventarierna som HEN köpt in idag (söndag).
Jag vill inte ha inventarierna som jag dessutom inte äger Och ge henne en anledning att anmäla mig för stöld eller ge henne rätten att kräva pengar för det av mig.

Jag kommer åka dit idag och hämta enbart det som är mitt.
Skicka nyckeln med rek post så att hen måste skriva på att hen hämtat ut den.

Bästa buke, vad tror ni?

Om du inte har något registrerat företag så tänker den här personen fakturera dig som privatperson för varor som du inte har beställt. Har hon skickat faktura redan så bestrid den skriftligt. Antagligen så kommer hon inte att gå vidare med det men om hon gör det så har du bra underlag på att du har gjort allting ”by the book”.

Du kan ju bara nämna hur hennes tillvägagångssätt skadar hennes rykte i längden och råd henne att lägga ner. Det får bli en lärpeng för hennes del att alltid ha saker på papper. En god affärsrelation är en god affärsrelation tills en konflikt uppstår och då är det alltid bra att ha ett avtal, för alla parter.
 
Om du inte har något registrerat företag så tänker den här personen fakturera dig som privatperson för varor som du inte har beställt. Har hon skickat faktura redan så bestrid den skriftligt. Antagligen så kommer hon inte att gå vidare med det men om hon gör det så har du bra underlag på att du har gjort allting ”by the book”.

Du kan ju bara nämna hur hennes tillvägagångssätt skadar hennes rykte i längden och råd henne att lägga ner. Det får bli en lärpeng för hennes del att alltid ha saker på papper. En god affärsrelation är en god affärsrelation tills en konflikt uppstår och då är det alltid bra att ha ett avtal, för alla parter.


Ja, det är min tanke att bestrida fakturan i så fall.
Har ju försökt medla med hen och erbjudit mig att kompensera en del (inventarier och försäkring) som sagt. Vilket hen inte godtagit och jag har inte heller godkänt hens krav om att hen skall skicka räkning på inventarier, försäkring och presentkort (som jag inte ens vet hur det ens kom med in i bilden).
Om hen nu skickar en faktura på allt det där?
Bör jag bestrida hela eller betala det jag erbjudit att kompensera?
Hen har ju inte sagt ja till detta utan vill ha mer.
Vill inte ge hen en enda krona utan var bara villig att göra det för att det skulle få ett slut så fort som
Möjligt.
 
Ja, det är min tanke att bestrida fakturan i så fall.
Har ju försökt medla med hen och erbjudit mig att kompensera en del (inventarier och försäkring) som sagt. Vilket hen inte godtagit och jag har inte heller godkänt hens krav om att hen skall skicka räkning på inventarier, försäkring och presentkort (som jag inte ens vet hur det ens kom med in i bilden).
Om hen nu skickar en faktura på allt det där?
Bör jag bestrida hela eller betala det jag erbjudit att kompensera?
Hen har ju inte sagt ja till detta utan vill ha mer.
Vill inte ge hen en enda krona utan var bara villig att göra det för att det skulle få ett slut så fort som
Möjligt.
Stå på dig annars gör nån annan det.

Du ska inte betala för att någon annan gjort en massa du inte begärt.

Bestrid, och framför allt - låt det inte krypa under skinnet på dig. Rättsligt har hen inget att komma med. Inte moraliskt heller.
 
Jag förstår heller inte - varför ska du betala inventarier i någon annans företag? Var det du som skulle bygga (eller vad det nu rör sig om) och sen få ersättning för arbetet, eller?? Låter väldigt underligt och jag kan inte tänka mig att du på nåt sätt ska bli ersättningsskyldig.
 
Antingen utför man en tjänst åt en vän - utan att ta betalt, eller så utför man som företagare en tjänst - åt en privatperson eller annan företagare - mot betalning.
Nu verkar det som att du har utfört en tjänst/tjänster åt privatpersoner(?) mot betalning där betalningen har gått till en annan persons företag? Om du inte har ett företag själv (som har fakturerat företaget) för den/de utförda tjänsten/tjänsterna så innebär väl det att du har varit anställd av den andra företagaren? Har du fått lön från företaget eller hur har du fått betalt för det arbete som du har utfört? Hur har moms, skatt och sociala avgifter redovisats/betalats?
 
Antingen utför man en tjänst åt en vän - utan att ta betalt, eller så utför man som företagare en tjänst - åt en privatperson eller annan företagare - mot betalning.
Nu verkar det som att du har utfört en tjänst/tjänster åt privatpersoner(?) mot betalning där betalningen har gått till en annan persons företag? Om du inte har ett företag själv (som har fakturerat företaget) för den/de utförda tjänsten/tjänsterna så innebär väl det att du har varit anställd av den andra företagaren? Har du fått lön från företaget eller hur har du fått betalt för det arbete som du har utfört? Hur har moms, skatt och sociala avgifter redovisats/betalats?

Har inte mottagit någon lön.
 
Uppdatering!

I söndags så hämtade jag det som tillhörde mig.
Postade sedan nyckeln med rek.post direkt där efter.

Idag mottog jag ett sms ifrån hen, där hen påpekar att hen saknar nyckel samt betalning ifrån mig. Skriver sedan en lista med diverse summor och påpekar att fram tills dess att nyckeln inte är
Tillbaka och jag inte betalt kan hen inte ta bort
Mig ur systemet. (Vad det är för system vet jag inte)
Att jag bör swisha hen snarast.

Fick senare ett mejl ifrån posten att nyckeln är uthämtad från ombudet.

Träffade en jurist idag för rådgivning som rådde mig att bara ignorera, skickas en faktura etc skall den bestridas hela vägen i alla steg.
Juristen skakade mest på huvudet över hur hen agerar, att summan är löjligt liten (under 4000:-)för allt det här besväret.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 023
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt)...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: astilbe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp