Bukefalos 28 år!

Kan hon vara dräktig?

Linnea F

Trådstartare
Har en honkanin som för ett halvår sedan blev av med sin mamma. För att hon inte skulle vara ensam köpte vi en kastrerad hankanin på blocket. Båda två bor utomhus i en stor bur med rasthage. Jag reagerade på att hankaninen försökte para sig med honan och var i början orolig för att han i själva verket inte var kastrerad. Men honan har sedan oktober inte blivit dräktig.

Hon har heller aldrig varit skendräktig under sina snart två år i livet. Men nu plötsligt har hon börjat boa och har slitit av hår på magen, bäddar och gillar inte att man bär henne kan hon vara dräktig? Eller ska jag tro att hon bara är skendräktig?
 
Har en honkanin som för ett halvår sedan blev av med sin mamma. För att hon inte skulle vara ensam köpte vi en kastrerad hankanin på blocket. Båda två bor utomhus i en stor bur med rasthage. Jag reagerade på att hankaninen försökte para sig med honan och var i början orolig för att han i själva verket inte var kastrerad. Men honan har sedan oktober inte blivit dräktig.

Hon har heller aldrig varit skendräktig under sina snart två år i livet. Men nu plötsligt har hon börjat boa och har slitit av hår på magen, bäddar och gillar inte att man bär henne kan hon vara dräktig? Eller ska jag tro att hon bara är skendräktig?
Om hanen är kastrerad kan hon ju inte vara dräktig.
 
Nej jag antar att han är kastrerad men jag har inte kastrerat honom själv. Tänkte att folk kan ju luras också eller så misslyckades kastreringen. Men kaniner är väl brunstiga hela tiden och är väl inte bundna efter några årstider. Jag tänker att nu är det vår.
Hon har aldrig varit skendräktig innan. Men det visar väl sig så småningom. Det jag tänker är väl att om det mot alla odds visar sig att hon är dräktig så kanske jag borde flytta på hanen eller? De är så fina ihop, sitter och myser tillsammans.
 
Du slipper ju vänta 11 månader för att få veta i alla fall ;) nej men om senast en månad får du väl se om det ploppar ut sötnosar eller inte, jag skulle nog vidta dräktighetsåtgärder för säkerhets skull innan helt enkelt. Ge samma mat som innan, man behöver oftast inte öka utan håll henne i fin form bara, lägg in mysigt bäddmaterial, ha lite koll på henne men undvik att störa. Tänk på att honan brunstar typ en h efter födsel, så om det nu blir nåt så får du allt flytta pojken i tid, för annars har du en ny kull en månad senare igen :) men med detta sagt är det ju mycket möjligt att hon bara är skendräktig. Vår kanin blir det ofta.
 
Tack för svaret! Ja det vore ju underligt om hon var dräktig. Jag ger henne några veckor sedan kastrerar jag nog henne så hon slipper bli skendräktig hela tiden för hon är så låg. Jag har fyllt på med massor av halm. När hon föddes så bäddade mamman bara några timmar innan hon födde vi hade ingen aning om att hon var dräktig (hyrd sommarkanin). Men just nu har jag svårt att sära på hanen och honan jag har ingen skiljevägg till buren men ska försöka skaffa nu då.
Tack för att du berättade att de brunstar en timma efter förlossning!
Hur är det med hankaninen? Biter han ihjäl eventuella ungar?
 
Har en honkanin som för ett halvår sedan blev av med sin mamma. För att hon inte skulle vara ensam köpte vi en kastrerad hankanin på blocket. Båda två bor utomhus i en stor bur med rasthage. Jag reagerade på att hankaninen försökte para sig med honan och var i början orolig för att han i själva verket inte var kastrerad. Men honan har sedan oktober inte blivit dräktig.

Hon har heller aldrig varit skendräktig under sina snart två år i livet. Men nu plötsligt har hon börjat boa och har slitit av hår på magen, bäddar och gillar inte att man bär henne kan hon vara dräktig? Eller ska jag tro att hon bara är skendräktig?

Sädescellerna som är kvar efter kastration är inte levnadsduktiga mer än 14 dagar, så har hon inte blivit dräktig sedan oktober, är det bara hormoner i sväng.
 
Du kan lätt vända hankaninen och se om du ser stora bollar. De är oftast väldigt lätta att se (vissa hanar gömmer de, men det är sällan).

Dock är "parningarna" en dominansakt också, alla kaniner gör så för att visa dominans. Har kaninen inte fått ungar än så är hanen troligtvis inte fertil heller. Att honan boar kan ha att göra med att hon är skendräktig och brunstig, normalt vid den här tiden av året.
 
Sädescellerna som är kvar efter kastration är inte levnadsduktiga mer än 14 dagar, så har hon inte blivit dräktig sedan oktober, är det bara hormoner i sväng.

Fast dom flesta veterinärer rekommenderar att man ska vänta 4-6 veckor innan man släpper ihop en kastrerad kanin med kompis, så väldigt onödigt att säga att det är riskfritt efter bara 2 veckor. :)
 
Har en honkanin som för ett halvår sedan blev av med sin mamma. För att hon inte skulle vara ensam köpte vi en kastrerad hankanin på blocket. Båda två bor utomhus i en stor bur med rasthage. Jag reagerade på att hankaninen försökte para sig med honan och var i början orolig för att han i själva verket inte var kastrerad. Men honan har sedan oktober inte blivit dräktig.

Hon har heller aldrig varit skendräktig under sina snart två år i livet. Men nu plötsligt har hon börjat boa och har slitit av hår på magen, bäddar och gillar inte att man bär henne kan hon vara dräktig? Eller ska jag tro att hon bara är skendräktig?

Jag skulle ju misstänka att hon är skendräktig, annars borde hon fått ungar redan. Men som sagt, om 30-35 dagar så kan du slappna av för har det inte kommit några ungar då så är hon inte dräktig. Dock är det inte helt vanligt att dom bäddar med päls med en gång så jag skulle tro att om hon är dräktig så kommer ungarna inom 1 vecka. :) Och som någon innan skrev så skulle det komma ungar så ta undan hanen bums, för annars parar dom sig direkt igen.
 
Tack allihopa! Nu är jag rätt säker på att hon inte är dräktig. Hon har inte bäddat något mer och verkar mycket lugnare. Det blir nog så att vi kastrerar henne också. Visserligen hade det varit mysigt med små bebbar då båda kaninerna är supermysiga. Men det finns ju rätt gott om kaniner där ute i världen...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 433
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 320
Senast: JLoveJ
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
K
Övr. Katt Våran älskade Tristan gick bort natten till i söndags. Detta är en hemsk historia och jag förstår inte hur vårt liv ska kunna bli helt...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp