Bukefalos 28 år!

RIP Tristan

K

Kajsabet

Våran älskade Tristan gick bort natten till i söndags. Detta är en hemsk historia och jag förstår inte hur vårt liv ska kunna bli helt igen.

Jag önskar att jag kunde säga att han gick bort efter en tids sjukdom, eller att han var gammal och att det var tid. Men så var det inte.

Han blev 10 månader och gick bort väldigt oväntat och snabbt. Hans liv började med att han blev född i det vilda. Han och hans kullsyskon blev infångade av föreningen 'Musses vänner' och i början hade Tristan det inte så lätt. Många vändor till veterinären och tvångsmatning för att han inte ville äta. Han kom till oss när han var ca 3,5-4 månader gammal i oktober.

Vi fick ett halvår med honom. Han var den gosigaste och mysigaste katten jag någonsin träffat. Han fanns alltid där för en.

I fredags noterade vi att han var ovanligt trött, att han inte kom och hälsade på oss när vi kom hem plus att han ratade blötmaten. Men eftersom vi nyligen fått hit en akutkatt som lekte så mycket med honom att han sov hela dagarna och då han ibland brukade rata blötmaten, så reagerade vi inte så starkt på det hela. Men vi tyckte att det var underligt att han inte hälsat på oss - för det gjorde han alltid.

I lördags fortsatte han att vara väldigt trött och inte äta. Men han drack ur vattenskålen och vi tillsatte vatten med medicinspruta (för att vara på den säkra sidan). Vi trodde han hade feber, men på kvällen märkte vi att han andades tungt och vid två tillfällen när jag lyfte honom så gnydde han lite. Därför fick jag för mig att han hade lite ont i bröstkorgen, men det var svårt att veta eftersom han brukade göra gnyljud ibland (han kunde inte riktigt jama så han gjorde andra ljud små ljud). Jag tyckte också att han var lite kall vid ett tillfälle, men ibland är man en hönsmamma med sina katter. Jag vet att jag tänkte att om det är såhär imorgon också så åker vi in med honom till veterinären eftersom jag började bli lite orolig.

Hela lördagen hade han velat vara i vår närhet, han följde efter när vi bytte rum mellan köket, vardagsrummet osv. Vi tog det som ett bra tecken, han verkade faktiskt piggare på lördagen än på fredagskvällen trots sin lite tunga andning. Vid tolv på natten somnade jag, med Tristan på mig, i soffan och vid ett så skulle jag och min sambo lägga oss. Jag ville inte lyfta bort Tristan från mig, men var så illa tvungen efter ett tag. Eftersom vi sover med stängd sovrumsdörr så lämnade vi honom nerbäddad i soffan. Det var sista gången vi såg honom i livet.

När jag går ut ur sovrummet kl 9 på söndagsmorgonen så ser jag blod på golvet. Jag får panik och ser att blodet leder in under soffan, jag sliter upp soffan och ser Tristan ligga i en pöl med blod från munnen. Jag slänger mig fram för att röra vid honom och känner direkt att han är död. Min sambo springer ut ur sovrummet när han hör mig skrika och hela världen vändes upp och ned.

Hur kan detta hända? Hur kan en fullt frisk och välmående hårig gosboll dö inom 1,5 dygn från att man ens märker att något är fel (och det vi då märkte var trötthet, vilken katt är inte trött ibland..)?

Så många tankar som flyger genom huvudet och man känner sig så usel. Tänk om, tänk om, tänk om....

När vi lämnade in honom till veterinären så visste de inte vad det kunde vara, många saker som har liknande symptom. Men förmodligen något medfött eller en inre skada (men han är innekatt och vi har inga höjder han kan ha skadat sig ifrån).

Vi saknar honom så himla mycket! Hans närvaro är överallt. Hur kan man orka leva ett normalt liv efter en sådan här saknad och chock?

dsc_0074_1207595735.jpg
 
Sv: RIP Tristan

Men fy vilken ledsam historia!
Det är alltid lätt att tänka "Tänk om"
Ingen vet ju vad som hade hänt om ni hade åkt in tidigare..
Men det som är så vanskligt med katter är att de visar inte så mkt smärta och symptom.
Det är svårt att se på dem hur dåligt de faktiskt mår.

Och när katten dricker och är allmänt vaken så hade jag nog oxå avvaktat till morgonen därpå.
Men det är så svårt att säga hur man hade reagerat utan att ha varit med.

Och eftersom han blödde ur munnen och liknande så låter det som att nåt har brustit inom honom.
Inte säkert han hade överlevt även om han kommit in till en veterinär.
Jag misstänker att det gick ganska snabbt.

Risken är ju att han har haft en inre skada som blött inom honom hela kvällen redan när han låg och sov på ditt bröst.
Det hade en veterinär sett genom röntgen (blödningar, förstorade organ m.m), men jag undrar om de hade kunnat/hunnit göra nåt.
Allt gick ju så snabbt.

Men R.I.P Tristan .

Vad det än var så har han inte ont längre..


Edit: Tänkte på det. Det finns inget hemma hos er som har rasat, som kan ha vält över honom rimligtvis i fredags då?
 
Senast ändrad:
Sv: RIP Tristan

Ja, det gick så himla himla snabbt :(

Veterinären sade att det inte var säkert att de skulle ha hittat felet om vi kommit in på lördagen (eller fredagskvällen). Hon sade också att de förmodligen, med stor säkerhet, inte kunnat gjort något för att hjälpa eftersom det gick så snabbt, men vad hjälper det egentligen? Man är ju helt förkrossad ändå. Och tänk om tankarna finns där ändå....

Det jag dock blev väldigt lättad över var att veterinären sade att han förmodligen inte haft speciellt ont - för det skulle vi ha hört. Så fram tills han började blöda så hade han inte outhärdligt ont i alla fall.

Våran älskade Tristan - alltid så fin och alltid så tapper.

Nej, vi har gått igenom våra minnen och vi kan inte minnas något som vi plockat som ramlat. Eftersom vi inte haft katt förrän i spetember i höstas så har vi varit väldigt 'nojjiga' och verkligen kattsäkrat lägenheten på alla dess sätt. Men olyckor kan ändå alltid hända, men inget har vält i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: RIP Tristan

Försök att inte spekulera för mkt.:crazy:
Jag tror att du gjorde vad som stod i din makt.
Hade du anat att det var värre så hade du åkt in. Självklart.

Skickar en stor tröstkram till dig.
 
Sv: RIP Tristan

Vi trodde han hade feber....
När vår honkatt hade feber i höstas så verkade det mycket värre och vi åkte in till veterinären. Och Tristan verkade ju bara vara lite trött och utmattad, åh det är så himla tungt.

Saknar honom så himla mycket och det är så tomt här hemma utan honom. Han brukade alltid vara nära, så man kommer på sig själv med att vända sig efter honom då och då.

Tack för stödet, det behövs när det är tungt. Det är också skönt att jag och mina sambo är två om sorgen.
 
Sv: RIP Tristan

Så ledsamt

Det finns en del människor som har en försvagning i blodkärlsväggen där kärlet kan brista. Det kanske är likadant med katter och det är inget man kan göra något åt då man inte vet om det.
 
Sv: RIP Tristan

Vilken fruktansvärd upplevelse det måste varit och jag förstår er sorg och chock. :(
Att sådant kan hända ... det är ju som ens värsta mardröm.

Men lilla Tristan har det bra nu och väntar på andra sidan regnbågsbron.
http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html

Jag tror alla hade avvaktat om katten drack och var ganska aktiv och det dessutom skett en förändring i hemmet ganska nyligen som med den nya katten. Man kan aldrig veta och även om ni visste fanns det nog inget att göra åt det, nu fick han somna hemma hos er i tryggheten istället för att tillbringa sin sista tid hos veterinären.

Vad fin han såg ut!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 426
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 531
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp