Bukefalos 28 år!

Kan hundar hämnas?

Men alltså ? :confused:

Ja självklart känner hundar igen en viss individ ? :confused:
Och självklart utöver det planerar de inget ang "hämd för den skull ? :confused:

Att de känner igen och minns individ är väl självklart ?
Har jag missförstått frågan ?
I min värld är svaret så självklart att de minns och känner igen varandra ? det visar sig ju dagligen dags inte minst , när hundar som blivit vänner ses någon gång då pch då - inland en gång i kvartalet , ibland med halvårsmellanrum eller rent av mer , men de direkt ändå utifrån tidigare etablerad relation känner igen varandra som träffades de igår .

Hundar som inte kommit överrens känner precis lika väl igen varandra direkt ?
I denna situationen blev det så absurt...
Den aktuella hunden kom på kvällen och denna lösa hunden var utanför dennes hus hela natten utan att gå att fånga in. När hunden i huset stack ut nosen första gången blev den genast attackerad .
Det var så utstuderat att vi som var med om det hade svårt att skaka av just hämnd känslan. Faktiskt. Sen kan jag förstå att det var enklare instinkter- men det är intressant att höra om fler varit med om liknande.
 
@Ray fast det är inte ett dugg "utstuderat" /handlar om hämnd osv ?
Hunden reagerade på en individ den tidigare kommit i rejält bråk med . det är väldigt vanligt att hundar som inte tillhör samma hushåll som en gång kommit i seriöst bråk med varandra inte fungerar väl tillsammans framöver när och om de träffas .
 
Fast det syns så tydligt att de går och tänker nått sånt mot fåren ibland! Man ser hur de håller ett extra öga på en speciell tacka och så passar de på när tillfälle ges. Antingen när föraren vänder ryggen till, eller när arbetssituationen är under sådan kontroll att hunden kan lämna sin tjänst.

Så du menar på fullaste allvar att om fåret i fråga tas ur hundens liv i flera år och sedan introduceras i fårflocken igen så kommer hunden omedelbart att känna igen just det fåret och tänker att "där är den där SExxxx igen, nu jäklar ska jag nypa till henne när jag får en chans, så hon kommer ihåg sin plats"?

Jisses..
 
Men det är väl inte direkt ovanligt att hundar kommer ihåg andra individer? Både bra och dåliga. Sen ligger dom inte och planerar hämd utan de reagerar på inlärd händelse.

"Inlärd händelse" vet jag inte riktigt vad det betyder i sammanhanget , men om vi skippar den betydelsen eller påståendet så utöver det så oavsett ändå SJÄLVKLART har hundar relationer till varandra ? :confused: Så det är inte ovanligt det är NORM att de självklart har såna relationer sinsemellan . :confused:
 
Så du menar på fullaste allvar att om fåret i fråga tas ur hundens liv i flera år och sedan introduceras i fårflocken igen så kommer hunden omedelbart att känna igen just det fåret och tänker att "där är den där SExxxx igen, nu jäklar ska jag nypa till henne när jag får en chans, så hon kommer ihåg sin plats"?

Jisses..
Nej, men gott och väl en arbetsdag.
 
@Ray fast det är inte ett dugg "utstuderat" /handlar om hämnd osv ?
Hunden reagerade på en individ den tidigare kommit i rejält bråk med . det är väldigt vanligt att hundar som inte tillhör samma hushåll som en gång kommit i seriöst bråk med varandra inte fungerar väl tillsammans framöver när och om de träffas .
Att vänta hela natten kändes utstuderat. Och att attackera utan varning. Jag har aldrig varit med om ett liknande beteende mot en annan hund. Lite mer som ett jaktbeteende mot ett byte mer än att gruffa med någon man ogillar.
Tänker att om man kan planera en jaktattack så borde man kunna planera en attack mot en fiende som i mänskliga ögon skulle kunna kallas en hämnd.
Sen beror det såklart på hur man definierar hämnd och det har jag inte satt mig in i. Om nån slår mig och jag slår tillbaka oprovocerat nästa gång vi ses hade det ju setts som en hämnd för tidigare bråk.
 
"Inlärd händelse" vet jag inte riktigt vad det betyder i sammanhanget , men om vi skippar den betydelsen eller påståendet så utöver det så oavsett ändå SJÄLVKLART har hundar relationer till varandra ? :confused: Så det är inte ovanligt det är NORM att de självklart har såna relationer sinsemellan . :confused:
Det betyder precis vad det står, dvs något som hunden lärt sig vid en händelse. Både negativt och positivt.
 
@Ray jag förstår inte alls hur du menar ? "Att vänta hela natten" att hunden "direkt attackerade " osv ?
Det är ju det många skrivit att hunden minns den andra hunden sen tidigare och att den andra hunden nu dykt upp ?

Att "er" hund i fråga nu enligt din förklaring dessutom varit helt fri och okontrollerad är ju ytterligare en variabel i den "skarpa" reaktion ni fick se ?
 
Alltså en händelse kan ju innefatta det mesta. Det är ett stort begrepp. Sen kan man ju gå in mer på detaljer om vad som hände och vilka som ingick i en händelse.

Tack ;)
Precis .
Utifrån just trådens ämne aspirerade jag nog på att kanske kommentera lite mera precist utifrån bästa förmåga så att det skulle vara relevant just för TS frågorna/resonemanget så att säga ...

Men jag är med på vad du avser utifrån svaret ! Tror egentligen vi kanske rentav har samma grundåsikt.
Men som sagt - många verkar undra just hur hundar tänker /har eventuella planeringsplaner osv . Utifrån det tycker jag det är viktigt att specificera vad man menar när man argumenterar /erbjuder en åsikt :)
 
Tack ;)
Precis .
Utifrån just trådens ämne aspirerade jag nog på att kanske kommentera lite mera precist utifrån bästa förmåga så att det skulle vara relevant just för TS frågorna/resonemanget så att säga ...

Men jag är med på vad du avser utifrån svaret ! Tror egentligen vi kanske rentav har samma grundåsikt.
Men som sagt - många verkar undra just hur hundar tänker /har eventuella planeringsplaner osv . Utifrån det tycker jag det är viktigt att specificera vad man menar när man argumenterar /erbjuder en åsikt :)
Alltså nu utgick jag från TS frågeställning så jag tänkta att "en händelse" underförstått var en hund som blivit påhoppad av en annan hund och om den påhoppade hunden kunde komma ihåg just den individen.
 
Alltså nu utgick jag från TS frågeställning så jag tänkta att "en händelse" underförstått var en hund som blivit påhoppad av en annan hund och om den påhoppade hunden kunde komma ihåg just den individen.

då är det väl ungefär som det jag svarat att jag tolkat ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 939
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp