Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@WilmaSundstrom Uppdatera gärna här hur det gått sedan. Jag håller med @Aliche att du måste stå på dig i frågan.

Det är bra att inackorderingsstallet är okej med att du lämnar tillbaka hästen, men hästen måste vara fräsch. Hältan kanske försvinner helt om en vecka, men om den inte gör det (eller om det handlar om något annat än en sträckning) kan det som de andra säger bli en dyr historia för er.

Vad tror du skulle hända om du själv ringer veterinären och sedan meddelar dina föräldrar att du bokat en tid? Avbokar de då?
 
@WilmaSundstrom Uppdatera gärna här hur det gått sedan. Jag håller med @Aliche att du måste stå på dig i frågan.

Det är bra att inackorderingsstallet är okej med att du lämnar tillbaka hästen, men hästen måste vara fräsch. Hältan kanske försvinner helt om en vecka, men om den inte gör det (eller om det handlar om något annat än en sträckning) kan det som de andra säger bli en dyr historia för er.

Vad tror du skulle hända om du själv ringer veterinären och sedan meddelar dina föräldrar att du bokat en tid? Avbokar de då?
Jag tror inte de skulle avboka... Men de skulle nog inte vara så glada.
 
Om något av mina barn hade visat mig denna tråd så hade jag blivit alldeles paff över det språkbruk och den attityd som många inlägg visar upp. Sannlikt hade jag slutat läsa ganska snabbt av den anledningen! Att hålla på att hota varandra med polis är ju rent löjeväckande! Jag tycker det är uppenbart att TS sannolikt är ung tjej som ber om råd. Hon har ett trevligt sätt att fråga och uttrycka sig! Vi som är vuxna och ger råd är inte överens - men det bör vi kunna hantera på ett vuxet sätt!
Blt man upprörd får man vässa sin argumentation och hitta nya och bättre argument för att övertyga helt enkelt. Lågvattenmärke f Buke när det gäller argumentation i denna tråd!
 
Pratade med mamma för ett litet tag sedan. Hon sa att vi skulle låta han vila till nästan helg för då ska han hem. Sedan kallar vi på veterinär när han är hemma ;)
Lättare för veterinären att komma dit...
 
Jag försvarar absolut inte att inte ta ut veterinär till en skadad häst, jag önskar bara att det rent allmänt kunde visas en lite större förståelse för att allas livssituationer inte är idealiska och att olika omständigheter kan försvåra en optimal djurhållning utan att det finns något ont uppsåt.

Jag måste erkänna att jag har en väldigt liten förståelse för det här resonemanget och jag anser att man faktiskt måste tänka ett antal steg längre INNAN man skaffar ett djur som är såpass dyrt i drift som en häst. Problemet är att folk skaffar häst lite hipp som happ utan att ha en jävla aning om vad det innebär. Det som stör mig mest är att det alltid är hästen som får lida för den bristande kunskapen/ekonomin.
 
Jag måste erkänna att jag har en väldigt liten förståelse för det här resonemanget och jag anser att man faktiskt måste tänka ett antal steg längre INNAN man skaffar ett djur som är såpass dyrt i drift som en häst. Problemet är att folk skaffar häst lite hipp som happ utan att ha en jävla aning om vad det innebär. Det som stör mig mest är att det alltid är hästen som får lida för den bristande kunskapen/ekonomin.
Ja djurskyddslagen gäller oavsett om det finns uppsåt.
 
Jag måste erkänna att jag har en väldigt liten förståelse för det här resonemanget och jag anser att man faktiskt måste tänka ett antal steg längre INNAN man skaffar ett djur som är såpass dyrt i drift som en häst. Problemet är att folk skaffar häst lite hipp som happ utan att ha en jävla aning om vad det innebär. Det som stör mig mest är att det alltid är hästen som får lida för den bristande kunskapen/ekonomin.
Det behöver inte alls handla om pengar. Min inställning grundar sig t ex inte alls i ekonomi. Dels har jag mina hästar mycket väl försäkrade, dels har jag bra ekonomi och är inte speciellt 'ekonomisk' Jag tycker helt enkelt att det är rimligt att avvakta lite och ge små skador en chans att läka ut och litar på min egen hästkunskap när det gäller att göra bedömningar. På samma sätt som jag inte har tagit mina barn till läkare f minsta lilla krämpa.
 
Det behöver inte alls handla om pengar. Min inställning grundar sig t ex inte alls i ekonomi. Dels har jag mina hästar mycket väl försäkrade, dels har jag bra ekonomi och är inte speciellt 'ekonomisk' Jag tycker helt enkelt att det är rimligt att avvakta lite och ge små skador en chans att läka ut och litar på min egen hästkunskap när det gäller att göra bedömningar. På samma sätt som jag inte har tagit mina barn till läkare f minsta lilla krämpa.

Fast problemet är ju att väldigt många hästägare inte har tillräckligt med hästkunskap så de har inte förmågan att göra en korrekt bedömning. Och även om du har tillräckligt med pengar så är det inte så för alla andra hästägare. Tyvärr.
 
Pratade med mamma för ett litet tag sedan. Hon sa att vi skulle låta han vila till nästan helg för då ska han hem. Sedan kallar vi på veterinär när han är hemma ;)
Lättare för veterinären att komma dit...

Betyder detta att ni är "ansvariga" för hästen även när den är hemma? Eller är det ägaren som har huvudansvaret då?
 
Jag måste erkänna att jag har en väldigt liten förståelse för det här resonemanget och jag anser att man faktiskt måste tänka ett antal steg längre INNAN man skaffar ett djur som är såpass dyrt i drift som en häst. Problemet är att folk skaffar häst lite hipp som happ utan att ha en jävla aning om vad det innebär. Det som stör mig mest är att det alltid är hästen som får lida för den bristande kunskapen/ekonomin.

Min poäng var då att det inte hjälper en frågeställare att få höra av tio pers att denne inte borde ha någon häst överhuvudtaget när hästägandet (eller hyrandet, i det här fallet) redan är ett faktum. Det var i det läget jag tyckte att det kan visas liiite mer förståelse för att folk kan hamna i jobbiga situationer och att alla inte är i en position där de direkt kan lösa det optimalt enligt förmaningar från ett internetforum. Speciellt inte när de är barn.

Jag är själv oerhört noga med skötseln av mina husdjur och det är naturligtvis aldrig okej att djur lider i onödan. Men försvinnande få människor har blivit bättre djurägare av att någon arg person på nätet har sagt åt dem att de inte borde ha skaffat något djur överhuvudtaget.
 
Fast problemet är ju att väldigt många hästägare inte har tillräckligt med hästkunskap så de har inte förmågan att göra en korrekt bedömning. Och även om du har tillräckligt med pengar så är det inte så för alla andra hästägare. Tyvärr.
Här är jag helt överens med dig! Jag ville bara påpeka att det inte alltid handlar om pengar!
Jag kom dock att tänka på ett samtal jag hade med min vet för ett tag sedan om hästägares benägenhet att ta ut vet - både i onödan och att inte ta ut när man borde . Hon menade att det är skillnad på de som har sina hästar hemma och ser dem flera dagar om dagen - då lär man lättare känna dem väl och ser små, små tecken på smärta och obehag och kan då lättare avgöra om en häst t ex har ont och om vet behöver tillkallas. Den som kanske träffar sin häst en gång om dagen och kanske inte varje dag får svårare att se dessa små signaler och har då svårare att göra en bedömning av hästens 'tillstånd' . Tänkvärt, tycker jag.
 
Kl
Ang tjafs i tråden känns det mer som att tjafs och hårda ord inkl hot etc , handlar om vuxna parter sinsemellan . Den unga TS har ju svarat och hanterat det ypperligt , inkl rapport att ägaren är nådd .
Jag tycker nog TS får sin släng av sleven med, men håller med om att hon hanterar det utmärkt! Vuxna bör dock kunna förgå med betydligt bättre exempel än vad som uppvisas här tycker jag. Fast jag kan ju ha fel i att merparten är vuxna .... Men i så fall visar ju TS att ungdomar kan bättre!
 
Fast det är ju inte upp till ägaren att ta ut veterinären om du har hästen. Nåväl det löser sig väl antar jag.

Fast som redan konstaterats har TS inte möjlighet att själv ingå avtal med veterinär eftersom hon är omyndig, och varken hennes vårdnadshavare eller hästens ägare vill ta på sig betalningsansvaret. Om en veterinär tar emot en beställning av en omyndig så begår denne ett lagbrott och om denne skulle undersöka hästen kan den inte kräva betalning av någon annan än beställaren. Är beställaren omyndig finns det ingen instans som kan hjälpa veterinären att få sina pengar utan denne får skylla sig själv om denne ingår avtal med omyndig.

TS sitter i en knepig sits och den blir inte lättare av ytterligare ett inlägg som säger att veterinär ska tas ut.
 
Fast det är ju inte upp till ägaren att ta ut veterinären om du har hästen. Nåväl det löser sig väl antar jag.

Fast som redan konstaterats har TS inte möjlighet att själv ingå avtal med veterinär eftersom hon är omyndig, och varken hennes vårdnadshavare eller hästens ägare vill ta på sig betalningsansvaret. Om en veterinär tar emot en beställning av en omyndig så begår denne ett lagbrott och om denne skulle undersöka hästen kan den inte kräva betalning av någon annan än beställaren. Är beställaren omyndig finns det ingen instans som kan hjälpa veterinären att få sina pengar utan denne får skylla sig själv om denne ingår avtal med omyndig.

TS sitter i en knepig sits och den blir inte lättare av ytterligare ett inlägg som säger att veterinär ska tas ut.

Förvisso har TS meddelat att denne fått tag i ägaren och att ägaren själv säger att inte veterinär behövs.
|
|
V

Fick äntligen tag på ägaren som skrev att veterinär inte behövs... (Inte mitt val)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
818
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp