Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många andra? En person skrev det angående läkningsprocess i fot hos människa o gjorde jämförelse med häst, eller tar du bara till dig inlägg som stryker dig medhårs i din envishet att vägra se till så hästen blir undersökt av veterinär?
Jag vägrar inte!
Jag har fattat att veterinär behövs! Har pratat med många om det här och många som gått igenom han och kollat och sagt att det är en sträckning. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt om han går en inflammation på 1 sekund och försvinner 3 dagar senare!
Det är väll ingen skillnad på att ta ut en ryttare som ridit hela sitt liv och sett skadade hästar gratis som ska säga att han behöver vila... Än att ta ut RN veterinär och betala 2000 kronor som ska säga samma sak?
 
Men jösses vad ni går hårt åt ett barn som skriver och frågar om råd. :eek:

Som jag uppfattar TS så är hon i tonåren och har lånat en häst över sommaren och vill veta vad hon själv kan göra eftersom de vuxna i omgivningen har bestämt att veterinär inte är nödvändigt. Uppenbarligen har hon inte möjlighet att själv finansiera veterinärbesök utan är beroende av sina föräldrar. Tror ni då att hon efter att ha blivit utskälld av ett gäng vuxna människor på internet ska gå och bråka med sina föräldrar tills hon lyckas övertala dem att faktiskt ta ut veterinär? Den här tråden riskerar resultera i en nedtryckt TS som kanske kommer akta sig väldigt noga för att fråga om saker i framtiden.

Minns ingen här hur tufft det kunde vara att vara omyndig och behöva förlita sig helt på viljan hos vuxna i omgivningen när det gällde djurens omvårdnad?

Fast TS har dels vägrat svara på om hon är omyndig, TS har sagt att pengarna inte har problem, det är TS som enligt egen utsago sköter kontakten med ägarna och flera har påtalat att ansvaret är föräldrarnas om TS är omyndig.

Tonen har varit väldigt förstående och vänlig större delen av tråden - tills TS övergick till att försvara beslutet (oavsett vems det är) och att vifta bort alla vänliga svar som innehöll minsta råd om veterinär.

Jag förstår att TS är i en knepig sits - men delvis är den byggd själv. Jag anser även att omyndiga bör få reda på vad risken är med att inte ta ut veterinär. TS är den enda som kan förmedla det till föräldrarna. Sen är det alltid vissa som är onödigt hårda i tonen ja.
 
Jag vägrar inte!
Jag har fattat att veterinär behövs! Har pratat med många om det här och många som gått igenom han och kollat och sagt att det är en sträckning. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt om han går en inflammation på 1 sekund och försvinner 3 dagar senare!
Det är väll ingen skillnad på att ta ut en ryttare som ridit hela sitt liv och sett skadade hästar gratis som ska säga att han behöver vila... Än att ta ut RN veterinär och betala 2000 kronor som ska säga samma sak?
Jag tillhör den kategorien hästmänniskor som vilar hästen vid "diffus" hälta som första åtgärd. Är den fortfarande halt, även det allra minsta efter 1,5-2 veckor anlitar jag vet och då räcker inte vila, det måste behandlas av veterinär. Jag tror ägaren inte kommer vara nöjd om du låter hästen fortsätta gå obehandlad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Fast TS har dels vägrat svara på om hon är omyndig, TS har sagt att pengarna inte har problem, det är TS som enligt egen utsago sköter kontakten med ägarna och flera har påtalat att ansvaret är föräldrarnas om TS är omyndig.

Tonen har varit väldigt förstående och vänlig större delen av tråden - tills TS övergick till att försvara beslutet (oavsett vems det är) och att vifta bort alla vänliga svar som innehöll minsta råd om veterinär.

Jag förstår att TS är i en knepig sits - men delvis är den byggd själv. Jag anser även att omyndiga bör få reda på vad risken är med att inte ta ut veterinär. TS är den enda som kan förmedla det till föräldrarna. Sen är det alltid vissa som är onödigt hårda i tonen ja.
Är omyndig för alla s undrar (14 år)
 
Jag vägrar inte!
Jag har fattat att veterinär behövs! Har pratat med många om det här och många som gått igenom han och kollat och sagt att det är en sträckning. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt om han går en inflammation på 1 sekund och försvinner 3 dagar senare!
Det är väll ingen skillnad på att ta ut en ryttare som ridit hela sitt liv och sett skadade hästar gratis som ska säga att han behöver vila... Än att ta ut RN veterinär och betala 2000 kronor som ska säga samma sak?
Skillnaden är att en veterinär kan utreda vad som är fel, en privatperson har varken kunskapen eller materialet att använda för en hältutredning, den har inte tillgång till portabel röntgen, UL eller ens lov att släcka en hälta för att utreda vad som är fel, den har framförallt inte ansvaret för vad som händer.

Hästen har troligtvis inte en inflammation, om den har det så kan den behöva receptbelagda medikamenter oavsett och framförallt så är det olagligt och onödigt att utsätta djur för onödigt lidande.

Jag tror inte att någon här är ute efter att sätta dit dig eller hacka på dig, men hästen behöver undersökas av veterinär. Om du ska kunna lämna tillbaka den till ägaren så kan det blir fruktansvärt dyrt för er om den inte är fräsch, ni kan få bekosta både veterinärvård och rehabilitering som kostar långt över vad det kostar att ta ut en veterinär nu.
 
Minns ingen här hur tufft det kunde vara att vara omyndig och behöva förlita sig helt på viljan hos vuxna i omgivningen när det gällde djurens omvårdnad?

Nej verkligen inte, men mina föräldrar visste (vet) också vad det innebär att ha djur.
Om TSs föräldrar inte vet det, vilket jag i min enfald trodde att alla vuxna människor kunde lista ut, måste ju TS få hjälp att förklara det för dem.
 
Jag måste ha formulerat mig väldigt otydligt om du uppfattat det om jag tycker att TS - eller ngn annan som har en häst som går orent - ska rida den. Självfallet inte! Men man kan behöva rida f att kontrollera . Vissa hästar går ju t ex orent bara på böjt spår i ena varvet.


Jag tyckte det var väldigt tydligt att det var så du menade i ditt första inlägg, vilket jag inte kunde hålla med om. Men nu när du förklarat att du menade något helt annat låter det mer logiskt.
 
Jag tillhör den kategorien hästmänniskor som vilar hästen vid hälta som första åtgärd. Är den fortfarande halt, även det allra minsta efter 1,5-2 veckor anlitar jag vet och då räcker inte vila, det måste behandlas av veterinär. Jag tror ägaren inte kommer vara nöjd om du låter hästen fortsätta gå obehandlad.
(Måste bara tillägga att tex. tar jag ut hästen blockhalt ur hage/Box är det klinik/hovslagare direkt som gäller ;) )
 
Jag vägrar inte!
Jag har fattat att veterinär behövs! Har pratat med många om det här och många som gått igenom han och kollat och sagt att det är en sträckning. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt om han går en inflammation på 1 sekund och försvinner 3 dagar senare!
Det är väll ingen skillnad på att ta ut en ryttare som ridit hela sitt liv och sett skadade hästar gratis som ska säga att han behöver vila... Än att ta ut RN veterinär och betala 2000 kronor som ska säga samma sak?

Det är jättestor skillnad. En veterinär har över fem års universitetsutbildning och en helt annan kunskap om hur hästen ser ut inuti och vad som kan vara skadat. Veterinären kan även, och kommer att, göra böjprov. Då provocerar man lederna för att se om någon led gör ont. Gör den det kan man dels bedöva den leden och se om hältan blir bättre, dels kan man röntga och ultraljuda den leden.

Veterinären kan även skriva ut recept på smärtstillande och antiinflammatorisk medicin som kan hjälpa hästen.

Jämför med människor. Om jag halkar till och får himla ont i ryggen så är första gissningen att jag sträckt en muskel i ryggen. Vänner kan tipsa om salvor och smörjor som hjälpt dem osv.

Om jag två veckor senare fortfarande har ont i ryggen så krävs det en läkare för att avgöra om det "bara" ät en svårare sträckning eller om jag skadat något mer. Dessutom kommer läkaren skriva ut medicin för att hjälpa muskeln bli bra efter sträckningen eftersom den inte klarar det med bara vila.

Precis likadant är det för hästar. Hur många barn man än haft kan man inte ersätta en barnläkare när det handlar om saker som inte beter sig som vanliga, vardagliga krämpor.
 
Fast TS har dels vägrat svara på om hon är omyndig, TS har sagt att pengarna inte har problem, det är TS som enligt egen utsago sköter kontakten med ägarna och flera har påtalat att ansvaret är föräldrarnas om TS är omyndig.

Tonen har varit väldigt förstående och vänlig större delen av tråden - tills TS övergick till att försvara beslutet (oavsett vems det är) och att vifta bort alla vänliga svar som innehöll minsta råd om veterinär.

Jag förstår att TS är i en knepig sits - men delvis är den byggd själv. Jag anser även att omyndiga bör få reda på vad risken är med att inte ta ut veterinär. TS är den enda som kan förmedla det till föräldrarna. Sen är det alltid vissa som är onödigt hårda i tonen ja.

Jag kan ju iofs förstå att barn inte skriver ut sin ålder på nätet hur som helst och tyckte att det var uppenbart om man ser till sättet att skriva om "sköthäst" att det rör sig om en ganska ung individ. Många svar har varit bra och vänliga, men många går ut oerhört hårt. Rent allmänt kan jag tycka att många trådar håller en väldigt hård ton här, vilket tyvärr förmodligen skrämmer bort många frågvisa nybörjare.

Självklart bör omyndiga få information och svar på sina frågor, men om föräldrarna ändå vägrar så är det ju synd att några i tråden börjar gorma om att TS inte borde ha häst och det ena med det andra som att TS var en ekonomiskt oberoende vuxen. Förhoppningsvis ändras tonen till det bättre i tråden nu när TS har förklarat att hon bara är 14 år.
 
Nej verkligen inte, men mina föräldrar visste (vet) också vad det innebär att ha djur.
Om TSs föräldrar inte vet det, vilket jag i min enfald trodde att alla vuxna människor kunde lista ut, måste ju TS få hjälp att förklara det för dem.

Min förälder var också väldig djurvänlig och skulle tagit ut veterinär direkt, men jag har haft människor i omgivningen (både som "ponnybarn" och som vuxen) som aldrig skulle tagit ut veterinär till familjens häst "i onödan" och som definitivt inte skulle lyssnat på barnet i en sån situation.

Många många vuxna är ruskigt okunniga när det gäller djur och sätter ekonomin främst. Även inom hästvärlden. Som fjortonåring kan det vara tämligen omöjligt att få föräldrarna att ändra åsikt, hur mycket vi än önskar att det skulle vara annorlunda.
 
Jag kan ju iofs förstå att barn inte skriver ut sin ålder på nätet hur som helst och tyckte att det var uppenbart om man ser till sättet att skriva om "sköthäst" att det rör sig om en ganska ung individ. Många svar har varit bra och vänliga, men många går ut oerhört hårt. Rent allmänt kan jag tycka att många trådar håller en väldigt hård ton här, vilket tyvärr förmodligen skrämmer bort många frågvisa nybörjare.

Självklart bör omyndiga få information och svar på sina frågor, men om föräldrarna ändå vägrar så är det ju synd att några i tråden börjar gorma om att TS inte borde ha häst och det ena med det andra som att TS var en ekonomiskt oberoende vuxen. Förhoppningsvis ändras tonen till det bättre i tråden nu när TS har förklarat att hon bara är 14 år.
Jag som har läst tråden från början till slut innan mitt första inlägg ser att tonen har ändrats och från min synpunkt beror det helt och hållet på att TS genomgående har vägrat förklara varför hästen inte har veterinärundersökt, så jag har full förståelse att andra, inklusive undertecknad, blir mer och mer irriterade. Inte hjälper det att andra användare som förespråkar "uppfostran" av skadade hästar, att inte anmäla vanvård och som hotar andra användare på ett öppet forum hejar på att TS inte ska låta veterinärundersöka hästen.

TS måste bli medveten om hur allvarligt det här är, när det inte fungerar att enbart råda och informera så krävs det hårdare poängtering att det kan kosta dyrt för hennes föräldrar då det inte verkar gå fram till dem. Mitt råd förutom det jag redan skrivit är att TS visar den här tråden för sina föräldrar och försöker få dem att inse att det här kan bli frågan om ett djurskyddsärende, förutom dyra veterinär- och rehabiliteringskonstnader.
 
Jag som har läst tråden från början till slut innan mitt första inlägg ser att tonen har ändrats och från min synpunkt beror det helt och hållet på att TS genomgående har vägrat förklara varför hästen inte har veterinärundersökt, så jag har full förståelse att andra, inklusive undertecknad, blir mer och mer irriterade. Inte hjälper det att andra användare som förespråkar "uppfostran" av skadade hästar, att inte anmäla vanvård och som hotar andra användare på ett öppet forum hejar på att TS inte ska låta veterinärundersöka hästen.

TS måste bli medveten om hur allvarligt det här är, när det inte fungerar att enbart råda och informera så krävs det hårdare poängtering att det kan kosta dyrt för hennes föräldrar då det inte verkar gå fram till dem. Mitt råd förutom det jag redan skrivit är att TS visar den här tråden för sina föräldrar och försöker få dem att inse att det här kan bli frågan om ett djurskyddsärende, förutom dyra veterinär- och rehabiliteringskonstnader.
Trodde jag hade förklarat det... Mina föräldrar (och andra) tycker att det inte behövs... Och som andra skriver så är det svårt att ändra på det :arghh:
Jag förstår att buke och andra kanske inte ger rätt svar. MEN... Han sk hem om 1 vecka. Och han har klarat sig så bra i två veckor nu. Och han mår bra. Är inte hängig eller något. Klarar han sig till när vi kommer hem med han?
Närmare för veterinär också...
 
Jag som har läst tråden från början till slut innan mitt första inlägg ser att tonen har ändrats och från min synpunkt beror det helt och hållet på att TS genomgående har vägrat förklara varför hästen inte har veterinärundersökt, så jag har full förståelse att andra, inklusive undertecknad, blir mer och mer irriterade. Inte hjälper det att andra användare som förespråkar "uppfostran" av skadade hästar, att inte anmäla vanvård och som hotar andra användare på ett öppet forum hejar på att TS inte ska låta veterinärundersöka hästen.

TS måste bli medveten om hur allvarligt det här är, när det inte fungerar att enbart råda och informera så krävs det hårdare poängtering att det kan kosta dyrt för hennes föräldrar då det inte verkar gå fram till dem. Mitt råd förutom det jag redan skrivit är att TS visar den här tråden för sina föräldrar och försöker få dem att inse att det här kan bli frågan om ett djurskyddsärende, förutom dyra veterinär- och rehabiliteringskonstnader.

Jag har också läst tråden från början till slut och reagerade på den, hos vissa användare; snabba eskaleringen och oviljan att acceptera att TS i det här fallet inte bara kan "ringa ut veterinär". Tanken att någon som startar trådar kan vara ett barn verkar inte dyka upp hos många här trots ett barnsligt sätt att skriva och användande av ordet "sköthäst" och att en "kompis mamma" har bidragit med sin åsikt. Jag tänker då att TS kan ha blivit tillsagd av vuxna i sin omgivning att inte berätta att hon är ett barn på internet och därför inte var villigt att förklara genom att direkt avslöja sin ålder.

Jag försvarar absolut inte att inte ta ut veterinär till en skadad häst, jag önskar bara att det rent allmänt kunde visas en lite större förståelse för att allas livssituationer inte är idealiska och att olika omständigheter kan försvåra en optimal djurhållning utan att det finns något ont uppsåt.

Det är ju väldigt synd att TS föräldrar vägrar ta ut veterinär. Att visa tråden för föräldrarna kanske kan fungera, vi kan ju hoppas på det.
 
Trodde jag hade förklarat det... Mina föräldrar (och andra) tycker att det inte behövs... Och som andra skriver så är det svårt att ändra på det :arghh:
Jag förstår att buke och andra kanske inte ger rätt svar. MEN... Han sk hem om 1 vecka. Och han har klarat sig så bra i två veckor nu. Och han mår bra. Är inte hängig eller något. Klarar han sig till när vi kommer hem med han?
Närmare för veterinär också...
Det är för att dina föräldrar inte verkar fatta vad det här kan få för konsekvenser som jag tycker du ska visa dem tråden, det här kan få väldigt tråkiga konsekvenser för er om hästen är skadad vid återlämnandet, det kan kosta massor i veterinärvård och konvalecensbehandlingar om hästen inte är fräsch vid återlämnandet. Andra har redan förklarat att han kan ha ont utan att ni ser det och så länge han inte belastar skadan så är han inte synbart halt, men så fort han börjar ridas igen så är risken stor att han visar hälta.

Ägaren kan då kräva att ni ska stå för alla kostnader, vilket även inkluderar uppstallning under konvalecensen förutom vård. I absolut sämsta fall avlivning och ersättning för hästen, men så långt får vi verkligen hoppas att det inte går! Det jag vill framhålla är dock att det är mycket allvarligt och kan bli väldigt dyrt att inte anlita veterinär när man lånar/hyrt eller är fodervärd åt en häst och inte behandlar den vid skada.
 
Jag själv bor ju fortfarande hos mina föräldrar så det hindrar mig ju lite att bara ringa och be de att komma när inte mina föräldrar tycker det behövs...
om du betalar för veterinär besöket så har ju dina föräldrar inget att klaga för.
har du inget släp så går det att hyra, har du inte körkort eller dragbil så går det ofta att hyra hästtaxi. har du inga pengar så går även det att låna pengar.

hästen haltar för att den har ont. du vet inte varför den har ont eller hur stor eller liten skadan är eller vad för behandling den kan kräva.

första gången min häst blev halt så liftade jag in med grannen till kliniken då de ändå hade tid dit. de 3 återbesöken efteråt fick jag också åka med grannen men betala hela färd kostnaden för hästlastbilen.

hade varken jobb eller eget körkort så fick låna pengar av föräldrarna och betala av samt jobba av de närmsta månaderna med studie bidraget samtidigt som jag hade hästen att stå för foder för samtidigt.

vill du ta hästen till klinik för utredning så finns det inget som hindrar dig mer än du själv.
 
Trodde jag hade förklarat det... Mina föräldrar (och andra) tycker att det inte behövs... Och som andra skriver så är det svårt att ändra på det :arghh:
Jag förstår att buke och andra kanske inte ger rätt svar. MEN... Han sk hem om 1 vecka. Och han har klarat sig så bra i två veckor nu. Och han mår bra. Är inte hängig eller något. Klarar han sig till när vi kommer hem med han?
Närmare för veterinär också...

Ja han klarar sig tills han kommer hem. MEN och här är ett jättestort men som både jag och andra försökt ta upp. Beroende på vad som står i ert kontrakt så kan det vara så (det brukat det) att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den kom. Om hästen är i sämre skick, tex halt eller skadad, får den som lånat den (dina föräldrar) endera inte lämna tillbaka den förrän den ät i samma skick, eller betala alla kostnader för att den ska bli bra.

Det är jätteviktigt att dina föräldrar förstår. Att spara pengar på veterinär nu kan bli jättedyrt sen. Dessutom som jag skrev för flera sidor sedan - om ni bara lämnar tillbaka, hästen släpps med sina kompisar och springer i hagen och blir jättehalt för att en skada som fanns blev värre av springet så kan ni inte bevisa att det inte är ert fel och kan få betala för det.

Så att låta en veterinär undersöka hästen och intyga hur den är idag och - viktigt - hur den bör vila etc framöver är viktigt för er som låntagare. Och kan spara massvis med pengar.

Om hästen kommer hem, ägaren märker den är halt vid ridning och tar den till veterinärklinik och det visar sig den har en ledinflammation så kan ni få betala den veterinärräkningar, all medicin och alla veterinärräkningar som blir tills hästen är frisk tex.

Förstår du vad jag försöker förklara och varför det kan bli så? Det är jätteviktigt att förstå och superviktigt att dina föräldrar förstår.
 
om du betalar för veterinär besöket så har ju dina föräldrar inget att klaga för.
har du inget släp så går det att hyra, har du inte körkort eller dragbil så går det ofta att hyra hästtaxi. har du inga pengar så går även det att låna pengar.

hästen haltar för att den har ont. du vet inte varför den har ont eller hur stor eller liten skadan är eller vad för behandling den kan kräva.

första gången min häst blev halt så liftade jag in med grannen till kliniken då de ändå hade tid dit. de 3 återbesöken efteråt fick jag också åka med grannen men betala hela färd kostnaden för hästlastbilen.

hade varken jobb eller eget körkort så fick låna pengar av föräldrarna och betala av samt jobba av de närmsta månaderna med studie bidraget samtidigt som jag hade hästen att stå för foder för samtidigt.

vill du ta hästen till klinik för utredning så finns det inget som hindrar dig mer än du själv.

Fast här måste jag invända. En fjortonåring får inte ingå avtal och kan således varken hyra släp, låna pengar eller för den delen själv sätta sig som betalningsansvarig hos klinik. TS är faktiskt helt bakbunden att göra allt det du föreslår. Bakbunden i lag. Hon saknar rättshandlingsförmåga.
 
Jag förstår att buke och andra kanske inte ger rätt svar. MEN... Han sk hem om 1 vecka. Och han har klarat sig så bra i två veckor nu. Och han mår bra. Är inte hängig eller något. Klarar han sig till när vi kommer hem med han?
Närmare för veterinär också...


har själv haft häst ute på foder som blev skadad hos foder värden. Hon visade lite hälta en dag dom tog in henne från hagen. Trots att det var en liten markerint åkte dom till klinik, ca 25 mil bort och det visade sig på ultraljud att det var en skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Efter lite drygt 6 månaders rehab var hästen helt återställd. Hade dom dock valt att INTE åka till klinik hade utgången kunnat bli helt annan. under hela rehabperioden visade hästen ingen hälta men det betydde inte att hon var hel och smärtfri. Hoppas verkligen du kan få dina föräldrar att ändra sig angående veterinär..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 366
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 936
Senast: Amha
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
831
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp