Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast här måste jag invända. En fjortonåring får inte ingå avtal och kan således varken hyra släp, låna pengar eller för den delen själv sätta sig som betalningsansvarig hos klinik. TS är faktiskt helt bakbunden att göra allt det du föreslår. Bakbunden i lag. Hon saknar rättshandlingsförmåga.
missade att ts var minderårig , iofs så var jag också minderårig(16), men det fakturerades på mina föräldrar även om de inte var med. (betalade av till dem efteråt).
 
missade att ts var minderårig , iofs så var jag också minderårig(16), men det fakturerades på mina föräldrar även om de inte var med. (betalade av till dem efteråt).

Mm kan föräldrarna bara tänka sig att stå som ansvariga är det inga problem, men så verkar det inte vara i TS fall och då är hon bakbunden. Hon drabbas dock inte heller av de ekonomiska konsekvenserna eller liknande - det gör föräldrarna.
 
Mm kan föräldrarna bara tänka sig att stå som ansvariga är det inga problem, men så verkar det inte vara i TS fall och då är hon bakbunden. Hon drabbas dock inte heller av de ekonomiska konsekvenserna eller liknande - det gör föräldrarna.
ts är nog inte första som hamnat i en sån här sits och kommer inte vara den sista.
är synd att man ofta glömmer att en häst man har ansvar för under en vecka kan leda till väldigt höga kostnader.

ts visa denna tråden för dina föräldrar, och hoppas att de tar tag i en undersökning för sin egen skull. och att ägaren går att få tag på så snart som möjligt.
:)
 
Brukar ägaren vara svår att nå? Har ni fått svar av ägaren tidigare under sommaren? Är ägaren någon ni känner? Är det ett företag eller en privatperson?
Hon brukar vara lätt att få tag på.
Hon har inte svarat sedan vi hämtade han (1 månad sedan)
Det är lite komplicerat med ägare... Hon verkar inte intresserad av att träffas... Jag har ridit hennes häst nu ett år och vi har aldrig träffats.
Privatperson ;)
 
Hon brukar vara lätt att få tag på.
Hon har inte svarat sedan vi hämtade han (1 månad sedan)
Det är lite komplicerat med ägare... Hon verkar inte intresserad av att träffas... Jag har ridit hennes häst nu ett år och vi har aldrig träffats.
Privatperson ;)

Aj aj, det där låter ju inte riktigt bra. Du måste nog prata med dina föräldrar vad ni gör om det inte går att lämna tillbaka hästen...

Var är det den ska lämnas tillbaka, har ägaren egen gård eller står hästen inackorderad? Finns det ett kontrakt mellan ägaren och dina föräldrar om lånet av hästen?
 
Då vet jag inte vad jag ska göra...
TS
Jag tror att vi ska försöka bena ut lite rena fakta så blir det lättare att hjälpa dig :)
*Vad står det i ert kontrakt dina föräldrar skrev med ägaren angående ansvar för hästen?
*Är den vet. besiktigad innan ni hämtade den och vad står isåfall i det protokollet?
*Står det att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som vid besiktningen?
*Står det att fodervärden (du och dina föräldrar) ska stå för alla kostnader under låneperioden?
*Hur ska hästen lämnas tillbaka till ägaren, ska ni köra dit den eller ska hen hämta den hos er/där den står nu?
*Är ägaren en privatperson eller har den hästuthyrning som verksamhet?
Vi kan börja där :)
 
Aj aj, det där låter ju inte riktigt bra. Du måste nog prata med dina föräldrar vad ni gör om det inte går att lämna tillbaka hästen...

Var är det den ska lämnas tillbaka, har ägaren egen gård eller står hästen inackorderad? Finns det ett kontrakt mellan ägaren och dina föräldrar om lånet av hästen?
Han är inackorderad på en lantgård!
Inget kontrakt finns :banghead:
 
TS
Jag tror att vi ska försöka bena ut lite rena fakta så blir det lättare att hjälpa dig :)
*Vad står det i ert kontrakt dina föräldrar skrev med ägaren angående ansvar för hästen?
*Är den vet. besiktigad innan ni hämtade den och vad står isåfall i det protokollet?
*Står det att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som vid besiktningen?
*Står det att fodervärden (du och dina föräldrar) ska stå för alla kostnader under låneperioden?
*Hur ska hästen lämnas tillbaka till ägaren, ska ni köra dit den eller ska hen hämta den hos er/där den står nu?
*Är ägaren en privatperson eller har den hästuthyrning som verksamhet?
Vi kan börja där :)
Det finns inget kontrakt alls...
 
Hon brukar vara lätt att få tag på.
Hon har inte svarat sedan vi hämtade han (1 månad sedan)
Det är lite komplicerat med ägare... Hon verkar inte intresserad av att träffas... Jag har ridit hennes häst nu ett år och vi har aldrig träffats.
Privatperson ;)
tänkte först skriva att det lät som en väldigt konstig och oengagerad ägare, men kom på att jag har en foderhäst där jag bara träffat ägaren 2ggr på 4 år :p. (när vi provred och när hon lämnade hästen).

så antingen så litar hon dig till 100% med hästens hantering eller så är hon väldigt oengagerad i hästens hantering och välbefinnande...
 
Han är inackorderad på en lantgård!
Inget kontrakt finns :banghead:

Att inget kontrakt finns är både bra och dåligt.

Där han är inackorderad, tar de emot honom om en vecka? I så fall behöver det ju inte vara något problem med själva återlämnandet så, under förutsättning att ägaren betalt och betalar stallhyran. Ni kanske skulle höra med de som har stallet att allt är okej att komma med honom om en vecka?
 
Okej då börjar vi i den änden :)
Vad finns det för kommunikation angående lånet av hästen, alltså hur kom ni överens om att du skulle ha den över sommaren? Är det via mail, telefon, sms? Och vad har då sagts där?
Jag bara sms:ade och hon sa liksom att det var bara att hämta han ;)
 
Att inget kontrakt finns är både bra och dåligt.

Där han är inackorderad, tar de emot honom om en vecka? I så fall behöver det ju inte vara något problem med själva återlämnandet så, under förutsättning att ägaren betalt och betalar stallhyran. Ni kanske skulle höra med de som har stallet att allt är okej att komma med honom om en vecka?
Att lämna tillbaka till inackstallet och ägaren har betalt hyran? Vad bra!
Ja :up:
 
Jag bara sms:ade och hon sa liksom att det var bara att hämta han ;)
Men ni kom överens om hämt och lämn-datum?
Dit ni ska lämna honom är det där han står till vardags? Ägaren har en fast stallplats som hen betalar för? För då slipper ni ju förhoppningsvis stå med en dumpad häst iallfall.

Nu kommer nästa del som inte är för att trycka ner dig eller få dig att må dåligt utan det är mer fakta.
Du måste tyvärr ta diskussionen med dina föräldrar igen och understryka att det inte är ägarens ansvar att se till att hästen får veterinärvård utan den som har hand om hästen- Ni för tillfället. Jag tror inte dina föräldrar förstår att de är lagligt ansvariga för hästen medan den är hos er och det är inte något man kan skjuta upp tills man lämnar tillbaka den och sen anse det vara ägarens ansvar igen. Det kan bli väldigt dyrt för dina föräldrar i efterhand och de kan dessutom anmälas för det om det vill sig illa. Om någon i dagsläget skulle anse att ni inte sköter hästen och ger den vården den behöver och anmäler till Länsstyrelsen så hamnar det på dina föräldrar och inte på ägaren. Vet de det? Jag förstår att du är minderårig och beroende av dina föräldrar men i det här läget måste du stå på dig, du tog på dig ansvaret för hästen när du lånade den och nu är det dags att leva upp till det. Jag är fullt medveten om att det är jättesvårt att säga ifrån när andra inte lyssnar men nu måste hästen gå först.

Här är ett utdrag ur Djurskyddslagen som du kan visa dina föräldrar:
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt
beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges
nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder
vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret
måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)

Tala också om för dina föräldrar att ägaren kan i efterhand kräva er på skadestånd och ersättning eftersom skadan uppstod när hästen var under ert ansvar, det finns ju också dokumenterat eftersom du försökt nå ägaren och berättat detta. Och det kan bli mycket dyrt och långdraget, det är det många på det här forumet som kan skriva under på. Vet de om att de på riktigt och inte bara teoretiskt utan enligt lagen kan bli skyldiga skadestånd och ersättning om ägaren anser att ni inte gett hästen tillräcklig vård? Deras ansvar upphör inte alls när ni lämnar tillbaka hästen.

Du är hästens talesperson, du är hästens tolk gentemot dina föräldrar och jag tror att om du påtalar deras lagliga ansvar och vidhåller att du verkligen verkligen anser att hästen ska undersökas av veterinär vilket inte är likvärdigt med hästkunniga människor, NU, så kan du få de att förstå. :) Fråga om de skulle fråga sin granne om du skadade dig eller om de skulle ta dig till en läkare? Om de skulle fråga en arbetskollega om du efter 2 veckor fortfarande hade ont någonstans och det inte gick över av vila eller om de skulle gå till vårdcentralen? Ibland behöver icke-hästmänniskor få saker förklarat på ett sätt de kan relatera till.
 
Men ni kom överens om hämt och lämn-datum?
Dit ni ska lämna honom är det där han står till vardags? Ägaren har en fast stallplats som hen betalar för? För då slipper ni ju förhoppningsvis stå med en dumpad häst iallfall.

Nu kommer nästa del som inte är för att trycka ner dig eller få dig att må dåligt utan det är mer fakta.
Du måste tyvärr ta diskussionen med dina föräldrar igen och understryka att det inte är ägarens ansvar att se till att hästen får veterinärvård utan den som har hand om hästen- Ni för tillfället. Jag tror inte dina föräldrar förstår att de är lagligt ansvariga för hästen medan den är hos er och det är inte något man kan skjuta upp tills man lämnar tillbaka den och sen anse det vara ägarens ansvar igen. Det kan bli väldigt dyrt för dina föräldrar i efterhand och de kan dessutom anmälas för det om det vill sig illa. Om någon i dagsläget skulle anse att ni inte sköter hästen och ger den vården den behöver och anmäler till Länsstyrelsen så hamnar det på dina föräldrar och inte på ägaren. Vet de det? Jag förstår att du är minderårig och beroende av dina föräldrar men i det här läget måste du stå på dig, du tog på dig ansvaret för hästen när du lånade den och nu är det dags att leva upp till det. Jag är fullt medveten om att det är jättesvårt att säga ifrån när andra inte lyssnar men nu måste hästen gå först.

Här är ett utdrag ur Djurskyddslagen som du kan visa dina föräldrar:
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt
beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges
nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder
vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret
måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)

Tala också om för dina föräldrar att ägaren kan i efterhand kräva er på skadestånd och ersättning eftersom skadan uppstod när hästen var under ert ansvar, det finns ju också dokumenterat eftersom du försökt nå ägaren och berättat detta. Och det kan bli mycket dyrt och långdraget, det är det många på det här forumet som kan skriva under på. Vet de om att de på riktigt och inte bara teoretiskt utan enligt lagen kan bli skyldiga skadestånd och ersättning om ägaren anser att ni inte gett hästen tillräcklig vård? Deras ansvar upphör inte alls när ni lämnar tillbaka hästen.

Du är hästens talesperson, du är hästens tolk gentemot dina föräldrar och jag tror att om du påtalar deras lagliga ansvar och vidhåller att du verkligen verkligen anser att hästen ska undersökas av veterinär vilket inte är likvärdigt med hästkunniga människor, NU, så kan du få de att förstå. :) Fråga om de skulle fråga sin granne om du skadade dig eller om de skulle ta dig till en läkare? Om de skulle fråga en arbetskollega om du efter 2 veckor fortfarande hade ont någonstans och det inte gick över av vila eller om de skulle gå till vårdcentralen? Ibland behöver icke-hästmänniskor få saker förklarat på ett sätt de kan relatera till.
Ska fixa det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 272
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp