Bukefalos 28 år!

Kan man göra något åt obehaglig tiggare?

Jag gjorde en högst ovetenskaplig och snabb huvudräkning tidigare. Vår ICA Maxi har 3 000 betalande kunder varje dag, i genomsnitt. Om en av 100 ger henne 10:-, blir det 300:- om dagen. (Jag misstänker att det är mer eftersom hon är fin och omtyckt...) Det är 3000:- på 10 dagar, dvs 9000:- i månaden. 27 000:- på de 3 månader hon stannar. Även hennes mamma och pappa tigger, i en angränsande stad, och jag misstänker att de får in mindre, kanske hälften? Men kanske de kan åka hem med 40 000:-? Tre gånger om året? Det är inte så tokigt..... Så visst förstår jag dem.

Tiggarna är väl ofta en del av större nätverk och får nog isåfall inte behålla alla pengar själv?
 
Dom flesta betalar ju med kort i kassan. Men jag tror att när folk pantar typ 10 petflaskor så får tiggaren kvittot och går in o löser ut pengarna
Fast det går fint att ta ut typ 10 kr när man betalar med kort. Här sitter ingen tiggare, men då jag handlade där det gjorde det såg jag till att betala i bemannad kassa ibland och ta ut mynt.
 
Det här är en gammal tråd, men ändå intressant, inte minst efter vad @landsbygdsbo skrev - har det blivit färre tiggare det senaste året? Jag upplever också att det är så. De jag ser nu är mer "stammisar" som kommer tillbaka regelbundet och sätter sig utanför samma butik år efter år. De har ofta blivit lite bekanta med (i det här fallet) ICA Maxis kunder och är i allmänhet dessutom de som är trevligast, dvs minst påflugna utan mer vänliga. Kanske har de hittat ett vinnande koncept..?

Att de tar hem pengar på det hela tvivlar jag inte alls på. Jag kan inte föreställa mig att man skulle sitta och köra (i egen bil) från södra Rumänien och hit (en resa som tar 3 dygn) och betala bensin etc för resan, om man inte tog hem dels den kostnaden och dels en "vinst" som är värd besväret. Kvinnan jag blivit lite bekant med stannar sina 3 månader, åker hem ett par veckor och kommer sen tillbaka igen. Minst 3 ggr per år.

Det går bussar till Rumänien, så de behöver inte nödvändigtvis köra ner bilarna.

Där jag bor verkar det vara ett par familjer som är stammisar, och andra familjer som kommer och prövar lyckan. De sistnämnda är mer offensiva, för de får inte tillgång till de bra platserna.
 
Ja och nej.

Å ena sidan blir polisanmälan en upptrappning och skapar bara ytterligare konfrontation.
Å andra sidan anser jag inte att någon människa ska någon form av gräddfil i samhället.

Skaffa en tolk och prata med honom borde vara första steget?

Fast det finns människor överallt som bara helt enkelt är skitstövlar....

Det är väl ändå inte min sak att skaffa en tolk för att diskutera med en tiggare som trakasserar mig....
Det skall soc alt. polisen göra.
Tolkservice är dessutom något man betalar för....
 
Tiggarna är väl ofta en del av större nätverk och får nog isåfall inte behålla alla pengar själv?
Det finns både och. Både de som är styrda av ett nätverk och de som agerar på egen hand eller med sin familj.

I Göteborg dömdes två personer till fängelse för att ha utnyttjat handikappade bulgarer till att tigga.
 
[Q

Det är kanske så här det fungerar:
A lånar ut pengar till B för en ockerränta, säljer en buss-biljett till Sverige och kör upp B till Sverige.
Där tigger B men det mesta går till att amortera av lånet + betala räntan.
Organiserat?
Inte vid första anblicken men nog fan sitter det en organisatör bakom som tillhandahåller kapital och framförallt, tjänar grova pengar på det.
 
Jämför man med att jobba i jordbruk i Rumänien, enda jobbet för romer där, som ger runt 100 EUR i månaden så är tiggeriet att föredra- krasst ekonomiskt. Så jävla illa är det.

Här kan man dra in 100-300 kr per dag utanför en livsmedelsaffär och det blir motsvarande 300-900 EUR - vilket är minst tre gånger mer än heltidsarbetet hemma.

Sen ska vi inte glömma det faktum att har du lönen på 100 euro så är du lycklig, för du har ett jobb. Du har nånstans att bo, du får en gris till jul och kan ge din häst hö som chefen tillhandahåller. Romerna är mycket sällan så lyckliga - ingen vill ta i dem med tång ens.

Det är liksom inte ens dålig lön, det är ursvårt att få storbönderna att välja romer.
 
Jag har en granne som är polis och jobbar mkt med dessa frågor.
Hon säger att i vissa fall finns det ligor. Det har hänt att folk har blivit skuldsatta till ligan då de ska betala en stor del till ligan. Hon kände även till fall då ligorna hade koll på personernas familjer i Rumänien och skulle de inte betala skulle något hända familjen.
Jag tror det är jätteviktigt att se att det kan finnas olika varianter. Just om det är ligor tror jag personer hamnar i ett extra svårt läge.
 
Jag har en granne som är polis och jobbar mkt med dessa frågor.
Hon säger att i vissa fall finns det ligor. Det har hänt att folk har blivit skuldsatta till ligan då de ska betala en stor del till ligan. Hon kände även till fall då ligorna hade koll på personernas familjer i Rumänien och skulle de inte betala skulle något hända familjen.
Jag tror det är jätteviktigt att se att det kan finnas olika varianter. Just om det är ligor tror jag personer hamnar i ett extra svårt läge.

Helt sant. Min svåger hamnade i en sån situation fast i Polen. Blev lovad ett jobb, betalade resan dit med de pengar han hade, och fick sedan snällt sitta på knä och tigga ihop pengar till hyra och resan hem. Nu är väl inte detta vanligt, jag tror de flesta åker med vetskapen att det är tiggeri som gäller. Men man betalar sin skuld till dessa, det finns liksom inga alternativ. Är det äkta romer det gäller har de ju ett fantastiskt nätverk mellan familjerna så de har koll på varandra.
 
Här har det varit tiggare utan för var butik men det lönade sig dåligt för nu är dom borta .En kollega till mig jobbar på en fjällanläggning på vintern och då hade den anläggningen kastat gamla jackor med deras logga på i en sopcontainer och tiggarna hittade dom så alla gick omkring med anläggningens logga på jackan .Och några besökaren undrade om dom hade så dåligt betalt på anläggningen att dom var tvungen att ta mat från sopcontainern utanför matbutikerna då dom så att dom som var i containern bar deras logga .Tänk vad fel det kan bli. Får mig att tänka på sällskapsresan när dom var i alperna
 
Sen ska vi inte glömma det faktum att har du lönen på 100 euro så är du lycklig, för du har ett jobb. Du har nånstans att bo, du får en gris till jul och kan ge din häst hö som chefen tillhandahåller. Romerna är mycket sällan så lyckliga - ingen vill ta i dem med tång ens.

Det är liksom inte ens dålig lön, det är ursvårt att få storbönderna att välja romer.
Kan ju bero på att det Rumänska storjordbruket är lika rationaliserat som det Svenska..Och vem vill släppa upp någon som knappt kan läsa i en traktor som är värd en miljon eller en tröska för det dubbla?
I ladugårdarna finns idag mjölk robotar som kräver betydande tekniska kunskaper vilket inte Romerna har....Så det finns en plausibel förklaring till att de endast får sk. skitjobb.
 
Helt sant. Min svåger hamnade i en sån situation fast i Polen. Blev lovad ett jobb, betalade resan dit med de pengar han hade, och fick sedan snällt sitta på knä och tigga ihop pengar till hyra och resan hem. Nu är väl inte detta vanligt, jag tror de flesta åker med vetskapen att det är tiggeri som gäller. Men man betalar sin skuld till dessa, det finns liksom inga alternativ. Är det äkta romer det gäller har de ju ett fantastiskt nätverk mellan familjerna så de har koll på varandra.
Äkta romer? Du menar väl romer med bra närverk. För alla är väl akta..
 
Du menar att den här har blivit uppfunnen? :o
kundvagnsmynt-med-reklamtryck-snapptiana.jpg

Nej, att den både blivit uppfunnen och sitter där instoppad jämt på handlarn's initiativ.
 
Kan ju bero på att det Rumänska storjordbruket är lika rationaliserat som det Svenska..Och vem vill släppa upp någon som knappt kan läsa i en traktor som är värd en miljon eller en tröska för det dubbla?
I ladugårdarna finns idag mjölk robotar som kräver betydande tekniska kunskaper vilket inte Romerna har....Så det finns en plausibel förklaring till att de endast får sk. skitjobb.

Alldeles rätt, men storjordbruken använder mycket billig arbetskraft i form av fattiga rumäner i byarna. Jordbruket är inte i närheten av Sverige i fråga om mekanisering. Mjölkningen sker oftast för hand eller med handmaskin. Det är dock rumänerna som får dessa jobben, inte romerna.
 
Alldeles rätt, men storjordbruken använder mycket billig arbetskraft i form av fattiga rumäner i byarna. Jordbruket är inte i närheten av Sverige i fråga om mekanisering. Mjölkningen sker oftast för hand eller med handmaskin. Det är dock rumänerna som får dessa jobben, inte romerna.
Romerna är ju lika illa sedda av Rumänerna som Somalierna av resten av befolkningen där Somalierna kommer från, jag har en bekant som är gift med en tjej från Djibouti och dom hatar Somalierna av flera anledningar tydligen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 113
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 758
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp