Bukefalos 28 år!

Kan man klä sin son i rosa kläder?

Mirabell

Trådstartare
På grund av en bra & rolig diskussion i Mammor vintern/våren 2010 startar jag denna tråd så vi alla kanske kan säga våran egna mening?

Frågan är inte bara om du kan klä din son i rosa kläder utan mer en början på hur du ser på just det här med kläder & saker till ditt barn.

Ifall du fick bestämma, i vilka butiker skulle du vilja se mer Unisex i? :)
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

HM! Köper nästan bara "killkläder" på HM till min dotter, eftersom tjejgrejerna ofta är föööör tjejiga... Sen giillar inte jag Hello Kitty överdrivet mkt...

Men det har blivit bättre sen Barbapappa kom dit ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Ja Barbapapa har fina kläder, det håller jag helt med om. Hoppas dom fortsätter & ha licens på det märket ett tag bara =)
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Klart man kan om man vill.

Dottern har idag grön body med traktorer på, och blå byxor med bilar på.
En annan dag har hon kanske kaniner på tröjan.
Jag köper det jag tycker är fint, inte svårare än så.
Men står jag och ska välja mellan en tröja med nallar på och en med rymdskepp, så tar jag rymdskeppen. Jag är inte så förtjust i att gulla till henne mer än nödvändigt.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Färger tycker jag inte spelar nån större roll, det är mer modellerna i så fall. Jag skulle ha svårt att klä en pojke i klänningar och puffärmar, det ser lite konstigt ut tycker jag. Sen har jag svårt för barnkläder med texter i stil med "I hjärta Mummy" eller "I'm mum's new man", men det har ju inte så mycket med kön att göra. För könsstereotypa kläder, typ helrosa eller blått med bilar på, är ofta trista oavsett vilket kön man har på sitt barn. Det skulle jag varken klä en pojke eller en flicka i.

Just H&M tycker jag har ett ok utbud könsneutrala käder, eller så har jag helt enkelt inte fattat vilket kön de ska föreställa.;)
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag har inga egna barn, lägger mig i endå. :angel:
Jag tycker man kan klä sitt barn i rosa oavsett kön, men att det finns få rosa kläder som är fina, varken till små tjejer eller killar. de är för sockersöta för min smak...

Därför frågar jag efter kön, när jag inte vet det, oavsett om de har rosa eller killfärger på sig.
En del har sagt, ser du inte att det är en tjej/kille? och pekar på färgen.
Tycker det är kul att prata om sånt, så jag säger var jag tycker, det kan bli ganska intressanta samtal. :)

Kram, Maya
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Ja, jag hoppas Barbapappa tar över lite av Hello Kitty trenden för enligt mig är Barba mer unisex :)

Har dessutom jobbat med Sanrio som äger Hello Kitty-varumärket. Säger bara att man blir mörkrädd... Men jag bojkottar dom inte helt, vissa saker passar min lilla tjej :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag har inga egna barn, lägger mig i endå. :angel:
Jag tycker man kan klä sitt barn i rosa oavsett kön, men att det finns få rosa kläder som är fina, varken till små tjejer eller killar. de är för sockersöta för min smak...

Därför frågar jag efter kön, när jag inte vet det, oavsett om de har rosa eller killfärger på sig.
En del har sagt, ser du inte att det är en tjej/kille? och pekar på färgen.
Tycker det är kul att prata om sånt, så jag säger var jag tycker, det kan bli ganska intressanta samtal. :)

Kram, Maya

Precis vad jag tycker också, att detta ämne tåls att disk!
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tycker det finns en del fint i rosa, men det verkar ha varit bättre för några år sen, för det mesta rosa jag har har jag hittat begagnat. Jag har en rosa tröja med mörkrosa äpplen på, t ex, och några rosarandiga bodys som är fina.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Ja, jag hoppas Barbapappa tar över lite av Hello Kitty trenden för enligt mig är Barba mer unisex :)

Har dessutom jobbat med Sanrio som äger Hello Kitty-varumärket. Säger bara att man blir mörkrädd... Men jag bojkottar dom inte helt, vissa saker passar min lilla tjej :)

Ja Barbapapa skulle jag vilja säga är lite mer åt Unisex än åt bara pojke/tjej!
Och det är ju superbra om butikerna lyckas sälja på grund av den serien.

Absolut kan det gå åt det hållet att det tar över mer, det är bara vi som konsumenter som avgör det. Men tror nog aldrig att det skulle ta över helt... finns dom som är ruskigt förtjusta i Hello Kitty, är ju ändå ett riktigt stort varumärke.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tycker personligen inte att rosa är en så tilltalande färg, varken för pojkar eller flickor, men jag klär gärna min kille i lila, turkost och rött. ( Kanske inte samtidigt, dock.)
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tycker personligen inte att rosa är en så tilltalande färg, varken för pojkar eller flickor, men jag klär gärna min kille i lila, turkost och rött. ( Kanske inte samtidigt, dock.)

Vill bara lägga till att det behöver inte bara vara just rosa.

Utan den här gränsen mellan pojkavdelning & flickavdelning som finns. Att det inte finns fler butiker som gör kläder oavsett kön. Lite som Polarn & pyrets affärsidé " Vi gör kläder till barn"

Sen om man går inte i många andra butiker så ser man tydliga avdelningar baby tjej, baby kille, liten tjej, liten kille, stor tjej, stor kille. Dom flesta har ju en liten avdelning med just Unisex.....
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tycker mest att det är irriterande för att man måste kolla igenom två avdelningar då, vore smidigare tycker jag att ha allt på ett ställe, när det t ex handlar om samma tryck som finns i olika färger och hälften hänger på pojkavdelningen och hälften på flickavdelningen. Jag handla från bägge avdelningarna, det beror på det enskilda mönstret om det är finast i blått/grönt eller grönt/rosa, eller vad det nu är.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Då svarar jag här då.
Jag tror inte heller att färgen på kläderna formar oss som människor. Men däremot om man hela tiden säger till sin son tex att du kan inte ha rosa för det är för tjejer, du kan inte leka med dockor för det är tjejer osv så begränsar man barnen otroligt mycket. Man ger dem inte utrymme att formas till sina egna.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Sitter verkligen "gullandet" i kläderna? Jag tycker gullandet sitter i beteendet!
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Konstig fråga, vilken butik skulle man inte vilja se mer unisex i?

Jag har alla färger till mina söner, men puffärmar och glitter går bort.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Som en tjej skrev i tidigare tråd

"Det här med könsroller och sätta barn i fack gör mig lite undrande... vad är vi så rädda för?

Jag har vuxit upp med rosa kläder, lekt med dockor, barbie, my little ponnies etc. Åkt konståkning, dansat balett och gått på ridskolan vilket är lite av typiska tjejidrotter... vad är det som skulle ha skadad mig negativt av detta? Idag har jag ett yrke där jag tjänar mer än dom flesta män i min omgivning, i mitt hem delar vi lika på ansvaret och jag känner mig aldrig mindre värd för att jag är kvinna.

Handlar verkligen det hela om vilka kläder vi sätter på våra barn eller vilka leksaker dom leker med? Handlar det inte istället om hur vi lär dom tolerera andra människor, stärka självkänsla och uppmuntra nytänkande osv?"

Känner igen mig lite där faktiskt :) Grunden i min barndom när det gäller leksaker jag fått, idrott, ansvar hemma & inkomst.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Färger tycker jag inte spelar nån större roll, det är mer modellerna i så fall. Jag skulle ha svårt att klä en pojke i klänningar och puffärmar, det ser lite konstigt ut tycker jag. Sen har jag svårt för barnkläder med texter i stil med "I hjärta Mummy" eller "I'm mum's new man", men det har ju inte så mycket med kön att göra. För könsstereotypa kläder, typ helrosa eller blått med bilar på, är ofta trista oavsett vilket kön man har på sitt barn. Det skulle jag varken klä en pojke eller en flicka i.

Just H&M tycker jag har ett ok utbud könsneutrala käder, eller så har jag helt enkelt inte fattat vilket kön de ska föreställa.;)

Skriver under på detta!

Och tillägger att jag har svårt för puffärmar och spetsvolanger i allmänhet.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Ja, absolut att en kille kan ha rosa. Bonussonen har både rosa och lila kläder. Och röda, blå, gröna, bruna, svarta, beiga med för den delen... ;)

Det är snarare formen på kläderna som irriterar mig än själva färgerna. Varför ska det tvunget vara puffärm på tröjorna till tjejerna t.ex. Hittade en jätte fin body i sommras. Gräsgrön med med en anka på och av någon outgrundlig anledning så var det puffärm på. Precis som om en bebis bryr sig om det är puffärm eller inte. Varför bara inte göra en grön body med anka på utan krusiduller så kan båda pojkar och flickor ha den. (Nu väntar jag en pojk men jag hade inte köt den även om jag skulle få en tjej)
Gjorde misstaget en gång att köpa ett par byxor till bonusen på tjeavdelningen. Byxorna var snygga så jag tänkte att det nog kunde kvitta, trodde i min enfald att det inte skulle vara någon större skillnad mot liknande byxor på pojk sidan. Men tji fick jag. Byxorna var betydligt lägre i midjan än alla andra byxor vi stött på så de blev kasserade ganska snabbt.

Gillar PoP som kör på att det är kläder till barn och inget annat. Önskar att andra stora kedjor kunde haka på. Gärna utan att det ska vara någon form av "seriefigurer" på. Men som det mesta annat så är det väl marknaden som styr. Det som säljer är det som affärerna tar in.

Och som en parantes och repris från vintermammortråden...
Varför är det bara katter på tjejkläderna och inte på pojkkläderna där det är hundar istället? Till pyret i magen så vill jag ha coola katter och inga gläffsiga hundar ;) . Tyvärr så finns det inte en enda katt i sikte utan att det automatiskt är volang och puffärm på. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Josseliten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 629
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp