Kan man rida en kohasig häst!!?

_Ida_

Trådstartare
Hej! ¨

Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren berättade att de skulle blir bättre när hästen byggt muskler men försvinner verkligen de kohasiga då? Allt sa hon ju inte men de kunde bli bättre. Hästen var väldigt muskelfattig, de syntes på ryggen och korset, bra hull annars bara överryggen som är ganska smal och man kan känna skelettet tydligt.

Kan detta bli ett problem i ridningen..? Jag är så himla kär i hästen och är rädd för att jag inte ska kunna köpa henne för vill ju kunna rida henne normalt. Ingen hoppning eller dressyr utan bara rida i skog & mark. Går de eller kan de kohasiga bara bli värre och utveckla mer problem för hästen? För de vill jag ju inte..

Bakgrundsfakta om hästen: 19 åring gml travhäst ( tränad trav men aldrig startat för de började galoppera och blev därefter ridhäst ). Ägaren som säljer hästen nu har haft hne sen 2008, de har ridit en del dressyr och hoppning. Hästen har under några år nu inte varit aktivt tränad pga ägaren var med i en bilolycka därav muskelfattig.
 
Hej! ¨

Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren berättade att de skulle blir bättre när hästen byggt muskler men försvinner verkligen de kohasiga då? Allt sa hon ju inte men de kunde bli bättre. Hästen var väldigt muskelfattig, de syntes på ryggen och korset, bra hull annars bara överryggen som är ganska smal och man kan känna skelettet tydligt.

Kan detta bli ett problem i ridningen..? Jag är så himla kär i hästen och är rädd för att jag inte ska kunna köpa henne för vill ju kunna rida henne normalt. Ingen hoppning eller dressyr utan bara rida i skog & mark. Går de eller kan de kohasiga bara bli värre och utveckla mer problem för hästen? För de vill jag ju inte..

Bakgrundsfakta om hästen: 19 åring gml travhäst ( tränad trav men aldrig startat för de började galoppera och blev därefter ridhäst ). Ägaren som säljer hästen nu har haft hne sen 2008, de har ridit en del dressyr och hoppning. Hästen har under några år nu inte varit aktivt tränad pga ägaren var med i en bilolycka därav muskelfattig.
En häst är inte uppenbart muskelfattig pga att man inte ridit den. Den blir den av undermåligt foder (proteinbrist).

Du kan inte ändra en hästs exteriör med bättre muskling, men mer muskler kan påverka positivt ändå och kompensera för problemet.

Om hästen kommer att hålla, ingen aning, men jag skulle inte köpa en 19-årig travare som inte varit igång under flera år med exteriöra avvikelser som ridhäst. Inte ens ta emot den gratis. Vill du ha en häst att gosa och pyssla med och kanske kunna rida och du är beredd att lägga stora kostnader på veterinärräkningar och avlivning är det ett bra alternativ. Ibland blir det så om man låter hjärtat bestämma.
 
Hästen har under några år nu inte varit aktivt tränad pga ägaren var med i en bilolycka därav muskelfattig.

En häst blir inte muskelfattig av att inte ridas. Fel kost eller fel i näringsupptaget/tänder däremot skapar muskelfattiga hästar. Eller möjligen fel träning. Jag hade varit mer orolig över detta än ev. kohasighet.

Självklart gör du en veterinärbvesiktning innan köp, och då kan du passa på att fråga veterinären om denne tror hästens exteriör kommer påverka hållbarheten.
 
Tack för era svar!

Vi får se hur jag gör, jag kan ju ta & ringa en vet och fråga lite om de och se vad han säger!

Hästen går just nu på bete men annars går hon på obegränsat tillgång till hö. Om vi nu köper hne, vad skulle ni föreslå för mat för att få upp musklerna?
 
Tack för era svar!

Vi får se hur jag gör, jag kan ju ta & ringa en vet och fråga lite om de och se vad han säger!

Hästen går just nu på bete men annars går hon på obegränsat tillgång till hö. Om vi nu köper hne, vad skulle ni föreslå för mat för att få upp musklerna?

Det beror på vad du har för värden i höet(grovfodret)
 
Okej, har inget hö ännu men jag vill ju ha ett såpass bra hö så att min häst kan leva på de. De blir vanligt hö då och inte ensilage/hösilage men räcker verkligen de för att få upp musklerna? Kanske kan man köpa något 'kosttillskott' som kan vara bra?
 
Är hästen i normalt hull men muskelfattig så misstänker jag att det ligger sjukdom bakom. En häst blir inte bara sådan även om hen bara går i hagen. Är hon däremot väldigt bukig och inte har gått på bete i sommar så kan det bero på proteinbrist. Är det så illa att du känner skelettet tydligt så tror jag ändå att det ligger sjukdom bakom. Kohasigheten ser jag alltså inte som det största problemet även om det kan vara illa nog utan jag tror inte att hästen är frisk alls.
 
Okej, har inget hö ännu men jag vill ju ha ett såpass bra hö så att min häst kan leva på de. De blir vanligt hö då och inte ensilage/hösilage men räcker verkligen de för att få upp musklerna? Kanske kan man köpa något 'kosttillskott' som kan vara bra?

Inget hö innehåller perfekt mineralbalans och inte heller tillräckligt med lysin och e-vitamin så du måste ha fullständig analys och räkna ut vad som fattas och tillsätta det som fattas så att mineralerna balanseras och lysin och e-vitamin ska tillsättas. En såpass gammal häst har svårare för att sätta muskler än vad en yngre häst har och en häst i den åldern som har gått i hagen i flera år kräver extremt försiktig igångsättning och korrekt ridning för att inte drabbas av skador.
 
Ja, jag förstår.. De blir väl förmodligen inte den hästen och de är så himla sorgligt för jag klickade verkligen med den hästen. När jag umgicks med henne så försvann alla problem, har aldrig haft en sån connection med någon häst tidigare. En helt underbar häst. Typiskt att jag ska ha otur i allt..

Men de kanske värt att veterinärbesikta den trots allt? Har aldrig veterinärbesiktat en häst så vet inte hur de går till. Kan dom se om de är något fel på hästen, sjukdom etc?

(Tillägg)

Vad för sjukdom skulle hästen i så fall kunna ha tror du?
 
Ja, jag förstår.. De blir väl förmodligen inte den hästen och de är så himla sorgligt för jag klickade verkligen med den hästen. När jag umgicks med henne så försvann alla problem, har aldrig haft en sån connection med någon häst tidigare. En helt underbar häst. Typiskt att jag ska ha otur i allt..

Men de kanske värt att veterinärbesikta den trots allt? Har aldrig veterinärbesiktat en häst så vet inte hur de går till. Kan dom se om de är något fel på hästen, sjukdom etc?

(Tillägg)

Vad för sjukdom skulle hästen i så fall kunna ha tror du?
Jag tycker att du ska veterinärbesikta hästen och höra vad veterinären säger. Hästen är ju lite äldre och kanske faller ur lite lättare. Om hästen håller trots kohasighet beror ju förstås på hur kohasig hästen är och vad du tänkt göra med hästen.
 
Besikta om du vill, så kan du höra vad vet säger.

Tror det kan vara lättare att ''ta farväl'' innan du kommit den så nära istället för att det tar ett år och hästen blir jättedålig och du kanske måste ta bort den. Det är ännu tråkigare.

Självklart kan det gå hur bra som helst och ni får många fina år med varandra också, det är en chansning.
 
Ja, jag förstår.. De blir väl förmodligen inte den hästen och de är så himla sorgligt för jag klickade verkligen med den hästen. När jag umgicks med henne så försvann alla problem, har aldrig haft en sån connection med någon häst tidigare. En helt underbar häst. Typiskt att jag ska ha otur i allt..

Men de kanske värt att veterinärbesikta den trots allt? Har aldrig veterinärbesiktat en häst så vet inte hur de går till. Kan dom se om de är något fel på hästen, sjukdom etc?

(Tillägg)

Vad för sjukdom skulle hästen i så fall kunna ha tror du?
Ja vill du trots allt lägga de pengarna så gör det. Att klicka med en häst är guld värt. Be då veterinären att kolla extra på just det du funderar över. Veterinären kanske inte kan säga direkt vad det kan vara för fel, för det behöver man ofta ta prover och göra en utökad undersökning men hen kanske kan säga om det är värt att köpa eller inte.

Det kan vara diverse. Mineralbrister, PPID, tandrelaterade problem eller en gammal skada och/eller artros som hästen haft ont av länge som gjort att hen har tappat musklerna.

Köp inte på dig problem bara. Skador och sjukdomar kommer ändå och det är dyrt. Både för plånboken och för hjärtat.

Se det inte som otur. Se det som att du nu vet vad du letar efter hos en häst och blir det nu inte denna så har du en klar bild över vad du vill ha och kan leta efter den hästen som har just det.
 
Är hästen i normalt hull men muskelfattig så misstänker jag att det ligger sjukdom bakom. En häst blir inte bara sådan även om hen bara går i hagen. Är hon däremot väldigt bukig och inte har gått på bete i sommar så kan det bero på proteinbrist. Är det så illa att du känner skelettet tydligt så tror jag ändå att det ligger sjukdom bakom. Kohasigheten ser jag alltså inte som det största problemet även om det kan vara illa nog utan jag tror inte att hästen är frisk alls.
Jag förstår faktikst inte ditt inlägg alls. Ett sent slaget grovfoder innehåller ju för lite protein men tillräckligt med energi så varför ska ett bete mirakulöst vara tillräckligt för alla?
Jag har haft en häst som om hon inte fick proteintillskott tappade muskler på betet. Samma sak skedde varje år om jag inte började tillskottsfodra i början på juli. Hullet var aldrig något problem utan hästen hade ovanligt högt proteinbehov som det ogödslade betet inte kunde tillgodose.
 
Ja, jag förstår.. De blir väl förmodligen inte den hästen och de är så himla sorgligt för jag klickade verkligen med den hästen. När jag umgicks med henne så försvann alla problem, har aldrig haft en sån connection med någon häst tidigare. En helt underbar häst. Typiskt att jag ska ha otur i allt..

Men de kanske värt att veterinärbesikta den trots allt? Har aldrig veterinärbesiktat en häst så vet inte hur de går till. Kan dom se om de är något fel på hästen, sjukdom etc?

(Tillägg)

Vad för sjukdom skulle hästen i så fall kunna ha tror du?
Om inga andra symptom syns så tror iallafall inte jag att hästen är sjuk den har troligen bara gått på för magert bete. Vad får man för allmänintryck av den. Hur ser pälsen ut?
 
Om du väljer att besiktiga: ta en bra klinikveterinär som jobbar med hästar och deras ev smärtproblematik.
Det finns gott om veterinärer som släpper igenom hästar med rejäla problem.

Att de är kohasiga ger mer slitage än om de har korrekta vinklar.
Muskelbrist kan bero på dåliga tänder, dåligt foder eller att hästen har ont och därför inte sätter muskler korrekt.
Men det går inte att säga mer än så utan att ha sett hästen och vara utbildad nog.

Så ta med dig antingen en kunnig tränare på provridning eller vetbesikta med BRA veterinär om du vill veta om det är ett lämpligt köp eller ej.

Men kom ihåg att om du nu kan tänka dig travare så finns det många som letar hem och har korrekt benställning, rids och inte är muskelfattiga.
Om en häst vilar länge innan köp vet du inte om den håller för belastning. Och många gånger när folk berättar om egna olyckor, sjukdomar, vaddetnuärsomgörattdeinterider så är det egentligen så att hästen slutat ridas pga den är skadad eller för bökig.
Så en häst som vilat länge bör man vara försiktig med att köpa hur som helst.
 
De där med ryggen, de kanske låter värre än vad de faktiskt va. Man såg inte skelettet på håll utan man behövde vara nära. Ägaren klämde och tryckte på ryggraden och hästen reagerade inte. När jag red (red barbacka), då kände jag ryggraden tydligt. Nu när jag ser tillbaka på bilderna som togs så kan jag se att hon är lite liten generellt över hela kroppen, skulle behöva äta upp sig.

Jag har 2 bilder som jag skulle kunna visa men fattar inte hur man lägger in foton här.. :/

De är en till som ska åka och titta på hästen nu på fredag så inte säkert jag kan köpa hästen men om, då ska vi ta med oss en kunnig person vi känner och som haft hästar i stort sett hela hans liv. Tycker han de ser bra ut, ja då blir de besiktning och av en bra vet med!
 
De där med ryggen, de kanske låter värre än vad de faktiskt va. Man såg inte skelettet på håll utan man behövde vara nära. Ägaren klämde och tryckte på ryggraden och hästen reagerade inte. När jag red (red barbacka), då kände jag ryggraden tydligt. Nu när jag ser tillbaka på bilderna som togs så kan jag se att hon är lite liten generellt över hela kroppen, skulle behöva äta upp sig.

Jag har 2 bilder som jag skulle kunna visa men fattar inte hur man lägger in foton här.. :/

De är en till som ska åka och titta på hästen nu på fredag så inte säkert jag kan köpa hästen men om, då ska vi ta med oss en kunnig person vi känner och som haft hästar i stort sett hela hans liv. Tycker han de ser bra ut, ja då blir de besiktning och av en bra vet med!

Menar du att du ridit barbacka på en häst där du känner ryggraden = sitter på ryggraden?!

Vilken del av skelettet är det egentligen du menar att du ser? Revben? Ryggrad?
 
Menar du att du ridit barbacka på en häst där du känner ryggraden = sitter på ryggraden?!

Vilken del av skelettet är det egentligen du menar att du ser? Revben? Ryggrad?

Ja, jag satt på ryggraden. Fanns inte mycket runtom och inte hlr över som täckte speciellt mycket.

Allt på hästens kropp från manken till baken var de mindre muskler över skeletten, man kände de tydligare än vad man såg de. Svårt att förklara för kommer inte ihåg så mycket, träffade en annan häst igår också så kan inte riktigt koppla.. Kommer bara ihåg att de inte kändes bra när jag skulle sätta mig på hne för hon var tunn över ryggen.. Hon behöver väl bara äta upp sig och träna
 
Hon behöver väl bara äta upp sig och träna

Hur vet du det? Det finns ju inte muskler att lägga sadel på, vilket innebär att hästen inte ska ridas innan den är musklad över ryggen. Det kan ju ta rätt långt tid, och kräver målmedveten och kunnig träning.

Och frågan är ju om det verkligen handlar om otränad häst med för dåligt med mat, eller annat bakomliggande.
 
Hej! ¨

Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren berättade att de skulle blir bättre när hästen byggt muskler men försvinner verkligen de kohasiga då? Allt sa hon ju inte men de kunde bli bättre. Hästen var väldigt muskelfattig, de syntes på ryggen och korset, bra hull annars bara överryggen som är ganska smal och man kan känna skelettet tydligt.

Kan detta bli ett problem i ridningen..? Jag är så himla kär i hästen och är rädd för att jag inte ska kunna köpa henne för vill ju kunna rida henne normalt. Ingen hoppning eller dressyr utan bara rida i skog & mark. Går de eller kan de kohasiga bara bli värre och utveckla mer problem för hästen? För de vill jag ju inte..

Bakgrundsfakta om hästen: 19 åring gml travhäst ( tränad trav men aldrig startat för de började galoppera och blev därefter ridhäst ). Ägaren som säljer hästen nu har haft hne sen 2008, de har ridit en del dressyr och hoppning. Hästen har under några år nu inte varit aktivt tränad pga ägaren var med i en bilolycka därav muskelfattig.


Jag tänker att hästen är 19 år inte i bra hull och ingen kondition. Det lär ta tid innan du kan rida på hästen. Den behöver få upp hull först sen tar det tid att få kondition. Lär gå ett år kanske mer ungefär innan du kan göra någon form av dressyr/hopp träning om du vill göra det. Har inte sett hästen och det kan ta många månader att få upp den i normal hull. Sen kan du börja sitta på den och börja åka häst. Tar tid att träna upp muskler o kondition.
Vill du vänta så länge med att rida, Tills hästen kommit upp i normal hull?

Sen har du prov ridit och det kändes ok. Men när hästen får upp sitt hull så kanske den blir pigg och inte samma som när ni prov red.
Och i och med åldern på hästen kan det vara tänder som behöver tittas på och det kan vara många anledningar till att hästen är tunn i hullet.
O du måste ta en funderare på hästens ålder, varför är den i underhull vad ska du ha den till? Rida i skog och mark, lite derssyr, hopning? Passar hästen för det du vill? Och hur länge kommer den att hålla för ridning?
Bättre att fundera på det innan ev köp.
O som övriga skriver gör en besikting av en duktig häst veterinär. Be den titta på tänderna. Var med vid besiktingen.
Lycka till med häst köpet!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 109
Senast: Sirap
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 825
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp