Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fler och fler säljare skickar till slakt hellre än att sänka priset ens till säg dubbla slaktpriset, vet en welsh som var både körd och riden så vitt jag förstår som gick den vägen.


ptr

Dubbla slaktvärdet = 1000kr. (slaktade min D-ponny i slutet av januari, fick 300kr)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

intressant att ni säger att slinger kan bero på häftiga lekar.. För första gången är jag glad över att conny är så jävla lam... :P Han är nästan född som valack ;) bara sett honom smågnaga hittils, inget stegrande alls.. En kompis till mig fick ta bort ett 1½ årigt sto pga slinger.. Antingen utlöstes det av en vurpa i hagen, eller var det ett resultat av ett redan framskridit symptom. Hon gick även omkull i paddocken, hon galopperade, o helt plötsligt bara hon ramlade, skitsnabbt gick det, o det var inte halt. Det ar som om hon blev bultad fast reste sig igen liksom. Då började ägaren väcka misstankar. Snart därefter kunde hon bara vingla iväg på promenader osv. Sen åkte vi med henne till en klinik, o då kände hon inte nåt på halsen, fram tills manken ungefär. efter röntgen så visade sig att hon hade slinger, så hon togs bort.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag läste lite i början av tråden och tänkte att nu skulle jag få läsa om hur det är att sälja hästar , inte en massa sjukdommar och en tråd som handlar om att inte stora hästar håller osv.
Jusst nu går modet tydligen ut på högresta ädla individer och mankhöjden på våra godkända hingstar är en bra bit större än när Utrillo, Urbino Jovial osv fanns.
På ridskolan där jag höll hus på 70 talet var det inte ovanligt med mankhöjder på 165-172 cm och även större dessa gick i regel tills de var en bit över 20 år, det är min erfarenhet men dessa var av lite oädlare men inte tunga och klumpiga.
Undrar själv om det finns marknad för sådana individer och med ett trevligt temprament inte bara till ridskolor. Då menar jag att man ska få betalt för vad dessa kostar att föda upp. Folk borde förstå att det kostar massor av pengar att ha häst och lägga undan dessa tills man har så man inte behöver leta efter den "billiga". Sist jag själv handlade hittade jag en 13 årig D-ponny, tävlad för några år sedan LA hoppn och väldigt trygg till min dotter, letade i 40-70 000 kr klassen för att hitta lämplig individ. Satte ut annons själv men hittade på annons våran ängel till häst
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Mja, man ska kanske ha hästar som är efterfrågade på marknaden för att lyckas. Men det viktigaste är att inte sätta fantasipriser på en outbildad 4-åring "med toppstam och kapasitet att nå långt" exempelvis. (Observera att felstavningen på kapacitet är skriven med vilje då jag stör mig på folk som inte kan stava i hästannonser...)

Jag sålde i höstas en 5-åring för drygt 70 000, han hade gått 0,90 bana och kunde en del grunder i dressyr och hade "toppstam".
Hade kontakt med köparen för ett par veckor sedan och denne var så nöjd så med sin nya häst.
En riktig solskenshistoria på en annars ganska mörk marknad.
Det enda man kan förhandla om är priset i dagsläget, jag tror inte folk blir mer sugna att lägga stora summor pengar bara för att man skriver en skönlitterär roman i annonsen med så många positiva adjektiv man kan komma på.
Den bästa annonsen jag läst på länge var senast igår, kort och koncis, fanns inte ens en bild på hästen men desto fler filmer när man googlade på hästens namn... Jag blev intresserad direkt trots att prislappen låg på drygt 350 000. Man bör inte underskatta det faktum att det går att ta reda på ganska mycket om en häst via nätet, då blir det mest bara pinsamt när en häst som har "kapasitet för 1.30" blev utesluten i senaste 1 meters lokaltävlingen...

Det där med priser är intressant. Jag vet folk som blir irriterade för att man prisdumpar när man säljer sina hästar nu. Jag var "tvungen" att bli av med ett par hästar för några månader sedan, en 2 år, en 3 år, bra stammar, mycket hanterade men inte mer. Sålde dem för 20000 kronor resp. 25000 kronor, de har bra stammar, halvblod, och enligt mig fick de bra nya ägare som verkar bry sig om hästarna. Hade jag behållt dem ett par år till så hade jag lagt ca 20000/år i rena driftskostnader + utbildning 5-7000 per månad + ev. provision till den som utbildar/visar hästen. En kompis sålde precis en 4 åring för 60000, men den hade kostat mycket mer än mina unghästar hittills. Nej, har man inte superstjärnan och massor av pengar att lägga på proffsryttare så får man nog tänka som så att man får glädje av hästen när man har den, annars får man nog sluta föda upp dem. Sätter man ett lågt utgångspris så kan man välja viken köpare man vill ha, är priset högre får man vara glad om någon svarar på annonsen tror jag, i alla fall med unghästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 861
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp