Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

KL

Jag sålde en häst i höstas. En äldre islandshäst med eksem, bronkit, dålig/ingen tölt, känslig - flera åkommor som drar ner priset. Började annonsera i maj för 12.000 kr, hade många intresserade men ingen som klickade. La försäljningen på is över sommaren och sålde honom sedan på mindre än två veckor för 5000 kr på hösten. "Rätt hem, rätt pris" var min filosofi.

Min andra häst, islandshäst 5 år som är frisk och mycket trevlig men fortfarande rå utbildningsmässigt sett, har jag annonserat i 4 månader och sänkt priset från 45.000 till 33.000. Jag har inte haft bråttom och har varit kräsen, många svar och här innan jul har jag haft flera vettiga spekulanter. Nu har jag hittat rätt människa, så han ska bara gå igenom besiktning imorgon så är han i princip såld.

Men lite trögt går det ju, det finns många hästar ute på marknaden. Är man angelägen om att få sålt så är det väl bara att droppa priset, veterinärbesiktiga och sälja till "första bästa". I kombination med att jag bor långt norrut och inte riktigt VILL sälja egentligen så går det lätt ett par månader. ;)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Förstår om det var lite trögt med den äldre hästen, skönt att du hittade rätt hem till den till slut!

Var den yngre en egen uppfödning? Annars känns det ju inget vidare att köpa en unghäst, lägga ner x antal tusen kronor på in- och tillridningar, och sen kanske sälja den till det pris man själv gett för den...

Samtidigt kostar det ju att ha dom ståendes också.

Som att välja mellan pest och kolera...:crazy:
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Intressant tråd!
Jag har en häst som jag vill sälja men har ingen aning om hur jag ska prissätta den.
Gjorde ett försök förra året men det slutade med att jag sänkt priset så mycket att jag skulle sålt billigare än inköps pris trots att han har utvecklats massor och blivit en riktigt bra häst.
Jag har haft honom i 3 år så de är ingen häst som jag köpte för att tjäna pengar på, men de är tråkigt att behöva ge bort.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Intressant tråd!
Jag har en häst som jag vill sälja men har ingen aning om hur jag ska prissätta den.
Gjorde ett försök förra året men det slutade med att jag sänkt priset så mycket att jag skulle sålt billigare än inköps pris trots att han har utvecklats massor och blivit en riktigt bra häst.
Jag har haft honom i 3 år så de är ingen häst som jag köpte för att tjäna pengar på, men de är tråkigt att behöva ge bort.

Priserna har ju gått ned lite, men det finns ju ingenting som säger att du inte betalade ett överpris för hästen?
Då blir det ju ännu svårare att få tillbaka pengarna i sämre tider.

Det är nog bara att inse att hästaffärer är förlustaffärer för de allra flesta.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Priserna har ju gått ned lite, men det finns ju ingenting som säger att du inte betalade ett överpris för hästen?
Då blir det ju ännu svårare att få tillbaka pengarna i sämre tider.

Det är nog bara att inse att hästaffärer är förlustaffärer för de allra flesta.

Ne något överpris betalde jag inte;) snarare tvärtom fick hästen väldigt billigt enligt mig och många va mina kontakter:angel:

Sen tycker alla olika om priser så klart:banana:

Håller med dig att köpa häst å sälja med vinst är nog helt omöjligt om man ska räkna på stallhyror och tid;)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Mja, man ska kanske ha hästar som är efterfrågade på marknaden för att lyckas. Men det viktigaste är att inte sätta fantasipriser på en outbildad 4-åring "med toppstam och kapasitet att nå långt" exempelvis. (Observera att felstavningen på kapacitet är skriven med vilje då jag stör mig på folk som inte kan stava i hästannonser...)

Jag sålde i höstas en 5-åring för drygt 70 000, han hade gått 0,90 bana och kunde en del grunder i dressyr och hade "toppstam".
Hade kontakt med köparen för ett par veckor sedan och denne var så nöjd så med sin nya häst.
En riktig solskenshistoria på en annars ganska mörk marknad.
Det enda man kan förhandla om är priset i dagsläget, jag tror inte folk blir mer sugna att lägga stora summor pengar bara för att man skriver en skönlitterär roman i annonsen med så många positiva adjektiv man kan komma på.
Den bästa annonsen jag läst på länge var senast igår, kort och koncis, fanns inte ens en bild på hästen men desto fler filmer när man googlade på hästens namn... Jag blev intresserad direkt trots att prislappen låg på drygt 350 000. Man bör inte underskatta det faktum att det går att ta reda på ganska mycket om en häst via nätet, då blir det mest bara pinsamt när en häst som har "kapasitet för 1.30" blev utesluten i senaste 1 meters lokaltävlingen...
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl

Angående priser och att behöva gå ner i pris vid försäljning... Jag tror att många som säljer idag köpte sina hästar för några år sedan när det var helt andra priser på marknaden. Då är det ju klart att man känner att man inte får tillbaka det man gett.
Jag var tex och provred en häst för några månader sedan som enligt säljaren gått 125 hoppning, tränad 130 och var utbildad LA/MSV dressyrrörelser. Det stod inget pris i annonsen men eftersom jag ändå hade vägarna förbi tyckte jag det lät intressant och jag åkte dit.
Efter provridningen konstaterade jag att det krävdes en hel del jobb i markarbetet med denna häst, då den kändes lite som en bångstyrig ridskolehäst som fått ha för mkt hyss för sig. Snäll men lite avtrubbad och förslöad vad gäller att lyssna på basic hjälper. Frisk och sund och väldigt trevlig häst med bra modell dock medioker gång. Jag tänkte att visst, 50-60k kunde den vara värd. Speciellt med tanke på att jag efter lite forskning på hästens namn insåg att den numera vägrade ut sig på pay and jump 80 cm.
Jag frågade säljaren bvad dom tänkt för den och då sa hon 90k :eek: Dom hade köpt den för över 100k för 2 år sedan och ville såklart inte förslora på affären... men ja, lycka till med den prissättningen.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl

Angående priser och att behöva gå ner i pris vid försäljning... Jag tror att många som säljer idag köpte sina hästar för några år sedan när det var helt andra priser på marknaden. Då är det ju klart att man känner att man inte får tillbaka det man gett.
Jag var tex och provred en häst för några månader sedan som enligt säljaren gått 125 hoppning, tränad 130 och var utbildad LA/MSV dressyrrörelser. Det stod inget pris i annonsen men eftersom jag ändå hade vägarna förbi tyckte jag det lät intressant och jag åkte dit.
Efter provridningen konstaterade jag att det krävdes en hel del jobb i markarbetet med denna häst, då den kändes lite som en bångstyrig ridskolehäst som fått ha för mkt hyss för sig. Snäll men lite avtrubbad och förslöad vad gäller att lyssna på basic hjälper. Frisk och sund och väldigt trevlig häst med bra modell dock medioker gång. Jag tänkte att visst, 50-60k kunde den vara värd. Speciellt med tanke på att jag efter lite forskning på hästens namn insåg att den numera vägrade ut sig på pay and jump 80 cm.
Jag frågade säljaren bvad dom tänkt för den och då sa hon 90k :eek: Dom hade köpt den för över 100k för 2 år sedan och ville såklart inte förslora på affären... men ja, lycka till med den prissättningen.

Prutläge med andra ord ... ;)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Förstår om det var lite trögt med den äldre hästen, skönt att du hittade rätt hem till den till slut!

Var den yngre en egen uppfödning? Annars känns det ju inget vidare att köpa en unghäst, lägga ner x antal tusen kronor på in- och tillridningar, och sen kanske sälja den till det pris man själv gett för den...

Samtidigt kostar det ju att ha dom ståendes också.

Som att välja mellan pest och kolera...:crazy:

Den yngre var ingen egen uppfödning nej. Jag sålde dessutom till lägre pris än jag köpte, kändes viktigare att det blev rätt hem än att jag skulle låtsas "tjäna" på affären. Inte tjänar man på att ha häst som hobby, hästeriet är ju för nöjets skull än så länge. :D
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Säljaren beslöt sig för att behålla hästen så det blev aldrig att den såldes, om den gjort det hade det varit intressant att veta vilka bud dom fick :angel:
Nåväl, jag hittade många andra hästar med bättre gångarter som passade mig mer eftersom jag söker en dressyrinriktad häst. Denna var nog värd 50-60k men då i huvudsak för sin hoppförmåga.
Så det känns inte som att det gjorde något denna gång. Mitt inlägg var mer en reflektion över prissättning i dagsläget kontra prisläget för ett par år sedan :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Symptomen var slingerlika men orsaken en annan.
Om du läser vad jag skriver så slipper jag upprepa mig.
Slinger är ett namn på symptomen som uppkommer av att nervbanorna i ryggraden är skadade. Orsaken till att nervskador uppkommer varierar (det kan vara något medfött eller någon som uppkommit vid yttre trauma eller sjukdom). Så, ja, orsaken till en skada är inte samma sak som symptomen... ;)

Precis som att kolik är ett symptom på att hästen har ont i magen. Magont kan ha många olika orsaker.
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vad är det som är knasigt tycker du? En häst som har kolik kan ha ont i buken av många olika orsaker; gaser, förstoppning, tarmvred, infektion i urinvägarna, dräktighet osv. Kolik är att hästen visar tecken på smärta i buken.

Slinger är att hästen uppvisar tecken på att den har dåliga nervförbindelser. Det finns många olika orsaker till att hästar har dåliga nervförbindelser (se tidigare inlägg).

Symptom = sjukdomsyttring, tecken på sjukdom (källa; svenska akademiens ordlista)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vad är det som är knasigt tycker du? En häst som har kolik kan ha ont i buken av många olika orsaker; gaser, förstoppning, tarmvred, infektion i urinvägarna, dräktighet osv. Kolik är att hästen visar tecken på smärta i buken.

Slinger är att hästen uppvisar tecken på att den har dåliga nervförbindelser. Det finns många olika orsaker till att hästar har dåliga nervförbindelser (se tidigare inlägg).

Symptom = sjukdomsyttring, tecken på sjukdom (källa; svenska akademiens ordlista)

Tror inte du ser det själv för du snurrar in dig så. Läs det jag skrev igen så förstår du kanske :) Och läs också det du skrev ovanför mig ;) Kolik är fortfarande ett samlingsnamn av en rad symtom. Jag citerar "Precis som att kolik är ett symptom på att hästen har ont i magen" Kolik i sig är inget symtom det är ett samlingsnam/benämning på symtom som kan härledas till magtrakten. Magont är däremot ett symtom (orsak till symtomen kan var det du nämnt ovan).
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Tja, jag tar med det i beräkningen när jag tittar på hästen. Precis som jag tittar extra på vita ben och andra förutsättningar jag av erfarenhet vet kan ställa till problem.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Min nuvarande kommer att tas bort i dagarna just pga av hans storlek....
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Min nuvarande kommer att tas bort i dagarna just pga av hans storlek....
Fast, som jag skrev tidigare till Lovisa_eleonora (fast det inlägget verkar vara borttaget nu?) så har ju era hästar mer gemensamt än just sin storlek. Dvs er hantering, fodring, ridning osv. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att man kan få en häst utdömd pga sin storlek. Står det så i papperna som ni skickar till försäkringsbolaget, "hästen kan ej användas till ridning pga sin mankhöjd och avlivning rekommenderas därför"? Vilket försäkringsbolag godkänner det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 861
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp