Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Skadan har förvärats av hans storlek, det står även i livskadeanmälan gjord av veterinär.
Den beror intre på dålig hantering, fodring, ridning what so ever.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Skulle mina och Bisons häst haft mer gemensamt än storlek? Tror du att vi är samma person? Står i samma stall? Jag förstår inte alls detta resonemang.

Det finns ju en uppsjö forskning som visar att storleken har stor betydelse för hållbarheten, menar du att den inte är relevant?
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har själv haft stora hästar (fx 184, 179 och 176 cm) och ingen av dem lever idag utan hade (olika) förutsättningar som direkt härleddes till deras storlek.
Nej, Lovisaleonora, jag svarade på ditt ovanstående inlägg för ett tag sedan, men mitt svar är av någon konstig anledning borttaget. I det svaret skrev jag att dina hästar har haft mer gemensamt än just att de var stora; de hade dig som ägare med allt vad det innebär. Jag skrev också att man som hästägare kanske bör rannsaka sig själv, sin hästhållning och ridning när man måste avliva hästar "på löpande band".

I mitt svar till Bison så menade jag att Bisons hästar också haft något gemensamt (förutom storleken), nämligen att de var i just Bisons händer. Så, nej, jag tror inte att ni är samma person eller har häst i samma stall.

Ganska mkt OT, men..
Jag tycker att det är ganska vanligt att personer som väger över 100 kg köper hästar av vanlig halvblodstyp med extra hög mankhöjd. Undrar om de tror att dessa höga hästar ska orka bära upp ryttarens stora kropp bättre än en lägre häst? Jag tror att det är ett stort misstag, dessa hästar är troligtvis inte mer viktbärande än en normalstor häst.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Skadan har förvärats av hans storlek, det står även i livskadeanmälan gjord av veterinär.
Den beror intre på dålig hantering, fodring, ridning what so ever.
Är nyfiken på vad det är för skada som hästen har fått enbart pga sin storlek. Berätta gärna, kul att lära sig något nytt :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Han har inte fått skadan av sin storlek utan av yttre våld. Men som jag skrev har den förvärrats.
Den andra hästen hade jag bara en kort tid o det berodde inte heller på mig.

Jag är inte stor o tung....
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag tror inte heller att det är ett dugg bra att hästar avlas fram jättehästar.

För sex år sedan, när jag var 16 år så gick jag och mina kompisar och dagdrömde om den perfekta storhästen.
Den "perfekta mankhöjden" var då 162 cm, och då höll jag till i ett stall med elithästar. En häst på 168 var en Stor häst.

Nu har den perfekta mankhöjden drastiskt ändrats och hästarna har blivit så enormt mycket större på extremt kort tid.
Jag tror inte att det är sunt för fem öre och jag tror inte att det är hållbart över huvud taget.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Helt omöligt att sälja hästar nu.
Att föda upp en bra häst och träna den innebär enorma kostnader. Tyvärr vill inte kunden betala utan tror att det är idiell verksamhet som bedrivs. Att som uppförare få frågan om man har en färdigkvalad ponny till championat för 30 000 kronor är ett förakt för uppfödaren.
Ofta står det i tidningar i södra Sverige att hästnäringen genererar mycket pengar. Tyvärr gäller det inte den som föder upp hästar av god kvalitet utan bara bönder som säljer foder samt andra aktörer som säljer övriga "tillbehöver". Hästen i sig har en mycket dålig lönsamhet trots att den är motorn till många andra näringar inom hästnäringen.
Våra ponnier kostar ca 50 000 i omkostnader tills de är 4 år och då finns ingen vinst med för de åren. Vi kan få en och annan ponny såld till det priset. Men det mest tragiska är de som föder upp rejäla duktiga ponnier till t ex ridskolor eller familjehästar. De går verkligen back. Vill vi ha bra ponnier som är säkra för våra barn på ridskola eller till tävling så måste vi vara villiga att betala annars återstår billiga importer som ingen vet något om.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast så här skrev du i ett tidigare inlägg...
Min nuvarande kommer att tas bort i dagarna just pga av hans storlek....
Sedan skrev du så här:
Skadan har förvärats av hans storlek, det står även i livskadeanmälan gjord av veterinär. Den beror intre på dålig hantering, fodring, ridning what so ever.
Men sanningen är alltså att skadans uppkomst inte har med hästens storlek att göra? Eller menar du att ju större hästen är desto större yta på hästen är det och därför ökar risken för att den utsätts för yttre våld? Eller menar du att hästen först skadade sig pga yttre våld men att skadan läkte sämre pga hästens mankhöjd? Vad är det för skada egentligen? Hur uppkom den? Vill gärna lära mig mer (så att jag kan undvika sådana händelser).
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag kan lugnt försäkra dig att jag är fullt normalviktig och att det inte finns något i varken ridning eller handhavande som kan ledas till hästarnas problem. De mindre hästarna har inte haft några av dessa problem.

Behövs ju inte mer än att hänvisa till den omfattande forskning som finns. Större hästar har sämre hållbarhet. Du kan inte fibbla bort detta faktum. I så fall får du nog lägga fram forskning som visar på annat.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har du länk till forskningen som visar att större hästar har sämre hållbarhet? Oavsett så tycker jag att det är fel att ni drar alla stora hästar över en kam och säger att de ska vara billigare. Med det resonemanget ska i stort sett alla hästar vara billigare eftersom nästan alla har någon egenskap som eventuellt gör att de eventuellt kan leva kortare/tål ridning sämre.

T ex alla skimlar (melanom), alla hingstar/valacker (de leker mer=större risk för skador), alla över 170 cm, alla islandshästar (spatt/eksem), alla araber (cystor), alla hästar med vita tecken (mugg/soleksem), alla hästar som har minsta lilla anmärkning på röntgen, alla som inte har perfekt benställning osv. Folk brukar även tycka att små hästar (under 163 cm) ska vara billigare, just för att de är små.

"Normalpris" (vad nu det är) ska man alltså bara betala för helt friröntgade ston som är 163-169 cm, hon ska vara fux, brun eller svart utan vita tecken. Givetvis ska stoet inte vara det minsta märrig men hon ska ändå vara fertil (för annars sänker det säkert hennes värde). Hon måste ha helt korrekt benställning och övriga exteriören måste också vara bra eftersom man tror att exteriören kan ha betydelse för hållbarheten.

Någon av er tyckte att alla köp som innebär en hög risk ska vara billiga köp. I så fall ska verkligen alla hästar vara billiga eftersom det väl alltid är ganska stor risk att hästar skadar sig?

Vad tycker ni att stoet som jag skriver om här ovanför är värd? Vad är hon värd som 6 månaders föl? Som 2åring? 3åring och nyss inriden? Som 5åring och tävlad LB-LA? Som 10åring och tävlad MSv? Som 15åring och tävlad MSv? Alltså, vad kan just du tänka dig att betala? Hoppas många vill svara :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Hovbroskförbening, väldigt vanligt på stora, tunga hästar. Så det primära, en kronled som ser ut som knäckebröd. Knappast ngt som går att förebygga om du nu inte åker o röntgar varje månad.....
Enligt veterinärerna så hade han haft myckrt bättre chanser som normalstor.
Jag har inte tagit bort hästar på löpande band.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Helt omöligt att sälja hästar nu.
Att föda upp en bra häst och träna den innebär enorma kostnader. Tyvärr vill inte kunden betala utan tror att det är idiell verksamhet som bedrivs. Att som uppförare få frågan om man har en färdigkvalad ponny till championat för 30 000 kronor är ett förakt för uppfödaren.
Håller med dig om att det finns köpare som vill ha en fin häst i stort sett gratis. Som tur är finns det faktiskt vettiga köpare också :)

Jag frågar alltid spekulanter om deras tidigare hästar och om varför de avlivat dem. Många eventuella köpare väljer jag bort pga att de säger saker som t ex:
"Jag fick ta bort min förra häst pga att den hade parallellförskjutning". Jag kollade upp hästen och ser att den hade en 8 på benen på treårstestet. Nästa gång spekulanten ringde så frågade jag igen vad det var som hästen blev utdömd av. Efter lite lirkande så kom det fram att den hade dubbla kotledsinflammationer, men h*n hävdade bestämt att inflammationerna berodde just på parallellförskjutningen, absolut inget annat. H*n fick inte köpa min häst :angel:
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

De hästar som jag känner till som haft problem med hovbroskförbening är ardennerhästar (det kanske inte är just mankhöjden som är det största problemet där...), samt några halvblod som varit 165-168 cm höga.

Kronleder blir förstörda av överansträngning. Det är väl givetvis så att ju mer vikt den belastas med så blir det mer påfrestningar, men oftast beror det på att leden blir felbelastad, dvs får felaktig träning, felaktig skoning, fel underlag m m.

Jag tror att veterinärerna ofta vill trösta hästägaren och säger att skadan uppkommit av något som ägaren inte kunnat påverka, men det blir fel i längden. Om veterinärerna istället var mer krassa så skulle vi kanske lära oss av våra misstag och det skulle gynna hästarna i längden. Sedan tror jag att om veterinären räknar upp ett antal faktorer som spelat in så väljer en del hästägare att fokusera på de saker som ägaren själv är "oskyldig" till. Helt naturligt eftersom det givetvis känns bäst för ägaren... Men det leder ju inte till att hästägaren lär sig av erfarenheten utan h*n fortsätter i samma spår.

Den här artikeln om kotledsinflammationer tycker jag är bra: Länk
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Hovbroskförbening, väldigt vanligt på stora, tunga hästar. Så det primära, en kronled som ser ut som knäckebröd. Knappast ngt som går att förebygga om du nu inte åker o röntgar varje månad.....
Hur menar du nu? Skulle röntgenstrålarna ha kunnat förhindra att kronleden blev förstörd? Det är väl inte själva undersökningen som gör att lederna håller bättre, det är hur hästen tränas, skos, fodras osv som avgör mest!

Tillägg:
Kom förresten på en sak till som stoet i mitt exempel måste vara; SVENSKFÖDD. Försäkringsbolagen har sett att importhästar är skadade mer än svenskfödda.
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det är många halvblod, bl a en av mina tidigare, som drabbas av hovbroskförbening.

Jag har länkat in en referens, vid en enkel googling får du nog upp rätt mycket som stödjer påståendet att tyngre hästar av varmblodstyp löper större risk att drabbas av en rad tråkigheter.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Nej men man han kunnat upptäcka skadan tidigare.

Du har ingen aning om hur länge jag har haft hästen, hur jag rider eller vad hästen gjort innan.
Du får gärna tro att jag ridit sönder hästen men jag vet att så inte är fallet. Du har innte sett bilderna utan kan bara gissa. Du vet inte heller vad veterinären sagt.
Detta blir bara löjligt!

Jag kommer aldrig mer köpa en så stor häst oavsett pris.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Tycker det är väldigt dåligt utbud också.. Men kan ju vara årstiden nu.. Brukar det finnas fler hästar till salu sommartid?
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag har också haft en häst med denna åkomma. Han var dock varken enorm eller tung. Utan var en mycket smäcker häst på 168. Jag röntgade inte och fick plåtarna efter jag skrivit på. Det intressanta där var att de holländska pappren säger helt ok men när svensk vet kollade på dem för försäljning så gjorde de inte samma bedömning. Så det kan ju vara en anledning att importer är oftare drabbade.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har du länk till forskningen som visar att större hästar har sämre hållbarhet? Oavsett så tycker jag att det är fel att ni drar alla stora hästar över en kam och säger att de ska vara billigare. Med det resonemanget ska i stort sett alla hästar vara billigare eftersom nästan alla har någon egenskap som eventuellt gör att de eventuellt kan leva kortare/tål ridning sämre.

T ex alla skimlar (melanom), alla hingstar/valacker (de leker mer=större risk för skador), alla över 170 cm, alla islandshästar (spatt/eksem), alla araber (cystor), alla hästar med vita tecken (mugg/soleksem), alla hästar som har minsta lilla anmärkning på röntgen, alla som inte har perfekt benställning osv. Folk brukar även tycka att små hästar (under 163 cm) ska vara billigare, just för att de är små.

"Normalpris" (vad nu det är) ska man alltså bara betala för helt friröntgade ston som är 163-169 cm, hon ska vara fux, brun eller svart utan vita tecken. Givetvis ska stoet inte vara det minsta märrig men hon ska ändå vara fertil (för annars sänker det säkert hennes värde). Hon måste ha helt korrekt benställning och övriga exteriören måste också vara bra eftersom man tror att exteriören kan ha betydelse för hållbarheten.

Någon av er tyckte att alla köp som innebär en hög risk ska vara billiga köp. I så fall ska verkligen alla hästar vara billiga eftersom det väl alltid är ganska stor risk att hästar skadar sig?

Men det är ju självklart att det finns fler faktorer än bara storleken som påverkar priset, det är väl ingen som har påstått något annat? Som säljare kan du sätta vilket pris du vill, men är priset för högt får du troligtvis inte hästen såld. Allt beror på vad folk är villiga att betala.

Skimlar tex, ja där tar många säkert med risken för melanom. Men det kan också vara så att det finns många skimmelälskande hästspekulanter ute samtidigt och då kan det faktum att hästen är skimmel till och med öka priset.

Att det är svårt att sälja väldigt stora hästar beror ju helt enkelt på att det finns fler än vad som efterfrågas. Sjunker då priset kanske fler väljer den större hästen ändå. Jag själv tex vill absolut inte ha en jättehäst. Jag är inte så stor = jobbigt att nå upp och sadla, onödigt mycket häst att rida ihop. Att då köpa en häst som dessutom ställer större krav på utrymme både i stall och transport, äter mer, större risk att den inte håller osv känns helt onödigt så de hästarna går bort för mig. Jag bryr mig inte om hur priserna ligger eftersom jag ändå inte är intresserad. Och är det fler som tänker likadant så sjunker ju priserna automatiskt, alt hästarna blir inte sålda.

Med hög risk är jag ganska säker på att man menar att det är högre risk jämfört med "genomsnittshästen".
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Sitter och tittar på annonser och slås av hur priserna sjunkit, eller snarare rasat!!, på senare år.

Har funderingar på att själv sälja av ett par hästar, men undrar om marknaden är HELT körd i bott för tillfället?

Får ni sålt era hästar!? Och till det pris ni önskar, eller måste ni sänka och sänka för att få sålt???

(visste ej var jag skulle lägga tråden, moderator får flytta om det behövs)

Eget KL

men GUD vad har hänt med min tråd?!? Frågan gällde hästar i allmänhet och absolut inte nån speciell i synnerhet.

Tycker tråden har spårat ur och ber moderator låsa / ta bort tråden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 858
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 750
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp