Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Milene

Trådstartare
Sitter och tittar på annonser och slås av hur priserna sjunkit, eller snarare rasat!!, på senare år.

Har funderingar på att själv sälja av ett par hästar, men undrar om marknaden är HELT körd i bott för tillfället?

Får ni sålt era hästar!? Och till det pris ni önskar, eller måste ni sänka och sänka för att få sålt???

(visste ej var jag skulle lägga tråden, moderator får flytta om det behövs)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det verkar otroligt dött faktiskt! Det skrivs till och med i lantbrukstidningar om det stora prisraset.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Såg nyss ett par annonser på B locket där de faktiskt SKÄNKTE bort hästar...:eek:


Blir mörkrädd...:(
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag har inga problem att hitta nya hem till hästarna i min verksamhet. Men då handlar det om "billiga" hästar (under 35'000kr).
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag sålde min ponny på 1,5 vecka i augusti.. Har 2 kompisar som sänkt sina ponnysar från 90k till ca 35 och ena har inte fått sin ponnysar såld än :eek: dom hade legat ute över ett år båda två..
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag tycker det har börjat vända...

Jag fick sålt allt jag hade till salu vips runt nyår redan. Inte till priser jag skulle velat men inga dumppriser heller.
Nu har jag redan spekulanter på kommande föl och har förmedlat flera hästar från USA under året.

Men visst är marknaden dålig jämförelsevis, tycker dock som sagt att trenden har vänt. Men jag håller inte på med halvblod/"vanliga ridhästar" iof.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

onskar jag kunde saga att det ar en bra marknad.. jag fick just min folunge sald, hade fragat 20K for henne men fick inte ens en tiondel av det. Men hon har ett bra hem sa far val vara glad for det i alla fall..
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har ett fullblod som jag försöker sälja men det är helt dött :( Några har hört av sig på mejl men sen blir det inget mer.
Har redan sänkt priset jättemycket men helst ska man väl ge bort dom...
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror nog på vad du har för häst/hästar, prisklass och utbildning samt stam är ju några viktigt ex.
Svårare att få sålt "äldre" hästar (ca14 och uppåt) just nu iaf för ett högre pris.
Men så tror jag det gäller att ha tur tror jag, eller kontakter. vilket ger dig större chans att få sålt dina hästar.
Men det är köparens marknad just nu så är det bara.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*KL*
Hur är det med islandhästar? Tycker det finns massor ute på annons. Kanske är lokalt här men finns det en marknad för det eller är det bara folk som vill sälja?
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror nog lite på vad det är för häst. Jag sålde nyligen en utav mina hästar, en fd tävlingshäst i dressyr, en riktig läromästare som gått i pension, har även varit avelssto några år. Jag satte några tusenlappar högre än vad ja trodde ja skulle få ut och jag blev nerringd!! Knappt 2v tog det innan hon var såld, o ja fick ut det pris jag begärde i annonsen.
Man man märker även att fler o fler vill låna hästar o inte köpa..
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*KL*
Hur är det med islandhästar? Tycker det finns massor ute på annons. Kanske är lokalt här men finns det en marknad för det eller är det bara folk som vill sälja?

Jag känner två ston som blev sålda på nån vecka, en tog en månad. En valack som varit till salu 18 månader osåld.
Stona var rätt prisklass.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag tycker inte att de flesta hästar säljs till underpriser, utan till rätt pris.
Det är snarare så att hästarna varit övervärderade i flera år tidigare...

Jag känner flera som sålt sina hästar och alla har blivit sålda på kort tid (under 3 mån) och de har fått vad hästarna varit värda och det har handlat om hästar i olika prisklasser 25000-120000kr.

Allt säljs till rätt pris.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag har varit på andra änden. Jag skulle köpa ny häst nu under hösten. Och jag upplevde att det är rätt torftigt med hästar att titta på i mellansverige (började att planera att åka ner till skåne där det verkar finnas mer). Jag har mest tittat på hästar omkring 50-150.000kr.

Jag var mest ute efter en vuxen riden häst (men kan tänka mig undhästar och oinridna unghästar, även om det inte är det jag helst vill ha), frisk och så felfri som möjligt för hobbydressyr. Tyvärr backar jag undan för alla skador och medfödda fel då jag haft flera skadade/sjuka hästar och verkligen inte vill ha det igen.

Jag har köpt ny häst nu
2011 höst
2009 vår/sommar
2008 vinter/vår
Och upplever det som att det fanns fler bra hästar att titta på i min prisklass 2008 än 2011. 2009 var det VÄLDIGT svårt att hitta några ridna hästar alls, tittade nästan bara på unghästar.

Är besviken på hur många hästar jag åkt för att provrida som inte är fräsha!
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag skulle väl säga att det är lättast att sälja "vanliga" trevliga hobbyhästar.
Jag fick sänka lite för att få min häst såld, .. han låg först på 55tusen, men fick honom såld för 42. hade dock lite bråttom att sälja honom, annars hade jag kanske väntat lite till då det var många som hörde av sig (han låg ute sist för 49)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*Delvis kl*

Alla säger att det är köparens marknad nu vilket givetvis stämmer till stor del men det betyder inte per automatik att alla hästar måste droppas i pris.
Alla är inte nödgade att sälja pronto och många riktigt bra hästar tas helt enkelt av marknaden eftersom säljarna inte vill eller måste sälja billigare än vad hästen är värd.

Värdet på en häst bestäms inte enbart av marknaden just nu. Värdet blir alltid olika om man frågar säljaren, uppfödaren eller köparen. Vissa vill ha betalt för det de har producerat fram och väljer att inte annonsera nu, eller prova att annonsera en gång och sedan avvakta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp