Bukefalos 28 år!

Kan man vara föräldraledig efter uppsägning?

whippetzilla

Trådstartare
Jag vill säga upp mig från mitt jobb då jag inte alls mår bra av det av flera skäl.. Jag har många föräldradagar som jag måste ta ut innan min dotter fyller 8 år och min tanke var då att jag skulle säga upp mig och sen ta ut mina föräldradagar innan jag skriver in mig för a-kassa.
Jag hoppas ju fortfarande på att hitta ett jobb innan jag säger upp mig men det ser hopplöst ut och jag orkar bara inte vara kvar för då går jag under.
Nu har jag dock börjat fundera på hur det räknas med avstängningsdagarna som jag ju får då jag säger upp mig själv, börjar de räknas från dagen jag börjar ta ut f-led eller räknar man från den dag jag skriver in mig hos a-kassan? Någon som vet?
 
Hur snart har du tänkt att gå på fledigt? Jag vet en som ifjol ansökte om Fledigt pga denne inte trivdes på sitt jobb, denne tänkte då vara hemma Fledighet för att få distans till jobbet. Då låg Fledighetnen 2 månader fram (minimum så de inte kan neka). Tyvärr en månad innan Fledigheten så sa denne upp sig pga vantrivsel. Jobbade sin månad kvar, gick sedan på fledighet som planerat. Dennes karens tickade igång när den skrev in sig hos akassan, första dagen efter fledighet.

Tyvärr började akassan räknas I mitten på december så alla röda gick ju forbi utan att några karensdagar gick. Detta gjorde ju att det tog väldigt lång tid innan akassan kom igång. Karnesdagar ticker bara på en vanlig vardag som man normalt jobbar, dvs måndag till fredag.

Tänk även på att om du har en "normal karens" som I detta fallet var 7 dagar så räknas denna till den andra extra karensen som du får för att du sagt upp dig själv, du får alltså ännu längre karens.

En annan person som jag vet gjorde så här; gick på fledigt, précis innan den skulle komma tillbaka sa den upp sig. Denne blev tvingad att jobba den månaden den hade I uppsägningstid, ganska tryckt stämning kan jag saga!

En trejde jag är bekant med, sa upp sig först och första arbetslösa dagen gick denne på fledigt istället för akassa. Den hann få jobb innan f dagarna tog slut så den var aldrig arbetslös eller inskriven hos arbetsförmedlingen/akassan. Dessutom sa denne att det var det bästa den gjort, fick manga fina minnen med sina barn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 061
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 834
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp