Bukefalos 28 år!

Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

När jag red på ridskola (87-97) hade vi ett liknande system, fast vi hade fler tillfällen. Har för mig det var 1 kväll/termin + 4 timmar under en tävlingshelg/år. Det var två ansvariga under passen. Föräldrarna om barnen var under 12 år, annars var det ofta en förälder plus barnen/ungdomarna. Självklart ställde vi upp, det var inte särskilt betungande. På samma sätt var det självklart att ställa upp som funktionär på tävlingarna, oftast red man ett par klasser och funktionärade de andra.
Hade man skötponny var det stalltjänst ett par pass per år osv.

Förstår inte mentaliteten i dag, där man bara vill rida och inte hjälpa till med något.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

kl. men håller med :)

Om man som förälder till bandy, innebandy, fotboll får skjutsa till och från bortamatcher,baka och sälja fika vid matcher osv. Det brukar vara helt accepterat vid sk killsporter. Visst är ridning "dyrt" men ärligttalat är det inte mycket om du jämför vad en häst och den anläggningen skulle kosta....
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*kl*

Folk är så j*a lata nu för tiden.
När jag var liten i stallet så SLOGS vi i princip om att "ha stallet" (mocka alla, fylla på allas vattenhinkar, sopa. Vi fick 50 kr eller rida.
På somrarna plockade vi ogräs i hagarna, 10kr/säck.
ALLA lastade hö, fick rida.
Man borstade och putsade, mockade och skottade ridbanan...
GEMENSKAP.
Fick man ens peta på en privathäst så var man överlycklig.

Idag ska ungarna i princip ha betalt för att borsta en häst. :mad:

Det är en FÖRENING, alla måste hjälpa till!

Vill du inte att ditt barn ska få vara med på julshowerna, rida i luciatåg osv?
VEM tycker du ska ordna det gratis?!

Ställ upp för f*n.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Fast du...

När jag var liten slogs jag också om att få pyssla med hästarna, stallet, mockning whatever, men jag var inte särskilt kåt på att stå i cafét, ens om vi fått göra det.. Jag har aldrig haft några planer på att bli servitris på café, däremot ville jag länge jobba med hästar.. Stor skillnad, för jag hjälpte ofta till på tävlingar, då brukade man få en bit mat som tack om man hade tur..
Eller så satt man utanför Hubertusbalen i minus 10 grader i 2-3 timmar i tävlingskläder och hälsade folk välkomna, bara för att att man fick sitta på en häst!!! (ja vi fick skritta till och från balen också, max 10 min)..

Jag tycker inte det är rätt att slänga en sån sak i ansiktet på betalande elever och jag hade blivit skogstokig om kravet kom på det viset. Det är ju en helt annan sak om man får veta det när man börjar där..

/Lavinia, lat och står i helkollektiv:-)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja tydligen kan klubbar begära saker på de mest klumpiga vis och ändå tycker en del det är okej. Här handlar det inte om familjen kan tänka sig hjälpa till utan att de helt utan förvarning får ett krav på det. Dessutom en smått orimligt krav, en 8-åring kan göra mycket men mogen att hantera ett café är de inte.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja men det är ju barns aktiviteter å vuxna får hjälpa till!

På scouterna fick föräldrarna stå på kontrollerna vid tävling...
På orientering ska föräldrar stå vid kontrollerna för de yngre osv osv osv...

När barnen blir lite äldre och är skötare, DÅ är föräldrarna förmodligen väldans glada att det finns café med varma mackor osv när de kommer från skolan?!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*kl*

Folk är så j*a lata nu för tiden.
När jag var liten i stallet så SLOGS vi i princip om att "ha stallet" (mocka alla, fylla på allas vattenhinkar, sopa. Vi fick 50 kr eller rida.
På somrarna plockade vi ogräs i hagarna, 10kr/säck.
ALLA lastade hö, fick rida.
Man borstade och putsade, mockade och skottade ridbanan...
GEMENSKAP.
Fick man ens peta på en privathäst så var man överlycklig.

Idag ska ungarna i princip ha betalt för att borsta en häst. :mad:

Det är en FÖRENING, alla måste hjälpa till!

Vill du inte att ditt barn ska få vara med på julshowerna, rida i luciatåg osv?
VEM tycker du ska ordna det gratis?!

Ställ upp för f*n.

Jag håller med dig, det var helt annorlunda när man själv var liten och red på ridskolan.

Jag hade det i princip som dig, man var överlycklig de gångerna som det var vår grupps tur att ha stalljour.. Då tyckte man att det var för få dagar..

Fiket var också på schema under helgerna och kvällstid.. Det var aldrig något tjafs om det som jag kan minnas..
Alla bakade hemma och det såldes i fiket..

Nä, det har verkligen ändrats, ser på ridskolan här nära mig att de har problem att få ihop folk till helgerna, om ingen ställer upp så måste ju någpon anställas, vilket innebär dyrare ridpriser, men det tycks inte folk tänka på, de ska bara ha det dom betalat för.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja tydligen kan klubbar begära saker på de mest klumpiga vis och ändå tycker en del det är okej. Här handlar det inte om familjen kan tänka sig hjälpa till utan att de helt utan förvarning får ett krav på det. Dessutom en smått orimligt krav, en 8-åring kan göra mycket men mogen att hantera ett café är de inte.

Fast det är här det skiljer en del, på hur vi ser det. Jag ser inte det som att det är en 8-åring som ska stå själv, läser inte det i brevet även om det står så :angel:. Finns liksom inte ens i min värld.Självklart är det föräldrarna tillsammans med sitt barn som ska göra det. Ett utmärkt sätt att vidga sina vyer från stallsysslorna (om nu de görs..) och göra något tillsammans! :idea:

I vår ideella värld behövs dylika krafter (barn OCH förälder), märkligt att det är så svårt att förstå idag och att det ses som pest. :o

Många gånger (säger inte att TS är sådan) ses alla aktiviteter (ridning/fotboll/dans/gymnmastik mm ) som förvaring, föräldrarna lyser med sin frånvaro. Samma föräldrar kör alltid till fotbollen, samma föräldrar fixar och donar etc och de andra hinner då gå på sitt gym, dricka kaffe och ..

För mej är det förvånade att så många av dagens föräldrar är så rädda att umgås med sina barn, att göra saker tillsammans med dem. Barnen får göra allt själva. Självklart är ni här på Buke inte sådana men det finns väldigt många. :laugh:

Jag tycker personligen att det är himla mycket bättre att barnen får stå i en kiosk på klubben än att de ska springa runt och sälja kolor eller strumpor i skitkvalitet som är alldeles för dyra. :eek:

Sen kan jag tycka att det är ok om man säger jag kan inte stå i kiosken men jag kan göra ngt annat i stället. Vad behöver ni för hjälp? Eller be om annan syssla än sälja lotter eller strumpor.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Fast det är här det skiljer en del, på hur vi ser det. Jag ser inte det som att det är en 8-åring som ska stå själv, läser inte det i brevet även om det står så :angel:. Finns liksom inte ens i min värld.Självklart är det föräldrarna tillsammans med sitt barn som ska göra det. Ett utmärkt sätt att vidga sina vyer från stallsysslorna (om nu de görs..) och göra något tillsammans! :idea:

I vår ideella värld behövs dylika krafter (barn OCH förälder), märkligt att det är så svårt att förstå idag och att det ses som pest. :o

Många gånger (säger inte att TS är sådan) ses alla aktiviteter (ridning/fotboll/dans/gymnmastik mm ) som förvaring, föräldrarna lyser med sin frånvaro. Samma föräldrar kör alltid till fotbollen, samma föräldrar fixar och donar etc och de andra hinner då gå på sitt gym, dricka kaffe och ..

För mej är det förvånade att så många av dagens föräldrar är så rädda att umgås med sina barn, att göra saker tillsammans med dem. Barnen får göra allt själva. Självklart är ni här på Buke inte sådana men det finns väldigt många. :laugh:

Jag tycker personligen att det är himla mycket bättre att barnen får stå i en kiosk på klubben än att de ska springa runt och sälja kolor eller strumpor i skitkvalitet som är alldeles för dyra. :eek:

Sen kan jag tycka att det är ok om man säger jag kan inte stå i kiosken men jag kan göra ngt annat i stället. Vad behöver ni för hjälp? Eller be om annan syssla än sälja lotter eller strumpor.

Precis exakt det här inlägget funderade jag på att skriva!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*delvis knapplån *Men är det igentligen inte lite skillnad så mellan ridsporten och idrotten .

Inom ridsporten betalar man per lektion/timme och medlemsavgifter och ska jobba för klubben ?

Inom idrotten så betalar man endast en medlemsavgift och jobbar till klubben för att få in pengar till anläggning tränare osv ?

Mia

Delvis knapplån här också:)

Hockey kan lätt jämföras rent kostnadsmässigt med ridning. Utrustningen är jättedyr och den växer de ur varje säsong så längde de är i åldern som TS barn är. Det är oftast spelaravgifter och i de större städerna är den ofta många tusenlappar. Ishallar är dyra i drift. Därtill förväntas föräldrar oftast skjutsa till matcher, stå i kiosker och vara funktionärer och räknar man in den tiden och bensinpengarna så lägger en hockeyförälder säkert mycket mer pengar och tid än en ridskoleförälder.
Fotboll och innebandy är ju en billigare sporter, men tidsmässigt ställer man upp lika mkt i kiosker och med skjutsande.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Delvis knapplån här också:)

Hockey kan lätt jämföras rent kostnadsmässigt med ridning. Utrustningen är jättedyr och den växer de ur varje säsong så längde de är i åldern som TS barn är. Det är oftast spelaravgifter och i de större städerna är den ofta många tusenlappar. Ishallar är dyra i drift. Därtill förväntas föräldrar oftast skjutsa till matcher, stå i kiosker och vara funktionärer och räknar man in den tiden och bensinpengarna så lägger en hockeyförälder säkert mycket mer pengar och tid än en ridskoleförälder.
Fotboll och innebandy är ju en billigare sporter, men tidsmässigt ställer man upp lika mkt i kiosker och med skjutsande.

Fortsätter på mitt eget inlägg:

Kostnaderna är ju inte den största biten i ungarnas aktiviteter, det är engagemanget! Jag har alltid velat vara med och därmed tagit på mig mer uppgifter än vissa föräldrar som bara gjort sin del och knappt det. Men det är ju deras val och de har också missat otroligt mycket roligt på vägen. För roligt, det har även det gäng föräldrar som oftast är med. Jag saknar faktiskt hockeyn lite. Tur att en iallafall spelar fotboll fortfarande!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Fortsätter på mitt eget inlägg:

Kostnaderna är ju inte den största biten i ungarnas aktiviteter, det är engagemanget! Jag har alltid velat vara med och därmed tagit på mig mer uppgifter än vissa föräldrar som bara gjort sin del och knappt det. Men det är ju deras val och de har också missat otroligt mycket roligt på vägen. För roligt, det har även det gäng föräldrar som oftast är med. Jag saknar faktiskt hockeyn lite. Tur att en iallafall spelar fotboll fortfarande!

Visst är det kul. Speciellt när ens barn håller på med hästar :bow: och att då kunna engagera sej i klubben och arrangera tävlingar, tillsammans med barnen, är skitkul! (nåja det är inte alltid så kul när mamma alltid är upptagen när de tävlar men jag går alltid ifrån och är med dem på framridning/framhoppning etc. )Helt ideellt, så lägger jag och en massa andra väldigt mycket tid. Annars blir det inga tävlingar.

En del föräldrar gör aldrig någonting, mest synd om deras barn som såklart märker det och ibland är ledsna för att mamma/pappa aldrig har tid. Sen är det olika stadier i livet när man har olika mycket tid att spendera såklart. :p
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nu är det ganska stor skillnad med ridning och många andra sporter, det är få förunnat att ha egen häst och det är framförallt barn med egen häst som får tävla, ridskoleryttaran får visserligen tävla ibland, men för att komma längre än enstaka klubbtävlingar avsedda för lektionsryttare får man ha både tur och skicklighet (och särskilt mycket funktionärer utöver de tävlande behövs inte). Spelar man fotboll/handboll/ishockey mm så är man antingen med och tävlar eller så slutar man/kickas från laget eller stannar som ledare/funktionär.

Att sitta i cafét är säker okej för många men minimikravet är väl ändå att man blir ombedd och får motiverat varför och en förklaring till hur det går till. Är det för att det ska vara mysigt för barnen eller är det för att få ihop pengar till hopplaget (som barnet troligen aldrig kommer att vara med i)?
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nu är det ganska stor skillnad med ridning och många andra sporter, det är få förunnat att ha egen häst och det är framförallt barn med egen häst som får tävla, ridskoleryttaran får visserligen tävla ibland, men för att komma längre än enstaka klubbtävlingar avsedda för lektionsryttare får man ha både tur och skicklighet (och särskilt mycket funktionärer utöver de tävlande behövs inte). Spelar man fotboll/handboll/ishockey mm så är man antingen med och tävlar eller så slutar man/kickas från laget eller stannar som ledare/funktionär.

Att sitta i cafét är säker okej för många men minimikravet är väl ändå att man blir ombedd och får motiverat varför och en förklaring till hur det går till. Är det för att det ska vara mysigt för barnen eller är det för att få ihop pengar till hopplaget (som barnet troligen aldrig kommer att vara med i)?

Caféer inom idrotten brukar inte vara speciellt vinstbenägna utan är mer plus/minus/noll. Inom alla idrotter är det också så att de yngre mer el mindre hjälper seniorlag med pengar genom lottförsäljning o dyl.
Jag tror ändå att man får försöka se det som att man hjälper till ideellt för sin egen och sitt eget barns skull.
Vi vet ju inte ordagrant vad som står i brevet el om det finns ngt anslag på ridskolan om nyordningen i caféet och det är fullt möjligt att det är klumpigt el olyckligt formulerat. Jag personligen skulle iallafall inte gå i taket för några ynka timmar per termin oavsett hur jag får reda på det.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Café verksamhet i samband med tävlingar eller när det är mycket folk i rörelse är ordentligt vinstgivande. Café verksamhet med gratis personal behöver inte direkt ta överpriser för att få in pengar, är det bra begränsad verksamhet så blir det inte sålt mycket och då blir det väl pga de inte många kronor.

Det är fel att de yngre och deras föräldrar ska jobba gratis för de äldre oavsett vilken idrott. Hjälpas åt, ja visst, tjänster och gentjänster javisst, hjälpa för att det är roligt - givetvis, hjälpa till frivilligt för att man vill det - självklart. Obligatoriskt arbete för att sponsra andra- nej tack då avstår jag från att vara med. Det är illa när yngre utnyttjas för att de äldre ska få något eller när bidragen till de yngre finansierar de äldres verksamhet.

Nej vi vet inte vad som står i brevet, men ändå anser du det självklart att hjälpa till utan att ifrågasätta? Den som förväntas att hjälpa till ska i min mening om den så vill få full insyn i hur pengarna ska användas och utan anmodan få en förklaring vad so är på gång.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Vadå "för att sponsra andra"? Vad i hela friden vet du om det? Du har en jättemärklig attityd till det här tycker jag.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Japp, det tycker jag och det är väl för att jag varit van vid att det är så i alla föreningar jag någonsin varit delaktig i.

Att det ibland går pengar till seniorlagen i föreningen är nog mer vanligt inom tex hockey och fotboll, men i de flesta fall går ev vinst till det egna laget och just kafeterior brukar vara minimalt vinstgivande och hålla låga priser så att alla kan handla. Det är mer fråga om en trivselgrej.
Vad jag tycker är ju min sak och jag skrev att JAG inte skulle göra en stor sak av att ställa upp några timmar per termin. Antagligen skulle jag då de andra dagarna jag var där uppskatta att det fanns möjlighet till en kopp kaffe.
I de kiosker el kaferior jag har jobbat i under åren har det ingått gratis korv och kaffe el dyl under passet.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ska barn och derras föräldrar ha obligatroiska arbetspass ska förtjänsten/nyttan komma dem till del på något vis, är det märkligt? Jobbar man frivilligt kan man hjälpa den man vill även att jobba för seniorlaget.

Får in klubb 10.000 i bidrag, ungdomarna sliter och får in ytterligare 10.000 och seniorerna blir sponsrade med 4.000 och jobbar ihop 1.000 kr så ska inte 5.000kr av detta gå till ungdomsverksamheten och 20.000 till att skicka seniorlaget på träningsläger.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Men du uttalar dig extremt kategoriskt om saker som du rimligen inte borde ha en aning om... Det handlar ju om en förening, i den är alla medlemmar!

Jag kan berätta att våra nationella tävlingar i år gick med ett visst överskott (det är inte alltid så). På dessa tävlingar ställde massor av folk upp frivilligt. För delar av de pengar köpte vi in 6 stycken shettisar och startade ett ridlekis. Det kommer ju verkligen inte alla till gagn, men du tycker alltså att det var fel? Hur skulle vi ha gjort i stället? Raggat upp potentiella ponnyföräldrar på gatan och frågat dem om "du vill hjälpa til på vår hopptävling så kanske vi kan köpa in några ponnyer så kan ditt barn börja rida?"
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ska barn och derras föräldrar ha obligatroiska arbetspass ska förtjänsten/nyttan komma dem till del på något vis, är det märkligt? Jobbar man frivilligt kan man hjälpa den man vill även att jobba för seniorlaget.

Får in klubb 10.000 i bidrag, ungdomarna sliter och får in ytterligare 10.000 och seniorerna blir sponsrade med 4.000 och jobbar ihop 1.000 kr så ska inte 5.000kr av detta gå till ungdomsverksamheten och 20.000 till att skicka seniorlaget på träningsläger.

Det kommer ju alla till gagn genom att det finns en kafeteria att handla i övriga dagar du är där = trivsel på klubben.
Jag väljer att se det från den positiva sidan sedan får du se på det som du vill.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
48 399
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp