Bukefalos 28 år!

Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Nä det kan de inte kräva , herregud en 8 åring som står och tar hand om en kassa. En vuxen måste ju vara med.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ok, men ni är inte medlemmar i föreningen då? Jag menar, om föreningen har hand om cafeterian så är det ju föreningen som ber er ställa upp. Som ideell medlem.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jo det är jag, och om min förening skulle be mig om det så gör jag det (och det gör jag haha som sagt gärna)
Men om det kom i formen som det gjorde till TS, ihop med inbetalningskortet och som KRAV, då skulle jag vägra på princip.
Jag gör det som sagt gärna men inte under dom formerna för då är det ju inte längre ideellt.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Men det kan vara så att de har försökt jättelänge med att få folk till cafeterian, men ingen ställer upp. Då måste man till slut ta till andra åtgärder, eller också får man tänka helt om och kanske driva alltihop i privat regi. Med höjda ridavgifter som resultat.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag tvivlar på att ridavgifterna påverkas nämnvärt av om 8-åringarna hjälper till i kafeterian.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

De menar nog inte att det är barnen som ska stå där utan sina föräldrar. Oavsett ålder, så länge det inte rör sig om övre tonåren så riktar sig sådanna där "krav" såklart till föräldrarna.

Våran ridskola har cafeteria som drivs på det sättet. Men skillnaden är att alla elever finns uppskrivna på ett schema och har ett pass per termin. Men om de faktiskt står i cafeterian eller inte är upp till dem. Det står på schemat att ridskolan ber om deras stöd och hjälp men det står inget om några krav att de absolut måste stå där.

I just TS fall så är det kanske lite dåligt formulerat med krav men jag kan tycka att man kan ställa upp några timmar en dag på hela terminen för att bidra till en trevligare ridskola. :)
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

KL

Mina grabbar har spelat både fotboll, hockey och innebandy genom åren och jag har tillbringat åtskilliga timmar i olika kiosker/funktionärsbås mm samt skjutsat till mängder av matcher långt bort. Det är ingen som ifrågasätter att föräldrarna ställer upp inom dessa sporter även om det finns vissa som klarar sig undan varenda gång. Jag tror väl att tanken är att just föräldrarna ska stå i kiosken på er ridskola också, inte barnen själva. Det är absolut inget ovanligt inom olika sporter enligt min erfarenhet, så jag tyckte inte att det var så upprörande faktiskt. På kisosk/kör/funktionärslistan brukar barnets namn stå, men det är automatiskt föräldern som avses.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Men TS har inget emot att stå i Cafét utan att det helt plötsligt kommer som ett krav helt utan informationen ovan på en dyr avgift. Det är inte bra dåligt informerat, det är inte informerat alls utan bara beordrat. Ingår den här typen av krav på medlemmarna ska man bli informerad i förväg.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*delvis knapplån *Men är det igentligen inte lite skillnad så mellan ridsporten och idrotten .

Inom ridsporten betalar man per lektion/timme och medlemsavgifter och ska jobba för klubben ?

Inom idrotten så betalar man endast en medlemsavgift och jobbar till klubben för att få in pengar till anläggning tränare osv ?

Mia
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*delvis knapplån *Men är det igentligen inte lite skillnad så mellan ridsporten och idrotten .

Inom ridsporten betalar man per lektion/timme och medlemsavgifter och ska jobba för klubben ?

Inom idrotten så betalar man endast en medlemsavgift och jobbar till klubben för att få in pengar till anläggning tränare osv ?

Mia

Nja, i de fotbolls/handbolls och innebandyföreningar som min son spelat i så har det varit både medlemsavgift och spelaravgift (= lektionsavgift) och dessutom matchavgifter/licenser.
Och så givetvis massa lottförsäljning, kaffeteriajobb osv. I nuvarande fotbollsförening kan man välja att köpa sig fri från lottförsäljning men det är en ganska häftig summa (runt 1500kr per säsong).
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Avgifterna till handboll/fotboll är betydligt lägre om man slår ut dem per lektion än inom ridsporten och även totalt sett brukar de ligga lägre. Typisk för lagbollsporterna för de som börjat skolan är att man tränar ett par gånger i veckan a 90 minuter + match de flesta helgerna under säsongen. Ridungdomarna rider 1-2 gånger per vecka a 45 minuter och sedan eventuellt en tävling per termin.

Inkomster från lagsporternas försäljning och annat arbete går ofta till resor mm i samband med matcher, att sponsra träningsläger mm eller för att genomföra aktiviteterna. Eventuellt arbete på ridskolan går till lägre lektionspris samt att arbetet i mångt och mycket är sådant man för att ha bra kvalitet och säkerhet borde ha anställd personal, tex helgpass i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Tacka sjutton för att det blir färre och färre föreningar då inga vill ställa upp och jobba ideellt.
Att föreningen ställer krav på medlemmarna är inte konstigt men för att införa en sådan här sak så måste beslutet tas på årsmöte så att alla medlemmar har möjlighet att säga sitt om saken. Vill föreningen kunna få in pengar som sedan går till aktiviteter för medlemmarna så måste medlemmarna jobba för det. Klubbkvällar, kurser osv osv kostar att arrangera och för att hålla kostnader nere för juniorer så krävs det ofta att klubbkassan skjuter till medel.
Det är sällan så att Ridklubben och Ridskolan är en och samma enhet utan ridklubben har en helt separatekonomi.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Visst är avgifterna lägre inom andra sporter, men ta en titt på kostnaderna! De går inte att jämföra på samma dag. Bara en sån sak som att vi står med avlönade instruktörer, jämfört med de ideella som i de allra flesta fall verkar inom fotboll och hockey.

Jag tror dock att detta är anledningen till att "ridfolket" hjälper till i så mycket lägre utsträckning än de andra sporterna. Vi tycker att vi betalar för en tjänst, och då ska allt ingå. Vår verksamhet ligger nånstans mittemellan ideell och kommersiell, det är därför det blir svårare här.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Det är sällan så att Ridklubben och Ridskolan är en och samma enhet utan ridklubben har en helt separatekonomi.

Det är nog vanligare i storstadsregionerna, här på landsbygden så är de allra flesta ridskolor föreninsdrivna tror jag, utan att ha sett ngn statistik.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Aha :) När jag var liten och spelade fotboll så kostade det inte mycket ,meen det är ju många år sedan :o :D:o


Mia
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jag håller bara med i en sak.
Det är ju inget att bråka om! Herregud det handlar om tre timmar per termin? Sex timmar om året, det är ju ingenting!
Kan man inte offra det för sin förening?

Tror nog de flesta mindre föreningar har någon slags krav på sina medlemmar. Varför? Jo, för att folk inte ställer upp annars...
De - precis som vissa i tråden - anser att man minsann ska få betalt för allt, och att det absolut inte går att ställa upp ideellt.
Känns lite tonårstrotsigt från vissa håll. ( "Jag tänker minsann INTE göra det om de kräver det." )
Sen påstår folk att om man ber dem så gör de det.
Visst, NI kanske gör det, men det lilla antal personer det blir per klubb gör inte att det går ihop.
På min fd klubb har det alltid varit sammasamma personer som ställt upp på saker. Ibland har det kommit in ett par nya vartefter de yngre växer upp och skaffar egna hästar osv, men annars är det samma personer.
Folk VILL INTE hjälpa till.
Folk vill heller inte betala dubbla ridavgifter.
Rida ska de göra och billigt ska det vara.

Sen är det klart att man kan ha gjort på ett bättre sätt från ts klubbs sida, men antagligen har klubben gjort försök innan där de inte fått någon respons. De flesta småklubbar har nog haft det problemet nångång...



F.ö i fd min klubb måste varje ridande sälja saker varje termin (strumpor/kakor/godis/blommor lr liknande brukar det vara).
Man ska sälja x antal saker, och gärna mer.
Skittråkigt, men så ansträngande är det faktiskt inte.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Visst är avgifterna lägre inom andra sporter, men ta en titt på kostnaderna! De går inte att jämföra på samma dag. Bara en sån sak som att vi står med avlönade instruktörer, jämfört med de ideella som i de allra flesta fall verkar inom fotboll och hockey.

De du skriver stämmer, åtminstone på lägre nivå, men det är inte hela sanningen de hjälp kommunerna ger till ridklubbar är liten jämfört med vad många andra sporter få. Det är många ridklubbar som står för allt förutom aktivitetsbidrag medan handbolls och ishockey klubben i kommunen har subventionerade/gratis träningslokaler. Jag tror det håller på att ändras så smått dock.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja, fotboll och andra bollsporter är mkt billigare än ridning, men så är de också billigare i sig men också subventionerade av kommunen i mkt högre utsträckning än vad ridningen i regel är.
Jag har svårt att tycka att detta är så förfärlig. Har man idrottande barn som är med i ideella föreningar så får man som förälder vara beredd att ställa upp på sin fritid och stå i kiosker mm.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

De du skriver stämmer, åtminstone på lägre nivå, men det är inte hela sanningen de hjälp kommunerna ger till ridklubbar är liten jämfört med vad många andra sporter få. Det är många ridklubbar som står för allt förutom aktivitetsbidrag medan handbolls och ishockey klubben i kommunen har subventionerade/gratis träningslokaler. Jag tror det håller på att ändras så smått dock.

Självklart, det är definitivt en stor del av förklaringen.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

kl
Athena har skrivit mycket klokt. Känner igen mig i mycket. Som sittande i styrelser under många år får man en annan insikt.
Sen handlar det nog för klubben inte så mycket om de pengar man får in på cafeterian utan om att man ska kunna erbjuda de ridande en möjlighet att fika i samband med ridning. För att detta ska vara möjligt så krävs det ideella insatser och man har valt att fördela det på alla ridande.
Jag hoppas också att TS som förälder inte lämnar sin 8-åring ensam under dessa timmar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
48 109
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp