Bukefalos 28 år!

Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ska barn och derras föräldrar ha obligatroiska arbetspass ska förtjänsten/nyttan komma dem till del på något vis, är det märkligt? Jobbar man frivilligt kan man hjälpa den man vill även att jobba för seniorlaget.

Rideleverna / deras föräldrar står i cafeterian = cafeterian kan vara öppen så att eleverna/ deras föräldrar kan fika i samband med lektionerna. Det är väl till nytta om något? Alternativet är att inte ha någon cafeteria.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ja det skall vara kl 17-20 (Inget att bråka om egentligen) och de minsta är ju 5 år så jag förstår inte hur de har tänkt.
Skall kolla med kommunen på måndag.

Fråga föreningen hur dom hade tänkt.
Underförstått menar dom nog att föräldrarna ska hjälpa till eller att en yngre och ett äldre barn ska stå där tillsammans, och inte ensamma...
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Rideleverna / deras föräldrar står i cafeterian = cafeterian kan vara öppen så att eleverna/ deras föräldrar kan fika i samband med lektionerna. Det är väl till nytta om något? Alternativet är att inte ha någon cafeteria.

Mitt inlägg handlade mest om denna meningen "Inom alla idrotter är det också så att de yngre mer el mindre hjälper seniorlag med pengar genom lottförsäljning o dyl. "

Detta tycker jag är fel.

Om det är bra med ett café beror mest på vad som säljs, mest är det onyttiga saker som läsk, kakor, micrad pizza etc. Det är inte vad jag själv vill äta eller rekommenderar att något barn äter.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Det kommer ju alla till gagn genom att det finns en kafeteria att handla i övriga dagar du är där = trivsel på klubben.
Jag väljer att se det från den positiva sidan sedan får du se på det som du vill.

Vanliga caféer gör som sagt mer skada än nytta, det är bättre att äta riktig mat.

Jag undrar fortfarande om du tycker det är rätt att de små och deras föräldrar ska sponsra de äldre t.ex seniorerna?
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Mitt inlägg handlade mest om denna meningen "Inom alla idrotter är det också så att de yngre mer el mindre hjälper seniorlag med pengar genom lottförsäljning o dyl. "

Detta tycker jag är fel.

Om det är bra med ett café beror mest på vad som säljs, mest är det onyttiga saker som läsk, kakor, micrad pizza etc. Det är inte vad jag själv vill äta eller rekommenderar att något barn äter.

Jag tror inte att ett café sponsrar någon alls. I de föreningar jag har varit delaktig så har de gått runt och erbjudit tex frukt, frallor, yougurt/risifrutti, toast, korv ed bröd, varm choklad mm. Visst finns det även godis, men fullgoda mellanmål till självkostnadspris, som blir så lågt det är möjligt genom ideell arbetskraft, är tacksamt för de som går direkt från skolan till tex stall eller träning.
Jag vet att det förekommer att ungdomslag säljer/jobbar ihop pengar som sedan en huvudstyrelse fördelar ut. Om det är rätt el fel kan jag bara avgöra i de föreningar jag själv varit med i. Ibland är det OK och ibland inte. Förhoppningsvis får ens egna barn del av det en gång när de är äldre.
Inom tex hockeyn är det oftast mkt längre resor när de blir äldre samt att de har mer och längre ispass och det kostar mer än vad det gör för de som ännu spelar i Björnligan. Jag har ingen aning om hur det är i en ridklubb.

För MIG (återigen) hade det inte varit ett problem att stå ngr pass i caféet oavsett vad som säljs och om det blir en vinst för klubben, medan det uppenbarligen inte är så för alla.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

I de flesta cafeterior jag sett är det godis, kakor och skräpmat som säljs även om det ibland finns en och annan förskrämd frukt. De mesta du räknar upp tillhör förövrigt den kategorin.

Och det jag ifrågasätter är inte att det förekommer arbete utan på vilket sätt det går till. Det blir lite av en absurd diskussion då.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Om de fortfarande får vara med, nej du, barn som sponsrar äldre ungdomar och vuxna med obligatoriskt arbete är fel.

Jamen, du vet ju inte ens att det är på det viset här!
Jag är iallafall glad om min unge kan köpa en banan och en macka mellan skola och träning. Det är vad han hade ätit hemma också och jag anser inte att det är så himla illa.
Jag orkar inte diskutera detta längre. JAG tycker inte att ett par timmar per termin är ngt att bråka om och JAG tycker att en macka till självkostnadspris är OK som mellanmål. JAG har jobbat ideellt i föreningar sedan mina barn var små och de har tagit del av föreningens pengar sedan de blev äldre och det tycker JAG är OK. Punkt.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Ingen kan tvinga dig att diskutera, det är fritt fram att sluta när du vill.

De flesta ungar köper knappast bananen och mackan utan det blir chipsen och pizza slicen vad de säger till mamma är en helt annan sak. Godis är också populärt.

Och jag tycker inte det är okej att barn sponsrar äldre, men så länge det redovisas öppet så kan man åtminstone välja. Det har varit en hel del rabalder i media när storklubbarnas breddverksamhet sponsrade seniorerna.

I prestationsidrotter så är det långt ifrån alla som får chansen att tävla när de blir äldre, då behöver de inga resor direkt.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Att klubben kräver att föräldrar ställer upp i kafeterian mm tycker jag inte är så anmärkningsvärt, MEN jag tycker det är anmärkningsvärt när hästovana föräldrar ska göra iordning hästar i stallet och leda på lektioner. Till detta borde ridklubbarna använda de lite äldre och hästkunnigar tjejerna och killarna i stallet och istället borde de få rida en gratislektion då och då. Jag menar att det är en säkerhetsrisk när ovanan föräldrar ska hjälpa sin lika ovan barn! Jag bevittnade för några veckor sedan hur en mamma hjälpte sitt barn upp på ponnyn i ridhuset. Hon puttade upp barnet genom att skjuta på under rumpan! Sadelgjorden var inte spänd och sadeln snurrade runt. Ungen for i backen och satta sig på sin mamma ....Ponnystackarn var som väl var luttrad och tog det hela med ro .... Ingen kom till skada denna gång som tur var!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Välkommen till föreningslivet!

Jag antar att du såg lappen där det står att du och din man ska baka två långpannor med kakor till försäljningen i fiket?

Inte?

Konstigt, för så brukar det vara i idrottsvärlden, den där som bygger på frivillighet mer än på betalningskraft!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Håller inte alls med om att det är stor skillnad. Tvärtom en massa likheter. :idea:
Fast du missbedömer mej. Jag har själv varit ridskoleunge, min ena dotter har ridit på ridskola så jag har viss erfarenhet av just den delen också.:cool: Där vi har ridit har de flesta varit med på klubbtävlingar etc. Att vissa sen går vidare är en annan sak, och inte alls så få förunnat hos oss som du ser det hos dej. :idea: Snittet måste dras upp rejält om jag ser på hur det ser ut i mina trakter.
Jag tror att ridskolan behöver tävlingar där ungarna kan titta, vara med och lära, hjälpa till är superviktiga. Så mycket man lär sej. Inte bara ridning, hästvett, folkvett mm.
Att hjälpa till på ridskolan, fixa själv etc och inte bara rida en färdigsadlad häst ger fasiken så mycket mer.
Att få motiverat varför verkar vettigt men samtiidgt så är det min skyldighet att fråga om jag inte vet, tycker jag. Sen finns det alltid mindre roliga människor i en förening men det får man skita i.
Sen tror jag att utan tävlingsverksamhet i klubbarna så hade vi inte haft några ridskolor och tvärtom. Även om en del bara vill promenadrida/umgås med hästen så hade det aldrig gett samma antal ryttare dvs ekonomi alls i det.

Pratar vi med tävlinsryttarna på klubben har de säkerligen en del fördomar om ridskoleeleverna också. Tyvärr ganska vanligt skitsnack. Och rädsla att man gör något som gynnar ngn annan och inte en själv.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Om det vore så väl.

Just din inställning skrämmer mej. Du vill bara göra det som gör ngt för just din dotter. Så enkelt är det ju inte. Föräldrar och barn har i flera år innan gjort en massa saker som din dotter just nu har nytta av. Funkar liksom så.

Att sen en del går till seniorer kan alltid diskuteras, ganska ovanligt att inget någonsin går tillbaka till de yngre.

En del hjälper till mer och en del mindre, så funkar det men många bruka dra sitt strå till stacken. Annars får man väl prata med dem som inte gör det och tex skicka ut ett brev om att de ska hjälpa till i kiosken eller på tävlingen.

Rättvist kan det aldrig bli, varför skulle det bli rättvist där när det inte är det någonannstans?
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Jo jag skrev att de flesta fick tävla någon gång per termin eller så det är skillnad mellan det och ha match var eller varannan helg. Fotbollsklubbarna lägger upp hela sin verksamhet kring diverse tävlingar. Det gör inte ridskolorna normalt sett.

Jag menar inte att man ska räkna på kronan, det är omöjligt, men jag vet exempel där fotbollsklubbar använt bidrag från ungdomsverksamheten + lotteriförsäljning etc som ungdomar och deras föräldrar dragit in. Och inte en liten del av det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Se ovan, det är det jag vill undvika. Är det skrämmande att vilja att klubben öppet redovisar vart pengarna ska gå? Och att de som är med och jobbar får del av kakan. Jag har då inte skrivit om någon millimeterrättvisa.
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*KL*

Det är egentligen lite lustigt, tycker jag, att cafeterian ens måste räknas till ridskolan.

Där jag red som ung hade vi 2 cafeterior på området, båda två drevs av andra företag än de som drev ridskolorna. Iaf den ena hyrde utrymmet av ena ridskolan och hade ett konferensrum ridskolan fick använda (gratis) vid teorilektioner. Vi behövde aldrig hjälpa till i kafét, vi behövde inte hjälpa till med nånting, däremot fick vi sköta hästarna och hjälpa till i stallet.

Innan "min" ridskolas café öppnade åt vi aldrig på den andra, men vi åt glatt både kakor och drack läsk när vi väl fick en egen.. Det nyttigaste som serverades var salladen på hamburgarna (men med tanke på hygienen var nog inte den heller så nyttig egentligen).

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt här, mer än att jag har aldrig varit på nån ridklubb där eleverna/föräldrarna tvingats hjälpa till i cafét. Antingen är cafét uthyrt eller så har ridskolan personal, antar att det är därför jag inte förstår varför föräldrar ska tvingas stå i cafét för att barnen ska få rida.

/Lavinia, som misstänker att många av dagens elever och föräldrar inte går med på såna förändringar, iaf inte i det området jag rör mej..
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

*kl*
Hela den här diskussionen belyser ett problem. I dagens samhälle har alla så jäkla mycket rättigheter och inga skyldigheter. Var är solidariteten, gemenskapen, dela med sig, anstränga sig för någon annan än sig själv?
Nej det ska betalas och vara millimeterrättvist överallt. När jag var ridskolebarn så hade det aldrig varit några diskussioner om att hjälpa till vid olika arrangemang för klubb och ridskola. Jag hade fått mig ett rejält nyp i örat av mina föräldrar om jag knorrat om att behöva hjälpa till!
 
Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Hej!

Och när jag var barn (uppenbarligen någon annanstans än många här) så var arbete i klubben något frivilligt, man blev Tillfrågad om man ville och fick ofta någon slags belöning för att man ställde upp (skritta på favorithästen, mat om man var funktionär på tävling). Eller så tyckte man arbetet verkade spännande och frågade själv- det var aldrig tal om att tvingas arbeta för klubben.

I min värld är tvingande arbete sånt som får folk att tappa intresset.

Och jag upprepar igen- på de ridskolor jag varit (är uppvuxen på en, men har ridit på flera olika, inte bara i mitt närområde) har det aldrig varit tal om att ställa varken barn eller vuxna i cafét. Eleverna är där för hästarna, det bygger på frivillighet om man hjälper till och har det funnits ett café har det drivits av någon "utomstående".

Jag tycker inte det handlar om lathet- för mej handlar det om intresse. Ville jag bli caféinnehavare så visst, men jag är i stallet för hästarna, jag har inget emot att hjälpa till med hästarna, men ska det finnas ett café får det väl ändå klara att bära sej självt, annars har det på nåt sätt inte där att göra. Lokalen kan ju användas ändå.. Kanske är det skillnad om man har lokalen i anslutning till ridhuset? Det har jag aldrig haft..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
48 110
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp