Kan vi få veta mer om Byrialsen?

Luff

Trådstartare
Vad har hänt? Jag ser danska hästägare protestera på vägar. Finns inte mycket att läsa i pressen. Trådarna på Buke är sen 2013.
 
Har dom inget fungerande djurskydd i Danmark?
Är väl lite samma som i Sverige. Folk kommer ju undan här med. I min kommun finns en ökänd familj som har djurförbud sen många år. Ändå skaffar dom nya djur jämt. Även har dom skjutit djur och brunnit dom innan länsstyrelsen kom ditt för att hämta dom och andra såna sjuka saker. Länsstyrelsen har hämtat många hästar där genom åren som har sett helt för jävliga ut. Vet dock ej hur det ser ut i Danmark exakt.
 
Är väl lite samma som i Sverige. Folk kommer ju undan här med. I min kommun finns en ökänd familj som har djurförbud sen många år. Ändå skaffar dom nya djur jämt. Även har dom skjutit djur och brunnit dom innan länsstyrelsen kom ditt för att hämta dom och andra såna sjuka saker. Länsstyrelsen har hämtat många hästar där genom åren som har sett helt för jävliga ut. Vet dock ej hur det ser ut i Danmark exakt.
Jag vet inte om djurförbud är samma sak som att "komma undan"....
 
Vad ska en myndighet göra mer, tänker du?
Än att åka dit och omhänderta djur med olika mellanrum.
Det är inte myndighetens fel enligt mig, men lagstiftningen. Om dom hade åkt på ordentliga böter istället för som det är nu så det blir typ 2000 kr när man brutit mot lagen så hade det nog hjälpt en del. Eller även fängelse. Dessa har hållit på sen 90-talet som jag fattat det och dom håller fortfarande på, såg dom i tidningen för några veckor sedan vart dom flyttat ett antal hästar från gården. Så dom verkar ju kunna fortsätta i al evighet.
 
Det är inte myndighetens fel enligt mig, men lagstiftningen. Om dom hade åkt på ordentliga böter istället för som det är nu så det blir typ 2000 kr när man brutit mot lagen så hade det nog hjälpt en del. Eller även fängelse. Dessa har hållit på sen 90-talet som jag fattat det och dom håller fortfarande på, såg dom i tidningen för några veckor sedan vart dom flyttat ett antal hästar från gården. Så dom verkar ju kunna fortsätta i al evighet.
Ja tyvärr är ju domstolarna väldigt flata när det kommer till djurärende överlag :( jag tycker generellt lagstiftningen är tillräcklig, men att det inte döms ut de straff som går, så att säga.

Ofta är det endast fokus på eventuellt fysiskt lidande (brist på veterinärvård, och en veterinär som sett djuret och kan vittna) och sällan psykiskt (brist på mat och vatten, renlighet osv).

Vissa djursamlare är nästan omöjliga att bryta tyvärr, och för många skulle det krävas kombinerade insatser med typ socialen och psykiatrin.
 
Men jämför man med den här situationen i danmark är det ju inte så relevant. Där hade väl utredningen lagts ner?
Jag funderar också på; -Är det hans egna hästar? Har han fart på affärerna? Vem köper/säljer från/till honom? Så många frågor.
 
Om jag har förstått det rätt har han även ett stuteri i Polen så det går nog en del hästar där emellan.
 
Om jag har förstått det rätt har han även ett stuteri i Polen så det går nog en del hästar där emellan.
Det kan ju inte löna sig att låta hästar självdö. Så frågan är ju om han har inackorderingar som ägarna har noll koll på.
 
Det kan ju inte löna sig att låta hästar självdö. Så frågan är ju om han har inackorderingar som ägarna har noll koll på.
Nä jag förstår heller inte logiken faktiskt. Det enda jag öht skulle kunna föreställa mig är att man svältföder hästarna medan man har dem "på tillväxt" sas och när det sen är dags att sälja iväg dem så göder man upp dem snabbt på kort tid så att de inte ser så vanvårdade ut när de åker och så säljer man till hästhandlare som köper upp många hästar på en gång och inte är så noga med vad det är de köper. Jag kan inte tänka mig att det är något annat än pengar det handlar om.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 465
Senast: Jerseyite
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 915
Senast: Valle
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
716
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp