Qodrofenia

Trådstartare
Efter att ha snubblat över en del hästprodukter med kryddan kanel i så undrar jag då jag kan dra mig till minnes att kanel kan ge utslag vid dopingkontroll?
Minns jag fel då?
Varför vill man ge kanel till häst öht?
 
Sv: Kanel?

Om det anses som doping vet jag ej, men orsaken till att man ger det är pga att man tror det hjälper mot IR.

På människor med diabetes så har kanel sänkt blodsockret. Problemet är att hästar med IR i stort sett har helt normalt blodsocker, vissa till och med lågt. Det är insulinet som är högt.

Så inget man skall ge om hästen inte bevisligen har för högt glukosvärde.
 
Sv: Kanel?

Om det anses som doping vet jag ej, men orsaken till att man ger det är pga att man tror det hjälper mot IR.

På människor med diabetes så har kanel sänkt blodsockret. Problemet är att hästar med IR i stort sett har helt normalt blodsocker, vissa till och med lågt. Det är insulinet som är högt.

Så inget man skall ge om hästen inte bevisligen har för högt glukosvärde.

delvis kl

Jag vet inte varför man har kanel i hästfoder.

Men hos en häst eller människa som är insulinresistent (ett slags förstadie till diabetes) så fungerar inte insulinsignalen som den ska. För människor medför detta att vi får höga blodsockervärden eftersom sockret inte kommer in i cellerna. Hästarnas bukspottkörtel kan producera mkt mer insulin än vår så de kan alltså kompensera ett dåligt insulinsvar från cellerna med en hög (enormt hög) insulinproduktion. Detta medför att IR hästar ofta har i stort sett normala blodsockervärden men mkt höga insulinhalter. Det är troligen dessa höga insulinhalter som kan starta fånganfall.

Kanel antas kunna förbättra cellernas förmåga att reagera på insulinet. Kanel kan alltså öka insulinkänsligheten och därmed minska IR - hos både häst och människa. För oss människor innebär det att vårt insulin fungerar bättre (om det nu är en person vars bukspottkörtel kan producera insulin) och då kommer det att kunna få in mer socker i cellerna så att blodsockret sjunker. För en häst kan kanel också bidra till att insulinsvaret ökar vilket då kommer att leda till att insulinproduktionen minskar och insulinhalten i blodet sjunker. Detta kan vara av allra största vikt för en häst som är i riskzonen för ett fånganfall.

Nu tror jag kanske inte att det är därför man har kanel i hästfoder. Jag menar inte heller att man ska ge massor av kanel till IR hästar då jag inte har en aning om det är farligt med mkt kanel för en häst.

Men rent teoretiskt så kan det vara all ide att ge kanel till en häst även om den har normala blodsockervärden.
 
Sv: Kanel?

Kan också vara idé att se upp med kanel till hästar eftersom kanel innehåller ämnet kumarin, som kan orsaka leverskador hos människor om man äter väldigt mycket kanel. Vet inte om kumarin-känsligheten är testat på hästar också. Nedanstående saxat från Livsmedelsverkets hemsida:

"Vad är kumarin?

Kumarin är ett ämne som finns naturligt i bland annat kanel. Mängden kumarin i kanel kan variera beroende på vilken kanelart som använts. Kanelarten cassia innehåller mer kumarin än ceylonkanel.



Kan det vara farligt att äta kanel?

Höga doser och långvarigt intag av kumarin från till exempel kanel kan vara skadligt. Normal användning av kanel som krydda exempelvis i kakor, bullar eller på gröt innebär ingen hälsorisk. På vissa internetsidor har det funnits rekommendationer om att teskedsvis med kanel skulle hjälpa till att normalisera blodsockernivåerna vid diabetes. Livsmedelsverket avråder från att följa denna rekommendation eftersom man då kan få i sig stora mängder kumarin.


Vad händer om man får i sig för mycket kumarin?

Kumarin i mycket stor mängd kan ge upphov till leverskador.
"
 
Sv: Kanel?

Jag håller helt med dig, tror säkert man ska vara försiktig.
Mitt svar var mest för att visa att det kan vara ide att ge ngt som sänker blodsockret även till en IRhäst. Det finns andra ämnen som också antas sänka blodsockervärdet/insulinnivån men vad jag har förstått så är detta inte helt undersökt än, inte på häst i alla fall.
 
Sv: Kanel?

Tack så jätte mycket båda två.:bow:
Inget av de foder eller tillskott jag hittat är rek till fång/IR hästar utan till tävlingshästen :confused: Det är lite därför jag undrar kring just doping och kanel..jag hittar inget i karenslistorna men det kanske är något ämne i kanel som anses som prestationsfrämjande?

Vilka ämnen är det i kanel egentligen?Mer än kumarin?
 
Sv: Kanel?

Nu har jag egentligen ingen aning men jag antar att det kan vara just denna öka insulinkänsligheten som skulle kunna vara prestationsfrämjande, i alla fall i en situation där man jagar marginaler. Sockret åker in snabbare i musklerna.

Jag är inte alls insatt i prestations-sporter men har ändå fattat det som att man kan göra en del för att förhoppningsvis kunna pressa kapaciteten ngt ytterligare.
 
Sv: Kanel?

Nu har jag tittat lite på humansidan och där påstås att kanel innehåller mänger med antioxidanter och jämförs då med tomat och det säg då att 2g kanel innehåller mer antioxidanter än 1,3 kg färska tomater.Och när man pratar tomater är det väl lykopen man syftar på ?Är det samma i kanel då tro?

Hästens förmåga att ta upp antioxidanter ,hur är det med den?

Och tydligen ska kanel också hämma någon magsårsbakterie har man kommit fram till i något labb i israel .
 
Sv: Kanel?

Kanel kan alltså öka insulinkänsligheten och därmed minska IR - hos både häst och människa.

Men rent teoretiskt så kan det vara all ide att ge kanel till en häst även om den har normala blodsockervärden.

Kanel har testats på IR-hästar under många år men med väldigt få positiva resultat. Oftast sjunker glukosnivån i blodet utan att sänka insulinhalten. I de få fall där insulinvärdet gick ner så gjordes samtidigt andra förändringar vilket gör det omöjligt att säga om kanel hade någon effekt eller inte även i dessa fall. Troligtvis hade det ingen effekt i dessa fall heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 091
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
399
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: lillan222
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp