Kanin med konstiga ljud?

nira

Trådstartare
Min systers löwenkanin har börjat göra lite konstiga ljud på sistone och ingen i familjen förstår vad han menar :p
Han knorrar och knäpper och det låter nästan som ett marsvin. Ibland låter det som om det kommer inifrån honom (som när en katt spinner) och biland som om han hackade tänder. Oftast låter han när man plockar upp honom från buren eller när han är påväg att hoppa in i buren. (Kaninerna har ett "kaninland" i trädgården och brukar hoppa in lösa när de ska in till buren igen)

Först antog vi att det var som han blev stressad av att bli upplockad eller vallad (ibland hittar han inte in, och då brukar vi gå efter honom på väg till buren), men när jag läste på om dessa ljud står det att det är ett tecken på avslappning och att kaninen trivs när de knorrar :confused:

Kaninen i fråga är en 4-årig kastrerad hanne som bor med två 6-åriga honor (som också har lite ljud för sig, den ena morrar högljutt om man stör henne i buren, och den andra hummar för sig själv när hon halvsover:D) han har bott hos oss och tillsammans med honorna hela sitt liv, men börjat med ljuden på senare tid.

Någon som har en aning om vad vår lilla kanin menar?
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Menar och menar ;)

Jag tror det är lite "dominans grej"... Hade en kanin som blev aggresiv hos hon som köpte den, kaninen morrade oh lät, men sedan när den kom till mig igen så var det inga problem, jag visade kaninen väldigt tydligt vad jag ville med allt sen har hon inte sagt ett ljud.

Det finns säkert många olika förklaringar men jag tror det är när dom känner sig osäkra dom gör lite så för att vana.

Hoppas du förstod lite vad jag menade!
Mvh Malin
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Någon aggressivitet har han aldrig visat. Han varken morrar, bits eller sprätter när vi plockar upp honom. Det är världens raraste kanin, skulle nog beskriva honom som dumsnäll snarare än aggressiv. Han är lägst i rang i vår "kanin-flock" och är inte så noga med sitt revir osv.
Det är mest ljuden vi är konfunderade över. Har aldrig hört sådana ljud från en kanin innan. De påminner som sagt mer om ett marsvin än en kanin.
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Mina kaniner knorrar som galningar, värst är de nu på våren. :)
De knorrar för att de är glada, plus att det är ett parningsläte.
Ibland springer de även runt benen medans de knorrar. :D
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

OK, syrran och jag kom fram till att det är vår kanin som är lite svår att förstå :P Antagligen tycker han det är jättemysigt att få hoppa in i buren och komma upp i knät, istället för att bli stressad som vi trodde. Senast igår knorrade han när han låg ihopkurad med de andra två kaninerna oh myste :love:
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Men jo, det är faktiskt att dom trivs eller tycker det är mysigt/skönt. Min kanin knorrar svagt när han sitter i knäet och blir klappad. :)
Och om dom gör det i buren tycker dom nog antagligen att det är skönt att vara tillbaka där igen :)
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

knorr = aggresiv eller parnings läte. dom kan också låta så när dom gillar dig eller kanske någon annan kanin.
hackar/knäpper med tänderna = tycker att det är mysigt. tex när du gosar med den.
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Då har vi helt olika definitioner av "knorr".
Knorrningen är ett lite surrande ljud, som de gör vid parning (men mer intensivt) eller som ett tecken på att de gillar en.
Men det är inte samma ljud som när de är aggressiva, det är ett helt annat ljud.
Då är det ett mer morrande och nästan fräsande ljud.

Sen kan knapprande tänder vara tecken på rädsla/obehag också, beroende på situation.
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Min kanin gör också såna där ljud >.<

också har hon börjat stampa med foten i marken om jag inte gör som hon vill.
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Det aggresiva tycker jag låter mer som:
MJNUÖ! Mjnuu! Wääääh!

Och det "pratiga" som:
MÖH Möh mmmmm möh möh.


Har haft en del pratiga hanar =), och fräsande honor... Är kaninuppfödare. En del kaniner gör aldrig ett ljud, andra låter mest hela dagen!
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Jo många kaniner är ganska högljudda av sej, de tar ett tag (å i mitt fall en del bett från min honkanin) innan man fattar va dom menar. Knorrar gör de ofta när de springer runt fötterna på en liksom för att dom gillar en. Min kanin knorrade även lite för sej själv när hon typ undersökte typ en matta eller liknande å trodde att ingen annan var i närheten.
Ett "skarpare" knorr är ofta missnöje eller när de blir arga.
Hummande och när dom tuggar om man klappar dom är helt klart att de trivs :)
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Såg att denna tråd fått ett nytt liv igen. Tänkte bara säga att kaninen med de konstiga ljuden lämnade oss i somras efter att ha blivit akut sjuk. Veterinären sa att han hade en luftvägsinfektion (bl.a) och antagligen var det därifrån ljuden kom.
 
Sv: Kanin med konstiga ljud?

Åh va fuskigt min kann säger inte ett skit tycker det är så tyst och tråkigt fast däremot har jag ju marsvinen och låter destu mera
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har börjat beta min häst för hand lite varje dag för att vänja in honom på gräs och har lagt märke till att han låter en del...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Beaniz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 800
Senast: Luff
·
A
Däggdjur Hejsan jag har haft min kanin tjej i över ett halv år och det har fungerat super bra! Innan jag fick henne bodde hon som ute kanin året...
Svar
1
· Visningar
1 196
Senast: 134643
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 677
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp