Bukefalos 28 år!

Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

JessicaM

Trådstartare
Tog över en kanin hane som är ca 10mån. Han gick på lådan o va jätte duktig även när han kom hem till oss. Nu har han bott hos oss i ca 4v och börjar nu göra ifrån sig lite överallt, trots rent i lådan!!

Vi använder kattsand och han verkar gilla det.

Hur får man egentligen en kanin att gå på låda? Hur ska jag göra för att han ALLTID ska göra sina behov på lådan!

Jo förresten han är en inomhus kanin som springer lös som han är van vid..

Han ska kastreras, det kanske blir bättre då?

Alla tips mottages tacksamt..
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Min Alice fick ett sådant ryck efter att ha gått på låda i 1 och ett halvt år till att helt plötsligt skita överallt i buren trots att det alltid är städat och fint. Jättefrustrerande såklart men provade en dag att städa ut precis allting och sedan möblera om ute i buren och lilla toalådan fick en ny plats i ett hörn och då passade det tydligen att gå på låda igen haha.

Kaniner kan även få ryckt och "trotsa" när de är i "tonårsålder" och bla inte gå på låda men det ska gå över. Hur beter den sig annars?
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Han beteer sig normalt annars..

Men hur lär man egentligen en kanin att gå på lådan? Man ska väl inte doppa nosen i skiten och sen sätta dem på lådan som de gjorde förr? eller..
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Jag kan inget om kaniner!
Men jag VET att det är lika smart att doppa ett djurs nos i dess avföring som att inte byta blöjor på en bäbis för att få någon av dem "rumsrena"!! :mad:

Varför inte börja med att storstäda så att det inte luktar "toalett" på flera platser?
Begränsa kaninens yta till ett rum under en period - för att bryta felaktiga mönster.
Och placera ut någon/några extra toalådor som "smittas" med toa-lukt från ursprungslådan - för att locka till besök?

Värt att testa i alla fall!

/Swat
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Nae, man ska inte doppa nosen i skiten, det funkar inte :)
Gör som så "Swat" skrev här ovanför: Gör en storstädning så att du får bort lukten och ställ sedan ut några fler lådor i diverse hörn/ andra ställen så kan han själv få välja där det känns bäst för honom att gå.

Iom att han är 10 mån så är det ganska troligt att han kan befinna sig i trotsåldern och då kan det vara så att man får "stå ut" tills det lugnat ner sig. Du får prova och se. Jag vet ju bara hur det funkade på min lilla kanin och alla är ju olika :)
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Kan vara vårkänslor...
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Kan vara vårkänslor...

Ja, eller... när de släpper enskilda pluttar lite planlöst tycker jag de luktar betydligt mer, som för att markera ett revir. Eller är det bara som jag fått för mig? :confused:

För övrigt tycker jag att Swats idé är väl värd att prova. :)
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Mina kanin fick fnatt en period och i samma veva skaffade jag mig en halvårs gammal hona också som inte var rumsren. För mig funkade det att inte rengöra toaletten, utan jag tömmer den 1gång per vecka och fyller med nytt spån men städar inte ur botten. Första tiden la jag även gammalt skit/kiss över det nya spånet samt mockade effektivt ur övrig 'ren' yta av buren.

Nu använder dem båda lådan igen, med undantag för att honan ibland kissar utanför...

Och nu till sommaren vill jag kunna rengöra toaletten ordentligt.

Ge inte upp, plocka tillbaka kulorna dit dem ska vara, dem brukar förstå tillslut.
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Jo jag har allt märkt att han är i trots åldern och därmed vaktar väldigt sin låda o mat för hundarna. Blir nog lugnare när han kastreras *förhoppningsvis*

Tycker också att det luktar mer bajs nu än vad det gjort förut, kanske det också har med revir märkandet att göra??
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

man kan aldrig räkna med att en kanin blir 100% rumsrena!
det är väldigt sällan det händer!
men du kan prova att skura med starka medel på dom ställen han bajsar på, så att lukten försvinner helt, om han bajsar några kulor överallt så ska du skura, men har han bytt ställe? alltså börjat bajsa på ett annat ställe som en stor hög, så flyttar du lådan dit istället, kaniner väljer oftast sitt toalettställe själv, alltid där det känns tryggast, så då får man ibland flytta efter den lilla lådan!! lycka till! :D
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Hm. Det innebär alltså att vår gamle farbror är allra tryggast under köksbordet? Jag har beskyllt honom för att vara senil...

Förr var han extremt renlig, men i och för sig var han inte under köksbordet i vårt förra hus.
 
Sv: Kanin som gick på lådan men nu börjar han göra det överallt!!

Jag har också funderat på om bajs kan vara någon typ av markering. Hade en hane förut, enda gången han bajsade utanför buren var när han var upphetsad. Har dock aldrig tyckt att de vanliga runda kulorna luktar, det är mer kiss (framförallt när hanarna skvätter) och nattbajsarna som luktar
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 756
Senast: Kaching
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: Acto
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp