Bukefalos 28 år!

Kanin tillsammans med häst?

Sv: Kanin tillsammans med häst?

jag skulle aldrig någonsin riskera en kanins liv på det sättet... hästen kan vara supersnäll, men en olycka är ändå väldigt lätt hänt när det handlar om ett så stort djur tillsammans med ett så litet djur.
SPECIELLT med ett föl.
Var rädd om kaninen!
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Föl har väldigt "vassa" hovar. Själv blir jag hellre sparkad/trampad av vuxen häst än ett föl.....om man nu skulle bli sparkad och får välja...
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Håller med. Har fått en riktig fölkänga en gång, och den va inte att leka med :o
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

En kompis häst var fruktansvärt orolig och jobbig i boxen och de släppte in en stackars kanin till detta sto somöver en natt blev en helt annan häst! Kaninen satt under krubban och åt upp den fallande havren, sov i höet och de verkade ha det toppenmysigt till den dagen då en räv smet in och åt up den, hästen blev sjukt deprimerad!

Så absolut, det kan funka kanon men risken är nog stor för en platt kanin på sitt samvete!
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Jag provade att ha en kanin med min ena valack men det var bara det att kraken gick bakom kanin och stampa hoven efter honom + att han lekt med den lite väl hårt så kanin får bo i egen bur nu.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Det där med att ha kanin i boxen
tillsammans med häst är
lite individuellt från häst till häst.
Jag tycker om hästen har bra
koll på sina hovar så varför inte prova.
Min häst är ensam häst på
gården och han har fåren som
hagkompisar om dagen.
I boxen har han sin lilla kanin som
håller honom sällskap om natten och
han håller henne så kär...:love:
Kaninen han har sprang rakt in
i hans ena hov en gång och han lyfte
på hoven och kaninen satt där inunder i
mer än 5 minuter.
Han satte inte ner hoven
förrän hon hade hoppat
därifrån.
Det brukar inte vara några
problem som helst
med när man tar in och ut hästen
från boxen vetterligen vad jag vet
med kanin. Det är ju bara till att
komma ihåg att stänga boxdörren
så kaninen inte smiter ut.
Har man en högre tröskel till stallgången
från boxen så har jag uppfattat att kaninen
ser det som att det inte går att komma ut. :)
Det gör våran kanin i alla fall...men hon kanske är
lite osmart med. :rofl:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

*kl*
Jag skulle aldrig riskera en kanins liv på det sättet. Vet en som hade det så och tyvärr blev den kaninen mos också. Fölet kommer inte bli lugnare för att den har en kanin i boxen.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

kaninen är inte till för att "lugna" fölet.. fölet är väl förberett för att skiljas från sin mamma över natten.. har tränat i en månad.. i natt var första gången och det gick jätte bra.. ingen upprört alls.. mamma står ju som sagt i boxen brevid.. jag försöker mest slå två flugor i en smäll.. kaninen verkar olycklig eftersom den är själv och fölet kan behöva lite sällskap.. den stunden jag hade som tillsammans igår verkade kaninen jätte glad.. har inte sett den så förut.. Vi får se hur jag gör
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Varför riskera kaninen?
Bygg en bur utanför boxen istället.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Det går jätte bra, Min kompos hade hästar shettisar eller nått litet iaf, som hon hade box dörren öppen 15-20cm iför varje häst så kunde kaninen hoppa fram och tillbaka och i stall gången så var det hus och så, stalgången var bara 3boxar och inte så stor så den rymde inte, sen såldes ena hästan(som inte var hennes) så fick kaninen en egen box :)

jag tror inte på kaninmos iaf... men kanske inte ska släppa in en kanin å sen sticka där i från x), kanske ett par minuter i början sen mer o mer,
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Hade kaniner (2st) inne hos min häst förr,dock stod han i spilta då,men kaninerna kunde komma och gå hur dom ville. Aldrig några problem. Dom dog av ålder,inte av att de blev mos av hästen,så jag har bara gott att säga om det. Hästarna trampar ju inte på något med flit.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

NEJ prova inte detta!

Har en kompis som provade detta för 10 år sedan.Till råga på allt två ggr......:crazy:

Den ena blev mosad första natten.Den andra överlevde ett par veckor.

Den här hästen var extremt snäll och försiktig och hade en box som var 5*6m.(Alltså enorm box)Och ändå blev det kaninmos.

Fattar inte heller detta "romantiska" tänkande att de behöver sällskap i boxen av en kanin.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Har inga erfarenheter av det. För jag skulle aldrig utsätta min kanin för något sådant. Skaffa fölkompis istället och skona en kanins liv. Bäst för både häst och kanin skulle jag tro.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Kaninen han har sprang rakt in
i hans ena hov en gång och han lyfte
på hoven och kaninen satt där inunder i
mer än 5 minuter.
Han satte inte ner hoven
förrän hon hade hoppat
därifrån.

Va?! Stod han med foten i luften i fem minuter?! :eek: :p

I övrigt instämmer jag med dem som avråder från experimentet. Har ingen egen erfarenhet, men då jag har/har haft såväl föl som kaniner (inomhus) så säger mitt sunda förnuft att risken för misslyckande är stor. Och då lär ju stackars jösse ryka.. :( Skulle inte testa med någon lugn "pålitlig" häst heller, för den delen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin tillsammans med häst?

KL

Jag hade nog hellre byggt in kaninburen men en ''öppen'' sida in till boxen (med nät så klart) eller satt den så att kaninen kommer just över boxkanten. Då kommer de ju i ögonhöjd, kaninen är säker och ..tja.. ser inga nackdelar. (möjligtvis att kaninen har mindre yta att röra sig på.
Det är ju inte så att de kan putsa varandra eller så även om kaninen är lös i boxen.

Se hur jag menar på mn extremsnygga MS Paint bild.. :rofl:

rabbitinhorsestall.jpg
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Men va ÄR du för människa?? :eek: Ritar du sådär i Paint?? Sjukt snyggt! Vad jobbar du med?
Smart ide också dessutom med buren. :bow:

I allmänhet:
Jag kan tycka att respekten för små liv som kaniner är pinsamt låg :mad: skulle någon tex stoppa in ett litet föl som sällskap till en stor vuxen elefant? Skulle inte tro det.
Varför är det så att folk tycker att de kan riskera dessa små djurs liv så lättvindligt? Är det för att de är så billiga/många/små? :confused:
Nä, skärpning! :mad:

Finns det en risk för det ena djuret, vilket det tydligen finns i det här exemplet, så anser jag att man inte har rätt att utsätta djuret för den risken. Oavsett pris eller storlek på djuret.
Om fölet är ensamt, skaffa fölsällskap på ett eller annat sätt, om kaninen är ensam, skaffa kaninsällskap.

Anta att kaninen bara blir lite halvmosad och ligger och lider hela natten? Skulle jag kalla djurplågeri, då man utsatt den för risken med flit.
Dessutom tror jag att kaniner inte bör leva i golvnivå inomhus, har för mig att de är känsliga för drag?
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Mitt ena vbl hade en kanin i boxen. Det gick super. Kaninen var van vid hästar sedan innan då den var typ uppväxt till att bli en sällskapskanin i boxen. Och min häst gillade sällskapet, varje gång han kom in i boxen skulle han leta upp kaninen och hälsa. Dem var sånna vänner att vi skulle inte bli förvånade ifall dem låg bredvid varandra på nätterna:D
Men nu gå hästen på lösdrift och kaninen ha en egen liten box, och jag märker det att hon är lite deppad över det:( men men, kaninen kan ju tuvärr inte oxå gå på lösdrift:p
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Min kompis har sin kanin på lösdrift på sommaren, om dagarna på vår och höst. I stallet har den egen box. Men ute springer den mest omkring i hagarna hos hästarna. Innan hästarna åker på bete, brukar kompisen vid morgonkrafften i hagen, mötas av åsynen av liggande, sovande fullblodsfyraåring, med liggande, sovande kanin tätt intill.

I övrigt är kaninen kattjägare... :devil: som håller gårdens katter i herrans tukt och förmaning.
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
939
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Therese Danielsson har hästar, getter, katter, kaniner och höns. Men för att ha råd försäkrar hon bara hästarna och sätter en gräns för...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp