Bukefalos 28 år!

Kanin tillsammans med häst?

Sv: Kanin tillsammans med häst?

min häst hade nog ochså hållt upp hoven för en kanin.
han gjorde det i alla fall när sonen trillade av honom i en nedförsbacke och landade under ena frambenet.
min häst stod på tillridning en månad hos en tjej.
då delade han box med en kanin, han hade aldrig sett en kanin förut.
inga problem alls.
jag skulle inte ha en kanin hos honom själv, synd om kaninen.
chansen är för stor att det händer en olycka.
skaffa en leksak i boxen och kompisar i hagen istället.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

men men, kaninen kan ju tuvärr inte oxå gå på lösdrift:p

Jodå, det går.. med en extra låg tråd i hagen :P Jag har sett kaniner innanför elstängsel.. fast det var märkligt att de inte grävde sig ut tyckte jag..:P
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Men va ÄR du för människa?? :eek: Ritar du sådär i Paint?? Sjukt snyggt! Vad jobbar du med?
Smart ide också dessutom med buren. :bow:

:rofl: Uppenbarligen ritar jag sådär i Paint, ja... :rofl: Och jag är en helt vanlig utomjo... människa! :D Jobbar inte med något.. :( Men ritar mycket, mest photoshop, fast såna snabb-illustrationer är lättare i Paint:P
Tack! ^__^ Jo.. om man nu ska ha kaninsällskap kunde an ju använda något av de två lösningarna.. beroende på hur mycket man kan ändra i boxen. Fast hästsällskap är ju ändå det vettigaste. Och kanin för kaninen.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Snälla, gör aldrig så mot en kanin, ha den gärna i stallet men i såna fall lös i en egen box, annat utrymme eller i en rymlig bur(& såklart tycker jag då man ska ha minst 2 kaniner så de har sällskap av varandra lika viktigt som att hästar ska vara minst 2 för att ha en artfrände)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Hade en kanin i boxen tillsammans med min kallblodstravare i vintras och inte blev hon något mos inte, men det är nog en viss skilnad mellan häst och häst...;) Däremot rymde kaninen ur boxen efter några månader så nu går kaninen lös på gården:D :bump: trodde katten skulle ta'n men den har klarat sig hittills :banana:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Har haft en JÄTTESTOR kanin i box tillsammans med ett gammalt sto.
Mest för att jag hade en hona och hane och bara en bur.
Kaninen blev av med svansen en dag. (Jag fck den på grepen och undrade vad det var....) Men annars gick det bra.:banana:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Tycker inte det är nån bra ide...
Försökte en gång att ha en kanin med ett gammalt shettis sto.
Hade vi inte ingripit ,hade hon bitit i hjäl den.
(Senare försökte hon också anfalla grannens katt ,som irrat sig in i hagen )
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

KL

De som har kaniner tillsammans med hästar & skriver att det inte hänt ngt samt att det är skillnad på häst & häst, det betyder inte att inget kommer att hända.
De flesta hästar är knappast ute efter att skada kaninen men det är mkt lätt hänt av en olyckshändelse.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

KL

De som har kaniner tillsammans med hästar & skriver att det inte hänt ngt samt att det är skillnad på häst & häst, det betyder inte att inget kommer att hända.
De flesta hästar är knappast ute efter att skada kaninen men det är mkt lätt hänt av en olyckshändelse.

Först och främst jag respekterar dina åsikter...
men tycker lite annorlunda.
Det är faktiskt olika från häst till
häst...det beror på vad hästen
har för lynne. En häst jag vet jag
aldrig skulle ens prova att ha en
kanin tillsammans med är en tinker jag känner...
...hon har verkligen inte koll på sina hovar
...och då hade kaninen verkligen varit mos...
Sen är det sant att olyckor kan hända...
...men det är ju själv vad hästen tycker om att ha
djur i sin box. För vissa hästar tycker om att det är
något som händer och rör sig i boxen.
Det är ju samma sak som att
ha en Shetlandsponny
eller Fallabella i samma box
som en stor häst.
Risken är lika stor där att den mindre ponnyn
skulle kunna bli mosad som
kaninen...jag flög litet tag in på
ett annat område för en jämförelse...:angel: :)
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Avtrampade ben är inget ovanligt... Inte heller dörrymda kaniner för att någon har missat att stänga en boxdörr...
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Bästa kompisen hade kanin i boxen med sin häst, det fungerade jättebra hela tiden ca 1 år men sen "råkade" kaninen komma i kläm under hästen och dog då naturligtvis. :cry:

Hästen försökte då få "fart" i kaninen igen och doppade den upp och ner i vattenhinken.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Hästen försökte då få "fart" i kaninen igen och doppade den upp och ner i vattenhinken.

:confused: den kanske doppade den i vatten hinken, men varför? hästar lär ju inte kunna tänka så långt som till livräddning. en männiksa förstår att den som svimmat kan piggas upp av kallt vatten, men knappast en häst?

i alla fallså känns det taskigt mot kaninen att släppa ihop den med ett föl. det är tveksamt om fölet har så stor kontroll över sin egen kropp att kaninen är trygg. det är inte säkert att ett föl förstår sin egen storlek heller.

jag menar inte att låta hård nu, men varför fråga efter andras erfarenheter och sedan strunta i dem? 75% verkar ju ha dåliga erfarenheter?

om kaninen verkar ensam, varför inte skaffa en till kanin? ;)
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Alltså inget elakt menat, men jag skulle inte släppa ihop dom.
Förlorade min kanin genom att ryggen gick av.. Hade oturen att han blev jagad av hundar och så råkade jag tappa honom. Lyckades landa med ryggen före på en liten stenkant och ryggen gick av. Kaniners ryggar är väldigt känsliga och även ett föls hovar skulle lätt kunna knäcka av en kaninrygg..
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Jag hade mina två kaniner i fönstret i min hästs box, (tjocka väggar) med kompostgaller för. Hästen lärde sig att öppna för kaninerna så de var lösa i boxen på morgonen när hästarna skulle få frukost, då sitter båda kaninerna precis vid boxdörren, framför hästens ben, som otåligt väntar på sin mat.. det var aldrig några problem med sk. platta kaniner:)
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Tämligen döda kaniner. Även när kaninerna bodde i tom box med hästar bredvid dog de.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Vet inte riktigt... Vi gick förbi den i stallgången, och då låg den ner i boxen och sov trodde vi. :angel: Rörde sig lite. Sen tittar vi lite till på den tills någon kläcker ur sig;"Hörrni, den är nog död..." Vilket kaninstackarn ju var, stendöd. Hur gammal den var? Inte ens ett år. Vi vet inte varför den dog, men den fick en fin begravning iaf. På skolans volleybollplan... :angel:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

jag tycker inte man ska ha kanin tillsammans med häst, slutar oftast olyckligt :(
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp