K

Kissable

Hej! Har nyss köpt en kaninhona som jag i höst tänkte ha ungar på. Eftersom jag endast har en vinterbur med ben så tänkte jag om man kunde göra såhär, att man i slutet av sommaren parar henne med min hane, och tar in henne så att hon får födda ungarna inne? Hon har då innan varit ute hela sommaren i vinterburen. Vår hane har då bott i våran sommarhage där det är för kallt att bo på vintern, så då måste han ha sin vinterbur. Går det tror ni, att ungarna födds inne? Tacksam för svar :D
 
Sv: Kaninavel

Är det renrasig avel eller är det bara keldjur? Lämpligast är det ju att hon får ungarna nu på våren, så att ungarna kan vara ute och äta mycket gräs under sin uppväxt.
 
Sv: Kaninavel

Jag hängde inte riktigt med...du måste väl ha två burar ändå så vad är problemet?
 
Sv: Kaninavel

Det är en renrasig, men hon är inte bara till för avel utan hon är ju kelkanin. Hon är endast 7veckor nu, så kan ej ta ungar på henne.
 
Sv: Kaninavel

Vadå vad menar du? Jag tänkte ha kaninerna ihop, men vill ha en kaninkull först och sen får jag kastrera min hane. Sen får de ju bo tsm.
 
Sv: Kaninavel

Känns det inte dumt att tänka på att skapa nya kaninungar i framtiden som inte kommer få hem? (finns förnärvarande runt 613 kaniner utannonserade på blocket, förmodligen fler än så).
 
Sv: Kaninavel

Varför vill du ha en kaninkull? Om honan väl har fått en, så mår hon bäst av att få ha 1-2 kullar per år tills hon blir i alla fall 3.
Jag tycker att man, med alla djur ska ha ett syfte med aveln, inte bara för att ungarna är så söta.

Edit: Det jag menade med renrasig är att hon har stamtavla, är utställd och stambokförd innan hon får ungar, alltså "seriös" avel ansluten till KAF.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninavel

Om de inte blir sålda får jag behålla de själva, varför ska alla vara så jäkla negativa?
 
Sv: Kaninavel

Jag tycker det verkar kul och intressant att ha kaninavel och att få se ungarna födas och sen växa upp, har inte avel bara för att jag tycker de är söta! Det blir som en hobby. Och varför ska det vara så strängt med att man ska ha ställt ut kaninen och stamtavla och allting?! Har facktiskt sökt massa fakta och frågat många så jag är förbered men varför ska alla tycka det verkar så omöjligt att få prova på att ha en kull och prova ifall man tycker det verkar vara en kul grej?!
 
Sv: Kaninavel

Visst är det kul att du är intresserad av kaninavel men man måste ju tänka på kaninerna också. Som sagt mår honan bäst av att få ha 1-2 kullar per år om hon väl ska sättas i avel. Hanen kan också bli väldigt revirtänkande och "hanig" om han fått vara ihop med honan, även om han sen kastreras.

Att man har stamtavla försäkrar ju också att kaninens släkt inte har några sjukdomar/bettfel som ärvs, och att man inte av misstag får två kaniner som är nära besläktade med varandra.

"Har du tänkt para din kanin bör du läsa detta först...

Visst kan man bli sugen att ta en kull ungar efter sin kanin. De små ungarna är så bedårande söta, och det är kul att se dem växa upp! Men innan man parar kaninen bör man se till att man kan ordna hem åt alla ungarna. En kanin kan få 3-10 ungar (varierar mellan olika raser). Det finns massor med kaniner som bortskänkes, eller som blir "bortglömda" och får sitta instängda i trånga burar hela dagarna.
Kom ihåg att det är du som ansvarar för att ungarna får en bra uppväxt och kommer till bra hem!"

Tänk om du sitter där med 10 ungar utan hem, och två vuxna kaniner?
 
Sv: Kaninavel

ja då löser jag det då, men lovar att de inte skulle behöva sitta i någon trång bur för har en stor hage som rymer minst 7kaniner. och så får jag väl köpa några uteburar också. Hanen har stamtavla och ska ev. fixa det till honan eftersom hon kommer från en uppfödning, men får se, hon är nu 8veckor och vill helst bespara henne smärtan att bli öronmärkt :/ och om det råkar bli så att jag inte får alla ungarna sålda så håller jag mig väl borta från avel med kaniner, men vill iallafall få en chans att prova och se hur det!
 
Sv: Kaninavel

Det är en renrasig, men hon är inte bara till för avel utan hon är ju kelkanin. Hon är endast 7veckor nu, så kan ej ta ungar på henne.

du får nog vänta tills nästa år innan du parar henne om hon är så liten redan nu. Risken är annars att hon inte fattar riktigt vad hon ska göra med bebisarna om hon är för ung, vilket hon kommer vara om hon får ungar i slutet av sommaren och är endast 7 veckor nu.
 
Sv: Kaninavel

*knapplån*

många börjar sina karriärer som duktiga uppfödare med att ta en kull för "skoj skull".
Att argumentera att man med en stamtavla är garanterad att kaninen är väl avlad och inte har bettfel mm är ganska tandlöst; det föds idag kaniner med jättelånga stamatvlor och som kommer från duktiga uppfödare som får genetiska fel. Så det är inte alls en garanti.

Ta du en kull på din hona om du tycker att det känns spännande. :banana:
 
Sv: Kaninavel

Det jag syftade på var att en kanin som ställs ut (och stamboksförs) inte kan ha t ex. bettfel eftersom de nollas då.
 
Sv: Kaninavel

Varför vill du ha en kaninkull? Om honan väl har fått en, så mår hon bäst av att få ha 1-2 kullar per år tills hon blir i alla fall 3.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du har för källa till det där. Jag har aldrig hört något sådant under alla år jag har sysslat med djur men det låter misstänkt likt den där gamla vanföreställningen att katthonor bör få minst en kull innan de kastreras. Har du någon bok eller något som stödjer ditt påstående?
 
Sv: Kaninavel

du får nog vänta tills nästa år innan du parar henne om hon är så liten redan nu. Risken är annars att hon inte fattar riktigt vad hon ska göra med bebisarna om hon är för ung, vilket hon kommer vara om hon får ungar i slutet av sommaren och är endast 7 veckor nu.

Har räknat ut och hon är 6månader i slutet av augusti. Om jag ska vänta till nästa år så blir hon för gammal. Och föresten var det inte riktigt det frågan handlade om :P
 
Sv: Kaninavel

*knapplån*

många börjar sina karriärer som duktiga uppfödare med att ta en kull för "skoj skull".
Att argumentera att man med en stamtavla är garanterad att kaninen är väl avlad och inte har bettfel mm är ganska tandlöst; det föds idag kaniner med jättelånga stamatvlor och som kommer från duktiga uppfödare som får genetiska fel. Så det är inte alls en garanti.

Ta du en kull på din hona om du tycker att det känns spännande. :banana:

Tack, äntligen någon positiv :bow::D:rofl:
 
Sv: Kaninavel

Det var en av de saker som jag blev varnade för när jag startade uppfödning (hade kontakt med en annan uppfödare som guidade mig till en början.) Jag har i alla fall märkt en tydlig förändring på mina honor efter deras första kull - då ville dem bara ha ungar hela tiden! En hona som nyss gått ur aveln tycker jag nästan lite synd om, hon började bädda och visa tecken på skendräktighet trots att hon inte blivit parad.

Exempel från en uppfödares hemsida:

"Man kan inte ta en kull ungar av sin hona bara för "skojs skull" och sedan aldrig mer. När man väl startat hennes biologiska "klocka" så vill hon ha minst ett par kullar per sommar för att må riktigt bra. Så man får bestämma sig, antingen kelkanin eller kaninuppfödning "på riktigt". För att kaninuppfödningen ska vara seriös ska du vara medlem i ditt läns kaninavelsförening och enbart avla på renrasiga kaniner med stamtavla. Då kan du också ta ett skäligt pris för de kaninungar du säljer. Tänk på att som kaninuppfödare måste du ha massor av kunskaper. Du måste vara "experten" som köparna kan ringa till och få tips och råd. Det är ett stort ansvar. Om du från början är inställd på att det är kaninuppfödning du vill hålla på med så kan du fortsätta läsa den här sidan."

Så jag står för det påståendet, enligt mina erfarenheter.
 
Sv: Kaninavel

Det var en av de saker som jag blev varnade för när jag startade uppfödning (hade kontakt med en annan uppfödare som guidade mig till en början.) Jag har i alla fall märkt en tydlig förändring på mina honor efter deras första kull - då ville dem bara ha ungar hela tiden! En hona som nyss gått ur aveln tycker jag nästan lite synd om, hon började bädda och visa tecken på skendräktighet trots att hon inte blivit parad.

Exempel från en uppfödares hemsida:

"Man kan inte ta en kull ungar av sin hona bara för "skojs skull" och sedan aldrig mer. När man väl startat hennes biologiska "klocka" så vill hon ha minst ett par kullar per sommar för att må riktigt bra. Så man får bestämma sig, antingen kelkanin eller kaninuppfödning "på riktigt". För att kaninuppfödningen ska vara seriös ska du vara medlem i ditt läns kaninavelsförening och enbart avla på renrasiga kaniner med stamtavla. Då kan du också ta ett skäligt pris för de kaninungar du säljer. Tänk på att som kaninuppfödare måste du ha massor av kunskaper. Du måste vara "experten" som köparna kan ringa till och få tips och råd. Det är ett stort ansvar. Om du från början är inställd på att det är kaninuppfödning du vill hålla på med så kan du fortsätta läsa den här sidan."

Så jag står för det påståendet, enligt mina erfarenheter.

Det gjorde min förra hona också men hon hade aldrig haft kull eller va inte parad. Så många gör så ändå!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 758
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp