Sv: Kaninavel

Om du bara vill ignorera råden så har jag inget här att göra. Jag försöker hjälpa till - så att du verkligen tänker efter före, väga fördelar mot nackdelar.
Det är ju precis som före ett hästköp, man måste fråga sig själv: Har jag tid? Pengar? Kunskap? Plats? Kunna svara ärligt och avstå/vänta om man märker att man måste svara nej.

Men whatever, lycka till och fråga någon om du är osäker.
 
Sv: Kaninavel

"Jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill".
Sluta tänka enbart på dig själv och tänk på de kaniner vars liv du planerar att leka med istället. Det är inte du som blir lidande om något går fel, det är kaninerna. Det är inte din vilja som ska gå i första hand, det är kaninernas välmående.

Jävla egoism -.-
 
Sv: Kaninavel

Känner en som parade sin kelkanin, några dagar innan födseln dog den knall och fall. Lite omysigt eftersom den bara var tänkt som kelkanin och inget annat. :smirk:
 
Sv: Kaninavel

Kanske för att alla har sett alla dessa kaninförsäljningsannonser. Många har själva försökt sälja djur - skitsvårt även med stamtavla, svårare att sälja utan. Många har även sett kaninerna som springer runt i varje större stad - utsläppta. Endel har kanske till och med fått egna djur förolyckade genom avel :crazy:
Flera av oss har säkert även sett määäääängder av trådar på random forum med folk som redan innan de fått hem djuret planerar att avla på det, långt innan de har alla kunskaper kanske inte ens vet grundkunskaperna om djuret :crazy:
 
Sv: Kaninavel

Det jag syftade på var att en kanin som ställs ut (och stamboksförs) inte kan ha t ex. bettfel eftersom de nollas då.

men det betyder inte att de inte hamnar i aveln!
Det är "busenkelt" att få dispens för o-reggade djur i pappren, och bevisligen så dyker ju faktiskt djur med bettfel upp, både i avel och på utställningar.
 
Sv: Kaninavel

Har räknat ut och hon är 6månader i slutet av augusti. Om jag ska vänta till nästa år så blir hon för gammal.

6 månader är alldeles för ungt. Om jag vore du skulle jag hellre para vid 15 månder än vid 6 månder. Det är enligt min erfarenhet, honorna klarar inte kullarna när de är så unga, däremot klarar de kullarna galant om de är 15-16 månader, även om det är första gången då.
 
Sv: Kaninavel

Om du bara vill ignorera råden så har jag inget här att göra. Jag försöker hjälpa till - så att du verkligen tänker efter före, väga fördelar mot nackdelar.
Det är ju precis som före ett hästköp, man måste fråga sig själv: Har jag tid? Pengar? Kunskap? Plats? Kunna svara ärligt och avstå/vänta om man märker att man måste svara nej.

Men whatever, lycka till och fråga någon om du är osäker.

Tack :P :bump:
 
Sv: Kaninavel

"Jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill jag vill".
Sluta tänka enbart på dig själv och tänk på de kaniner vars liv du planerar att leka med istället. Det är inte du som blir lidande om något går fel, det är kaninerna. Det är inte din vilja som ska gå i första hand, det är kaninernas välmående.

Jävla egoism -.-

Men shit det har jag fan inte änns sagt, om du inte har nått jävla nyttigt att säga så kan du hålla tyst!! Och det var inte änns vad frågan handlade om, kan du inte läsa lr?!
 
Sv: Kaninavel

6 månader är alldeles för ungt. Om jag vore du skulle jag hellre para vid 15 månder än vid 6 månder. Det är enligt min erfarenhet, honorna klarar inte kullarna när de är så unga, däremot klarar de kullarna galant om de är 15-16 månader, även om det är första gången då.

Det går inte, de får INTE vara över 12månader, då har deras beckenben hunnit att växa färdigt och då kan det vara jätte skadligt för honan! Har läst det överallt på massa internetsajter och hört från uppfödare. Inte bra!
 
Sv: Kaninavel

Läs igenom tråden och tänk efter en gång till. Ser du då inte vad jag menar så har du uppenbarligen inte vett nog för att leka med andra levande varelsers liv.
 
Sv: Kaninavel

Kl* 6 månader, tycker jag personligen är lite ungt, hade jag varit du ahde jag väntat några månader, man måste tänka så att det tar 1 mån + 2 månader innnan de an lämna hemmet, och när är det lättast att sälja de? JO sommar och vår...

Bara lite egna tankar, inget hackande på någon elelr något..
Ursäkta jag la mig i men kunde inte motstå:P
 
Sv: Kaninavel

Det går inte, de får INTE vara över 12månader, då har deras beckenben hunnit att växa färdigt och då kan det vara jätte skadligt för honan! Har läst det överallt på massa internetsajter och hört från uppfödare. Inte bra!

6 månader är ändå för tidigt :crazy: Det är som om en 14åring skulle få barn även om hon är redo för att få det kroppsligt är hon (kanske) inte det mentalt. En kaninhona som inte är mogen nog att se till ungarna kanske inte kommer ihåg att mata dem eller hålla dem innanför boet. Kul att få en kull med 8 ungar så dör alla bara för att honan inte är mogen att ta hand om dem :crazy:
 
Sv: Kaninavel

6 månader är ändå för tidigt :crazy: Det är som om en 14åring skulle få barn även om hon är redo för att få det kroppsligt är hon (kanske) inte det mentalt. :

och en människa, 14 år, har förhoppningsvis/förmodligen ett kontaktnät runtomkring henne som stöttar och hjälper till; det kan inte vi erbjuda kaninerna, de måste sköta de först 14 dagarna (minst) själva.
 
Sv: Kaninavel

TS är 13 år, jag tror dessvärre inte att vi kan göra mycket för att övertyga henne att hennes kaninavelidé inte är mycket att hänga i julgranen. :angel:

TS:
Jag tycker du är för ung och naiv för att kunna ta sådana beslut om små djurs liv. Du verkar dessutom inte ha tillräckligt med kunskap och du borde lyssna på vad de äldre och mer erfarna har att säga till dig i den här tråden, för de menar bara väl och vill din kanins och eventuella kaninungars bästa även om du tycker att du bara får negativ kritik. Vill du verkligen hålla på med kaninavel, vänta tills du blir äldre och har mer erfarenhet och kunskap :idea:.
 
Sv: Kaninavel

Känner en som parade sin kelkanin, några dagar innan födseln dog den knall och fall. Lite omysigt eftersom den bara var tänkt som kelkanin och inget annat. :smirk:


:rofl: Dagens inlägg.
Det mest upplysande, givande och klart bästa svaret jag läst. Rakt på sak. Får mig att fatta med en gång att kelkaniner avlar man inte på. :bow:



;) *mitt inlägg läses med glimten i ögat, för det fick mig att skratt högt*
 
Sv: Kaninavel

Dom kan födas inne, men dom får inte gå ut på hela vintern sen, inte ens honan, eftersom dom inte har någon vinterpäls.:)
Det är dock lättast att få ungar på våren, men om man ska ha ungar, måste kaninen få före ett års ålder, annars är bäckenet för trångt, och hon kan dö.:(

Kaninen måste också vara tillräckligt gammal,
Små raser: MINST sex månader
Medel: sju månader
Stora raser: minst åtta månader

Om du parar din hona för tidigt, kan hon få men för livet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninavel

TS är 13 år, jag tror dessvärre inte att vi kan göra mycket för att övertyga henne att hennes kaninavelidé inte är mycket att hänga i julgranen. :angel:

Oh, ja då är det väl omöjligt.
Synd att folk utvecklas så sakta att det går ut över kaninerna istället. Och synd att inte somliga föräldrar kan banka i lite vett i ungarna :devil:
 
Sv: Kaninavel

Ja det vore ju intressant att veta om föräldrarna ens har någon aning om hennes avelsplaner? :confused: :angel:
 
Sv: Kaninavel

De kanske är såna dära curlingföräldrar? :p
"Klart flickan ska få ha lite ungar..."











*ironisk*
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 758
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp