Sv: Kaninavel

TS är 13 år, jag tror dessvärre inte att vi kan göra mycket för att övertyga henne att hennes kaninavelidé inte är mycket att hänga i julgranen. :angel:

isåfall tycker jag att TS ska vänta ett par år och under tiden ha massor med trevlig tid tillsammans med barnlös kanin. man kan faktiskt träna kaniner på många sätt, göra dem tama och hoppa bl a.

OT
Min personliga åsikt år att ingen person under 15 år ska äga ett djur. Egentligen inte under 18 men när man är 15 har man i alla fall något omdöme och har kanske kommit över den värsta impulsåldern när man ska göra allt nu på en gång och klarar allt själv.
Igår skälde jag och två kompisar ut några som sålde reptiler till minderåriga på husdjursmässan. Det är fullt möjligt för en tolvåring som fått pengar att köpa hundleksaker och sånt för att istället komma hem med en liten orm i en låda. Vad gör föräldrarna i detta fall och har inte uppfödaren något ansvar för att djuren kommer till ett bra hem? Enligt min uppfattning ska uppfödaren alltid vara beredd att behålla alla tio kaninungarna eller vad det nu är om de inte blir sålda. Den som satt ett liv till världen ansvarar för det livet. Kanske något för TS att tänka på? :cool:
 
Sv: Kaninavel

du ska ta din första kull när hon är 7 månader det är lite tidigt att ta den när hon är 6 så den bästa åldern är den hon är 7 månader ;):bump:
 
Sv: Kaninavel

jag och min kompis (12 och 13 år) tog en kull efter min hona förra sommaren. vi hade haft kaniner flera år innan det och min kompis mamma hade haft uppfödning av dvärgvädur i mindre skala när hon var ung. så jag tycker att åldrarna spelar så stor roll, det är kunskapen och anangemanget som räknas!

allt gick bra, hon fick tre små mysiga ungar, jag behållde två syrror och min kompis fick en hane. nu planer vi att at ännu en kull, men det beror på om vi har hittat MINST fem stycken som är berädda att köpa en liten pälsboll. vi planerade säkert i ett halvår innan vi bestämmde oss. vi läste böcker, googlade, läste artiklar, frågade vänner och kollade på bukefalos. båda våra mammor var med och gav oss råd. så be dina föräldrar att vara med och hjälpa! och komihåg; Föräldrarna/föräldren har ALLTID huvudansvaret för ett djur, vad det än gäller för sort! en kanin, en hamster eller någor så stort som en häst! ALLTID! ;)


/mimmi
 
Sv: Kaninavel

jag tycker du ska avla på din kanin. det är nog en rolig erfarenhet.
Hade själv tänkt att avla påmin hona :)

Tråkigt att folk är så negativa till allt..
 
Sv: Kaninavel

Den är redan upp puttad från avgrunden. Nu måste vi låta den bli avlivad i frid (fast om 1år och tre månader kommer väl någon in och väcker liv i den igen).
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 758
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp