Bukefalos 28 år!

kaninfrågor:

B

blindabelinda

jag har alltid velat ha en belgisk jätte, tycker att dom är väldigt vackra och fina kaniner, och stora och mysiga såklart!

men verkar lite svårt att få tag i sånna häromkring, dock fick jag syn på en annons där en kvinna hade två avelspar av belgiska jättar samt ett avelspar av frans vädur till salu. JIPPIE tänkte jag och ringde och fråga lite om jättarna, samtalet gick till ungefär såhär:

-"hejsan, mitt namn är ***, jag ringer ang. dina kaniner..
-"jaha, hejdu hejdu"
-"jag är väl mest intresserade av dina belgare, så jag undrar lite hur mycket dom är hanterade, funkar det ok att klippa klorna på dom och liknande?"
-(harkel) öhm, ja... belgare är ju lite speciella, dom tycker inte om att man gosar och pysslar med dom så mycket, och ska du klippa klorna på dom så får du nog ha hjälp av någon som håller i ordentligt då dom är väldigt starka!"
-"jahaa.. okej, men hur är det med vädurarna då?"
-" ja, serru, det är ju skillnad på raserna, franska vädurar är väldigt mycket mer sociala och trevliga, min stora hona är gudomligt snäll och trevlig, inte alls som belgarna som är rätt ilska av sig!"

vi pratade på en stund till och bestämde att vi skulle komma och kolla på kaninerna till helgen, men nu undrar jag, stämmer verkligen det här???
att belgiska jättar är stora, och kan vara ganska tuffa har jag hört från andra också, men just att dom ska vara direkt ilska?
samt att hon tyckte att det lät konstigt att jag skulle klippa klorna på dom??? det gör man väl på alla kaniner?
jag har iaf gjort det på mina bägge som jag haft innan ( en hermelin samt en korsning någon lantras/hare)
tilläggas bör att kaninerna är runt året allihop.
 
Sv: kaninfrågor:

blindabelinda skrev:
jag har alltid velat ha en belgisk jätte, tycker att dom är väldigt vackra och fina kaniner, och stora och mysiga såklart!

men verkar lite svårt att få tag i sånna häromkring, dock fick jag syn på en annons där en kvinna hade två avelspar av belgiska jättar samt ett avelspar av frans vädur till salu. JIPPIE tänkte jag och ringde och fråga lite om jättarna, samtalet gick till ungefär såhär:

-"hejsan, mitt namn är ***, jag ringer ang. dina kaniner..
-"jaha, hejdu hejdu"
-"jag är väl mest intresserade av dina belgare, så jag undrar lite hur mycket dom är hanterade, funkar det ok att klippa klorna på dom och liknande?"
-(harkel) öhm, ja... belgare är ju lite speciella, dom tycker inte om att man gosar och pysslar med dom så mycket, och ska du klippa klorna på dom så får du nog ha hjälp av någon som håller i ordentligt då dom är väldigt starka!"
-"jahaa.. okej, men hur är det med vädurarna då?"
-" ja, serru, det är ju skillnad på raserna, franska vädurar är väldigt mycket mer sociala och trevliga, min stora hona är gudomligt snäll och trevlig, inte alls som belgarna som är rätt ilska av sig!"

vi pratade på en stund till och bestämde att vi skulle komma och kolla på kaninerna till helgen, men nu undrar jag, stämmer verkligen det här???
att belgiska jättar är stora, och kan vara ganska tuffa har jag hört från andra också, men just att dom ska vara direkt ilska?
samt att hon tyckte att det lät konstigt att jag skulle klippa klorna på dom??? det gör man väl på alla kaniner?
jag har iaf gjort det på mina bägge som jag haft innan ( en hermelin samt en korsning någon lantras/hare)
tilläggas bör att kaninerna är runt året allihop.

Jag kan då direkt säga att jag aldrig hört om att någon haft en Belgisk Jätte som varit ilsken. Har bara fått höra positivt om dessa, att de är riktiga kelgrisar. Men sen kan det ju bli lite problem om kaninen inte blir skött ordentligt, att den börjar ta över lite. Eftersom den är så stor kan den ju bli svårhanterlig om blir fel skött. Precis som med stora hundar som är fel skötta, de blir oxå mycket svårare att hantera än små hundar.
Men som sagt, jag har då aldrig hört att någon sagt att deras Belgare är ilsken, utan snarare tvärtom! :)
 
Sv: kaninfrågor:

ja, jag tycker det låter heltokigt!! :confused:
men å andra sidan så vill jag inte ta på mig något jag inte klarar av..
 
Sv: kaninfrågor:

Jag har nu en belgisk jätte och hade innan en fransk vädur. Jämförelsevis är de som natt och dag. Nu är visserligen den belgiska en hona och väduren var en hane. Medan väduren var lugn och sävlig, tom lite försiktig är honan jag nu har snabbare, mer kontaktsökande och mkt mer bestämdare. Saker och ting ska ske på hennes villkor. Men som sagt det var två olika kön och endast en individ av vardera ras.
 
Sv: kaninfrågor:

hm..låter konstigt. tror inte belgare har mer humör än andra kaniner.
Min belgare är hur go som helst, visst hon biter i kläderna ibland men det har aslla mina kaniner gjort, vi har tagit till vattensprutan och det funkar bra ;)

Doris är inte så förtjust i att bli lyft, hon blir mest rädd och efter en stund försöker hon sprattla eller bita i kläderna, dock tror jag inte att förra ägaren har hållt på så mkt med henen för i början var hon rädd när man klappade henne också, fick henen nrä hon var 9 mån.

Idag t ex var andra gången jag gick med henen i koppel och vi gick till hästarna och hon var lös i stalle tnär jag mockade, sen gick vi till lill-stallet och hon fick skutta runt medan jag gav hönsen, marsvinen och min dvärgvädur som hatar andra kanminer (doris bryr sig inte om henne alls). Sedan gick vi hem. Det tog låång tid att gå med henne men man kan inte begära att hon ska förstå bara andra gången.

Hon är väldigt kelig och personlig. Hur trevlig som helst, sen har hon varit lite bråkig nu när hon blivit könsmogen men det mesta har gått över.
 
Sv: kaninfrågor:

det kan alltså helt enkelt bero på att dom inte har hanterat dom tillräckligt?
vågar jag köpa en av dessa belgare eller ska jag kanske köpa en fransk vädur? visst är vädurarna fina också, men belgarna har ju helt klart något speciellt!
 
Sv: kaninfrågor:

Tycker helt klart du ska köpa en belgare om det är det du vill ha MEN jag tycker du ska köpa av någon annan. Om inte annat kan du ju hälsa på hos en uppfödare och bilda dig en egen uppfattning om rasen.

Finns en tjej på zoonen som föder upp, hon kan ge dej svar på dina frågor. Vet itne om hon har stamtavlor på sina djur men de är iaf väldigt fina. Sus heter hon där.
 
Sv: kaninfrågor:

men jag vill ha stammtavla, ifall jag får för mig att ta någon kull eller två, och det är ju inte helt omöjligt!:angel:

okej, måste man vara medlem på zoonen för att lämna meddelanden hos dom andra medlemmarna?
 
Sv: kaninfrågor:

blindabelinda skrev:
men jag vill ha stammtavla, ifall jag får för mig att ta någon kull eller två, och det är ju inte helt omöjligt!:angel:

okej, måste man vara medlem på zoonen för att lämna meddelanden hos dom andra medlemmarna?


Kolla med henne, vet inte vilket.

Du kan lämna meddelande utan att vara medlem men glöm då itne att lämna din e-mail så hon kan kontakta dej ;)
 
Sv: kaninfrågor:

jag sökte efter Sus, men dom hittade ingen medlem som heter så...



eller nej, nu tror jag att jag hittade henne :)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 224
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 165
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 533
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 726
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp