Kaninunge utomhus?

Moffsan

Trådstartare
Får hem vår kaninunge nu i veckan och tanken är att den ska bo i en utomhusbur som vi håller på att bygga (tycker alla färdiga är för små...). Frågan är om det är för sent att vänja den vid att bo ute nu, nätterna går juh temperaturen ner på runt 10 grader, varit under det någon natt oxå... Själva bodelen kommer att ha isolerade väggar o golv o rikligt med halm. Kan jag låta den bo ute på nätterna eller ska jag ta in den i stallet då o väja den först till våren/sommaren med o vara ute dygnet runt?
Mvh
Malin
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Är kaninen född inomhus skulle jag nog fortsätta ha den inomhus.
Det börjar bli för kallt för att vänja en kanin vid att vara ute.
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Jag håller med Ninni, det är nog försent om den är van att bo inne, tyvärr.
Snart är det för sent att ha den ute dagtid också.
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Då får den bo i stallet om nätterna då... Kan tyvärr inte ha den inne i huset pga allergi. Men den måste väl klara av o vara ute på dagarna? Vi har fortfarande sommarväder/milt höstväder här nere i Skåne. Vad jag förstått så klarar de en temperaturskillnad på max 20 grader o djuraffären den finns i nu håller max 18-20 grader o för tillfället e det varmare utomhus på dagarna, dock så faller temperaturen som sagt till natten och har varit ca 10-12 grader de senaste nätterna med en diff en natt då de gick ner på 9 grader, det e dock fortfarande bara en temperaturskillnad på runt 10 grader... Men hinner den inte sätta vinterpäls tills de slår om o blir ännu kallare? Stalltemperaturen hålls bara på ett par plusgrader när det är som kallast i vinter men de e klart aldrig minusgrader där inne.
Mvh
Malin
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Man brukar ha som regel att det inte bör skilja mer än 10 grader.
20 graders skillnad är mycket.

Ang vinterpäls så tror jag risken finns att den inte hinner fälla om innan kylan kommer.
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Kom på att jag kan kolla med djuraffären om de bott ute eller inne innan de kom dit, de har bara varit där i en vecka nu... Hittade info om 20 grader men då kanske man får hålla sig runt 10 istället då o så länge de inte skiftar mer mellan inne o ute e de alltså ok o ha den ute om dagarna iaf?
Den kommer o ha en utebur som är upphöjd på ben som står i lä under tak så buren står rejält skyddad mot regn o blåst. Sen ska den även få en utebur på gräset men denna kommer den endast o vistas i under kortare pass för o rasta av sig då den inte har något isolerat hus...
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Nu funkar det nog att ha de ute på dagarna, i alla fall när det är fint väder. Men när det blir vinter funkar det ju inte att sätta ut kaninen dagtid.
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Nej de förstår jag, men så länge det inte skiljer mer än 10 grader på innetemperatur o utetemperatur e de väl ok?
Antar att man ser på samma sätt på kaninen (att de skakar om de fryser) som andra djur om den klarar av det eller ej.
 
Sv: Kaninunge utomhus?

Njae, en kanin som fryser sitter väldigt hopkurad med pälsen uppburrad för att hålla värmen.
Skakar en kanin är det troligtvis flämtningar för att den är för varm.

Jag hade inte chansat som sagt.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har läst i en del böcker att man kan hålla en kaninhona med ungar utomhus även under vintern, är dock lite skeptiskt till det...? :o...
Svar
5
· Visningar
7 489
Senast: Arrows
·
T
Hästvård Vår ponny är glups och har enl förra ägaren en gång blivit "stel i nacken" av för mycket gräs. Finns dock inga tecken på fång enl...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Thes69
·
Däggdjur Jag har ett dilemma. Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter? Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Senast: MinIan
·
M
Däggdjur Jag har två stycken underbara hermelinflickor :love: som sedan i somras bor helt utomhus. De har ett hus i två våningar där nedre...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Magrinette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp