Bukefalos 28 år!

Karin vill behålla sin taggtråd

Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Inte bara hästar som rör sig.
En kompis fick ett avelssto förstört då detta fastnade i en galvad tråd och skar sönder sig.

Jaha? Menar du att järntråden skulle vara farligare än elrep?


Verkar som om du talar om elrep av dålig kvalité. Köper man bra sådana (inte så mycket kostsammare) så håller det och ledningsmotståndet är litet. Dom äldsta av våra elrep har setat i över 20 år, och är fortfarande i nyskick, förutom viss mossbeväxtning som måste hållas efter.

Jag har provat bägge men inget som är så bra i ledningsförmåga och som överför spänningen så effektivt till hästen. Vi har eltråd som är betydligt äldre än 20 år ;)

Man ska inte övervärdera låga ohmtal i det här fallet. Viktigare att man sköter stängslet och håller efter grönskan.

Klart man ska sköta det men du får sämre spänning i staketet med högre Ohm tal och därmed sämre effekt. Ju bättre effekt hjälper till att bränna av gräset när det växer upp.

Desto mindre detta värde är desto bättre är ledningsförmågan.
Värdet visar hur stor spänningsförlusten är.
Det betyder att om en tråd har ledare med 10 Ohm/meter så är denna trådens ledningsförmåga 10 gånger sämre än en tråd med en ledningsförmåga på 1 Ohm/meter.
Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.
Stängslets avskräckande verkan får inte missas.

Rolle
IpL
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jag har fattat det som att det är på g med ett förbud även mot järntråd för hästar, eller? Personligen tycker jag ett sk viltstängsel är toppen. Alltså 7 st rejält spända järntrådar mellan rejäla trästolp. En häst springer inte igenom det i första taget. Blir snarare bara ett studs bakåt igen. Med såna staket händer sällan olyckor. Annars föredrar jag två enkla band. Att tråden är rejält spänd är a och o. Då går den av lättare och orsakar därmed åtminstone inga skador. Repen gillar jag inte alls. Dom är svåra att spänna åt och går inte av lätt.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jag har fattat det som att det är på g med ett förbud även mot järntråd för hästar, eller?

Låter osannolikt, var har du hört/läst det?

Rolle
IpL
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

KL

Ni som säger att elrep inte går av, använder ni säkerhetshylsor och skarvar med jämna mellanrum eller knyter ni ihop repen?

I min sommarhage har jag massor av säkerhetshylsor som jag bara klämmer ihop ändarna med så pass hårt att de sitter kvar, inte mer. Jag har alltså av repen kanske var 100-150 meter och sätter på en hylsa.

Pållan sprängde staket en gång förra sommaren och hylsorna gjorde sitt jobb och släppte repet :).

Under vintern har rådjuren tagit sig både in och ut i hage, hylsorna har släppt och ingen har skadat sig.

Sen krävs en ny hylsa för att laga men de kostade om jag minns rätt ca 90 kr för 10 stycken. Så det är en väldigt billig livförsäkring och jag fattar inte att fler inte använder dom.

Jag hör tom folk som skryter om att deras hage är skarvfri :confused:.....och själv har jag medvetet haft av repet med jämna mellanrum...:grin:
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Problemet är väl mest att folk inte kan sätta upp elstängsel rätt.

Elrep o annat ska sitta fast i åtminstone varannan isolator. Ser dock många som bara har isolatorn för att hålla upp repet från marken- löper igenom, ju längre sträcka desto mer elastiskt.

Gör det inte det blir det elastiskt o går ej av. Köper man rep som tål en för stor belastning- står på varudeklarationen, så köper man skarvar som klipper av repet vid belastning.

Att man inte använder fårstängsel trodde jag ingick i vanligt hästvett.

Att försvara taggtråd är sjukt- bara för att det ännu!!! inte har hänt ngt.

Det hänger ihop med den lata filosofin- att inte vilja behöva kontrollera stängslet. det ser vi ju lite varstans- där man sen ,man lagt ner djurhållningen låter stängslet förfalla o hamna varstans. Jag hittar varje år bitar av taggtråd i naturen.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Kommer faktiskt inte ihåg, men måste ha varit från när min mor satt i djurskyddsnämnden tidigare. Eller från min veterinär. Jag har faktsikt fått riktigt otrevlig skada på en häst från just ståltråd, då hon blev stressad och sprang med huvudet före genom tråden. Fick sys med många stygn. Men alla stängsel kan ju ge skador,det kommer vi inte ifrån. Men taggtråd är tamejf*n helt sjukt att förespråka, någonsin. Där är jag totalt orubblig. Pengar är inte ett argument, NÅGONSIN!! Sälj hästarna till någon som har pengarna då.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jaha? Menar du att järntråden skulle vara farligare än elrep?




Jag har provat bägge men inget som är så bra i ledningsförmåga och som överför spänningen så effektivt till hästen. Vi har eltråd som är betydligt äldre än 20 år ;)



Klart man ska sköta det men du får sämre spänning i staketet med högre Ohm tal och därmed sämre effekt. Ju bättre effekt hjälper till att bränna av gräset när det växer upp.

Desto mindre detta värde är desto bättre är ledningsförmågan.
Värdet visar hur stor spänningsförlusten är.
Det betyder att om en tråd har ledare med 10 Ohm/meter så är denna trådens ledningsförmåga 10 gånger sämre än en tråd med en ledningsförmåga på 1 Ohm/meter.
Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.
Stängslets avskräckande verkan får inte missas.

Rolle
IpL
Men Rolle!
När köpte du elrep/ band/ tråd sist:p

Idag ligger ohmtalet på några få tiondelar o aggregaten är bättre på att tåla vegetation.

Man vet oxå att hästar ser naturfärger bäst- grönt o brunt.
syns dessutom jäkligt bra i vinterskrud.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jaha? Menar du att järntråden skulle vara farligare än elrep?
Svårt att rangordna, men inget av dom är ofarligt vilket är vad jag ville visa. Som du skrev, så kan man förledas att tro att järntråden skulle vara ofarlig.
Dessutom pekade jag på att även vilda djur, som inte vet att där sitter en järntråd, kan drabbas.
Passar på att fråga hur hästar hör om elen är på?

Jag har provat bägge men inget som är så bra i ledningsförmåga och som överför spänningen så effektivt till hästen. Vi har eltråd som är betydligt äldre än 20 år
Då har du bara provat dåliga elrep?
På vad sätt skulle elrep vara dåliga på att överföra spänningen till häst??
Jag skrev om våra +20-åriga elrep, eftersom du påstod att sådana är så dåliga att eltrådarna lätt går av. Denna uppgift stämmer inte!

Du kan alltså stängsla 10 gånger så långt med den tråden som är av bättre ledningsförmåga. En hög ledningsförmåga, alltså lågt Ohm/meter-värde garanterar en säker och konstant stark strömpuls längs hela stängslet, även i slutet av tråden.
I teorin, men inte i praktiken. Detta har diskuterats tidigare.

LIA
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Klart det är, jag kan söka dispens för att köra för fort med men kommer jag få det?
Skulle inte tro det ;)

Du gör så konstiga jämförelser.

Och här är det inte tal om heller att sätta upp nya taggtådstaket åt häst, utan en förfrågan om hon kan släppa ut i taggtrådstängslade naturbeteshagar där hon har nöt.

Och för att ingen ska missuppfatta då vi har nöt, vi rev vår taggråd för 15 år sedan,har drygt 20 ha med breda franska elband, resten kanske 8 ha med järntråd.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jag skrev om våra +20-åriga elrep, eftersom du påstod att sådana är så dåliga att eltrådarna lätt går av. Denna uppgift stämmer inte!



LIA

Men du har väl nästan aldrig strömmen på?:confused:, om det nu är så, så slits inte heller repen på samma sätt.

Mina franska elband kan brännas sönder till viss del om vi missar en gren som ramlar på ex.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Svårt att rangordna, men inget av dom är ofarligt vilket är vad jag ville visa. Som du skrev, så kan man förledas att tro att järntråden skulle vara ofarlig.

Inget är ofarligt, men rätt monterat och spänt är järntråden inte värre än andra godkända system. Vad jag erfaret krävs det större styrka för att elrepet ska gå av om man inte har anordning som klipper repet vid viss belastning vilket inte behövs med tråden. Sedan är det effektivaste när det gäller att leda ström just järntråd, även jämförelsevis dyrare repen som jag också provat.

Dessutom pekade jag på att även vilda djur, som inte vet att där sitter en järntråd, kan drabbas.

Som jag sa så måste jag ofta kolla stängseltråden därför att rådjuren hela tiden har av eltråden.

Passar på att fråga hur hästar hör om elen är på?

Har du inte hört själv lugna kvällar när allt är tyst att man kan höra pulserna i järntråden.

Då har du bara provat dåliga elrep?

Nope

På vad sätt skulle elrep vara dåliga på att överföra spänningen till häst??
Jag skrev om våra +20-åriga elrep, eftersom du påstod att sådana är så dåliga att eltrådarna lätt går av. Denna uppgift stämmer inte!

Som någon redan nämnt så är de känsliga när det blir gnistbildning av växter eller sniglar m.m. som kortsluter och de tunna trådarna bränns av. Sedan är järntråden mycket billigare i inköp

I teorin, men inte i praktiken. Detta har diskuterats tidigare.

Det är ju en sensation, då gäller inte längre Ohms lag som är närmare 200 år gammal nu? Då borde fakulteten på närmaste universitet meddelas om att man på Buke har en ny formel som ersätter Ohms lag:rofl: sorry jag kunde inte låta bli.

Rolle
IpL
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Men Rolle!
När köpte du elrep/ band/ tråd sist:p

Idag ligger ohmtalet på några få tiondelar o aggregaten är bättre på att tåla vegetation.

Man vet oxå att hästar ser naturfärger bäst- grönt o brunt.
syns dessutom jäkligt bra i vinterskrud.

Det var väl ett halvår sedan ;)
När man talar om järntråd så räknar man i hundradels Ohm. Det är av vital betydelse om man har stora hagar då det når längre med högre effekt.

Här nere på mina breddgrader så missfärgas repet redan efter 3-4 år av alger och annat och syns mindre och mindre. :crazy: Det kostar också mer per meter vilket betyder mycket när det är frågan om många km som ska upp:eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Ang. missfärgning, så ser hästarna det antagligen bättre med algerna på.
Brunt o grönt håller sig snyggt o syns mkt bättre på långt håll- för de som inte orkar gå hela vägen:D

Nej. Ståltråd skulle jag aldrig sätta upp. Om det går av rullar det ihop sig o om man då kollar sällan kan det vara för sent.

Jag tänker även på viltet.

Viltet rör inte staketen då de syns bra.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Att försvara taggtråd är sjukt- bara för att det ännu!!! inte har hänt ngt.

Det hänger ihop med den lata filosofin- att inte vilja behöva kontrollera stängslet. det ser vi ju lite varstans- där man sen ,man lagt ner djurhållningen låter stängslet förfalla o hamna varstans. Jag hittar varje år bitar av taggtråd i naturen.

Ja, taggtråd är för mig en STYGGELSE. Har försökt att rida in på en skogsväg bredvid en vägbom nu länge. Taggtråd i flera varv, så det har inte gått att komma igenom eller runt. Trodde jag hittade en väg in häromdagen men blev "överraskad" av en "snubbeltråd" bestående av en spänd taggtråd ca 5 cm från marken och delvis överväxt :mad:. Usch! På andra sidan om vägbommen har stolpen som höll taggtråden ruttnat och ramlat så nu ligger det en härva taggtråd på marken + att det fortfarande sitter fast en tråd längst ner, 5-10 cm från marken. Jag ser OFTA halvt raserade taggtrådsstaket när jag är ute och kör i området där jag bor. Äckligt och farligt :mad:!
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Om det går av går de inte i närheten eftersom det smäller om tråden när den ligger ner. Nä ståltråd skulle inte jag heller använda men däremot järntråd ;)

Jag har aldrig sett att de har haft problem att se tråden, har 10 st hingstar och fem valacker i en hage så det springs en hel del ;)

Jag säger inte heller vad folk ska använda så länge det är tillåtna lösningar men jag kan inte finna belägg för att järntråden skulle vara farligare än annat, snarare mindre farligt. Jag jämför alltid rätt uppsatta stängsel oavsett typ.

Rolle
IpL
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Jag föredrar också järntråd, mest för att det leder strömmen väldigt bra och därmed inger respekt. Och skulle olyckan vara framme och en häst får för sig att spring igenom ex om den blir skrämd, så går tråden av. Men jag brukar ha ett vitt band också, mest för att föl lättare ska se staketet när de är unga och stappliga.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

KL

Jag håller på Karin i detta fallet. Jag är absolut ingen anhängare, men kan det dokumentaras år tillbaka atyt inga hästar farit illa så ok.


håller inte med.
Ska man då säga; nej, men jag har inte krockat sen ( vilket år det nu var ), så jag behöver inte bilbälte!! - när polisen stannar en och ska ge böter för man gjort något olagligt?!
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Men du har väl nästan aldrig strömmen på?, om det nu är så, så slits inte heller repen på samma sätt.

Mina franska elband kan brännas sönder till viss del om vi missar en gren som ramlar på ex.
Det stämmer att vi numera sällan har elen på, men från början var den på dygnet runt, så ur den synpunkten har trådarna fått bekänna färg. Observera gärna att Rolle och jag talar om mekanisk utmattning beroende på vinden.

Ditt exempel pekar på skillnaden mellan ett elrep av hög kvalité och elbanden med sina tunnare eltrådar. Ev kanske även materialet i dessa skiljer? Elbandens rörelser i vind skiljer sig också från elrepens.

*Rolle*
Jag vidhåller att du inte talar om elrep av hög kvalité. Deras eltrådar är inte alls så klena som du gör gällande.

Har du inte hört själv lugna kvällar när allt är tyst att man kan höra pulserna i järntråden.
Nu blir jag nyfiken. Beskriv hur det låter, för jag har ingen aning.

Som någon redan nämnt så är de känsliga när det blir gnistbildning av växter eller sniglar m.m. som kortsluter och de tunna trådarna bränns av. Sedan är järntråden mycket billigare i inköp
Återigen dålig kvalité du skriver om. Kanske för att det billiga verkar vara viktigt för dig?

Det är ju en sensation, då gäller inte längre Ohms lag som är närmare 200 år gammal nu? Då borde fakulteten på närmaste universitet meddelas om att man på Buke har en ny formel som ersätter Ohms lag sorry jag kunde inte låta bli.
Varför så hånfull? Varför inte istället diskutera och lyssna på dom som har andra åsikter och kunskaper än du? Läs gärna igen och försök förstå. F ö har jag antagligen längre kunskap om Ohms lag än vad du har.

LIA
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Det stämmer att vi numera sällan har elen på, men från början var den på dygnet runt, så ur den synpunkten har trådarna fått bekänna färg. Observera gärna att Rolle och jag talar om mekanisk utmattning beroende på vinden.


Ja, men dina elband har ändå inte varit på i alla 20 år som du lät oss förstå, de är ju avstängda för det mesta utom då i början, och ström i trådarna ger större slitage.
 
Sv: Karin vill behålla sin taggtråd

Varför så hånfull? Varför inte istället diskutera och lyssna på dom som har andra åsikter och kunskaper än du? Läs gärna igen och försök förstå. F ö har jag antagligen längre kunskap om Ohms lag än vad du har.

Hade både smiley och "sorry" just för det inte skulle vara hånfullt, sorry igen ;)

Det var ett tag sedan jag pluggade svagström, det var 1973-74 då jag utbildade mig till flygtekniker, där avslöjade jag hur gammal man blivit :crazy:
Men jag tror den är lika användbar idag som när herr Ohm lanserade lagen runt 1820- talet :grin:

De åsikter jag har grundar sig på forskning och de som yrkesmässigt arbetar med stängseltillverkning och försäljning. Buke slår inte riktigt lika högt ;)

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 669
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok För mig att lämna buke. Fick en trofé för någon vecka sedan, 19 år. Helt galet 😅 Jag är så glad för alla människor jag lärt känna och...
Svar
13
· Visningar
2 278
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Tulle_2022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp