Bukefalos 28 år!

H

Honung_92

Hej jag tänkte bara fråga om man kan träna en häst med karp fullt ut? är lite osäker så jag tänkte bara fråga någon som vet mer om det=) berätta gärna lite mer om vad KARP är för nått. :p
 
Sv: Karp?

Ok. Jag köpte en häst för 3,5 år sen med karprygg och eftersom jag inte visste så mkt om det rådfrågade jag flera veterinärer på telefon om detta och alla sa att det inte var nåt hinder för ridning och träning/tävling. Hästen var enligt säljaren utb LA/LA och jag skulle mest ha honom som hobbyhäst alt. träning lättare tävling. På vet intyget stod det bara att han hade karprygg,inga andra kommentarer så jag köpte honom och det blev en dyr läxa.. :crazy: Han började krångla med en gång.. bockade som en galning då man försökte rida ihop honom och så fort man krävde nåt av honom så protesterade han vilt.. HAde ute vet som inte hittade nåt fel och sen en ET som gav honom akupunktur 4ggr då han var väldigt spänd i ryggen och öm,och han blev bättre. För att sen bli ännu sämre,han gick inte ens att rida vanligt utan "krav" Beställde tid på klinik för utredning och röntgen och det var en sorglig historia.. Hans rygg var förskräcklig.. Missbildad.. En del kotor var mycket mindre än de skulle vara och en kota saknades.. På min fråga varför det hade blivit värre efter akupunkturen svarade de att ET:n förmodligen frilagt blodkärl som det varit typ stopp i och därför fick han änt när det fungerade som det skulle.. Denna killen vandrar nu på de evigt gröna ängarna och jag ångrar bittert att jag inte röntgade honom först innan köp. Kan tillägga att hans karp var ganska stor.. Ursäkta detta långa röriga inlägg,men jag tror att det säkert går att rida och träna hästar med karp som vanligt,bara det är en "bra" karp och inte beror på allvarliga orsaker. Det var ju vad vet sa till mig iallafall per telefon.
 
Sv: Karp?

Jag har ett fullblod med karprygg och han har inga problem med det. han är född sådan, det är värre om de fått karprygg av skada.
 
Sv: Karp?

Så har jag oxå uppfattat det. (Missade skriva det i mitt inlägg..) Det som gjorde att det var så illa med min häst var att det var en sån allvarlig missbildning,vilket ett vant öga hade sett med tanke på att karpen var så stor har jag fått höra i efterhand.
 
Sv: Karp?

okej :S det är ju tråkigt om det blir så:( tack för ditt svar man lär sig alltid lite av det folk säger:)
 
Sv: Karp?

nu blev jag rädd min kille har det och han protestera rätt så mycke och ofta.. har bara tagit det som att han är sådan då vet och kiropraktor inte nämnt något om karpryggen..:( uch kanske rönka då?
 
Sv: Karp?

Vad är karprygg? ...alltså jag har förstått att det har med ryggen och kotorna att göra men vad är "felet" liksom?
 
Sv: Karp?

Min gamla häst hade det. Var inga problem alls med det. Hon hade lite svårt för samling, men det berodde nog mer på hennes långa rygg. Men hon var en duktig dressyrhäst som blev placerad i princip varje start och hon älskade att jobba. Står en häst i mitt stall som har det också. Han har en ganska kraftig karprygg men är utbildad rätt högt. Dock verkar han protestera lite i ridningen men jag har själv aldrig ridit honom så jag vet inte om det beror på ryggen eller om det beror på hans temperament och att han inte går fram ordentligt. Han kan vara lite knepig att ha att göra med utan ryttare också.

Har väldigt dåligt med exteriörbilder på Mysan. Den här bilden fick jag skickad till mig långt efter att jag sålt henne. Karpryggen syns inte så tydligt här, men man kan iallafall se att det är som en extra knöl uppe vid korset.

mysanfinland.jpg


Syns nästan tydligare på den här ridbilden. Hade bara haft henne ett par veckor på den här bilden.
dammigframridningiludvika.jpg


När jag haft henne ett tag och hon fått mer muskler så syntes det inte lika tydligt vare sig under ryttare eller när hon var uppställd, även om den syntes mer när hon var naken.
IMG_0021.jpg



Det kan gå jättebra att rida en häst med karprygg. Bara man vet den bakomliggande orsaken.
bambibeskuren.jpg
 

Liknande trådar

Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Nikan
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
665
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: lillan222
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp