Bukefalos 28 år!

Sv: Kastrera

Sällskapskatt: så tidigt som möjligt. Mindre stress för katten, mindre risk för pubertetsproblem eller kvarstående beteendeproblem. Angående läkning har jag inga fakta i siffror, men både jag och min vet. har uppfattningen att småkillarna tar ingreppen lindrigare än fullvuxna hanar.

Dessutom slipper man risken att katten rymmer på friarstråt och antingen råkar illa ut själv eller sätter massa oönskade kullar till världen.

De hanar jag sålt till avel har parat med fina kullar som resultat vid 5-6 mån ålder, så det här ryktet om att de inte skjuter skarpt när de är små är uppenbarligen en myt...
 
Sv: Kastrera

Ja, det är en sällskapskatt. Han är född tidigt i juni 09 men har ännu inte börjat med några könsbeteenden sas, inget revirpinkande och lika glad i alla mina andra katter som han alltid varit. Är det ändå dumt att vänta med att kastrera?

Får ändå kastrera till sommaren, då måste han få gå ut lite på egen hand. Hittils är han bara ute i koppel eller i rastgård.
 
Sv: Kastrera

Mina två kastrerades i tidig ålder,de var nog runt 5 månader ( minnet sviker lite-de är trots allt 7år och 9år nu :) )

Man kan ju kastrera så snart kulorna ramlat ner,det har de nog dessutom minst ont av ;)
 
Sv: Kastrera

Ja, det är en sällskapskatt. Han är född tidigt i juni 09 men har ännu inte börjat med några könsbeteenden sas, inget revirpinkande och lika glad i alla mina andra katter som han alltid varit. Är det ändå dumt att vänta med att kastrera?

Får ändå kastrera till sommaren, då måste han få gå ut lite på egen hand. Hittils är han bara ute i koppel eller i rastgård.

Dumt är det väl inget men jag ser inga fördelar med att vänta. Att ta risken att få en revirpinkande hane (om än bara tillfälligt) är tillräcklig nackdel för att jag ska ta sällskapshanarna så tidigt som möjligt. Dessutom är min erfarenhet att de återhämtar sig snabbare i yngre ålder. Jag skulle kunna sitta och rada upp en massa argument men jag rekommenderar dig att läsa några av de studier som finns. Det mest handfasta från mig är dock att min erfarenhet helt enkelt är att de återhämtar sig mycket snabbt när de kastreras runt 15 veckors ålder.

Måns Röken gjorde en svensk översikt för några år sedan som går att läsa här. Några av hans referenser kan du hitta på nätet och frisöker du på "prepubertal gonadectomy" eller "early spay/neuter" kommer du hitta flera studier.
 
Sv: Kastrera

Jag har också hørt det dær -kastrera tidigt innan dom ens blivit kønsmogna.
Men jag har haft två kastrater før længe sedan. Vetrinæren som tog den førsta som då var knappt ett år, sa att det var lite lættare att kastrera då dom var mogna och hade rejælare grejor. Sjælv funderar jag på om det inte ær som med hæstar. Om man gør valack av en hingst som bara ær ett år så får den inte lika kraftig hals och i øverlag ett mer feninmint utseende. Jæmnfør med mænskliga enucker... dom ser inte riktigt ut som mæn.
Men vill man bara ha en kelgris och utseendet har underordnad betydelse så spelar det væl ingen roll.
 
Sv: Kastrera

Det finns inget som säger att en hankatt skulle få mindre maskulint utseende för att man kastrerar tidigt, det enda jag har kunnat hitta är att katten kan få något längre ben. Det handlar alltså om marginell skillnad inte flera cm.

Om jag jämför mina hon och hankatter som är släkt så är det stor skillnad på utseendet då honkatterna har betydlligt rundare huvud oavsett kastreringstid (en av honkatterna fick vi inte tag på förren hon var runt 3 år eftersom hon var så vild, övriga har varit mellan 5 månader och 4 år beroende på om de har kommit eller fötts här) och hankatterna har mer maskulint utseende oavsett om de har kastrerats vid vuxen ålder (en som kom bedömdes vara runt fyra-fem år vid kastreringen, alltså hittekatt) eller som sex månaders.

Ska man ha katten som sällskap så kastrerar man så fort det går, "min" veterinär kastrerar från sex månader och någon har hon sagt ok till vid fem månader beroende på utveckling.

Jag som har/haft många hittekatter ser inga som helst skillnader på utseende om de har kastrerats tidigt eller inte, däremot är det stor skillnad på läkningen. De som har varit vuxna har haft betydligt längre återhämtningstid än de som har varit unga så för kattens skull så rekomenderar jag att kastrera så tidigt som ens veterinär tycker att det är ok.
 
Sv: Kastrera

Jag har också hørt det dær -kastrera tidigt innan dom ens blivit kønsmogna.
Men jag har haft två kastrater før længe sedan. Vetrinæren som tog den førsta som då var knappt ett år, sa att det var lite lættare att kastrera då dom var mogna och hade rejælare grejor. Sjælv funderar jag på om det inte ær som med hæstar. Om man gør valack av en hingst som bara ær ett år så får den inte lika kraftig hals och i øverlag ett mer feninmint utseende. Jæmnfør med mænskliga enucker... dom ser inte riktigt ut som mæn.
Men vill man bara ha en kelgris och utseendet har underordnad betydelse så spelar det væl ingen roll.

Jag tror inte att några vetenskapliga studier har gjorts på just könsprägel, men hos katt är "hankattsprägeln" väldigt beroende av testosteron så den försvinner även om hanen kastreras i vuxen ålder. Det är möjligt att utseendet påverkas något, men som sagt... det kvittar ju om katten inte ska ställas ut.
 
Sv: Kastrera

Min supermaskulina avelshane kastrerades vid fem års ålder. Han ser också ut som en "mjukare" kastrat nu. Om man är ute efter den ordentliga vuxna utvecklingen får man ju vänta tills katten är åtminstione 2-3, och det är definitivt inte schysst mot katten.

(Kan tillägga att båda mina hanar, som kastrerats sent eftersom de gått i avel, behållit en hel del av deras "oönskade" hankattsbeteende även som kastrater. Inte bra...)
 
Sv: Kastrera

Ja, det är en sällskapskatt. Han är född tidigt i juni 09 men har ännu inte börjat med några könsbeteenden sas, inget revirpinkande och lika glad i alla mina andra katter som han alltid varit. Är det ändå dumt att vänta med att kastrera?

Får ändå kastrera till sommaren, då måste han få gå ut lite på egen hand. Hittils är han bara ute i koppel eller i rastgård.

Om du gör det nu hinner katten läka ihop så att han kan gå ut direkt :D
 
Sv: Kastrera

Jag har också hørt det dær -kastrera tidigt innan dom ens blivit kønsmogna.
Men jag har haft två kastrater før længe sedan. Vetrinæren som tog den førsta som då var knappt ett år, sa att det var lite lættare att kastrera då dom var mogna och hade rejælare grejor. Sjælv funderar jag på om det inte ær som med hæstar. Om man gør valack av en hingst som bara ær ett år så får den inte lika kraftig hals och i øverlag ett mer feninmint utseende. Jæmnfør med mænskliga enucker... dom ser inte riktigt ut som mæn.
Men vill man bara ha en kelgris och utseendet har underordnad betydelse så spelar det væl ingen roll.

Det där tror jag inte stämmer, hade en hankatt som av olika anledningar inte kastrerades förens han var 9 år, när han kastrerades var han enorm, eller han var liten i modellen men muskulös som sjutton, det var som att lyfta en tegelsten. Men alltid gosig och underbart snäll. Efter ett par månader som kastrat var han liten och tanig, såg mer ut som en kattunge. Och han var fortfarande lika snäll såklart, men våran lilla tuffig blev en riktig mjukis som bara passade upp på sina tjejer som vi också hade då(hämtade möss till dem osv).

Så har jag bekanta som har två kastrater, kasterade i ung ålder, de är enorma!! (läs inte tjocka nu, utan STORA maskulina katter)
 
Sv: Kastrera

Okej, får nog bli en tur till veterinären snart då.

Men är det vanligt att dom inte visar några som helst tecken på könsmognad? Han beter seg verkligen som en liten kattunge.
 
Sv: Kastrera

Jag vet inte, jag har aldrig haft någon hankattunge kvar utan bara vuxna importer.

En avelshane jag sålde gick till riktigt rutinerade uppfödare (25 år, 43 kullar!) och de trodde inte han var redo att para eftersom han var så barnslig. För säkerhetsskull gick han bara med de honor som var tänkta till honom, och mycket riktigt blev de dräktiga innan han var ett halvår gammal... Samma uppfödare har haft en hane som parade med lyckat resultat när han var 4 mån :eek:.

En sak till som bör nämnas i sammanhanget är att de inte blir infertila direkt efter kastrering. Normal säkerhetsgräns är ca 30 dagar, så man inte tror att det är fritt fram för att kulorna är borta. Det är ju inte så aktuellt att fundera på när man kastrerar en ungkatt, men jag tycker ändå det är viktigt att nämna i en kastreringstråd, framförallt eftersom många veterinärer är hopplöst efter på området.
 
Sv: Kastrera

Jag har också hørt det dær -kastrera tidigt innan dom ens blivit kønsmogna.
Men jag har haft två kastrater før længe sedan. Vetrinæren som tog den førsta som då var knappt ett år, sa att det var lite lættare att kastrera då dom var mogna och hade rejælare grejor. Sjælv funderar jag på om det inte ær som med hæstar. Om man gør valack av en hingst som bara ær ett år så får den inte lika kraftig hals och i øverlag ett mer feninmint utseende. Jæmnfør med mænskliga enucker... dom ser inte riktigt ut som mæn.
Men vill man bara ha en kelgris och utseendet har underordnad betydelse så spelar det væl ingen roll.

*delvis kl*

Uppfödaren till vår katt ville att vi skulle vänta med att kastrera honom tills att han var ett år för att han skulle bli mer grov och rastypisk så nog borde det finnas någon sanning i det. Tyvärr så dras vi nu med en katt som har en ganska stor territoriell aggression mot nykomlingar och en del andra typiska drag av fertil hankatt så jag ångrar att vi inte kastrerade honom tidigt.
Så dumt när vi ändå inte kommer ställa ut honom, mer än kanske någon gång för skojs skull.
Klumpen:

sammynöjd_.JPG
 
Sv: Kastrera

Tror också att det ligger lite i det för min granne har en skogis som han fick kastrerad före 6 månader och den är stor men huvudet är litet och det går inte att se att det är en hankatt han har inget som helst maskulint över sig.

Mina två hankatten kastrerad vid 8mån och honkatten vid 9 mån utvecklas fortfarande hanen blir grövre och bredare huvud honkatten har blivit mer feminin än förut. (och jag tyckte 8mån var lagom för min hankatt)
 
Sv: Kastrera

Hur tidigt lite mer exakt är tidigt?

Vi har just fått en kattunge på vår ena hona som vi tänker behålla, men då han är hane så blir det absolut kastering av honom och vill gärna göra det innan han får för sig att sätta på sin mor eller moster.
 
Sv: Kastrera

Jag har kastrerat vid ca 5-6 månaders ålder. Varför? Det har bara fallit sig så och alla som blivit kastrerade har sett ut som normala hankatter i både storlek, kroppsform och huvud.

Väldigt lekfulla och gosiga, precis som innan kastrering :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: JohannaB
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 416
Senast: SaraXX
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp