Bukefalos 28 år!

Kastrerad hane på utställning?

B

Bee Sweet´s

Skulle vilja ställa Pricken någongång i sommar.. Problemet är att jag inte bad veterinären som gjorde det att skriva i hans stamtavla att kulorna var nere som dom skulle innan kastrationen... Han kastrerades 2002 och jag antar att vet har hans journal kvar och där borde han ju rimligtvis skrivit ner att det var en vanlig kastration med båda kulorna nere...? (hoppas man ju ivf)

Borde man inte kunna be honom om ett intyg nu lr är det bara giltigt om det är skrivet innan kastrering??
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Jag tror inte att man får ställa ut en kastrerad hund. Det spelar nog ingen roll att kulorna var nere innan.
P
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Ja du får ställa ut om du har ett intyg på att hunden efter 6 mån ålder, och före operationen, haft två normala kulor.

Om de kan skriva ut i efterhand vet jag inte, men det borde väl inte vara en omöjlighet?
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Tycker inte att det vore omöjligt, men undrar hur skk, domare mm ställer sig till om intyget är daterat nästan 2 år efter kastreringen...?
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Kan ju knappast ha någon betydelse eftersom det förmodligen är ett journalutdrag med i intyget.
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Så långt tänkte inte jag... :angel:
Då ska jag självklart se till att jag får med en journalkopia oxå...
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Hur är det att ställa ut hanar.
Måste man till vetrinären å få intyg att kulorna är på plats.
Vid 6 månaders ålder.

Eller kan man ställa ut en 7 månaders valp eller äldre utan att besiktiga.
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Om du menar en hane som inte är kastrerad kan jag inte tänka mig att du behöver det. Mina föreldrars hane hade inget intyg på det iaf.
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

I stamtavlan finns en ruta som vet kan fylla i om kulorna är på plats eller inte.
Jag har för mig att det står att dom ska kollas vid ca 6 månaders ålder.

Men det kanske inte spelar någon roll vid utställning.
 
Sv: Kastrerad hane på utställning?

Domaren kollar själv om hunden har sina kulor på plats. Så det gäller att ha en hund som är van och accepterar att en okänd pillar där bak :-)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 139
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 736
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Jag blir så trött på mig själv!! I fredags förra veckan så kastrerades Zotis, MEN jag glömde att jag måste ha veterinärintyg på att...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp