Kastrering av både han och honkatt samtidigt

SweetPanther

Trådstartare
Jag kommer kastrera syskonparet på snart 6 månader inom ett par veckor, och jag har en 7-årig hona som tvättar och "håller ordning på dem" med jämna mellanrum. Vad är numera rekommendationen vid kastrering ang tratt/ihopsläpp med andra katter/mat och vatten? Hankatten är social och man kan plocka upp honom lätt - honkatten är motsatsen. Jag är lite orolig för om alla tre ska ha tratt och hur det kommer fungera. Brukar man rekommendera tratt för alla tre? Hur länge då?

Jag funderar på att sätta på en kroppsstrumpa på yngre honkatten, något man ska tänka på då? Hankatten måste väl nästan ha tratt, eller kan man göra en kroppsstrumpa för honom som funkar?

Jag funderar nämligen på om jag ska lämna den äldre katten på "spa" hos en kompis, om hon måste ha tratt också. Hur har ni gjort?

Tilläggsfråga: Borde jag ringa och fråga om veterinären använder självupplösande stygn? Eller är det standard nuförtiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering av både han och honkatt samtidigt

Ring och hör hur det brukar vara på den kliniken.
Bara för att det är sytt med stygn som löses upp av sig själv så slipper man inte alltid krage. Ibland vill katten vara där och slicka ändå och då är det krage som gäller för att inte få infektion.
Hankatter behöver dock sällan krage.
 
Sv: Kastrering av både han och honkatt samtidigt

Är det risk att alla tre ska ha tratt så de inte kan hjälpa den lilla honan tvätta? Eller är det ovanligt? Oftast när de tvättar varandra så görs det bara på huvudet/öronen, inte så ofta mitt på magen.
 
Sv: Kastrering av både han och honkatt samtidigt

När jag kasterade mina kattungar vid 6 månaders ålder så hade de två tjejerna tratt men killen behövde inte ha tratt. Det var inte något problem med att de skulle tvätta såren åt varandra, även om de ibland hjälps åt att tvätta så har jag aldrig sett dem tvätta varann på magen.

Lycka till med dina små kisar! :)
 
Sv: Kastrering av både han och honkatt samtidigt

När jag kastrerade mina samtidigt så hade först honan kroppsstrumpa så varken hon eller hanen kom åt att tvätta.
Dock tog hanen av henne strumpan ibland :angel:
Så det slutade med att båda hade tratt ändå.
Han kände att det lukta "konstigt" på hennes mage så han var där och tvätta annars.

Tips! Mitt ex hona kastrerade för ett tag sen, då rev hon upp såret/stygnen genom att skrapa med trattens kant när hon böjde sig och försökte tvätta, så be gärna om flera storlekar så du kan anpassa efter dina katter. Om det går skulle jag nog lämna iväg den vuxna på spa, annars skulle jag haft tratt på henne också tills lillans sår sett ok ut.
 
Sv: Kastrering av både han och honkatt samtidigt

*delvis kl*
Tack för alla svar!
Jag ringde kliniken, och det är självupplösande stygn som de använder.

Trattrekommendationen är 8-10 dagar på hona, och vad gäller hanen beror det lite på om han tvättar sig mkt på plats eller inte. Kroppsstrumpa får det nog bli ja, får se om de små håller sig på mattan eller inte. Är det något särskilt utseende som är bättre, vad gäller kroppsstrumpa? Jag tänkte mig en ärm med två hål för framtassarna typ. Jag får be om olika storlekar på tratten för säkerhets skull. Tack för tipset!

Jo, den vuxna får nog hamna på spa. Säkrast så ;) Hon kommer dessutom inte må dåligt av att vara "centre of attention" och få god mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 200
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 114
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 116
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Kommentarer om att kattorna borde kastreras kan hoppas över, tid är bokad och bra hem är ordnat till de bebbarna jag själv inte ska...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp