Kastrering av hingst - normalt eller?

Smokey

Trådstartare
Kastrerade en 2,5 årig hingst i tisdags, ståendes i stallet. Han blödde mer än vanligt efteråt och fick därför stå inne över första natten. Morgonen efter påbörjade vi promenader i skritt och trav, vilket vi gjort 3-4 gånger per dygn, total tid MINST 120 minuter per dag.

Hästen var väldigt seg och trött, verkade mycket allmänpåverkad. Ringde veterinären och fick smärstillande (metacam) till honom på onsdagen.

Han blev lite piggare med smärtstillande. Hans skap svullnade upp rejält. Under torsdagskvällen gick temperaturen upp till 38,7 grader, ringde veterinären som inte tyckte det var någon fara. Fredag morgon var temperaturen nästan 40 grader och nytt samtal till veterinären.

Får penicillin efter tjat, vilket jag alltså gav igår fm och idag. Nu ligger temperaturen på 38,8, vilket ska vara okej enligt veterinären.

Svullnaden i skapet är av fotbollsstorlek och det är det jag oroar mig för mig. Har hört att det ska gå att motionera bort, men hans svullnad är lika stor hela tiden, även precis efter motion. Det rinner/droppar ur båda såren och båda är öppna. Det ena ligger dock inte i lägsta punkten på svullnaden, utan 5-6 cm upp på sidan => svårt med naturlig dränering.

Hur länge är denna svullnad okej? Dvs när bör jag kalla ut veterinär för att kika på honom igen?
Distriktsvet. verkar tycka att jag är väldigt tjatig och säger hela tiden att det inte är något att oroa sig för, samtidigt som "alla andra" menar att svullnaden bör gå ner efter motion - vilket den inte gör...
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Hade det varit min häst hade jag ringt en annan veterinär. Den du har nu verkar inte ta dig på allvar.
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Fortsätt med penicillin tills svullnaden gått ned helt. Kan vara så att det kommit nåt "skit" i såren och därför han får feber och blir svullen. : då går det inte alltid bort av bara motion.
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Nej, jag känner inte heller att de tar det på allvar. För att få penicillinet ringde jag först distriktsveterinärerna (som utfört op.) och de ville inte ge honom antibiotika trots temperaturen. Ringde då till min ordinarie veterinär och rådfrågadem lite (hon är eg. sjukskriven nu, därav inte hon som gjort ingreppet), hon tyckte att det var vansinne att inte ge medicin. Så stod på mig och krävde att de skulle komma ut och titta på honom, eller åtminstone ge honom medicin.

Är det lika svullet imorgon så provar jag att rådfråga en klinik om detta, så att han inte blir ännu sjukare. Han ska ju bara ha antibiotika i 5 dagar till och tills dess tvivlar jag på att hela svullnaden är borta :(
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Svullnaden är inget att oroa sig för. Däremot febern. Fortsätt med Penovet o metacam. Går han inget i hagen, eftersom ni promenarar honom så himla mycket?
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Svullnaden är inget att oroa sig för. Däremot febern. Fortsätt med Penovet o metacam. Går han inget i hagen, eftersom ni promenarar honom så himla mycket?

Jo han går ute i hage 07.00 - 23.00 ca, men tack vare feber/smärta/dåligt allmäntillstånd (?) har han varit otroligt låg och inte rört sig alls om ingen tvingar honom. Veterinären tyckte ju också att han skulle gå ensam i hagen i 1 vecka, så hans kompis motiverar honom inte heller till rörelse längre. Dock tveksamt att han skulle följa efter, när han var som tröttast svarade han inte ens när kompisen gnäggade.
Får han för mycket promenader/motion? Vi fick instruktioner på att han skulle gå 15-20 minuter 3 gånger per dag - MINST. Då har vi tagit med honom på alla hundpromenaderna, lagt in travsträckor på dessa och dessutom longerat kanske 15-20 min per dag i skritt och trav.
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Det låter ju som om han har en inkapslad infektion med en stor varböld som följd. Hade en inackordering unghäst om fick det, och den fick tömmas på klinik. Då var det en rund, ganska avgränsad svullnad ungefär som en stor honungsmelon.
 
Sv: Kastrering av hingst - normalt eller?

Nu vet jag inte alls om detta är relevant i ditt fall, eftersom det verkar vara ganska klockrena problem med kastrationssåret, men håll ändå koll på biverkningarna som metacam kan ge. Känner till några fall där man förlorat hästar pga metacam-biverkningar, då de bl.a stått med hög feber.

Håller med de andra, ring en annan veterinär!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Fiorano
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: cello
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 157
Senast: Robina
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp